Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 183 Bilag 7
Offentligt
2379218_0001.png
Til lovforslag nr.
L 183
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 21. april 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og
fleksydelsesbidrag i 2022
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stil‐
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Den socialdemokratiske regering fører en politik, der ak‐
tivt gør Danmark fattigere. Siden folketingsvalget i 2019 har
regeringen taget initiativer, der reducerer den strukturelle
beskæftigelse med knap 11.000 personer. Samlet set gør det
Danmark knap 12 mia. kr. fattigere.
Det er bl.a. regeringens ret til tidlig pension til udvalgte
grupper, der trækker danskere ud af arbejdsmarkedet. Det
er en ret, som ikke er målrettet nedslidte danskere. Venstres
medlemmer af udvalget vil hellere hjælpe dem, som reelt er
nedslidte, og som har brug for at trække sig fra arbejdsmar‐
kedet tidligere. Derfor vil V forbedre seniorpensionsordnin‐
gen, så vi hjælper dem, der reelt er nedslidte.
Selv om V er imod regeringens ret til tidlig pension, der
ikke er målrettet nedslidte, og som gør Danmark fattigere,
støtter vi selvfølgelig forslaget om at give mulighed for at få
indbetalte efterlønsbidrag udbetalt kontant og skattefrit.
Det gør vi, fordi det ligger fuldstændig i forlængelse af
V’s politik. Som led i tilbagetrækningsreformen fra 2011
gav vi f.eks. mulighed for, at personer, der havde indbetalt
efterløns- og fleksydelsesbidrag, kunne ansøge om at få bi‐
dragene udbetalt kontant og skattefrit. Og med aftale om
flere år på arbejdsmarkedet fra 2017 – hvor V igen havde
regeringsansvaret – gav vi en tilsvarende mulighed.
For V er det afgørende, at vi gør det mere attraktivt at
gå senere på pension for dem, der kan og vil. Vores håb er,
at mange vil benytte sig af muligheden for at få udbetalt
deres efterlønsbidrag skattefrit og bliver et par år mere på
arbejdsmarkedet.
Udbetalingen af efterløns- og fleksydelsesbidrag kan des‐
uden være med til at understøtte økonomien i en tid, hvor
der grundet coronakrisen er stort behov for det.
V så gerne, at regeringen fik mere fart på i forhold til
at præsentere initiativer, der kan øge arbejdsudbuddet, når
nu den har reduceret det så voldsomt ved at indføre en ny
overførselsindkomst, som dette forslag er en del af aftalen
om.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkeparti har selv foreslået en skatte‐
fri udbetaling af efterlønnen i forbindelse med vores finans‐
lovsforslag fra 2021, hvor vi foreslår et stop for tilgangen til
efterløn fra 2024. Efterlønsordningen fjerner nemlig rutine‐
rede hænder fra arbejdsmarkedet, som ellers kunne bidrage
i længere tid. KF mener, at efterlønsreformen var et vigtigt
skridt hen imod et bedre arbejdsmarked. En fuld afskaffelse
ville give en større økonomisk gevinst for Danmark. Vores
forslag øger beskæftigelsen med 12.000 personer og øger
velstanden for 9 mia. kr.
Når det er sagt, tager vi, hvad vi kan få, når regeringen
fremlægger en politik, som vi kan se os selv i, og selv om
lovforslaget er fremsat på en ærgerlig baggrund, støtter KF
regeringens forslag om en kontant og skattefri udbetaling af
efterløns- og fleksydelsesbidraget.
AX026220
L 183 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 21. april 2021
2379218_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 12
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 26 n, stk. 1, nr. 14,
indsættes efter »arbejdsfortjene‐
ste efter«: »bistandsloven og«.«
[Konsekvensændring, som følge af at bistandsloven ved en
fejl ikke fremgik af bestemmelsen]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 26 s, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »tidligst kan overgå« til:
»overgår«.
03.
I
§ 26 s, stk. 7, 1. pkt.,
ændres »regnes perioden efter
stk. 1, 2. pkt., fra 7 dage efter tidspunktet for afgørelsen om
ret til tidlig pension frem til« til: »skal perioden efter stk. 1,
2. pkt., være opfyldt efter tidspunktet for afgørelsen om ret
til tidlig pension og 9 måneder frem, medmindre personen
allerede opfylder kravet efter stk. 1, 2. pkt., ved«.
04.
