Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 , L 189 A , L 189 B
Offentligt
2390895_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. maj 2021
Politikontoret
Lasse Lykke Gregersen
2021-0037-0114
1970755
Besvarelse af spørgsmål nr. 38 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed,
retsplejeloven og udlændingeloven (L 189)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 38 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og ud-
lændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende op-
holdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvis-
ning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. maj 2021. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 189b - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvorfor det ikke er nok med de nuværende regler om zoneforbud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 38 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven
og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsska-
bende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigen-
stande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L
189).
”Vil
ministeren angive, hvorfor det ikke er nok med de nuvæ-
rende regler om zoneforbud, som slår ned på problemerne med
utryghedsskabende adfærd, kontra det i forslaget foreslåede for-
bud, som udgør et indgreb i samtlige menneskers ret til at op-
holde sig i et bestemt område.”
Svar:
1.
Som det fremgår af pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
finder Justitsministeriet, at det er problematisk, at der er områder i Danmark,
der er plaget af hårdkogte kriminelle og grupper af unge, der skaber utryg-
hed. Det er således efter Justitsministeriets opfattelse et problem, at grupper
af ofte unge mænd samles på bestemte steder i det offentlige rum og med
deres adfærd og fremtoning skaber utryghed blandt beboere og forbipasse-
rende i området. Der har i alt for lang tid været eksempler på den form for
uacceptabel adfærd, og det er helt centralt, at vi som samfund kommer denne
utryghedsskabende adfærd til livs, så borgerne kan færdes trygt overalt, her-
under i parker, på bytorve og på tog- og rutebilsstationer, hvor der desværre
er set flere eksempler på utryghedsskabende adfærd.
Som det endvidere fremgår af pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, har Rigspolitiet oplyst, at politiet i praksis ser eksempler på, at grup-
perne i nogle tilfælde består af personer med en eventuel løsere tilknytning
til bander eller kriminelle grupperinger i øvrigt. I disse tilfælde indebærer
gruppens tilstedeværelse i f.eks. de særligt udsatte boligområder en risiko
for, at særligt yngre personer kan blive påvirket til at vælge en kriminel lø-
bebane
i værste fald tilslutte sig en bande eller kriminel gruppering.
2.
Som der er nærmere redegjort for i pkt. 2.2.1.1 og 2.2.1.5 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, har politiet i dag i medfør af bl.a. ordensbe-
kendtgørelsens § 6 (der er udstedt med hjemmel i politiloven) en række mu-
ligheder for at give påbud eller forbud til bestemte personer mod at opholde
sig i et bestemt område, ligesom domstolene efter straffelovens §§ 79 a og
Side 2/4
L 189b - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvorfor det ikke er nok med de nuværende regler om zoneforbud, til justitsministeren
79 b kan give et opholdsforbud til konkrete personer, der er idømt en rets-
følge af frihedsberøvende karakter i visse nærmere bestemte tilfælde.
Ovennævnte regler retter sig mod konkrete personer. Politiet har imidlertid
ikke i dag mulighed for at udstede et generelt forbud mod ophold på et be-
stemt sted på baggrund af adfærden blandt personer det pågældende sted,
som ikke er rettet mod enkeltpersoner. De eksisterende muligheder for at
udstede forbud mod ophold på bestemte steder giver ikke hjemmel til at
sætte bredt ind over for utryghedsskabende adfærd. Det gælder bl.a. mulig-
heden i ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 5, for at udstede zoneforbud, hvis
en person har udvist en særligt utryghedsskabende adfærd. Dette forbud er
navnlig møntet på enkeltpersoner
– primært såkaldte ”bandevagter” –
og har
et snævert anvendelsesområde. Ved vurderingen af, om en person har udvist
en særligt utryghedsskabende adfærd, forudsættes således den konkrete ad-
færd sammenholdt med den generelle situation i området, herunder om ad-
færden formodes at have tilknytning til et verserende opgør mellem krimi-
nelle grupper eller til en aktuel kriminalitetstendens i det offentlige rum,
f.eks. åbenlys handel med narkotika.
3.
For at sikre, at politiet har de nødvendige redskaber til at gribe ind over
for utryghedsskabende adfærd, vurderer Justitsministeriet, at der skal etab-
leres hjemmel for politiet til at udstede et opholdsforbud på et bestemt sted,
der omfatter alle personer, herunder de personer der gav anledning til for-
buddet på grund af deres utryghedsskabende adfærd. De gældende regler
om opholdsforbud er efter Justitsministeriets vurdering ikke egnede til at
sætte ind over for denne slags utryghedsskabende adfærd, idet det kan være
vanskeligt at identificere de enkeltpersoner, der har givet anledning til utryg-
hed, ligesom det er gruppens tilstedeværelse og fremtoning som sådan, der
giver anledning til utryghed. Både i de udsatte boligområder og andre steder
oplever politiet ofte, at sådanne grupper har faste tilholdssteder og plager
disse med utryghedsskabende adfærd.
Justitsministeriet finder derfor, at der er behov for at give politiet et nyt
værktøj til at sætte ind over grupper af personer, som udviser en adfærd,
som er egnet til at skabe utryghed blandt personer, der bor eller færdes i
området.
4.
Om baggrunden for forslaget om et tryghedsskabende opholdsforbud hen-
vises i øvrigt til besvarelsen af 23. april 2021 af spørgsmål nr. 3 fra Folke-
tingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven,
Side 3/4
L 189b - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvorfor det ikke er nok med de nuværende regler om zoneforbud, til justitsministeren
lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og udlændingeloven (Forbud
mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende opholdsforbud, udvidet ad-
gang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlændinge dømt
for vanvidskørsel m.v.) (L 189).
Side 4/4