Kulturudvalget 2020-21
L 19 Bilag 11
Offentligt
2360256_0001.png
Til lovforslag nr.
L 19
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 0. marts 2021
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i
idrætten og lov om udlodning af overskud og udbytte af lotteri
(Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforpligtelse m.v.)
[af kulturministeren (Joy Mogensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Kulturmi‐
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 6. Venstres,
Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis med‐
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3. Ven‐
stres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stil‐
let ændringsforslag nr. 4 og 5.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Kulturministerens tilkendegivelse
Kulturministeren har den 24. november 2020 sendt føl‐
gende tilkendegivelse, som er omdelt som KUU alm. del –
bilag 6:
Flere ordførere har udtrykt bekymring for, at den selv‐
stændige funktion, som Team Danmark skal udvikle og
etablere, bliver tilstrækkelig uafhængig og selvstændig og
dermed en instans, som atleterne vil have tillid til.
Jeg vil gerne understrege over for Kulturudvalget, at der
netop med lovforslaget ikke på forhånd er taget stilling til
en bestemt model for denne selvstændige funktion, som eli‐
teatleter og andre kan gå til, hvis de oplever mistrivsel eller
uacceptabel adfærd i de elitemiljøer, som Team Danmark
samarbejder med. Lovforslaget pålægger alene Team Dan‐
mark ansvaret for at udvikle og etablere en sådan funktion.
Det er naturligvis først og fremmest afgørende, at en
sådan funktion udformes, så eliteatleterne har tillid til
den, herunder at funktionen har den fornødne uafhængig‐
hed. Derfor vil jeg gerne tydeliggøre, at Team Danmark i ar‐
bejdet er forpligtet til at inddrage alle relevante samarbejds‐
partnere – herunder ikke mindst atleternes repræsentanter
fx Aktivkomiteen. Inddragelsen skal sikre, at atleterne og
andre bliver en del af arbejdet og får indflydelse på, hvordan
den selvstændige funktion bliver udformet, og ikke mindst
hvordan uafhængighed sikres, sådan at atleterne og øvrige
samarbejdspartnere kan have tillid til funktionen og vil bru‐
ge den i praksis.
Jeg vil følge Team Danmarks arbejde med udviklingen af
den selvstændige funktion og understrege, at inddragelsen af
atleter og andre bliver en vigtig del af arbejdet. Den endelig
model skal desuden fremgå af Team Danmarks vedtægter,
og vedtægterne skal godkendes af kulturministeren. I den
forbindelse vil jeg også sørge for at informere ordførerne.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti
Venstres, Det Konservative Folkepartis og Dansk Folke‐
partis medlemmer af udvalget finder, at revisionen af eli‐
teidrætsloven er nødvendig på baggrund af den triste sag
med mistrivsel blandt elite svømmere. Danmark er og skal
være et af de allerbedste lande i verden at dyrke eliteidræt
i. V, DF og KF vil gerne kvittere for det arbejde Dansk
Idrætsforbund og Team Danmark har gjort for at øge trivslen
DokumentId
Journalnummer
L 19 - 2020-21 - Bilag 11: 3. udkast til betænkning
2360256_0002.png
2
og trygheden ved at være eliteidrætsudøver i Danmark. Vi
skal dog hele tiden forbedre rammerne for vores atleter. Det
indebærer også, at de har/får et uvildigt sted at gå hen, hvis
der skulle opstå problemer eller bekymringer. Derfor bakker
partierne op om og støtter oprettelsen af en selvstændig
funktion, hvor atleter, trænere eller andre kan henvende sig
om uacceptabel adfærd, mistrivsel og lign. V, DF og KF vil
gerne kvittere for, at kulturministeren inddrager Folketingets
i arbejdet med den uvildige enhed inden den godkendes.
V, DF og KF mener også, at bestyrelsessammensætnin‐
gen har afgørende indflydelse på, hvordan atleterne i det
yderste led får de bedste og mest optimale rammer at dyrke
deres idræt i. Partierne vil derfor gerne kvittere for, at mini‐
steren vil udvide bestyrelsen i Team Danmark med en aktiv
repræsentant mere. V, DF og KF finder dog ikke, at samtlige
bestyrelser i de respektive specialforbund skal udelukkes fra
at kunne blive udpeget til Team Danmarks bestyrelse. Der
sidder mange dygtige medlemmer i bestyrelserne i special‐
forbundene under Danmarks Idrætsforbund. De sidder inde
med vigtig viden om mange forskellige områder af dansk
eliteidræt, og den viden, mener partierne, ikke skal udeluk‐
kes. At formænd, næstformænd og ansatte i de enkelte spe‐
cialforbund ikke kan udpeges til Team Danmarks bestyrelse
kan V, DF og KF bakke op om. Partierne så gerne, at æn‐
dringsforslag nr. 3 blev vedtaget. V og DF så endvidere, at
ændringsforslag nr. 4 og 5 blev vedtaget.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
kulturministeren,
tiltrådt af
<>:
1)
Nr. 1
udgår.