§ 26 s, stk. 7, 2. pkt.,
affattes således:
»Tilsvarende gælder, hvis Udbetaling Danmark træffer af‐
gørelse efter § 26 r, stk. 2, efter det tidspunkt, hvor personen
tidligst kan overgå til tidlig pension.«
05.
I
§ 26 t, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Udbetaling Danmark
skal, senest 3 måneder før en person overgår« til: »Udbe‐
taling Danmark skal, senest 3 måneder før en person kan
overgå«, og i
2. pkt.
indsættes efter »bekræfte«: »tidspunktet
for«.
06.
I
§ 26 t, stk. 1,
indsættes som
4. pkt.:
»Tilsvarende gælder, hvis Udbetaling Danmark træffer af‐
gørelse efter § 26 r, stk. 2, efter det tidspunkt, hvor personen
tidligst kan overgå til tidlig pension.«
07.
I
§ 26 u
ændres »og om overgang til tidlig pension efter
§ 26 t« til: », om overgang til tidlig pension efter § 26 t og
om udbetaling af tidlig pension efter § 33, stk. 3«.
08.
I
§ 32 i, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »pensionsbeskatningslo‐
vens § 29« til: »pensionsbeskatningslovens § 29 A«.
09.
I
§ 33, stk. 3,
ændres i
1. pkt.
»truffet afgørelse om«
til: »truffet endelig afgørelse om overgang til«, og
2. pkt.
ophæves.«
[Ændring af reglerne om arbejdsmarkedstilknytning for per‐
soner, som søger sent om tidlig pension, og om udbetaling af
tidlig pension samt en teknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af § 26 g i lov om social pension, at en per‐
son, som er 3 år eller mindre fra folkepensionsalderen, har
ret til tidlig pension, hvis personen opfylder betingelserne i
§§ 26 h-26 o og § 26 s.
Det fremgår af § 26 n, stk. 1, nr. 14, i lov om social pen‐
sion, at tabt arbejdsfortjeneste efter serviceloven før 2003
indgår i optjeningen af anciennitet.
Ved en fejl er der ikke sat en henvisning til bistandsloven
ind i bestemmelsen.
Det foreslås derfor, at der i § 26 n, stk. 1, nr. 14, før hen‐
visningen til »serviceloven« indsættes »bistandsloven og«.
Herefter vil tabt arbejdsfortjeneste efter bistandsloven li‐
geledes indgå i optjeningen af anciennitet til tidlig pension
på samme måde som tabt arbejdsfortjeneste efter servicelo‐
ven.
Personen skal således selv dokumentere, at personen har
modtaget tabt arbejdsfortjeneste efter bistandsloven. Bereg‐
ningen foretages efter principperne for lønmodtagerbeskæf‐
tigelse, hvor der ikke er indbetalt ATP-bidrag.
Til nr. 2
Det fremgår af § 26 r, stk. 1, i lov om social pension, at
en person, der er 6 år eller mindre fra folkepensionsalderen,
kan ansøge om tidlig pension. Personer, der er født i 1963,
1964, 1967 og 1968, kan ansøge om tidlig pension, når
personen er 7 år eller mindre fra folkepensionsalderen. An‐
søgning skal indgives til Udbetaling Danmark.
Af § 26 r, stk. 2, fremgår, at Udbetaling Danmark sna‐
rest muligt og senest 6 måneder efter Udbetaling Danmarks
modtagelse af ansøgning om tidlig pension træffer afgørelse
om ret til tidlig pension, herunder om, hvorvidt personen
opfylder kravet om arbejdsmarkedsanciennitet for ret til tid‐
lig pension. Udbetaling Danmark skal vejlede om kravet om
arbejdsmarkedstilknytning efter § 26 s i afgørelsen om ret til
tidlig pension, jf. stk. 3.
Af § 26 s, stk. 1, fremgår det, at det er en betingelse
for ret til tidlig pension, at personen bevarer en tilknytning
til arbejdsmarkedet gennem beskæftigelse eller som medlem
af en arbejdsløshedskasse, efter at Udbetaling Danmark har
truffet afgørelse efter § 26 r, stk. 2. Tilknytningen til ar‐
bejdsmarkedet skal være opfyldt i en sammenhængende pe‐
riode på 9 måneder, der ligger umiddelbart før det tidspunkt,
hvor der er 3 måneder til, at personen tidligst kan overgå til
tidlig pension.
