Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 , L 189 A , L 189 B
Offentligt
2396459_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
19. maj 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Alexander Langgaard
Olesen
Sagsnr.: 2021-0037-0114
Dok.:
1982637
Besvarelse af spørgsmål nr. 50 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed,
retsplejeloven og udlændingeloven (L 189)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 50 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og ud-
lændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende op-
holdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvis-
ning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. maj 2021. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
L 189a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om, at opholdsforbuddet (§ 6) alene kan gives til de personer, der har udvist den i lovforslaget definerede utryghedsskabende adfærd, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 50 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven
og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsska-
bende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigen-
stande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L
189):
”Vil
ministeren som teknisk bistand udarbejde et ændringsfor-
slag, der medfører, at opholdsforbuddet (§6) alene kan gives til
de personer, der har udvist den i lovforslaget definerede utryg-
hedsskabende adfærd, herunder at overtrædelse af opholdsfor-
buddet for denne personkreds
bliver fængselsstraf?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der henvises til den
foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, hvorefter politiet med henblik
på at fremme trygheden i et område kan udstede forbud mod ophold på et
bestemt sted, hvortil der er almindelig adgang (tryghedsskabende opholds-
forbud). Justitsministeriet har endvidere forstået spørgsmålet således, at der
ønskes teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at det trygheds-
skabende opholdsforbud med ændringsforslaget skal finde anvendelse for
alle, der udviser den definerede utryghedsskabende adfærd i et forbudsramt
område, uanset om det også var den eller de pågældende personers adfærd,
der var årsagen til udstedelsen af det tryghedsskabende opholdsforbud.
2.
Som det fremgår af pkt. 2.2.1.1 og 2.2.1.5 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, har politiet i dag i medfør af bl.a. ordensbekendtgørelsens § 6
en række muligheder for at give påbud eller forbud til bestemte personer
mod at opholde sig i et bestemt område, ligesom domstolene efter straffelo-
vens §§ 79 a og 79 b kan give et opholdsforbud til konkrete personer, der er
idømt en retsfølge af frihedsberøvende karakter i visse nærmere tilfælde.
Politiet har dog ikke i dag mulighed for at udstede et forbud mod ophold på
et bestemt sted på baggrund af adfærden blandt personer det pågældende
sted, som ikke er rettet mod enkeltpersoner. De eksisterende muligheder for
at udstede forbud mod ophold på bestemte steder giver således ikke hjem-
mel til at sætte bredt ind over for utryghedsskabende adfærd.
Med henblik på at sikre, at politiet har de nødvendige redskaber til at gribe
ind over for utryghedsskabende adfærd, vurderer Justitsministeriet, at der
Side 2/7
L 189a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om, at opholdsforbuddet (§ 6) alene kan gives til de personer, der har udvist den i lovforslaget definerede utryghedsskabende adfærd, til justitsministeren
skal etableres hjemmel for politiet til at udstede et opholdsforbud på et be-
stemt sted, der omfatter alle personer, herunder de personer der gav anled-
ning til forbuddet på grund af deres utryghedsskabende adfærd. De gæl-
dende regler om opholdsforbud er ikke egnede til at sætte ind over for denne
slags utryghedsskabende adfærd, idet det kan være vanskeligt at identificere
de enkeltpersoner, der har givet anledning til utryghed, ligesom det er grup-
pens tilstedeværelse og fremtoning som sådan, der giver anledning til utryg-
hed. Både i de udsatte boligområder og andre steder oplever politiet ofte, at
sådanne grupper har faste tilholdssteder og plager disse med utryghedsska-
bende adfærd.
Justitsministeriet finder derfor, at der er behov for at give politiet et nyt
værktøj til at sætte ind over for grupper af personer, som udviser en adfærd,
som er egnet til at skabe utryghed blandt personer, der bor eller færdes i
området.
Det kan i forlængelse heraf bemærkes, at lovforslaget i sin nuværende ud-
formning efter Justitsministeriets vurdering sikrer, at et tryghedsskabende
opholdsforbud vil være til mindst mulig gene for almindelige borgere.
Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til, at et tryghedsskabende
opholdsforbud i medfør af den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b,
stk. 1, 2. pkt., ikke vil være til hinder for almindelig færden i området, lige-
som opholdsforbuddet efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6
b, stk. 4, 3. pkt., kan udformes på en måde, så forbuddet kun gælder på be-
stemte tider af døgnet
f.eks. i aften- og nattetimerne. Herudover vil det
være et krav efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 2, 2.
pkt., at et tryghedsskabende opholdsforbud vurderes at være et egnet red-
skab, og at mindre indgribende foranstaltninger ikke skønnes at være til-
strækkelige til at genskabe trygheden i området. Efter de foreslåede bestem-
melser i politilovens § 6 b, stk. 5 og 6, følger det endvidere, at en beslutning
om at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud skal offentliggøres og in-
deholde en begrundelse og angivelse af det bestemte tidsrum, som beslut-
ningen gælder for, ligesom politiet ved skiltning på det sted, der er omfattet
af et tryghedsskabende opholdsforbud, skal gøre opmærksom på forbuddet.
Der er under pkt. 1 i besvarelsen af 4. maj 2021 af spørgsmål nr. 35 fra
Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til ændring af straffeloven, lov
om politiets virksomhed, retsplejeloven og udlændingeloven (Forbud mod
deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende opholdsforbud, videt adgang til be-
slaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlændinge dømt for van-
vidskørsel m.v.) (L 189) redegjort nærmere for, hvordan lovforslaget i sin
Side 3/7
L 189a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om, at opholdsforbuddet (§ 6) alene kan gives til de personer, der har udvist den i lovforslaget definerede utryghedsskabende adfærd, til justitsministeren
nuværende udformning sikrer, at et tryghedsskabende opholdsforbud vil
være til mindst mulig gene for almindelige borgere.
3.
Efter Justitsministeriets vurdering vil et ændringsforslag, der medfører, at
et tryghedsskabende opholdsforbud alene kan gives til de personer, der har
udvist en utryghedsskabende adfærd, betyde, at det tryghedsskabende op-
holdsforbud ikke vil adskille sig væsentligt fra den hjemmel, politiet alle-
rede i dag har i medfør af bl.a. ordensbekendtgørelsens § 6 til at give påbud
eller forbud til bestemte personer mod at opholde sig i et bestemt område.
Regeringen kan på den baggrund ikke støtte et sådant ændringsforslag.
Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til, at et sådant ændringsfor-
slag efter Justitsministeriets opfattelse ikke i tilstrækkeligt omfang vil give
politiet et nyt værktøj til at sætte ind over for grupper af personer, som ud-
viser en utryghedsskabende adfærd, og således vil udgøre en væsentlig ind-
skrænkelse af effektiviteten af et tryghedsskabende opholdsforbud.
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf henvise til, at et tryghedsskabende
opholdsforbud primært er tiltænkt som et værktøj for politiet til at normali-
sere tilstanden og genskabe trygheden i områder, hvor almindelige borgere
må antages ikke at have et ønske om at opholde sig i længere tid på grund
af utryghedsskabende adfærd i området. Det tryghedsskabende opholdsfor-
bud er i den forbindelse tænkt som et middel til at vinde disse områder til-
bage til almindelige borgere. Justitsministeriet kan endvidere henvise til, at
lovforslaget i sin nuværende udformning sikrer, at forbuddet kan indrettes
på en måde, som er til mindst mulig gene for almindelige borgere i og om-
kring det pågældende område.
4.
Et ændringsforslag, som indebærer, at det tryghedsskabende opholdsfor-
bud begrænses til at omfatte personer, der udviser den i lovforslaget define-
rede utryghedsskabende adfærd, herunder at overtrædelse af opholdsforbud-
det for denne personkreds bliver fængselsstraf, vil kunne formuleres som
anført nedenfor.
Ændringsforslag
til
lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retspleje-
loven og udlændingeloven
(Forbud mod deltagelse i nattelivet, trygheds-
skabende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigen-
stande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189)
Side 4/7
L 189a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om, at opholdsforbuddet (§ 6) alene kan gives til de personer, der har udvist den i lovforslaget definerede utryghedsskabende adfærd, til justitsministeren
Ændringsforslag
Af
(…),
tiltrådt af:…
Til § 2
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 6 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »ophold« til:
»utryghedsskabende ophold«.
[Indskrænkning af personkredsen omfattet af et tryghedsskabende opholds-
forbud]
2)
Den i
nr. 1
foreslåede
§ 6 b, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 6 b, stk. 3,
udgår »bøde eller«.
[Skærpelse af straffen for overtrædelse af et tryghedsskabende opholdsfor-
bud]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det at indskrænke et tryghedsskabende op-
holdsforbud efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 1, 1.
pkt., til kun at gælde for personer, der udviser en utryghedsskabende adfærd
i et område omfattet af et tryghedsskabende opholdsforbud. Med
”utryg-
hedsskabende ophold” forstås ophold i et område omfattet af et trygheds-
skabende opholdsforbud, hvor en eller flere personer udviser en adfærd, som
er egnet til at skabe utryghed for personer, der bor eller færdes i området.