[Lovteknisk præcisering]
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 1, 2. pkt.,
og
nr. 10, § 2, stk. 2,
og
§ 6, 2. pkt.,
ændres »Danmarks Idræts-Forbund« til: »Danmarks Idræts‐
forbund«, og i
§ 1, 2. pkt.,
ændres »Danmarks Idræts-For‐
bunds« til: »Danmarks Idrætsforbunds«.«
[Lovteknisk præcisering]
Af et
mindretal
(V, DF og KF), tiltrådt af
<>:
3)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 2, stk. 1,
ændres
i 3. pkt.
»medlem af bestyrelsen« til: »formand eller næstformand
for bestyrelsen«.
[Ændret bestyrelsessammensætning]
Af et
mindretal
(V og DF), tiltrådt af
<>:
Til § 2
4)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 4, stk.1, 4.
pkt.,
ændres »eller specialforbund under Danmarks Idræts‐
forbund eller Dansk Fitness & Helse Organisation« til: »el‐
ler Dansk Fitness & Helse Organisation eller være ansat
i eller formand for bestyrelsen i et specialforbund under
Danmarks Idrætsforbund«.
[Ændret bestyrelsessammensætning]
Til § 3
5)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 12, stk. 4,
ændres »eller specialforbund« til: »eller være ansat i eller
formand for bestyrelsen i et specialforbund«.
[Ændret bestyrelsessammensætning]
Til § 4
6)
I
stk. 1
ændres »den 1. januar 2021« til: »dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende«.
[Ændret ikrafttrædelsesdato]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ændringsforslagene er af lovteknisk karakter for at præ‐
cisere, hvor i loven Danmarks Idrætsforbunds navn ændres
konkret.
Til nr. 3
I det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, er der foreslået
indsat en bestemmelse i § 2, stk. 1, 3. pkt., som fastslår,
at medlemmer af Team Danmarks bestyrelse ikke samtidig
må være ansat i Danmarks Idrætsforbund eller specialfor‐
bund under Danmarks Idrætsforbund eller være medlem
af bestyrelsen i specialforbund under Danmarks Idrætsfor‐
bund. Det foreslås med ændringsforslaget, at det forsat skal
være muligt for menige medlemmer af bestyrelserne i spe‐
cialforbund under Danmarks Idrætsforbund samtidig at kun‐
ne være medlem af Team Danmarks bestyrelse. Hvorimod
formænd og næstformand i specialforbundenes bestyrelser
ikke samtidig kan sidde i Team Danmarks bestyrelse.
Til nr. 4 og 5
I det fremsatte lovforslags § 2, nr. 1, og § 3, nr. 1, er
der foreslået indsat en bestemmelse om, at man ikke kan ud‐
peges til bestyrelserne i henholdsvis Anti Doping Danmark
eller Sport Events Denmark, hvis man er ansat eller medlem
af bestyrelsen i et specialforbund under Danmark Idrætsfor‐
bund. Det foreslås med ændringsforslagene, at det forsat
skal være muligt for menige medlemmer af bestyrelserne i
specialforbund under Danmarks Idrætsforbund samtidig at
kunne være medlem af Anti Doping Danmarks eller Sport
Events Denmarks bestyrelse, hvorimod formænd eller ansat‐
te i specialforbundenes bestyrelser ikke samtidig kan sidde i
Anti Doping Danmark eller Sport Events Denmark bestyrel‐
ser.
Til nr. 6
I det fremsatte lovforslags § 4, stk. 1 er lovforslaget
foreslået til at træde i kraft 1. januar 2021.
L 19 - 2020-21 - Bilag 11: 3. udkast til betænkning
2360256_0003.png
3
Da lovforslaget endnu ikke er vedtaget, foreslås det med
ændringsforslaget at ændre ikrafttrædelsen til dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2020 og var til
1. behandling den 23. oktober 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i kulturudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og kulturministeren sendte den 8. september
2020 dette udkast til udvalget, jf. (20191) KUU alm. del
– bilag 226. Den 7. oktober 2020 sendte kulturministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <9> bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <5> spørgsmål
til kulturministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Daniel Toft Jakobsen (S) Birgitte Vind (S) Mogens Jensen (S)
nfmd.
Anders Kronborg (S) Jesper Petersen (S)
Kasper Sand Kjær (S) Leif Lahn Jensen (S) Malte Larsen (S) Zenia Stampe (RV) Marianne Jelved (RV) Jens Rohde (UFG)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Søren Søndergaard (EL) Christian Juhl (EL) Uffe Elbæk (UFG)
Britt Bager (V) Ellen Trane Nørby (V) Jan E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Hans Christian Schmidt (V)
fmd.
Inger Støjberg (UFG) Stén Knuth (V) Morten Messerschmidt (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Peter Skaarup (DF)
Pia Kjærsgaard (DF) Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
40
16
15
14
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8