Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 181 Bilag 1
Offentligt
2341261_0001.png
Fiskeri
J.nr. 2020-16666
Ref. THFRI
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til ændring af fiskeriloven (Ændrede
vilkår for registrering som erhvervsfisker og erhvervsfiskerselskaber,
forenkling af bierhvervsfiskerreglerne, indberetningspligt for fritidsfiskere,
krav om digital kommunikation, kontrolpunkter til søs m.v.)
Udkast til forslag til lov om ændring af fiskeriloven har været i offentlig høring fra den 12.
juni 2020 til den 19. august 2020.
I forbindelse med den offentlige høring er der modtaget høringssvar fra følgende eksterne
parter:
- Dansk Amatørfiskeriforening
- Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation
- Danmarks Pelagiske Producentorganisation
- Finans Danmark
- Datatilsynet
Nedenfor følger resumé af høringssvarene samt Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeris kommentarer hertil anført i
kursiv.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der vedrører
tidligere problemstillinger i loven, som ikke fremgår i det fremsatte lovforslag, indgår ikke i
høringsnotatet.
Finans Danmark
har meddelt, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget.
Dansk Amatørfiskerforening (DAFF)
bemærker indledningsvis, at det er positivt, at
reglerne for bierhvervsfiskere forenkles, således at 5 pct. kravet erstattes med en beløbsgrænse.
DAFF bemærker endvidere, at det er en tiltrængt forenkling af reglerne, at der gives tilladelse
for bierhvervsfiskere til at have medhjælp om bord. Ligeledes vurderer DAFF, at det er relevant
at indføre dispensationsmuligheder i tilfælde af havari, biologiske forhold i visse fiskebestande
eller markedsmæssige forhold.
DAFF støtter, at fritidsfiskere skal være omfattet af kravet om at indberette tabte
fiskeredskaber.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341261_0002.png
DAFF påpeger, at lovforslaget kun fritager personer, som har nået folkepensionsalderen, fra
kravet om at have gyldigt lystfiskertegn. DAFF foreslår, at kravet om at have gyldigt
lystfiskertegn afskaffes for ældre personer.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker, at det følger af bemærkningerne
til fiskerilovens § 54, at fritidsfiskerne fik pålagt at betale bidrag til fiskeplejen i 1989 og
ordningen blev udvidet, for ikke at diskriminere fritidsfiskere i forhold til sports- og
lystfiskere. Et fisketegn er et bevis for, at man lovligt må fiske i de danske farvande og søer.
Med henblik på at bringe § 54, stk. 1, 2. pkt., i overensstemmelse med EU-retten foreslås
bestemmelsen derfor ændret således, at der i stedet for kravet om ret til at oppebære
folkepension fastsættes en betingelse om opnåelse af alder svarende til den alder, der giver
ret til at oppebære folkepension. Der synes ikke at være grundlag for en fornyet overvejelse
af bestemmelsen.
Danmarks Fiskeriforening (DFPO)
bemærker at, ændring af tilknytningskravet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, bevirker, at fiskere fra EU- og EØS-lande lettere vil kunne erhverve
fiskerettigheder. DFPO vurderer, at udenlandske fiskere ikke vil være omfattet af de danske
kvotekoncentrationsbestemmelser, og at disse fortsat vil kunne erhverve danske
kvoterettigheder i forhold til de gældende kvotekoncentrationsbestemmelser på trods af, at de
ejer store andele af udenlandske fiskerirettigheder.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker, at der med lovforslaget ikke er
lagt op til at diskriminere de danske fiskere i forhold til udenlandske fiskere i forhold til
kvotekoncentrationsbestemmelserne. Ved opgørelse af ejerskab af kvoteandele vil de
kvoteandele blive medregnet, som en person eller et selskab helt eller delvist ejer, som ejer
eller medejer af et fiskefartøj, eller som ejer eller medejer af et erhvervsfiskerselskab,
herunder også via flere selskabsled. Disse kvoteandele er de kvoteandele, som giver ret til at
fiske en bestemt andel af den danske kvote for en given art i et givent område, jf. de
almindelige bemærkninger 2.1.3.3 til lovforslaget om ændring af fiskeriloven vedrørende
indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri. Den nye affattelse af § 14, stk. 1, nr. 1, i
nuværende lovforslag om ændring af fiskeriloven, samt konsekvensrettede bestemmelser i
lovforslagets § 11, stk. 1 og § 16, vil bevirke, at de samme vilkår gælder for både danske og
udenlandske fiskere, således at alle disse vil være omfattet af en opgørelse af ejerskab af
kvoteandele.
