Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 , L 189 A , L 189 B
Offentligt
2380067_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. april 2021
Politikontoret
Lasse Lykke Gregersen
2021-0037-0114
1917846
Besvarelse af spørgsmål nr. 31 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed,
retsplejeloven og udlændingeloven (L 189).
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 31 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og ud-
lændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende op-
holdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvis-
ning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. marts 2021. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 189b - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-21 fra Mellemfolkeligt Samvirke, Amnesty International Danmark og Nyt Europa vedrørende deres fælles høringssvar og debatindlæg i Berlingske.dk om lovforslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 31 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven
og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsska-
bende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigen-
stande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L
189):
”Vil
ministeren yde bistand til at udarbejde et ændringsforslag
til politilovens § 6, således at forsamlinger med et politisk eller
andet meningsbefordrende øjemed er undtaget fra et trygheds-
skabende opholdsforbud i området?”
Svar
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der med henvisnin-
gen til politilovens § 6 henvises til den foreslåede nye bestemmelse i politi-
lovens § 6 b om tryghedsskabende opholdsforbud.
Med lovforslaget foreslås det at indføre en bestemmelse i politilovens § 6 b,
hvorefter politiet med henblik på at fremme trygheden i et område kan ud-
stede forbud mod ophold på et bestemt sted, hvortil der er almindelig ad-
gang. Et sådant forbud er ikke til hinder for almindelig færden i området.
Formålet med forslaget er at sikre, at politiet har de nødvendige redskaber
til at gribe ind over for utryghedsskabende adfærd, hvis en gruppe af perso-
ner udviser en adfærd, der er egnet til at skabe utryghed for beboere og for-
bipasserende i området.
Det bemærkes, at lovforslaget i sin nuværende udformning ikke giver mu-
lighed for at foretage indgreb rettet mod en forsamlings meningstilkendegi-
velser, og en demonstration vil således ikke i sig selv kunne udgøre en utryg-
hedsskabende adfærd, der kan danne grundlag for, at et forbud udstedes. Der
kan i den forbindelse henvises til pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, hvor der er redegjort for lovforslagets forhold til grundloven og Dan-
marks internationale forpligtelser.
2.
Et tryghedsskabende opholdsforbud efter den med lovforslaget foreslåede
ordning vil, når det er udstedt, som udgangspunkt gælde generelt. Opholds-
forbuddet vil dog ikke være til hinder for almindelig færden i området.
Side 2/4
L 189b - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-21 fra Mellemfolkeligt Samvirke, Amnesty International Danmark og Nyt Europa vedrørende deres fælles høringssvar og debatindlæg i Berlingske.dk om lovforslaget, til justitsministeren
Som lovforslaget er udformet, indebærer et tryghedsskabende opholdsfor-
bud, at der som udgangspunkt ikke vil kunne afholdes f.eks. en demonstra-
tion netop det sted, hvor der er udstedt et tryghedsskabende opholdsforbud.
Det er vurderingen, at en sådan udformning af ordningen kan gennemføres
inden for rammerne af grundloven og Danmarks internationale forpligtelser.
I den forbindelse bemærkes det, at det tryghedsskabende opholdsforbud
alene vil kunne udstedes for mindre, afgrænsede områder, f.eks. en udendørs
perron på en tog- og rutebilstation, en bestemt plads, park eller vej. Det be-
mærkes endvidere, at det ikke kan udelukkes, at retten til forsamlingsfrihed
i konkrete tilfælde kan føre til, at et tryghedsskabende opholdsforbud ikke
vil være til hinder for en demonstration mv. i det pågældende område.
3.
Retten til at forsamle sig og ytre sig er helt centrale rettigheder i et demo-
krati. Lovforslaget er derfor allerede i sin nuværende udformning indrettet
på en måde, som sikrer hensynet til disse rettigheder. Regeringen kan dog
ud fra et hensyn til at understrege vigtigheden heraf og ud fra et hensyn til i
videst muligt omfang at understøtte borgernes ret til at forsamles og ytre sig
støtte et ændringsforslag, som indebærer, at det indskrives i ordlyden af den
foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, at forsamlinger med et politisk
eller andet meningsbefordrende øjemed generelt undtages fra det foreslåede
tryghedsskabende opholdsforbud.
4.
Et ændringsforslag, som indebærer, at forsamlinger med et politisk eller
andet meningsbefordrende øjemed generelt undtages fra det foreslåede tryg-
hedsskabende opholdsforbud, vil kunne formuleres som anført nedenfor.
Ændringsforslag
til
lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retspleje-
loven og udlændingeloven
(Forbud mod deltagelse i nattelivet, trygheds-
skabende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigen-
stande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189)
Ændringsforslag
Af…,
tiltrådt af:…
Til § 2
Side 3/4
L 189b - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-21 fra Mellemfolkeligt Samvirke, Amnesty International Danmark og Nyt Europa vedrørende deres fælles høringssvar og debatindlæg i Berlingske.dk om lovforslaget, til justitsministeren
1)
I den under nr. 1 foreslåede
§ 6 b, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »almindelig fær-
den i området« til: »almindelig færden eller forsamlinger med et politisk
eller andet meningsbefordrende øjemed i området.«
[Undtagelse af forsamlinger med et politisk eller andet meningsforbere-
dende øjemed fra et tryghedsskabende opholdsforbud]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at det skrives ind i lovteksten i den fo-
reslåede § 6 b, stk. 1, i politiloven, at et tryghedsskabende opholdsforbud
ikke er til hinder for forsamlinger med et politisk eller andet meningsbefor-
drende øjemed i et område omfattet af et tryghedsskabende opholdsforbud.
Ændringsforslaget vil indebære, at det generelle forbud mod ophold i et om-
råde omfattet af et tryghedsskabende opholdsforbud ikke vil gælde for per-
soner, der deltager i en forsamling med et politisk eller andet meningsbefor-
drende øjemed, eksempelvis demonstrationer eller møder i politiske partier.
De øvrige retsvirkninger af et tryghedsskabende opholdsforbud i medfør af
den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 1 og 3, som nærmere
beskrevet under bl.a. pkt. 2.2.3.2.2 og 2.2.3.4 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, vil fortsat finde anvendelse.
Side 4/4