Advokatrådet
Konkurrence - og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 01-02-2021
SAGSNR.: 2020 - 4113
ID NR.: 716419
+
+
Høring - over udkast til forslag til lov om urimelig handelspraksis i relationer
mellem virksomheder i landbrugs- og fødevareforsyningskæden
Ved e-mail af 22. december 2020 har Konkurrence - og Forbrugerstyrelsen anmodet
om Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte forslag.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Lovudkastet har til formål at implementere Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/633/EU af 17. april 2019 om urimelig handelspraksis i relationer mellem virk-
somheder i landbrugs- og fødevareforsyningskæden (herefter ”UTP-direktivet”) i
dansk ret.
Generelle bemærkninger
Som en generel bemærkning gør Advokatrådet opmærksom på, at implementeringen
i videst muligt omfang bør tage højde for de grundlæggende danske retstraditioner og
dertilhørende retssikkerhedsmæssige garantier. Dette gælder så meget desto mere i
det omfang, den med lovudkastet foreslåede linje følges, hvorefter der lægges op til
en overimplementering, idet UTP-direktivets forudsætning om asymmetri i størrel-
sesforholdet mellem leverandøren og køberen på en række punkter fraviges ud fra en
afvejning af forskellige hensyn, herunder hensynet til en effektiv konkurrence samt
for at undgå unødig kompleksitet og byrde for virksomhederne.
Håndhævelseskompetencen og reglernes internationale præceptivitet
Med lovudkastets § 7, stk. 1, udpeges Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som
håndhævelsesmyndighed i Danmark. Det fremgår videre af lovudkastets § 7, stk. 2,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan træffe afgørelse efter denne lov og regler
udstedt i medfør heraf.
Efter § 8, stk. 1, kan leverandører indgive klager enten til den håndhævende myndig-
hed i den medlemsstat, hvor leverandøren er etableret, eller til den håndhævende
myndighed i den medlemsstat, hvor den køber, der formodes at have udøvet en for-
www.advokatsamfundet.dk
1