Det vil sige, at kravet om arbejdsmarkedstilknytning skal
være opfyldt i en sammenhængende periode på 9 måneder,
der ligger fra 12 til 3 måneder før det tidspunkt, hvor perso‐
nen vil kunne overgå til tidlig pension.
Efter § 26 s, stk. 7, regnes perioden med krav om ar‐
bejdsmarkedstilknytning efter stk. 1 fra 7 dage efter tids‐
punktet for afgørelsen om ret til tidlig pension frem til over‐
gangen til tidlig pension, hvis Udbetaling Danmark træffer
afgørelse efter § 26 r, stk. 2, mindre end 12 måneder før en
person kan overgå til tidlig pension. Udbetaling Danmark
kan i særlige tilfælde forlænge fristen efter 1. pkt. til højst
L 183 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 21. april 2021
2379218_0003.png
3
21 dage efter tidspunktet for afgørelsen om ret til tidlig
pension.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. lov‐
forslag nr. L 104 af 18. november 2020 om forslag til lov
om ændring af lov om social pension og forskellige andre
love (indførelse af ret til tidlig pension) (Folketingstidende
2020-21, tillæg A, L 104 som fremsat, side 87), at i tilfælde,
hvor afgørelse efter § 26 r om ret til tidlig pension først
vil blive truffet umiddelbart samtidig med eller efter at den
pågældende vil have ret til at overgå til tidlig pension, vil
personen ikke skulle opfylde et krav om arbejdsmarkedstilk‐
nytning i perioden før overgangen til tidlig pension. Det vil
bl.a. være tilfældet for de første årgange, som vil kunne op‐
nå ret til tidlig pension, og som vil kunne indgive ansøgning
om ret til tidlig pension fra august 2021 med henblik på
overgang til tidlig pension fra den 1. januar 2022.
Af § 26 t, stk. 1, fremgår det, at Udbetaling Danmark,
senest 3 måneder før en person overgår til tidlig pension,
skal oplyse personen om tidspunktet for overgang til tidlig
pension. Udbetaling Danmark anmoder samtidig personen
om at bekræfte overgang til tidlig pension og indsende do‐
kumentation for arbejdsmarkedstilknytning, jf. § 26 s, i det
omfang dette ikke fremgår af offentlige systemer og regi‐
stre. Træffer Udbetaling Danmark afgørelse om ret til tidlig
pension, mindre end 3 måneder før at personen kan overgå
til tidlig pension, skal oplysningerne fremgå af afgørelsen.
Efter § 26 u kan beskæftigelsesministeren fastsætte nær‐
mere regler om indgivelse og behandling af ansøgning om
tidlig pension efter § 26 r, om kravet om arbejdsmarkedstilk‐
nytning efter § 26 s og om overgang til tidlig pension efter §
26 t.
Det foreslås i § 26 s, stk. 1, at ændre »tidligst kan over‐
gå« til »overgår«.
Det betyder, at tilknytningen til arbejdsmarkedet skal væ‐
re opfyldt i en sammenhængende periode på 9 måneder, der
ligger umiddelbart før det tidspunkt, hvor der er 3 måneder
til, at personen faktisk vil overgå til tidlig pension.
Ændringsforslaget indebærer, at i de tilfælde, hvor perso‐
nen ønsker at overgå til tidlig pension på det tidligst mulige
tidspunkt, vil perioden, hvor arbejdsmarkedstilknytningskra‐
vet skal være opfyldt, således være den samme som efter de
gældende regler, dvs. i en sammenhængende periode på 9
måneder, der ligger umiddelbart før det tidspunkt, hvor der
er 3 måneder til, at personen tidligst vil kunne overgå til
tidlig pension.
For personer, som ønsker at udskyde deres ret til tid‐
lig pension og således overgå til ydelsen på et senere tids‐
punkt end det tidligst mulige, vil perioden, hvor kravet om
arbejdsmarkedstilknytning skal være opfyldt, skulle ligge
i en sammenhængende periode på 9 måneder, der ligger
umiddelbart før det tidspunkt, hvor der er 3 måneder til, at
personen ønsker at overgå til tidlig pension. Det vil sige, at
perioden med arbejdsmarkedstilknytning flyttes fra det tid‐
ligst mulige tidspunkt for overgang til tidlig pension til det
ønskede tidspunkt for overgang til tidlig pension og regnes
fra 12 til 3 måneder før den ønskede overgang.
