Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 , L 189 A , L 189 B
Offentligt
2386292_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2021
Politikontoret
Lasse Lykke Gregersen
2021-0037-0114
1961516
Besvarelse af spørgsmål nr. 35 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed,
retsplejeloven og udlændingeloven (L 189)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 35 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og ud-
lændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende op-
holdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvis-
ning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. april 2021. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V) og Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
L 189a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, at politiet kan udstede forbud mod ophold på et bestemt sted, som ikke efter sin indretning er tiltænkt almindeligt ophold af en vis varighed, men alene kortere ophold med et konkret ærinde tiltænkt lokaliteten, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 35 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven
og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsska-
bende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigen-
stande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L
189).
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
indebærer, at de steder, som politiet får mulighed for at udstede
tryghedsskabende forbud mod ophold på, ændres til, at politiet
kan udstede forbud mod ophold på et bestemt sted, som ikke
efter sin indretning er tiltænkt almindeligt ophold af en vis va-
righed, men alene kortere ophold med et konkret ærinde tiltænkt
lokaliteten, såsom tog- og busstationer, parkeringspladser, via-
dukter, gangtunneller og
–broer
og andre lignende områder
(tryghedsskabende opholdsforbud), og vil ministeren samtidig
redegøre for sin holdning til et sådant ændringsforslag?”
Svar:
1.
Efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b kan politiet med
henblik på at fremme trygheden i et område udstede forbud mod ophold på
et bestemt sted, hvortil der er almindelig adgang (tryghedsskabende op-
holdsforbud).
Som det fremgår af pkt. 2.2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
er det op til politiet at foretage en samlet politifaglig vurdering af den kon-
krete situation i det pågældende område i forhold til, om betingelserne for
at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud er opfyldt. Om de nærmere
betingelser for at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud henvises til
besvarelsen af 23. april 2021 af spørgsmål nr. 17 fra Folketingets Retsud-
valg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets
virksomhed, retsplejeloven og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i
nattelivet, tryghedsskabende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæg-
gelse af værdigenstande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel
m.v.) (L 189).
Det er Justitsministeriets vurdering, at lovforslaget i sin nuværende udform-
ning sikrer, at et tryghedsskabende opholdsforbud vil være til mindst mulig
gene for almindelige borgere.
Side 2/7
L 189a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, at politiet kan udstede forbud mod ophold på et bestemt sted, som ikke efter sin indretning er tiltænkt almindeligt ophold af en vis varighed, men alene kortere ophold med et konkret ærinde tiltænkt lokaliteten, til justitsministeren
Justitsministeriet kan i den forbindelse for det første henvise til, at et tryg-
hedsskabende opholdsforbud i medfør af den foreslåede bestemmelse i po-
litilovens § 6 b, stk. 1, ikke vil være til hinder for almindelig færden i om-
rådet. Almindelig færden skal efter den foreslåede bestemmelse forstås som
bevægelse gennem eller i området og kortvarige, naturlige, ophold i forbin-
delse med bevægelsen gennem eller i området. Det vil f.eks. være alminde-
lig færden i bestemmelsens forstand at gå rundt på et udendørs butikstorv i
forbindelse med et ærinde i en butik eller lignende i området eller at passere
gennem et torv for at nå frem til et bestemmelsessted i eller i nær tilknytning
til området mv. Der henvises i den forbindelse nærmere til pkt. 2.2.3.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Justitsministeriet kan for det andet henvise til, at opholdsforbuddet efter den
foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 4, 3. pkt., kan udformes på
en måde, så forbuddet kun gælder på bestemte tider af døgnet
f.eks. i aften-
og nattetimerne. Dette vil f.eks. kunne være relevant, hvis politiet vurderer,
at den utryghedsskabende adfærd særligt foregår i dette tidsrum, og hvis et
opholdsforbud i øvrige tidsrum på døgnet vurderes at være til uforholds-
mæssig stor gene for øvrige personer i det område, som opholdsforbuddet
vil omfatte. Der henvises herom nærmere til pkt. 2.2.3.3.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Justitsministeriet kan for det tredje henvise til, at det vil være et krav efter
den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 2, 2. pkt., at et tryg-
hedsskabende opholdsforbud vurderes at være et egnet redskab, og at min-
dre indgribende foranstaltninger ikke skønnes at være tilstrækkelige til at
genskabe trygheden i området. Kravet indebærer, at politiet efter en politi-
faglig vurdering skal vurdere, at udstedelse af et tryghedsskabende opholds-
forbud efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 1, vil med-
virke til at normalisere tilstanden og genskabe trygheden for beboere og an-
dre, der færdes i området. I den forbindelse skal politiet samtidig vurdere,
om der er andre foranstaltninger, som vil være mere egnede i forhold til at
genskabe trygheden i området. Det vil efter omstændighederne kunne være
tilfældet, hvis politiet vurderer, at et påbud eller forbud til en enkeltperson
efter den øvrige lovgivning vil være tilstrækkeligt til at genskabe trygheden
i området. Om denne bestemmelse kan i øvrigt henvises til pkt. 1 i besvarel-
sen af 23. april 2021 af spørgsmål nr. 27 fra Folketingets Retsudvalg vedrø-
rende forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksom-
hed, retsplejeloven og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet,
Side 3/7
L 189a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, at politiet kan udstede forbud mod ophold på et bestemt sted, som ikke efter sin indretning er tiltænkt almindeligt ophold af en vis varighed, men alene kortere ophold med et konkret ærinde tiltænkt lokaliteten, til justitsministeren
tryghedsskabende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af vær-
digenstande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L
189).