Om den nærmere vurdering af, hvornår en adfærd
må anses for at være ”eg-
net til at skabe utryghed for personer, der bor eller færdes i området”, hen-
vises til pkt. 2.2.3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Ændringsforslaget vil indebære, at et tryghedsskabende opholdsforbud ikke
længere vil være til hinder for ophold i området, som ikke kan karakteriseres
som utryghedsskabende. Det vil således f.eks. være tilladt at benytte et for-
Side 5/7
L 189a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om, at opholdsforbuddet (§ 6) alene kan gives til de personer, der har udvist den i lovforslaget definerede utryghedsskabende adfærd, til justitsministeren
budsramt område til f.eks. rekreative formål som boldspil, picnic mv., lige-
som almindelig færden i området vil være tilladt, idet disse typer ophold i
området ikke vil kunne karakteriseres som utryghedsskabende.
Enkeltpersoners utryghedsskabende ophold i et forbudsramt område vil
være tilstrækkeligt for at ifalde straf efter ændringsforslaget. Dermed vil be-
tingelsen for at ifalde straf for at overtræde et tryghedsskabende opholdsfor-
bud adskille sig fra betingelsen for at udstede et tryghedsskabende opholds-
forbud i medfør af den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 2,
1. pkt., hvorefter det kræves, at den utryghedsskabende adfærd skal være
udvist af ”en gruppe af personer”.
Betingelserne for udstedelse af et tryghedsskabende opholdsforbud i medfør
af politilovens § 6 b, stk. 2, som nærmere beskrevet i pkt. 2.2.3.1 i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger, om geografisk afgrænsning (pkt. 2.2.3.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger) samt kravene til administration af
ordningen og retsvirkningerne heraf i medfør af politilovens § 6 b, stk. 4-6,
som nærmere beskrevet i pkt. 2.2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, vil være de samme som efter lovforslagets nuværende udformning.
Tilregnelseskravet for overtrædelse af et tryghedsskabende opholdsforbud
vil med ændringsforslaget fortsat være uagtsomhed. Det forudsættes, at det
ved vurderingen af strafansvaret efter den foreslåede bestemmelse bl.a. vil
skulle indgå, om området er tydeligt afmærket, som det kræves i medfør af
den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 6.
Om straffen for overtrædelse af et tryghedsskabende opholdsforbud henvi-
ses til bemærkningerne under nr. 3 nedenfor.
Til nr. 2
Som følge af den under nr. 1 foreslåede ændring af den foreslåede § 6 b, stk.
1, 1. pkt., i politiloven, hvorefter det tryghedsskabende opholdsforbud ind-
skrænkes til alene at gælde for
”utryghedsskabende ophold” i et område om-
fattet af et tryghedsskabende opholdsforbud, foreslås det at ophæve den med
lovforslaget foreslåede § 6 b, stk. 1, 2. pkt., i politiloven, hvorefter et tryg-
hedsskabende opholdsforbud ikke er til hinder for almindelig færden i om-
rådet. Med den under nr. 1 foreslåede ændring vil almindelig færden i om-
rådet ikke være strafbar allerede af den grund, at almindelig færden i områ-
det ikke vil udgøre utryghedsskabende ophold i området.
Side 6/7
L 189a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om, at opholdsforbuddet (§ 6) alene kan gives til de personer, der har udvist den i lovforslaget definerede utryghedsskabende adfærd, til justitsministeren
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det at skærpe straffen for overtrædelse af et
tryghedsskabende opholdsforbud til fængselsstraf i førstegangstilfælde.
Skærpelsen af straffen for overtrædelse af et tryghedsskabende opholdsfor-
bud skal ses i lyset af den under nr. 1 foreslåede ændring af den foreslåede
§ 6 b, stk. 1, 1. pkt., i politiloven, om at indskrænke opholdsforbuddet vil
gælde for utryghedsskabende ophold i området. Med ændringen forudsæt-
tes, at straffen for overtrædelse fastsættes til fængsel i 14 dage i førstegangs-
tilfælde. Det forudsættes fortsat, at straffen for overtrædelse i andengangs-
tilfælde og derover som udgangspunkt fastsættes til fængsel i 30 dage.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering
i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf.
herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i medfør af straffelo-
vens kapitel 10.
Ændringsforslaget vil potentielt kunne få økonomiske konsekvenser for
myndighederne i straffesagskæden. De økonomiske konsekvenser vil skulle
afdækkes nærmere.
Side 7/7