Det betyder, at en person, der har fået en afgørelse om ret
til tidlig pension efter § 26 r, stk. 2, og som først vælger at
overgå til tidlig pension senere end det tidligst mulige tids‐
punkt, vedkommende har opnået ret til, vil skulle opfylde
kravet om arbejdsmarkedstilknytning i en sammenhængende
periode på 9 måneder frem til 3 måneder før det ønskede
overgangstidspunkt. Hvis personen således op til det valgte
overgangstidspunkt f.eks. fortsat er i beskæftigelse eller har
været medlem af en arbejdsløshedskasse i den nævnte 9-må‐
nedersperiode, vil personen have ret til at overgå til tidlig
pension, hvis personen i øvrigt opfylder alle betingelser for
at overgå til tidlig pension på det valgte tidspunkt.
For personer, som søger så sent, at Udbetaling Danmarks
afgørelse om ret til tidlig pension efter § 26 r, stk. 2, træffes
efter det tidspunkt, hvor personen tidligst ville kunne være
overgået til tidlig pension, vil der som noget nyt også være
krav om arbejdsmarkedstilknytning, som ligger i perioden
på 9 måneder, der ligger umiddelbart før det tidspunkt, hvor
der er 3 måneder til, at personen faktisk kan eller ønsker at
overgå til tidlig pension.
Som konsekvens af forslaget til ændring af § 26 s, stk. 1,
forslås det i § 26 s, stk. 7, 1. pkt., at »regnes perioden efter
stk. 1, 2. pkt., fra 7 dage efter tidspunktet for afgørelsen om
ret til tidlig pension frem til« ændres til »skal perioden efter
stk. 1, 2. pkt., være opfyldt efter tidspunktet for afgørelsen
om ret til tidlig pension og 9 måneder frem, medmindre
personen allerede opfylder kravet efter stk. 1, 2. pkt., ved«
overgangen til tidlig pension.
Ændringsforslaget indebærer, at i de tilfælde, hvor Udbe‐
taling Danmark træffer afgørelse om ret til tidlig pension
efter § 26 r, stk. 2, mindre end 12 måneder før det tidspunkt,
hvor personen kan overgå til tidlig pension, skal personen
opfylde kravet om arbejdsmarkedstilknytning fra tidspunktet
for Udbetaling Danmarks afgørelse efter § 26 r, stk. 2, om
ret til tidlig pension (opgørelse af ancienniteten) og 9 måne‐
der frem, medmindre personen allerede opfylder kravet om
arbejdsmarkedstilknytning i en sammenhængende periode
på 9 måneder, der ligger 3 måneder før det tidspunkt, hvor
personen vil kunne overgå til tidlig pension. Det vil sige, at
en person, der søger mindre end 12 måneder før den tidligst
mulige overgang og f.eks. er i beskæftigelse eller medlem af
en arbejdsløshedskasse i den nævnte periode, vil have ret til
at overgå til tidlig pension på det tidligst mulige tidspunkt,
hvis personen i øvrigt opfyldet kravet til anciennitet på ar‐
bejdsmarkedet m.v.
Ændringsforslaget betyder også, at personer, som søger
om ret til tidlig pension sent i forhold til det potentielt
tidligst mulige tidspunkt, hvor personen – hvis betingelser‐
ne om arbejdsmarkedsanciennitet i øvrigt er opfyldt – kan
overgå til tidlig pension, vil skulle opfylde kravet om 9
måneders arbejdsmarkedstilknytning, selv om det betyder, at
overgangen til tidlig pension »flytter sig«, indtil kravet om
arbejdsmarkedstilknytning er opfyldt. Hvis personen allere‐
de opfylder arbejdsmarkedstilknytningskravet på 9 måneder,
vil personen kunne overgå til tidlig pension, når Udbetaling
Danmark har fået opgjort arbejdsmarkedstilknytning, bereg‐
ning af ydelsen m.v., hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Perioden på 3 måneder før overgangen til tidlig pension
vil således være administrationstid, hvor Udbetaling Dan‐
mark vil kunne opgøre, om arbejdsmarkedstilknytningen
L 183 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 21. april 2021
2379218_0004.png
4
efter § 26 s er opfyldt, og foretage beregning af ydelsen
m.v., før den endelige afgørelse om overgang til tidlig pen‐
sion kan træffes. Hvis Udbetaling Danmarks opgørelse af ar‐
bejdsmarkedstilknytning, beregning af ydelsen m.v. vil kun‐
ne foretages på mindre end 3 måneder, er der således intet i
vejen for, at personen vil kunne få en endelig afgørelse om
overgang til tidlig pension, før der er gået 3 måneder, hvis
alle betingelser i øvrigt er opfyldt på dette tidspunkt. Det vil
f.eks. kunne være tilfældet, hvor personen søger om ret til
tidlig pension så sent, at Udbetaling Danmark ikke vil kunne
nå at træffe afgørelse efter § 26 r, stk. 2, (anciennitetsopgø‐
relse) og overgang til tidlig pension før det tidspunkt, hvor
personen tidligst ville kunne overgå, men hvor personen
allerede opfylder kravet om arbejdsmarkedstilknytning på 9
måneder og gerne vil overgå til tidlig pension så hurtigt som
muligt.