Justitsministeriet kan for det fjerde henvise til forslaget til § 6 b, stk. 5 og 6,
i politiloven, hvoraf det fremgår, at en beslutning om at udstede et trygheds-
skabende opholdsforbud skal offentliggøres og indeholde en begrundelse og
angivelse af det bestemte sted og tidsrum, som beslutningen gælder for. Det
følger endvidere af disse bestemmelser, at politiet ved skiltning på det sted,
der er omfattet af et tryghedsskabende opholdsforbud, skal gøre opmærk-
som på forbuddet.
Om det område, som vil kunne være omfattet af et tryghedsskabende op-
holdsforbud, kan Justitsministeriet henvise til pkt. 2.2.3.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, hvoraf det bl.a. fremgår, at området vil skulle
fastlægges på baggrund af de forhold, som begrunder politiets vurdering af,
at en gruppe af personer udviser en adfærd, som er egnet til at skabe utryg-
hed for personer, der bor eller færdes i området. Det vil ved vurderingen
heraf bl.a. være et krav, at der i området udvises en adfærd af en gruppe af
personer, som er egnet til at skabe utryghed for personer, der bor eller færdes
i området. Det fremgår endvidere, at området for det foreslåede opholdsfor-
bud ikke må være større end det påkrævede for at genskabe trygheden i om-
rådet. Et tryghedsskabende opholdsforbud vil således alene kunne udstedes
for mindre, afgrænsede områder, f.eks. en udendørs perron på en tog- og
rutebilsstation, en bestemt plads, park eller vej. Der vil ikke kunne udstedes
forbud, der omfatter større områder som f.eks. en bydel.
2.
Regeringen kan ikke støtte et ændringsforslag, som indebærer, at de ste-
der, som politiet får mulighed for at udstede tryghedsskabende forbud mod
ophold på, ændres til, at politiet kan udstede forbud mod ophold på et be-
stemt sted, som ikke efter sin indretning er tiltænkt almindeligt ophold af en
vis varighed, men alene kortere ophold med et konkret ærinde tiltænkt lo-
kaliteten, såsom tog- og busstationer, parkeringspladser, viadukter, gang-
tunneller og -broer og andre lignende områder. Det er således Justitsmini-
steriets vurdering, at lovforslaget i sin nuværende udformning sikrer politiet
et effektivt værktøj til at sætte ind over for utryghedsskabende adfærd, sam-
tidig med at det sikres, at forbuddet kan indrettes på en måde, som er til
mindst mulig gene for almindelige borgere i og omkring det pågældende
område.
Side 4/7
L 189a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, at politiet kan udstede forbud mod ophold på et bestemt sted, som ikke efter sin indretning er tiltænkt almindeligt ophold af en vis varighed, men alene kortere ophold med et konkret ærinde tiltænkt lokaliteten, til justitsministeren
Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at et ændringsforslag af
denne karakter vil udgøre en væsentlig indskrænkelse af effektiviteten af et
tryghedsskabende opholdsforbud, og at ændringen ikke i højere grad end
den nuværende udformning af lovforslaget vil sikre, at et tryghedsskabende
opholdsforbud ikke er til gene for almindelige borgere.
Et sådant ændringsforslag vil således indebære, at politiet ikke vil have mu-
lighed for at sætte ind med et tryghedsskabende opholdsforbud f.eks. på en
bestemt plads i et særligt udsat boligområde, hvor personer med en eventuelt
løsere tilknytning til bander eller kriminelle grupperinger holder til. Det be-
mærkes i den forbindelse, at et tryghedsskabende opholdsforbud primært
må antages at ville være et relevant værktøj til at genskabe trygheden i om-
råder, hvor almindelige borgere sædvanligvis må antages at have et ønske
om at opholde sig i længere tid, hvis det ikke havde været for den utryg-
hedsskabende adfærd i området, som har givet anledning til opholdsforbud-
det.