Ændring af tilknytningskravet er indført for at bringe dansk ret i overensstemmelse med EU-
retten.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har på bagrund af høringsvaret fra DFPO
ændret tilknytningskravet i det fremsatte lovforslag, således at det i lovforslaget i § 14, stk.
1, nr. 2, stilles krav om, at erhvervsfiskere med A-status skal have 60 pct. personlig indkomst
i de foregående 24 måneder, som stammer fra personlig arbejdsindsats på et fiskefartøj med
reel tilknytning til dansk fiskerihavn. Af bemærkningerne fremgår det, at reel tilknytning til
dansk fiskerihavn forudsættes at kunne opfyldes på tre måder: Ved at fiskeriet opereres fra
et fast forretningssted i Danmark, hvorfra driften styres, at en vis del af fangsten landes i
dansk havn (50 pct.) eller at en del af fangstrejserne udgår fra dansk havn (50 pct.).
DFPO anbefaler, at de nye bestemmelser i lovforslaget ikke skal være til hinder for den
eksisterende praksis i dansk fiskeri. DFPO påpeger, at kravet om at 50 pct. af landingerne skal
2
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
foregå i dansk havn, jf. den nye affattede bestemmelse i fiskerilovens § 14, stk. 4, er til ulempe
for de danske rejefiskere, som lander store dele af deres rejer i Sverige.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri anerkender, at der i forhold til krav om at 50
pct. af landingsværdien skal landes i dansk havn, er udviklet en praksis i dansk fiskeri, som
vanskeliggør, at de danske fiskere kan opfylde kravet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har på bagrund af høringsvaret fra DFPO
justeret, hvordan bemyndigelsen i lovforslagets § 14, stk. 3, til fastsættelse af
tilknytningskravet vil blive udmøntet. Tilknytningskravet vil blive udmøntet som et krav om
opfyldelse af ét af tre alternative krav. I den udmøntende bekendtgørelse forudsættes, at
tilknytningskravet vil kunne opfyldes på tre måder: Ved at fiskeriet opereres fra et fast
forretningssted i Danmark, hvorfra driften styres, at en vis del af fangsten landes i dansk
havn (50 pct.) eller at en del af fangstrejserne udgår fra dansk havn (50 pct.)
Opfyldelse af tilknytningskravet gennem fast forretningssted i Danmark forudsættes at
kunne dokumenteres ved eksempelvis fysiske, bemandede forretningslokaler i Danmark,
hvorfra driften styres, eller at virksomheden, som følge af sit faste forretningssted, er
skattepligtig til Danmark. For erhvervsfiskere med A-status uden ejerskab af et fartøj eller
kvoteandele kan det faste forretningssted for disse arbejdstagere opfyldes ved, at den
primære beskæftigelse i erhvervsfiskeriet er foretaget ombord på et fartøj ejet af en
erhvervsfisker med fast forretningssted i Danmark.
Tilknytningskravet gælder for både EU/EØS-borgere såvel som danske statsborgere og
personer, som har haft bopæl her i landet i en uafbrudt periode på mindst 2 år.
Lovændringen vil indebære, at kravet om en vis andel landinger i dansk fiskerihavn vil kunne
opfyldes på flere måder: som opgørelse af det samlede antal landinger over året, som
opgørelse af vægten af de samlede landinger over året eller som samlet værdi af landinger
til danske og udenlandske havne over året. Landing i dansk havn omfatter også landinger
som umiddelbart efter landing transporteres ud af Danmark, mens landinger i udlandet som
straks går i transit til Danmark ikke omfattes af begrebet landing i dansk havn.
Fiskeriet anses at udgå fra dansk havn, såfremt fartøjet afgår til fangstpladsen fra Danmark,
også hvis der i Danmark blot skiftes besætning, tages grejer, bunkers eller forplejning
ombord.
DFPO tiltræder ikke ophævelsen af det såkaldte beskæftigelseskrav i § 14, stk. 1, nr. 2, i
fiskeriloven og anbefaler at fastholde dette krav ved registrering som erhvervsfisker med A-
status, men tilslutter sig, at beskæftigelseskravet bortfalder i forbindelse med opretholdelse af
A-status.