Det foreslås derfor, at § 26 s, stk. 7, 2. pkt., affattes såle‐
des, at det fremgår, at tilsvarende gælder, hvis Udbetaling
Danmark træffer afgørelse efter § 26 r, stk. 2, efter det tids‐
punkt, hvor personen tidligst kan overgå til tidlig pension.
Det betyder således, at hvis Udbetaling Danmark træffer
afgørelse om ret til tidlig pension efter § 26 r, stk. 2, efter
det tidspunkt, hvor personen ville kunne overgå til tidlig
pension, regnes perioden med krav om arbejdsmarkedstilk‐
nytning også fra Udbetaling Danmarks afgørelse og 9 måne‐
der frem, medmindre personen allerede opfylder kravet om
arbejdsmarkedstilknytning i en sammenhængende periode
på 9 måneder, der ligger 3 måneder før det tidspunkt, hvor
personen overgår til tidlig pension.
Det foreslås i § 26 t, stk. 1, 1. pkt., at ændre »Udbetaling
Danmark skal, senest 3 måneder før en person overgår« til
»Udbetaling Danmark skal, senest 3 måneder før en person
kan overgå«, og at der i 2. pkt. efter »bekræfte« indsættes
»tidspunktet for«.
Med ændringsforslaget præciseres det, at Udbetaling
Danmarks oplysninger til personen efter § 26 t om tidspunk‐
tet for overgang til tidlig pension og anmodning om at ind‐
sende dokumentation for arbejdsmarkedstilknytningen, jf. §
26 s, som hovedregel vil skulle sendes til personen forud
for det tidspunkt, hvor den pågældende har mulighed for at
overgå til tidlig pension, dvs. i de tilfælde, hvor personen
har søgt i god tid forud for overgangstidspunktet og allerede
modtaget en afgørelse om ret til overgang til tidlig pension
efter § 26 r, stk. 2. Samtidig præciseres det, at personen ikke
blot vil skulle bekræfte, at vedkommende ønsker at overgå
til tidlig pension, men også vil skulle bekræfte tidspunktet
for overgangen. Udbetaling Danmark vil på den måde få
oplyst, om borgeren ønsker at overgå til tidlig pension på det
tidligst mulige tidspunkt, eller om borgeren ønsker at vente
med at overgå til tidlig pension til et senere tidspunkt. Op‐
lysningerne om, hvornår personen ønsker at overgå til tid‐
lig pension er nødvendige, for at Udbetaling Danmark vil
kunne beregne den korrekte ydelse, og for at kunne afgø‐
re, om personen opfylder kravet om arbejdsmarkedstilknyt‐
ning. Personen vil skulle oplyses om konsekvenserne ved at
udskyde overgang til tidlig pension, det vil sige at kravet
om arbejdsmarkedstilknytning vil blive flyttet og vil skulle
opfyldes i perioden op til den ønskede overgang, jf. forslaget
til ændringerne af § 26 s.
I de tilfælde, hvor en person indgiver ansøgning om ret
til tidlig pension så sent, at Udbetaling Danmarks afgørelse
efter § 26 r, stk. 2, ligger mindre end 3 måneder før at
personen kan overgå til tidlig pension, vil disse oplysninger
skulle fremgå af afgørelsen efter § 26 t, stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås også, at der i § 26 t, stk. 1, indsættes et
nyt punktum, hvoraf det fremgår, at tilsvarende gælder, hvis
Udbetaling Danmark træffer afgørelse efter § 26 r, stk. 2,
efter det tidspunkt, hvor personen tidligst kan overgå til
tidlig pension.
