Erhvervsudvalget 2020-21
L 184 Bilag 9
Offentligt
2364508_0001.png
L 184 FORSLAG TIL LOV OM URIMELIG
HANDELSPRAKSIS I RELATIONER MELLEM
VIRKSOMHEDER I LANDBRUGS- OG
FØDEVAREFORSYNINGSKÆDEN
TEKNISK GENNEMGANG,
ERHVERVSUDVALGET,
25. MARTS 2021
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0002.png
AGENDA
Baggrund og direktivet
Den danske implementering
Den danske overimplementering
Udvalgte temaer
Definition af landbrugs- og fødevarer
Definitionen af letfordærvelige landbrugs- og fødevarer
Andelsselskaber
Omgåelsesproblematik
Lovvalg
Den håndhævende myndighed
Monitorering og evaluering
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0003.png
BAGGRUND OG
DIREKTIVET
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0004.png
LOVFORSLAGETS FORMÅL
At forhindre urimelig handelspraksis i handler mellem
virksomheder på landbrugs- og fødevareområdet.
At implementere direktiv om urimelig handelspraksis i relationer
mellem virksomheder i landbrugs- og fødevareforsyningskæden i
dansk ret.
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0005.png
FORMER FOR URIMELIG
HANDELSPRAKSIS
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Betaling for letfordærvelige landbrugs- og fødevarer senere end 30 dage.
Betaling for andre landbrugs- og fødevarer senere end 60 dage.
Annullering af ordrer på letfordærvelige varer med kortere varsel end 30 dage.
Ensidig ændring af kontraktsvilkår.
Krav om betaling, som ikke vedrører salget af leverandørens landbrugs- og fødevarer.
Krav om betaling for forringelse eller tab, som ikke skyldes leverandørens forsømmelse.
Køber nægter at give skriftlig bekræftelse af handelsbetingelser.
8.
9.
Ulovlig erhvervelse, brug eller videregivelse af leverandørens forretningshemmeligheder.
Køber truer med eller iværksætter handelsrepressalier, f.eks. hvis leverandørens juridiske
rettigheder udøves.
10. Krav om kompensation for omkostninger ved at behandle kundeklager, selvom der ikke er
forsømmelighed fra leverandøren.
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0006.png
FORMER FOR URIMELIG
HANDELSPRAKSIS
Grå handelspraksis kun lovligt, hvis det følger af forudgående
aftale.
1. Køberen returnerer ikke-afsatte landbrugs- og fødevarer uden at betale.
2. Køberen opkræver betaling for oplagring, udstilling eller anden
præsentation.
3. Krav om at leverandøren bærer alle eller en del af omkostningerne ved
prisnedslag som følge af f.eks. salgsfremstød.
4. Krav om betaling for varens reklame.
5. Krav om betaling for varens markedsføring.
6. Krav om betaling for personale til at indrette lokaler til salg af varen.
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0007.png
DEN DANSKE
IMPLEMENTERING
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0008.png
DEN DANSKE IMPLEMENTERINGSMODEL
De små
købere
er undtaget
Køb fra disse
leverandører:
Maks. 30/60 dage
Køb fra de store
leverandører:
Maks. 60 dage
Købere
< =
2 mio.
Leverandører
0-350 mio.
Leverandører
>
350 mio.
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0009.png
LOVFORSLAGETS OVERIMPLEMENTERING
Overimplementering:
Reglerne gælder i alle handler med
landbrugs- og fødevarer uafhængigt af
virksomhedernes årlige omsætning og
indbyrdes relative forhandlingsstyrke.
Modifikation:
Køb fra de
store
leverandører:
Maks. 60 dage
Leverandører
0-350 mio.
Købere
< =
2 mio.
<=
2 mio.
2-10 mio.
150-350 mio.
50-150 mio.
Leverandører
10-50 mio.
0-350 mio.
Leverandører
>
350 mio.
1
MARTS 2021
2
3
4
5
6
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0010.png
DEFINITION AF OMSÆTNING
Lovforslaget benytter samme definition af årlig omsætning som
direktivet.
Omsætning opgøres på koncernniveau, hvor
partnervirksomheders og tilknyttede virksomheders omsætning
også medregnes.
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0011.png
UDVALGTE TEMAER
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0012.png
DEFINITIONEN AF
LANDBRUGS- OG FØDEVARER
Lovforslaget anvender samme definition af landbrugs - og
fødevarer som direktivet.
Denne tilgang er valgt, da der under alle omstændigheder vil være
svære snit.
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0013.png
DEFINITIONEN AF
LETFORDÆRVELIGE VARER
Letfordærvelige landbrugs- og fødevarer er produkter, der på
grund af deres beskaffenhed eller deres stadie i forarbejdningen
risikerer at blive uegnede til salg inden for 30 dage efter høst,
produktion eller forarbejdning.
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0014.png
ANDELSSELSKABER
Andelsselskaber er omfattet af direktivets definition af ”køber”.
Der er ikke
inden for rammerne af direktivet
mulighed for at
indføre yderligere undtagelser for handler mellem andelsselskaber
og deres andelshavere.
Ændringer i et andelsselskabs vedtægter el. lign., der f.eks.
vedtages ved afstemning på en generalforsamling, vil ikke være
en ensidig ændring af vilkårene i en leveringsaftale, og vil derfor
ikke være forbudt.
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0015.png
OMGÅELSESPROBLEMATIK -
LOVVALG
Lovgivningen om urimelig handelspraksis finder altid anvendelse,
når begge aftaleparter er etableret i Danmark.
Hvis aftaleparterne er etableret i hver deres land, er det helt
sædvanligt i kommercielle aftaler, at parterne foretager lovvalg.
Dette lovvalg kan pege på et andet lands lovgivning.
Lovvalg er derfor ikke udtryk for omgåelse.
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0016.png
DEN HÅNDHÆVENDE
MYNDIGHED
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udøver sine beføjelser efter
lovforslaget uafhængigt af erhvervsministeren.
Styrelsen kan af egen drift eller på baggrund af en klage indlede
og foretage undersøgelser vedrørende en mulig overtrædelse,
herunder foretage uanmeldte kontrolundersøgelser.
Styrelsen kan udstede administrative bødeforlæg eller
politianmelde.
MARTS 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 9: Præsentation fra erhvervsministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 25/3-21
2364508_0017.png
MONITORERING OG
EVALUERING
Med lovforslaget introduceres ny sektorspecifik regulering af
fødevareforsyningskæden på et område, som ikke er særskilt
reguleret i Danmark.
Der foretages løbende monitorering af den foreslåede regulering,
og der samles op i en evaluering 3 år efter lovens ikrafttræden.
MARTS 2021