Der
stilles krav om, at 60 pct. af ansøgerens personlige indkomst de forudgående 24 måneder
skal stamme fra personlig arbejdsindsats på et fiskefartøj, hvormed det indirekte
dokumenteres, at fiskeri har været ansøgerens hovedbeskæftigelse i de foregående 24
måneder. Indtægtskravet vurderes tilstrækkeligt til at kunne sikre, at erhvervsfiskere med
A-status har deres primære beskæftigelse i fiskeriet. Det er Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris opfattelse, at beskæftigelseskravet kan ophæves.
3
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
DFPO anbefaler, at indkomstkravet skal tage højde for underskud. DFPO anbefaler, at
indkomstkravet for erhvervsfiskere skal følge kalenderåret eller virksomhedens regnskabsår
på samme måde som for bierhvervsfiskere.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri har taget DFPO’s anbefalinger vedrørende
underskudssituationer til efterretning. På denne baggrund udvides mulighederne for
dispensation til registrering som erhvervsfisker i § 21 til også at omfatte økonomiske hensyn.
Det er desuden præciseret, at indkomsten kan opgøres over kalenderåret.
DFPO støtter forslaget vedrørende registrering som erhvervsfisker med A-status på baggrund
af en fiskerirelevant uddannelse, lempelse af betingelser for registrering af
erhvervsfiskerselskaber, ændringen vedrørende bierhvervsfiskeri, som også vil kunne drives
med anvendelse af medhjælp ombord, mulighed for at fortsætte fiskeriet i forbindelse med
dødsfald, indberetning af tabte redskaber fra fritidsfiskere, bestemmelsen om fiskeredskaber,
undtagelse fra krav stillet i forbindelse med udstedelse af fiskerilicens, samt fritagelse for
fisketegn.
DFPO bemærker i forbindelse med forenkling af bierhvervsfiskereglerne, at de ikke er enige i,
at kravet om, at man enten skal have haft bopæl i 2 år eller dansk indfødsret forud for
registreringen som bierhvervsfisker, skal udgå. Dog kan DFPO anbefale lovforslagets ændring
vedrørende indtægtskravet for bierhvervsfiskere, hvor 5 procentkravet erstattes med en
beløbsgrænse, som relaterer til landingsværdier, og som opgøres per forudgående kalenderår.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri foreslår på denne baggrund, at
personkredsen, der kan registreres som bierhvervsfiskere, jf. § 17, stk. 1, udvides til også at
omfatte EU/EØS-borgere. I det fremsatte lovforslag er det således et krav, at
bierhvervsfiskere skal have enten dansk indfødsret, bopæl i Danmark i de foregående 2 år
eller være EU/EØS-borgere. Bestemmelsen ændres med henblik på en tilpasning i forhold til
EU-retten.
DFPO anbefaler, at der bør være flere forhold, som giver mulighed for dispensation for
registrering og opretholdelse af registrering som erhvervs- eller bierhvervsfisker, på baggrund
af sygdom, uddannelse eller barselsorlov.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker, at gældende lov giver mulighed
for dispensation fra kravene til registrering som erhvervsfisker og bierhvervsfisker når
helbredsmæssige hensyn taler herfor. I lovforslaget og i henhold til gældende praksis kan
registrering som erhvervsfisker ske på baggrund af relevant uddannelse. For så vidt angår
indtægter fra barselsdagpenge, dagpenge, sygedagpenge, og kontanthjælp, er det i
lovforslagets bemærkninger præciseret, at indkomst herfra skal medregnes som en indkomst
fra fiskeri, såfremt vedkommende har været beskæftiget med erhvervsfiskeri forud for
modtagelsen af disse ydelser.
DFPO anbefaler i forbindelse med udvidelsen af hjemmel til at fastsætte regler om obligatorisk
digital kommunikation, jf. fiskerilovens § 112 c, stk. 1, at kravet om obligatorisk digital
kommunikation skal erstattes med mulighed for frivillig digital kommunikation.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker, at forslaget knytter sig til kontrol
med grænserne for ejerskab af kvoteandele, herunder de såkaldte B-kvoter, som baseres på
indberetning af økonomiske mellemværender mellem erhvervsfiskere. Oplysningerne vil
4
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341261_0005.png
skulle behandles digitalt af myndighederne, hvorfor disse oplysninger af hensyn til at lette
administrationen også foreslås at skulle indberettes digitalt. DFPO’s anbefaling
imødekommes delvist i det fremsatte lovforslag. I de udmøntende regler vil pligten til digital
indberetning således alene angå virksomheder.