Ændringsforslaget indebærer, at hvis Udbetaling Dan‐
mark træffer afgørelse om ret til tidlig pension efter § 26
r, stk. 2, efter at personen kan overgå til tidlig pension, vil
oplysningerne, der nævnes i § 26 t, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
skulle fremgå af afgørelsen. Det vil i disse tilfælde ikke væ‐
re relevant at oplyse personen om, hvornår den pågældende
tidligst kan overgå til tidlig pension. Derimod vil det være
relevant for Udbetaling Danmark at vide, hvornår personen
ønsker at overgå til tidlig pension, og Udbetaling Danmark
vil samtidig skulle anmode personen om at indsende doku‐
mentation for, at kravet om arbejdsmarkedstilknytning er
opfyldt, i det omfang det ikke fremgår af offentlige systemer
og registre, hvis personen ønsker at overgå til tidlig pension
så hurtigt som muligt. Det vil også i disse tilfælde være
relevant at oplyse personen om konsekvenserne ved at vente
med at overgå til tidlig pension, det vil sige, at kravet om
arbejdsmarkedstilknytning skal være opfyldt i perioden op
til den ønskede overgang, jf. forslaget til ændringerne af §
26 s.
Det fremgår af § 33, stk. 3, i lov om social pension,
at Udbetaling Danmark udbetaler tidlig pension månedsvis
bagud, med virkning fra den 1. i måneden efter at der er
truffet afgørelse om tidlig pension. Videre fremgår det, at
træffes der afgørelse om tidlig pension efter udløbet af fri‐
sten i § 26 r, stk. 2, udbetales tidlig pension, med virkning
fra den 1. i måneden efter at der er forløbet 6 måneder fra
det tidspunkt, hvor ansøgningen er modtaget i Udbetaling
Danmark, medmindre personen har fået udbetalt efterløn
eller fleksydelse for perioden. Tidlig pension udbetales tid‐
ligst, fra den 1. i måneden efter at betingelserne for tidlig
pension er opfyldt.
Det fremgår af § 18 i lov om ændring af lov om social
pension og forskellige andre love (indførelse af ret til tidlig
pension), at uanset § 26 r, stk. 1, 1. pkt., i lov om social
pension kan ansøgning om tidlig pension tidligst indgives
til Udbetaling Danmark fra og med den 1. august 2021. Af
§ 18, stk. 2, fremgår det, at uanset § 26 g i lov om social
pension kan der tidligst opnås ret til tidlig pension fra og
med den 1. januar 2022.
Det betyder, at personer, som kan opnå ret til tidlig pen‐
sion fra og med den 1. januar 2022, først kan indgive ansøg‐
ning om ret til tidlig pension fra den 1. august 2021. Disse
personer vil således ikke have tid nok til at indrette sig på at
opfylde kravet om arbejdsmarkedstilknytning, ligesom Ud‐
betaling Danmark vil have kort tid til at behandle indkomne
L 183 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 21. april 2021
2379218_0005.png
5
ansøgninger om tidlig pension for de personer, som vil kun‐
ne overgå til tidlig pension allerede fra den 1. januar 2022.
Det fremgår således af § 18, stk. 4, at uanset § 26 r,
stk. 2, i lov om social pension træffer Udbetaling Danmark
snarest muligt og senest 12 måneder efter Udbetaling Dan‐
marks modtagelse af ansøgningen afgørelse om ret til tidlig
pension for personer født i 1959, som i 2021 søger om tidlig
pension, og for personer født i 1960 eller senere, som i 2021
eller 2022 søger om tidlig pension. Fristen for, hvor lang
tid Udbetaling Danmark har til at træffe afgørelse om ret til
tidlig pension efter § 26 r, stk. 2, er således forlænget fra 6
til 12 måneder for disse årgange. Det betyder, at Udbetaling
Danmark har mulighed for at prioritere de ansøgninger, hvor
ansøger vil kunne opnå ret til tidlig pension i 2022 og 2023.
Det foreslås, at § 26 u ændres således, at »og om over‐
gang til tidlig pension efter § 26 t« ændres til », om over‐
gang til tidlig pension efter § 26 t og om udbetaling af tidlig
pension efter § 33, stk. 3«.
