Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 Bilag 2, L 189 A Bilag 2, L 189 B Bilag 2
Offentligt
2356741_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. marts 2021
Strafferetskontoret
Nina Lentz
2021-10-0644
1887402
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
KOMMENTERET OVERSIGT
over
Høringssvar om forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.)
I. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 10. februar 2021 til den 10.
marts 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
Vestre Landsret, Østre Landsret, samtlige byretter, Sø- og Handelsretten, 3
F, 3F Privat Service, Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty Internati-
onal, Amnesty Nu
,
Bedsteforældre for asyl, Børnerådet, Børns Vilkår, Cen-
tralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Copenhagen Business School (Ju-
ridisk Institut), Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Tyr-
kisk Islamisk Stiftelse, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for Menne-
skerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Kriminalpræventive
Råd, DFUNK
Dansk Flygtningehjælp Ungdom, DIGNITY
Dansk Insti-
tut Mod Tortur, DIGST, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Race-
diskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Finans-
rådet, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Forenin-
gen af Udlændingeretsadvokater, Foreningen af Offentlige Anklagere, For-
sikring og Pension, Færøernes Landsstyre, Global Biodiversity Information
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 189a - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Facility (GBIF), Handels, Transport og Serviceerhvervene, HK/Danmark,
Indvandrermedicinsk klinik, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menne-
skerettigheder, International Community / Erhverv Aarhus, Justitia, KL,
Kirkernes Integrationstjeneste
,
Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden),
Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), Kø-
benhavns Universitet (Juridisk Fakultet), Landsforeningen Adoption &
Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM,
Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK), Mellemfolkeligt Sam-
virke, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Odense Universitetshospital,
Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (Tidl. Fredsfonden), Politi-
forbundet, PRO-Vest, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk For-
ening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minorite-
ter, SOS Racisme, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Trafikselskabet
Movia, Udlændingenævnet, UNHCR Regional Representation for Northern
Europe, Work-live-stay southern Denmark, Ægteskab uden grænser, Ældre-
sagen, Aalborg Universitet (Juridisk Institut) og Aarhus Universitet (Juri-
disk Institut).
II. Høringssvarene
1. Indledning
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra: Advokatsamfundet, Bedste-
forældre for Asyl, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Danske regioner, Den Katolske Kirke i Danmark, Det
Kriminalpræventive Råd, Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, For-
eningen af Udlændingeretsadvokater, Flygtningenævnet, Færøernes Lands-
styre, Institut for Menneskerettigheder, KL, Politiforbundet, Rigsadvokaten,
Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige byretter, SOS racisme, Udlændin-
genævnet, Vestre Landsret, Ældre sagen og Østre landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Samtlige høringssvar er vedlagt.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger,
der ikke vedrører lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten.
2. Generelt
2
L 189a - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Advokatsamfundet, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU,
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner, Den Katolske Kirke i
Danmark, Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, Færøernes
Landsstyre, Institut for Menneskerettigheder, KL, Politiforbundet,
Rigsadvokaten, Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige byretter, Ud-
lændingenævnet, Vestre Landsret, Ældre Sagen
og
Østre Landsret
har
ikke bemærkninger til udkastet til lovforslaget.
Flygtningenævnet
har ikke bemærkninger til indholdet i lovforslaget, idet
lovforslaget vedrører domstolenes kompetence og stillingtagen til, hvorvidt
en udlænding, der har begået et strafbart forhold, skal udvises af Danmark.
Nævnet bemærker, at det forudsættes, at der med lovforslaget ikke er tilsig-
tet en ændring af den nuværende kompetencefordeling mellem domstolene
og asylmyndighederne, hvorefter det i sager, hvor en udlænding påstås ud-
vist, er Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet, der i medfør af udlæn-
dingelovens § 49 a i givet fald skal tage stilling til, hvorvidt udlændingelo-
vens § 31, herunder Danmarks internationale forpligtelser, er til hinder for,
at den pågældende kan udvises.
Justitsministeriet kan oplyse, at der ikke med lovforslaget er lagt op til at
ændre kompetencefordelingen mellem domstolene, Udlændingestyrelsen og
Flygtningenævnet i sager om udvisning af udlændinge dømt for vanvidskør-
sel m.v.
3. Betingelser for udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.
Bedsteforældre for Asyl
anfører, at der med lovforslaget indføres en ekstra
straf i form af udvisning, som alene gælder for udlændinge. Bedsteforældre
for Asyl anser lovforslaget for diskriminerende og opfordrer til, at lovforsla-
get trækkes tilbage.
Det Kriminalpræventive Råd
anerkender, at vanvidskørsel er uacceptabelt
og skal straffes. Rådet anfører, at der med lovforslaget lægges op til, at ud-
lændinge skal kunne udvises af Danmark for overtrædelser af særlovgivnin-
gen og uagtsomme overtrædelser af bestemmelser i straffeloven, uden at der
tages hensyn til varigheden af udlændingens ophold i Danmark og tilknyt-
ningen til Danmark. Rådet anfører endvidere, at lovforslaget indebærer for-
skelsbehandling af udlændinge, som har haft et længerevarende og fast op-
hold i Danmark, og som således er at sidestille med danske statsborgere.
