Erhvervsudvalget 2020-21
L 184 Bilag 11
Offentligt
2367169_0001.png
Erhvervsudvalget
UTP (L 184)
8. april 2021
L 184 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentation fra Coop til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 8. april 2021
2367169_0002.png
Coop Danmark og de selvstændige brugsforeningernes køber ind på samme betingelser
det betyder UTP slår 100% igennem overfor selvstændige brugsforeninger
Coop-koncernen er struktureret som et
andelsselskab og er
ejet af mere end 1,9
mio. danskere.
Markedsandel på ca. 1/3
af
dagligvarehandlen i Danmark
Ca.
1.000 fysiske butikker,
hvoraf
1/3
er ejet af
selvstændige
brugsforeninger
Brugsforeningerne
er primært
beliggende udenfor de
store byer
Coop Danmark indkøber til både de centralt
ejede butikker og til brugsforeningerne.
Brugsforeningernes indkøb sker 1:1 på de
betingelser, som Coop Danmark forhandler
på plads.
UTP-reguleringen slår dermed
100% igennem overfor de lokale,
selvstændige brugsforeninger
L 184 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentation fra Coop til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 8. april 2021
2367169_0003.png
Det fremlagte lovforslag til implementering af UTP-direktivet vil
kunne føre til yderligere butikslukninger i små lokale samfund
UTP-direktivet vil påvirke
Coop Danmarks
og de
lokale, selvstændige brugsforeningers
likviditet
hårdt med en samlet
negativ effekt på ca. -1,2 mia. kr.
Flere Selvstændige brugsforeninger vil kunne
blive
tvunget til at lukke,
hvilket vil
true
eksistensen af lokalsamfund,
som mister deres
lokale dagligvareforretning
Brugsforeningerne er
små selvstændige enheder,
der ofte har
0-
resultater
og derudover har meget
begrænset likviditet
Effekterne af UTP-lovforslaget vil medføre, at mange
brugsforeningsejede butikker
ikke
vil have
tilstrækkelig
likviditet
De seneste 5 år har
34 brugsforeningsejede butikker måtte
lukke
og UTP-reguleringen vil sandsynligvis
føre til yderligere
lukninger
Lokale dagligvarebutikker
i landdistrikterne er en
forudsætning
for opretholdelsen af lokalsamfundene.
Vi har et fælles ansvar
for at tage vare på dette
-500 mDKK
-700 mDKK
Coop Danmark
Brugsforeningerne
L 184 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentation fra Coop til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 8. april 2021
2367169_0004.png
Coop gør allerede en stor indsats for at støtte små lokale leverandører
Coop er afhængig af de små leverandører, som gør at
vi kan møde efterspørgslen fra kunderne.
Vi behøver ikke en overimplementering af UTP-
reglerne for at behandle mindre producenter rimeligt
Vi
betaler
generelt set de
små leverandører
hurtigere end de større leverandører
Vi
understøtter udviklingen
af mindre leverandører
via
crowd funding-projekter
Fremrykkede betalinger
det seneste år for 700 mio. kr.
for at
afhjælpe Corona-konsekvenserne
UTP-direktivet
UTP-direktivet har været
undervejs i
8 år
og har været genstand for
ekstrem
grundig behandling
i EU-
organerne og hos utallige
interessentorganisationer
Alle interessenter er enige om, at
UTP-reglerne helt grundlæggende er
unødvendige i Danmark,
og at UTP-
reglerne vil få
omfattende
konsekvenser
UTP-reglernes
skadelige effekter
for den frie konkurrence og for
dagligvarebranchen er erkendte
De store multinationale
mærkevareleverandører (som
overimplementeringen i UTP-
lovforslaget beskytter) har typisk
tocifrede indtjeningsmarginer.
Coops indtjeningsmargin er 1-2% af
omsætningen
Coop foretrækker at bruge likviditeten på at hjælpe de
små frem for de store multinationale leverandører
L 184 - 2020-21 - Bilag 11: Præsentation fra Coop til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 8. april 2021
2367169_0005.png
Coop opfordrer til, at Folketinget udviser tilbageholdenhed i forhold
til overimplementering
Vi må ikke eksperimentere med direktivimplementeringen
og risikere at forstørre de meget store negative konsekvenser ved en
minimumimplementering
Vi må ikke øge risikoen for yderligere butikslukninger i landdistrikterne
Den mest ansvarlige tilgang er en minimumimplementering
og så bruge de kommende 2-3 år på at monitorere effekterne
Coop genfremsætter tilbud om frivilligt kodeks til at imødegå
leverandørernes bekymringer