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf henvise til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, hvoraf det fremgår, at Rigspolitiet har oplyst, at
politiet i praksis ser eksempler på, at grupper af ofte unge mænd samles på
bestemte steder i det offentlige rum og med deres adfærd og fremtoning
skaber utryghed blandt beboere og forbipasserende i området. I nogle til-
fælde består grupperne af personer med en eventuel løsere tilknytning til
bander eller kriminelle grupperinger i øvrigt. I disse tilfælde indebærer grup-
pens tilstedeværelse i f.eks. de særligt udsatte boligområder en risiko for, at
særligt yngre personer kan blive påvirket til at vælge en kriminel løbebane
i værste fald tilslutte sig en bande eller kriminel gruppering.
3.
Et ændringsforslag, som indebærer, at de steder, som politiet får mulighed
for at udstede tryghedsskabende forbud mod ophold på, ændres til, at politiet
kan udstede forbud mod ophold på et bestemt sted, som ikke efter sin ind-
retning er tiltænkt almindeligt ophold af en vis varighed, men alene kortere
ophold med et konkret ærinde tiltænkt lokaliteten, såsom tog- og busstatio-
ner, parkeringspladser, viadukter, gangtunneller og -broer og andre lignende
områder, vil kunne formuleres som anført nedenfor.
Ændringsforslag
til
Side 5/7
L 189a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, at politiet kan udstede forbud mod ophold på et bestemt sted, som ikke efter sin indretning er tiltænkt almindeligt ophold af en vis varighed, men alene kortere ophold med et konkret ærinde tiltænkt lokaliteten, til justitsministeren
lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retspleje-
loven og udlændingeloven
(Forbud mod deltagelse i nattelivet, trygheds-
skabende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigen-
stande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189)
Ændringsforslag
Af
(…),
tiltrådt af:…
Til § 2
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 6 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »bestemt sted,
hvortil der er almindelig adgang (tryghedsskabende opholdsforbud)« til:
»bestemt sted, hvortil der er almindelig adgang, og som efter sin indretning
ikke er tiltænkt ophold af længere varighed (tryghedsskabende opholdsfor-
bud)«.
[Indskrænkning af anvendelsesområdet for et tryghedsskabende opholdsfor-
bud]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det at indskrænke de områder, hvor et tryg-
hedsskabende opholdsforbud efter den foreslåede bestemmelse i politilo-
vens § 6 b, stk. 1, kan udstedes, til kun at gælde et bestemt sted, hvortil der
er almindelig adgang, og som efter sin indretning ikke er tiltænkt ophold af
længere varighed. Forslaget har herved til formål at indskrænke de geogra-
fiske områder, hvor politiet har mulighed for at udstede et tryghedsskabende
opholdsforbud.
Med ændringsforslaget opretholdes den med lovforslaget foreslåede ord-
ning, hvorefter de områder, der efter den foreslåede bestemmelse er omfattet
af steder, hvortil der er almindelig adgang, skal forstås i overensstemmelse
med § 2 i ordensbekendtgørelsen, dog således at et tryghedsskabende op-
holdsforbud ikke vil kunne udstedes på et indendørs areal, hvortil der er al-
mindelig adgang. Opholdsforbuddet vil således fortsat ikke kunne udstedes
i f.eks. offentligt tilgængelige butikscentre, aktivitetscentre, indendørs are-
Side 6/7
L 189a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, at politiet kan udstede forbud mod ophold på et bestemt sted, som ikke efter sin indretning er tiltænkt almindeligt ophold af en vis varighed, men alene kortere ophold med et konkret ærinde tiltænkt lokaliteten, til justitsministeren
aler på tog- og rutebilsstationer, offentlige befordringsmidler, parkerings-
kældre mv. Der henvises herom til pkt. 2.2.3.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Opholdsforbuddet vil med ændringsforslaget heller ikke kunne udstedes på
et udendørs areal, hvortil der er almindelig adgang, som efter sin indretning
er tiltænkt ophold af en vis varighed. Opholdsforbuddet vil således ikke
kunne udstedes i områder i en offentligt tilgængelig park, eller en plads mv.
Opholdsforbuddet vil dog fortsat kunne udstedes på f.eks. et udendørs areal
på en tog- eller rutebilstation, ligesom opholdsforbuddet vil kunne udstedes
på en gangbro, i en viadukt eller lignende områder, som ikke efter sin ind-
retning er tiltænkt ophold af længere varighed, men alene kortere ophold
med et konkret ærinde tiltænkt lokaliteten.
De øvrige betingelser for udstedelse af et tryghedsskabende opholdsforbud
i medfør af politilovens § 6 b, stk. 2, som nærmere beskrevet i pkt. 2.2.3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, samt kravene til administration af
ordningen og retsvirkningerne heraf i medfør af politilovens § 6 b, stk. 3-6,
som nærmere beskrevet i pkt. 2.2.3.3 og 2.2.3.4 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, vil fortsat finde anvendelse.
Side 7/7