Denne forskelsbehandling kan føre til, at udlændinge føler sig ekskluderet
3
L 189a - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
fra samfundet, hvilket er problematisk ud fra en kriminalitetsforbyggende
vinkel.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
er enig i, at der skal sættes hårdt
ind over for vanvidsbilister. Foreningen er imidlertid uenig i, at udlændinge,
der begår vanvidskørsel, i videst muligt omfang bør udvises, og påpeger, at
udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel bør følge de gældende reg-
ler om udvisning.
SOS Racisme
anfører, at det ikke vil bekæmpe vanvidskørsel at udvise ud-
lændinge dømt for vanvidskørsel, samt at udkastet til lovforslaget er et ek-
sempel på et diskriminerende lovforslag, der har til formål at udvise udlæn-
dinge i videst muligt omfang. SOS Racisme ser derfor ikke nogen grund til
at gennemføre lovforslaget.
Justitsministeriet kan oplyse, at der med lovforslaget lægges op til at ændre
udlændingelovens regler om udvisning af kriminelle udlændinge, så udlæn-
dinge, der idømmes ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af straffelovens
bestemmelser om uagtsomt manddrab eller uagtsom betydelig legemsbeska-
digelse i forbindelse med vanvidskørsel mv. eller flugtbilisme vil skulle ud-
vises af Danmark uanset frihedsstraffens længde og varigheden af udlæn-
dingens ophold i Danmark, medmindre udvisning med sikkerhed vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Sidstnævnte vil afhænge af en konkret vurdering, hvori bl.a. skal indgå, om
udlændingen har et familieliv i Danmark, længden af udlændingens ophold
i Danmark samt den begåede kriminalitets art og grovhed.
Justitsministeriet lægger vægt på, at der
uanset at der er tale om uagt-
somme lovovertrædelser
er der tale om særdeles grove overtrædelser af
straffeloven, hvor føreren fuldstændigt sætter sig ud over hensynet til andres
liv og sikkerhed, f.eks. ved forsætligt at køre spirituspåvirket eller særligt
hensynsløst og herved slå et andet menneske ihjel eller ved forsætligt at
undlade at hjælpe en person, der i forbindelse med et færdselsuheld er ble-
vet tilføjet betydelig personskade.
Det bemærkes i den forbindelse, at der allerede i dag er hjemmel i udlæn-
dingelovens § 22, nr. 6, til på baggrund af en konkret vurdering at udvise
udlændinge fra Danmark for visse lovovertrædelser, der har uagtsomhed
som tilregnelseskrav.
4
L 189a - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
4. Supplerende initiativer til bekæmpelse af vanvidskørsel
SOS Racisme
anfører, at det er afgørende, at man forsøger at forhindre van-
vidskørsel i at finde sted, f.eks. ved at sætte den gældende grænse for spiri-
tuskørsel ned fra 0,5 til 0,2 promille, samt at dømte vanvidsbilister frakendes
førerretten i en given periode og efter udløb af denne periode alene kan føre
køretøjer med en alkohollås.
Justitsministeriet erenig med høringsparten i, at den forbyggende indsats er
afgørende, hvis man vil bekæmpe vanvidskørsel.
Regeringen præsenterede den 6. februar 2020
sit udspil: ”Vanvidskørsel
skal stoppes”.
Udspillet indeholder ni konkrete tiltag, der skal bekæmpe
vanvidskørsel og styrke trygheden og sikkerheden på de danske veje. Rege-
ringen indgik den 11. december 2020 en bred politisk aftale med Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti og Nye Borgerlige om gennemførelse af initi-
ativerne fra regeringens udspil samt en række nye initiativer, som alle udgør
vigtige redskaber i kampen mod vanvidskørsel.
Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at transportministeren den
16. december 2020 fremsatte et lovforslag, som skal udmønte de initiativer
i udspillet, der forudsætter ændringer af færdselsloven. Lovforslaget inde-
holder en række initiativer, der skal sætte hårdt og effektivt ind mod van-
vidskørsel, bl.a. ved en skærpelse af de frakendelsesmæssige sanktioner for
visse former for farlig kørsel.
III. Lovforslaget
Det lovudkast, der har været i offentlig høring, er efter høringen indarbejdet
i lovforslag nr. L 189 om forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om
politiets virksomhed, retsplejeloven og udlændingeloven (Forbud mod del-
tagelse i nattelivet, tryghedsskabende opholdsforbud, udvidet adgang til be-
slaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlændinge dømt for van-
vidskørsel m.v.), som blev fremsat den 10. marts 2021.
I forhold til det lovudkast, der har været sendt i høring, indeholder det frem-
satte lovforslag en vurdering af de økonomiske konsekvenser forbundet med
udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v. Det fremgår heraf, at
lovforslaget forventes at medføre begrænsede økonomiske konsekvenser på
5
L 189a - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Justitsministeriets område.
Herudover er der alene foretaget mindre ændringer af sproglig og lovteknisk
karakter i lovforslaget.
6