Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 , L 189 A , L 189 B
Offentligt
2404492_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
28. maj 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Alexander Langgaard
Olesen
Sagsnr.: 2021-0037-0114
Dok.:
2001746
Besvarelse af spørgsmål nr. 56 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed,
retsplejeloven og udlændingeloven (L 189)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 56 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og ud-
lændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende op-
holdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvis-
ning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. maj 2021.
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 189a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om kommentar til indholdet og konsekvenserne af ændringsforslag nr. 6 om ændring af tryghedsskabende opholdsforbud, der er fremsat af V, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 56 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven
og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsska-
bende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigen-
stande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L
189):
”Vil
ministeren kommentere på indholdet og konsekvenserne
af ændringsforslag nr. 6 om ændring af tryghedsskabende op-
holdsforbud, der er fremsat af V? Der henvises til L 189, bi-
lag 10 og 12.”
Svar:
1.
Politiet har allerede i dag i medfør af bl.a. ordensbekendtgørelsens § 6 en
række muligheder for at give påbud eller forbud til bestemte personer mod
at opholde sig i et bestemt område, ligesom domstolene efter straffelovens
§§ 79 a og 79 b kan give et opholdsforbud til konkrete personer, der er idømt
en retsfølge af frihedsberøvende karakter i visse nærmere tilfælde. Politiet
har dog ikke i dag mulighed for at udstede et forbud mod ophold på et be-
stemt sted på baggrund af adfærden blandt personer det pågældende sted,
som ikke er rettet mod enkeltpersoner. De eksisterende muligheder for at
udstede forbud mod ophold på bestemte steder giver således ikke hjemmel
til at sætte bredt ind over for utryghedsskabende adfærd.
Med henblik på at sikre, at politiet har de nødvendige redskaber til at gribe
ind over for utryghedsskabende adfærd, vurderer Justitsministeriet, at der
skal etableres hjemmel for politiet til at udstede et opholdsforbud på et be-
stemt sted, der omfatter alle personer, herunder de personer der gav anled-
ning til forbuddet på grund af deres utryghedsskabende adfærd. De gæl-
dende regler om opholdsforbud er ikke egnede til at sætte ind over for denne
slags utryghedsskabende adfærd, idet det kan være vanskeligt at identificere
de enkeltpersoner, der har givet anledning til utryghed, ligesom det er grup-
pens tilstedeværelse og fremtoning som sådan, der giver anledning til utryg-
hed. Både i de udsatte boligområder og andre steder oplever politiet ofte, at
sådanne grupper har faste tilholdssteder og plager disse med utryghedsska-
bende adfærd.
Justitsministeriet finder derfor, at der er behov for at give politiet et nyt
værktøj til at sætte ind over for grupper af personer, som udviser en adfærd,
Side 2/3
L 189a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om kommentar til indholdet og konsekvenserne af ændringsforslag nr. 6 om ændring af tryghedsskabende opholdsforbud, der er fremsat af V, til justitsministeren
som er egnet til at skabe utryghed blandt personer, der bor eller færdes i
området.
2.
Efter Justitsministeriets vurdering vil et ændringsforslag, der medfører, at
et tryghedsskabende opholdsforbud alene kan gives til personer eller grup-
per af personer, som har udvist en adfærd, som er egnet til at skabe utryghed
for personer, der bor eller færdes i området, betyde, at det tryghedsskabende
opholdsforbud ikke vil adskille sig væsentligt fra den hjemmel, politiet al-
lerede i dag har i medfør af bl.a. ordensbekendtgørelsens § 6 til at give påbud
eller forbud til bestemte personer mod at opholde sig i et bestemt område.
Efter Justitsministeriets opfattelse vil det være uhensigtsmæssigt at etablere
en ny hjemmel, der i vidt omfang svarer til en eksisterende, men som fast-
sætter andre betingelser og rammer for anvendelsen. Således står det efter
Justitsministeriets vurdering ikke klart, hvornår det vil være relevant at an-
vende et redskab svarende til den i ændringsforslaget foreslåede udformning
af politilovens § 6 b frem for de allerede gældende beføjelser for politiet,
der fremgår af ordensbekendtgørelsens § 6.
Regeringen kan på den baggrund ikke støtte et sådant ændringsforslag.
Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til, at et sådant ændringsfor-
slag efter Justitsministeriets opfattelse ikke i tilstrækkeligt omfang vil give
politiet et nyt værktøj til at sætte ind over for grupper af personer, som ud-
viser en utryghedsskabende adfærd, og således vil udgøre en væsentlig ind-
skrænkelse af effektiviteten af et tryghedsskabende opholdsforbud.
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf henvise til, at et tryghedsskabende
opholdsforbud primært er tiltænkt som et værktøj for politiet til at normali-
sere tilstanden og genskabe trygheden i områder, hvor almindelige borgere
må antages ikke at have et ønske om at opholde sig i længere tid på grund
af utryghedsskabende adfærd i området. Det tryghedsskabende opholdsfor-
bud er i den forbindelse tænkt som et middel til at vinde disse områder til-
bage til almindelige borgere. Justitsministeriet kan endvidere henvise til, at
lovforslaget i sin nuværende udformning sikrer, at forbuddet kan indrettes
på en måde, som er til mindst mulig gene for almindelige borgere i og om-
kring det pågældende område.
Side 3/3