DFPO bemærker i forbindelse med kontrolpunkter til søs, at der skal stilles krav om at visse
fiskerier eller fiskefartøjer kun må fiske i ét farvand.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan oplyse, at der med lovforslaget skabes
bedre muligheder for kontrol i forbindelse med bl.a. farvandsskifte, men at der ikke
fastsættes begrænsninger af fiskeriet.
Danmarks Pelagiske PO (DPPO)
opfordrer til, at der ved udfærdigelse af bekendtgørelse
og indførelse af ny administrativ praksis tilsigtes, at der ikke stilles større krav til
dokumentation og redegørelser m.v. over for fiskere bosiddende i Danmark, end der kan stilles
overfor øvrige EU/EØS borgere. Desuden anbefaler DPPO, at disse overvejelser også skal
fremgå af bemærkningerne til lovforslaget, således at der sikres fælles og ensartet regelsæt for
fiskere bosiddende i Danmark og øvrige EU/EØS borgere.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan oplyse, at disse betragtninger vil indgå i
lovforslaget og herunder i den tilhørende bekendtgørelse, der har hjemmel i loven.
DPPO har tilkendegivet, at det bør overvejes, hvorvidt kravet om personlig arbejdsindsats
ombord på et fartøj
og dermed udelukkelse af registrering af fiskere, som udelukkende
arbejder i land (ofte kvinder)
er i overensstemmelse med EU-retten.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan oplyse, at gældende regler indeholder
krav om arbejdsindsats ombord på et fiskefartøj uden at differentiere mellem mænd og
kvinder. Reglerne herom findes i bekendtgørelse om registrering som erhvervsfisker med A-
status. I overensstemmelse med gældende ret forudsætter registrering som erhvervsfisker en
personlig arbejdsindsats på et fiskefartøj. Baggrunden dette krav er at sikre, at de
økonomiske ressourcer fra fiskeriet kommer de aktive fiskere til gode. Den gældende i-land-
regel, som foreslås videreført med hjemmel i loven, giver mulighed for, at en person kan
opretholde registrering som erhvervsfisker med A-status på baggrund af arbejde i land.
Reglen gælder således ikke ved ny-registrering og forudsætter ejerskab eller medejerskab af
et fiskefartøj. Reglerne for registrering som erhvervsfisker vurderes ikke at være lettere at
opfylde for mænd end for kvinder. Derfor vurderes disse regler ikke at være diskriminerede.
DPPO’s synspunkt har derfor ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
DPPO ønsker præciseret, at kravet til omfanget af landinger i dansk havn kan opfyldes enten
som
det samlede antal landinger over året, som opgørelse af vægten af de samlede landinger
over året
, eller efter samlet værdi af landinger til danske og udenlandske havne over året.
Desuden påpeger DPPO, at det i bemærkningerne bør præciseres, at fiskeriet udgår fra dansk
havn, såfremt fartøjet afgår til fangstpladsen fra Danmark, også hvis der i Danmark blot skiftes
besætning, tages grejer, bunkers eller forplejning ombord. Endvidere mener DPPO, at det bør
gøres klart i bemærkningerne, at landing i dansk havn også omfatter landinger som
umiddelbart efter landing transporteres ud af Danmark, ligesom landinger i udlandet som
straks går i transit til Danmark ikke omfattes af begrebet landing i dansk havn.
5
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har noteret DPPO’s bemærkninger, og disse
vil blive medtaget i lovforslaget.
DPPO er bekymret for, at et for omfattende krav om tilknytning til dansk fiskeri, herunder
kravet om mindst 50 pct. landing til dansk havn kan have uforudsete negative
konsekvenser i forhold til opretholdelse af en sund og nødvendig konkurrence blandt de
virksomheder og industrier som aftager fangsten.
DPPO påpeger, at en række danske
fartøjer har et fiskeri- og landingsmønster, som i dag ikke lever op til kravene om 50 pct.
landinger i danske havne.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har på baggrund af høringsvaret fra DPPO
ændret bemærkningerne til, hvorledes tilknytningskravet forudsættes at skulle udmøntes.
Tilknytningskravet vil blive udmøntet som et krav om opfyldelse af ét af tre alternative krav.
