Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 Bilag 13, L 189 A Bilag 13, L 189 B Bilag 13
Offentligt
2404695_0001.png
Dato:
28. maj 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Alexander Langgaard
Olesen
Sagsnr.: 2021-0037-0114
Dok.:
2001710
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Ændringsforslag
til
lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retspleje-
loven og udlændingeloven
(Tryghedsskabende opholdsforbud, forbud mod deltagelse i nattelivet, ud-
videt adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlæn-
dinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189)
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af:
Til § 2
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 6 b, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Overtrædelse af et forbud efter stk. 1 kan alene straffes, hvis den pågæl-
dende ikke har efterkommet et påbud fra politiet om at forlade området og
undlade at tage ophold der, så længe et forbud efter stk. 1 består.«
[Krav om forudgående advarsel som betingelse for at ifalde straf for at over-
træde et tryghedsskabende opholdsforbud]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det at fastsætte, at overtrædelse af et tryg-
hedsskabende opholdsforbud alene kan straffes, hvis den pågældende ikke
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 189a - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra justitsministeren
har efterkommet et påbud fra politiet om at forlade området og undlade at
tage ophold der, så længe et forbud efter stk. 1 består. Ændringsforslaget har
til formål at sikre, at personer, som ikke udviser utryghedsskabende adfærd,
men som på trods heraf befinder sig i et forbudsramt område, uden at det
udgør almindelig færden, så vidt muligt ikke straffes for overtrædelse af det
tryghedsskabende opholdsforbud.
Ændringsforslaget vil således indebære, at politiet vil skulle tage kontakt til
personer, der opholder sig i et forbudsramt område, med henblik på at på-
byde de pågældende at forlade området, inden der kan ifaldes strafansvar.
Et sådant påbud vil fungere som en advarsel om, at fortsat ophold i området
vil kunne straffes. Det vil i den forbindelse være et krav, at den eller de
pågældende personer forlader det forbudsramte område umiddelbart efter
politiets påbud. Personer, der umiddelbart efter politiets påbud om at forlade
det forbudsramte område forlader området, vil dermed ikke kunne straffes
for at have overtrådt det foreslåede tryghedsskabende opholdsforbud. Per-
soner, der først forlader området efter unødigt ophold, eller som efterføl-
gende vender tilbage til området, mens der stadig er udstedt et opholdsfor-
bud i området, vil derimod kunne straffes for at have overtrådt det trygheds-
skabende opholdsforbud.
Den eller de pågældende personer, som er blevet påbudt at forlade det for-
budsramte område, vil herefter ikke kunne opholde sig i området, før der
ikke længere er udstedt et tryghedsskabende opholdsforbud i området, med-
mindre der er tale om almindelig færden i området. Om den nærmere for-
ståelse af begrebet ”almindelig færden” henvises der til pkt. 2.2.3.2.2 i lov-
forslagets almindelige bemærkninger.
Effekten af det tryghedsskabende opholdsforbud vil dermed være, at politiet
vil kunne påbyde alle at forlade det forbudsramte område, medmindre der
er tale om almindelig færden. Ved meddelelse af påbud vil politiet dog i
praksis bl.a. kunne lægge vægt på, om den eller de pågældendes ophold i
det forbudsramte område udgør en utryghedsskabende adfærd, der har eller
kan have været med til at begrunde det tryghedsskabende opholdsforbud i
området. Om den nærmere vurdering af, hvornår en adfærd må anses for at
være ”egnet til at skabe utryghed
for personer, der bor eller færdes i områ-
det”, henvises til pkt. 2.2.3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Betingelserne for udstedelse af et tryghedsskabende opholdsforbud i medfør
af politilovens § 6 b, stk. 2, som nærmere beskrevet i pkt. 2.2.3.1 i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger, om geografisk afgrænsning (pkt. 2.2.3.2 i
2
L 189a - 2020-21 - Bilag 13: Ændringsforslag fra justitsministeren
lovforslagets almindelige bemærkninger) samt kravene til administration af
ordningen og retsvirkningerne heraf i medfør af politilovens § 6 b, stk. 4-6,
som nærmere beskrevet i pkt. 2.2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, vil være de samme som efter lovforslagets nuværende udformning.
Der lægges med ændringsforslaget i øvrigt ikke op til at ændre på de øvrige
betingelser, der skal være opfyldt for at ifalde straf for overtrædelse af det
foreslåede tryghedsskabende opholdsforbud.
Tilregnelseskravet for overtrædelse af et tryghedsskabende opholdsforbud
vil således med ændringsforslaget fortsat være uagtsomhed. Det forudsæt-
tes, at det ved vurderingen af strafansvaret efter den foreslåede bestemmelse
bl.a. vil skulle indgå, om området er tydeligt afmærket, som det kræves i
medfør af den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 6.
Straffen vil med ændringsforslaget fortsat være bøde eller fængsel indtil 1
år. Det forudsættes i den forbindelse, at straffen for overtrædelse af et op-
holdsforbud i førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsættes til bøde på
10.000 kr. Det forudsættes, at straffen for overtrædelse i andengangstilfælde
og derover som udgangspunkt fastsættes til fængsel i 30 dage.
Fastsættelsen af straffen vil endvidere fortsat bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis
der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændig-
heder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i medfør af
straffelovens kapitel 10.
3