Ændringsforslaget indebærer, at beskæftigelsesministe‐
ren vil kunne fastsætte regler om udbetaling af tidlig pen‐
sion. Det forventes, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at
fastsætte nærmere regler om udbetaling af tidlig pension for
de personer, som først vil kunne indgive ansøgning om tidlig
pension fra den 1. august 2021, men som vil have ret til at
overgå til tidlig pension allerede fra den 1. januar 2022, og
hvor der således vil være risiko for, at Udbetaling Danmarks
afgørelse om overgang til tidlig pension ligger umiddelbart
samtidig med eller efter det tidspunkt, hvor borgeren har ret
til at overgå til tidlig pension.
Der forventes bl.a. at blive fastsat nærmere regler om,
at disse personer vil kunne få udbetalt tidlig pension med
tilbagevirkende kraft fra det tidspunkt, hvor betingelserne
for at opnå ret til tidlig pension er opfyldt.
Samtidig forventes det, at der vil blive fastsat regler om,
at disse personer ikke vil skulle opfylde kravet om arbejds‐
markedstilknytning, som det også fremgår af bemærkninger‐
ne til lovforslag nr. L 104 af 18. november 2020 om forslag
til lov om ændring af lov om social pension og forskellige
andre love (indførelse af ret til tidlig pension) (Folketingsti‐
dende 2020-21, tillæg A, L 104 som fremsat, side 87). Det
betyder, at disse personer ikke vil blive omfattet af de
foreslåede ændringer af reglerne om arbejdsmarkedstilknyt‐
ning. Det forventes, at der vil blive fastsat regler om en
overgangsordning, som tager højde for, at nogle personer
ikke vil kunne nå at indrette sig på krav om arbejdsmarkeds‐
tilknytning, mens andre delvist, vil kunne opfylde kravet i
overgangsperioden, som reelt varer 1 år.
Det foreslås videre, at § 33, stk. 3, 1. pkt., ændres, så‐
ledes at »truffet afgørelse om« ændres til »truffet endelig
afgørelse om overgang til« tidlig pension.
Ændringsforslaget indebærer, at det præciseres, at udbe‐
talingen af tidlig pension først vil kunne ske, når Udbetaling
Danmark har truffet endelig afgørelse om overgang til tidlig
pension, dvs. efter det tidspunkt, hvor det er blevet endeligt
konstateret, at personen opfylder alle betingelser for at få
udbetalt tidlig pension, herunder kravet om arbejdsmarkeds‐
tilknytning, og hvor personen har bekræftet eller oplyst om
tidspunktet for den faktiske overgang til tidlig pension.
Det foreslås, at henvisningen i § 32 i, stk. 3, 1. pkt., til
pensionsbeskatningslovens § 29 ændres til pensionsbeskat‐
ningslovens § 29 A.
Der er tale om en teknisk ændring, der berigtiger henvis‐
ningen, idet bruttoficeringen af depotet af allerede beskatte‐
de pensionsopsparinger ud over at skulle foretages af alders‐
forsikring efter pensionsbeskatningslovens § 10 A og alders‐
opsparing efter pensionsbeskatningslovens § 12 A, også skal
foretages af supplerende engangssum efter pensionsbeskat‐
ningslovens § 29 A.
Endelig foreslås det, at § 33, stk. 3, 2 pkt., ophæves.
Ændringsforslaget hænger sammen med den foreslåede
ændring af § 33, stk. 3, 1. pkt., hvor det præciseres, at
udbetalingen af tidlig pension først kan ske, når Udbetaling
Danmark har truffet endelig afgørelse om overgang til tidlig
pension. Udbetalingen vil således ikke skulle ske efter Ud‐
betaling Danmarks afgørelse om ret til tidlig pension efter §
26 r, stk. 2, men først, når Udbetaling Danmark har truffet
endelig afgørelse om overgang til tidlig pension, det vil sige,
hvor det også er konstateret, at arbejdsmarkedstilknytningen
er opfyldt.
En overskridelse af 6-månedersfristen for Udbetaling
Danmarks sagsbehandling i § 26 r, stk. 2, vil således kun
få betydning for udbetalingen af tidlig pension i de tilfælde,
hvor personen indgiver ansøgning om ret til tidlig pension
så sent, at Udbetaling Danmark ikke vil kunne nå at træffe
afgørelse om ret til tidlig pension efter § 26 r, stk. 2, i god
tid inden personens faktiske overgang til tidlig pension.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. marts 2021 og var til 1.
behandling den 12. marts 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 8.
december 2020 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 89. Den 3. marts 2021 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
L 183 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 21. april 2021
2379218_0006.png
6
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mads Andersen (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8