I den udmøntende bekendtgørelse forudsættes, at tilknytningskravet vil kunne opfyldes på
tre måder: Ved at fiskeriet opereres fra et fast forretningssted i Danmark, hvorfra driften
styres, at en vis del af fangsten landes i dansk havn (50 pct.), eller at en del af fangstrejserne
udgår fra dansk havn (50 pct.).
DPPO ønsker en præcisering
af kriterierne for opfyldelse af kravet om ”fast
forretningssted”.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker, at tilknytningskravet bl.a. vil
kunne opfyldes gennem fast forretningssted i Danmark, hvorfra driften styres. Med henblik
at undgå, at tilknytningskravet kan opfyldes gennem etablering af proforma
forretningssteder, vil der i forbindelse med en konkret vurdering af, hvorvidt kravet er
opfyldt, bl.a. kunne lægges vægt på fysisk tilstedeværelse af personer med indflydelse på
driften af fiskeriet.
DPPO påpeger, at det er nødvendigt at præcisere hvilke arbejdsopgaver, der regnes for
relaterede til fiskeri i den forgangne periode på 12 måneder. DPPO understreger, at de
fiskerirelaterede aktiviteter skal drøftes i Erhvervsfiskerudvalget. DPPO refererer desuden til
deres tidligere fremsendte bemærkninger i forbindelse med høring over udkast til revideret
bekendtgørelse om registrering som erhvervsfisker med A-status i efteråret 2019. Endvidere
ønsker DPPO, at de almindelige bemærkninger til lovforslaget 2.2.3 tilrettes således, at det
præciseres, at beskæftigelseskravet savner praktisk relevans og derudover er både
tidskrævende og omkostningstungt at administrere. Heraf følger DPPO’s vurdering af, at man
ikke bør bede om dokumentation for andet end opfyldelse af indkomstkravet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har noteret sig DPPO’s bemærkninger. På
baggrund af høringssvaret er det i loven præciseret, at indkomsten skal stamme fra personlig
arbejdsindsats på et fiskefartøj. De nærmere regler vil blive udmøntet ved ændring af A-
statusbekendtgørelsen i henhold til lovforslagets nye bemyndigelse i § 14, stk. 5.
DPPO påpeger, at der skal være adgang til at lade erhvervsfiskerselskaber være ejet af
holdingselskaber i yderligere et led. Herudover foreslår DPPO, at der også gives adgang til at
lade fiskeriselskaber være ejet helt eller delvist af erhvervsdrivende fonde.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker, at der bør være krav om et
selskabsejerselskab i kun to led, altså driftsselskab og holdingselskab på grund af
kontrolhensyn, som beskrevet i lovforslagets almindelige bemærkninger 2.4.2. Hensynet
med den nyaffattede § 16, stk. 1, i lovforslaget er at muliggøre en selskabskonstruktion, hvor
6
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341261_0007.png
selskabet for 2/3 vedkommende ejes af erhvervsfiskere med A-status og et
erhvervsfiskerselskab, hvor hele aktie- eller anpartskapitalen ejes af personer, der er
registreret som erhvervsfiskere efter § 14, stk. 1, efter regler fastsat i medfør af § 14, stk. 2,
eller efter tilladelse i henhold til § 21, stk. 1, og hvor ejerskabet for eksempel fordeler sig med
1/2 på hver side. Hensynet med bestemmelsen understøtter ikke en selskabskonstruktion,
hvor fiskeriselskaber vil kunne være ejet helt eller delvist af erhvervsdrivende fonde.
DPPO bemærker, at der også bør gives dispensation for allerede registrerede erhvervsfiskere
på grund af særlige sociale eller helbredsmæssige hensyn. DPPO mener, at der skal dispenseres
både for sygdom, men også for barsel, videreuddannelse, opkvalificering, tidsbegrænset orlov
og særligt opståede personlige eller familiemæssige forhold.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri henviser til ovenstående svar til DFPO.
Datatilsynet
forudsætter,
at
reglerne
i
databeskyttelsesforordningen
og
databeskyttelsesloven vil blive iagttaget i forbindelse med eventuel behandling af
personoplysninger foranlediget af disse.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri skal hertil bemærke, at Datatilsynet vil blive
hørt i forbindelse med udarbejdelsen af bekendtgørelser til gennemførelse af
reguleringsmodellen.
7