Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 181 Bilag 1
Offentligt
2341263_0001.png
Fiskeri
J.nr. 2020-16666
Ref. THFRI
Den 12. jan 2021
Notat om lovforslagets sammenhæng med den politiske aftale af 2017
I den politiske aftale af 16. november 2017 om indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri
mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti) og
Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti fremgår det af punkt 4, at der enighed om, at der i forbindelse med
registrering som erhvervsfisker skal stilles krav om,
”at en person, som ønsker at erhverve A-
status, skal have tjent mindst 60 pct. af bruttoindkomsten gennem de seneste 12 måneder ved
beskæftigelse på et fiskerfartøj. Kontorarbejde på land uanset arbejdets art tæller ikke med i
opgørelsen af fiskeri-bruttoindkomsten”.
Af 2017-aftalens punkt 9 fremgår desuden,
at der er enighed om, ”at
afsøge muligheden for at
stramme tilknytningskravet for udenlandske kvoteejere under iagttagelse af EU-reglerne på
området”.
Med henblik på at sikre opfyldelse af det politiske ønske om, at alene aktive fiskere skal kunne
registreres som erhvervsfisker, foreslås registrering som erhvervsfisker i lovforslaget betinget
af, at mindst 60 pct. af ansøgerens personlige indkomst i de foregående 24 måneder skal
stamme fra personlig arbejdsindsats på et fiskefartøj.
Forslaget indebærer en forlængelse af perioden som indkomstkravet knytter sig til fra 12 til 24
måneder. Hensigten med at forlænge perioden for opgørelse af indkomstkravet er, at dette
indebærer en indirekte stramning af tilknytningskravet.
Ovenstående følger af, at tilknytningskravet foreslås tilføjet som et krav til den personlige
indkomst, således at der stilles krav om, at 60 pct. af ansøgerens indkomst skal stamme fra et
fiskefartøj med reel tilknytning til dansk fiskerihavn. I lovforslagets bemærkninger forudsættes
reel tilknytning til dansk fiskerihavn at kunne dokumenteres ved:
Fast forretningssted i Danmark,
50 pct. fangstlanding i Danmark eller
50 pct. fangstrejser fra Danmark.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341263_0002.png
Det foreslående krav om tilknytning til dansk fiskerihavn ligestiller danske statsborgere og
EU/EØS-borgere og vurderes dermed at opfylde EU-rettens krav om ligebehandling. I
gældende lovgivning er der modsat fastsat et særligt tilknytningskrav for EU/EØS-borgere,
hvilket Kammeradvokaten har vurderet ikke er i overensstemmelse med EU-retten.
Det er Ministeriets vurdering, at særligt kravet om personlig arbejdsindsats på et fiskefartøj
med dansk tilknytning bidrager til at fastholde lokal forankring af ejerskabet i dansk fiskeri og
udgør en reel beskyttelse mod udenlandske opkøb.
Samlet set vurderes 2017-aftalens intentioner at være opfyldt inden for rammerne af EU-
retten, med forslag om, at både danske statsborger og EU/EØS-borgere har ret til registrering
som erhvervsfisker med A-status når;
”mindst 60 pct. af deres
personlige indkomst i de
foregående 24 måneder stammer fra personlig arbejdsindsats på et fiskefartøj med reel
tilknytning til dansk fiskerihavn.”
2017-aftalens specifikke undtagelser
Aftalen fastlægger en række undtagelser til udgangspunktet om 60 pct. indkomst fra fiskeri
gennem personlig arbejdsindsats på et fiskefartøj. Lovforslaget tager højde for disse
undtagelser, som gennemgås herunder.
Undtagelse for personer, der har gennemført relevant fiskeriuddannelse. I overensstemmelse
med gældende praksis foreslås bemyndigelse for ministeren til at fastsætte regler om, at denne
persongruppe fortsat kan blive registreret som erhvervsfiskere på baggrund af relevant
uddannelse, jf. forslagets § 14, stk. 5.
Undtagelse for personer, som er registreret til erhvervsmæssigt fiskeri i ferskvand. Muligheden
for at lade denne persongruppe registrere som erhvervsfiskere er videreført med justering i
bekendtgørelse af 2019.
Undtagelse for efterlevende ægtefæller, samlevere og efterlevende, nærtstående slægtninge,
dvs. søn eller datter, som arver en eksisterende fiskeribedrift, og som ønsker at overtage
driften. Gældende bestemmelse i § 22 opretholdes, med denne regel kan ministeren fortsat
dispensere fra kravene til A-status, med henblik på at lade denne persongruppe fortsætte
fiskeriet indtil de har mulighed for at blive registret som erhvervsfiskere med A-status.
Undtagelse for særlige sociale og helbredsmæssige hensyn. Gældende bestemmelse i § 21
opretholdes for så vidt angår sociale og helbredsmæssige hensyn desuden foreslås
bestemmelsen udvidet, således at den også giver mulighed for dispensation på baggrund af
økonomiske hensyn. Hermed sikres det, at en aktiv fisker, der ikke opfylder kravet om 60 pct.
personlig indkomst fra fiskeri, kan registreres som erhvervsfisker på baggrund af dennes
arbejdsindsats i tilfælde, hvor fiskeriaktiviteten har givet underskud eller meget lavt overskud.
Undtagelse for opretholdelse af registrering som erhvervsfisker med A-status, efter i-land-
reglen. Den såkaldte i-land-regel, der giver mulighed for at opretholde status som
erhvervsfisker med A-status
på baggrund af fiskeriaktiviteter ”i land” sikres i § 14, stk. 4.
2