Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 181 Bilag 1
Offentligt
2341260_0001.png
Dansk Amatørfiskerforening
Landssekretær : Flemming Kjærulf, Kystvej 26A, 5800 Nyborg.
Tlf. 53 83 00 53,
[email protected]
Nyborg den 17. august 2020
Høringsvar til udkast til forslag til lov om ændring af fiskeriloven.
Dansk Amatørfiskerforening (DAFF) takker for tilsendte forslag
.
DAFF finder det positivt at reglerne for bierhvervsfiskere forenkles. Vi finder at det er en forbedring at 5
pct.-kravet erstattes med en beløbsgrænse og finder de foreslåede grænser relevante.
Det foreslås, at det er tilladt for bierhvervsfiskere at have medhjælp om bord, hvilket DAFF finder er en
tiltrængt forenkling af reglerne, ligesom dispensations mulighederne i tilfælde af havari, biologiske forhold i
visse fiskebestande eller markedsmæssige forhold findes relevante.
Ændringer af reglerne for fritagelse for lystfiskertegn således, at der blot kræves alder svarende til
folkepensionsalderen er derimod et skridt i den forkerte retning, idet det er DAFFs ønske i enighed med alle
de øvrige organisationer indenfor det rekreative fiskeri, at fritagelsen for lystfiskertegn for ældre helt
afskaffes.
DAFF støtter, at fritidsfiskere skal være omfattet af kravet om at indberette tabte redskaber.
DAFF har ingen bemærkninger til de øvrige ændringer som vedrører erhvervets forhold.
m.v.h.
Dansk Amatørfiskerforening
DAFF
Flemming Kjærulf, landssekretær
Side
1
af
1
www.danskefritidsfiskere.dk
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0002.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Mail:
[email protected]
Kopi:
[email protected]
Kopi:
[email protected]
Nordensvej 3, Taulov
DK - 7000 Fredericia
Axeltorv 3, Axelborg
DK - 1609 København V
Tlf. +45 70 10 40 40
Fax. +45 75 45 19 28
cvr.nr. 45 81 25 10
[email protected]
www.dkfisk.dk
19. august 2020
Ref.: OLL
Høring om lovforslag om ændring af fiskeriloven (Ændrede vilkår for registrering
som
erhvervsfisker
og
erhvervsfiskerselskaber,
forenkling
af
bierhvervsfiskerreglerne, indberetningspligt for fritidsfiskere, krav om digital
kommunikation, fleksible kontrolpunkter til søs m.v.)
(sagsnr. 2019 - 16460)
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation
(herefter benævnt ”DFPO”)
har den
24. juni 2020 modtaget ovennævnte høring.
Indledningsvist skal konstateres at DFPO finder at der er tale om væsentligt ændringer
i fiskerlovgivningen og derfor havde vi gerne set at der havde været tættere dialog med
erhvervet inden udsendelse af forslaget. Vi håber, at der efter indsendelse af
bemærkninger bliver mulighed for en fornyet drøftelse af nogle af disse bestemmelser.
Lovforslaget indeholder en række ændringer af fiskeriloven og fremsættes, dels på
baggrund af en gennemgang af regelgrundlaget for fiskeriforvaltningen foranlediget af
Rigsrevisionens revision af forvaltningen på området i 2017, dels for at styrke
Fiskeristyrelsens beføjelser og lette administrative byrder.
Nedenfor findes DFPOs bemærkninger til de konkrete ændringsforslag.
Danmarks Fiskeriforenings bemærkninger
Ændring af tilknytningskravet:
Ad forslagets § 1, nr. 2: i § 14, stk. 1, nr. 1 ændres
”har
dansk indfødsret eller har haft
bopæl her i landet i en uafbrudt periode på mindst 2 år umiddelbart forud for
registreringen” til:
”er
omfattet af Den Europæiske Unions og EØS´ regler om
etablering, arbejdskraftens frie bevægelighed og udveksling af tjenesteydelser”.
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0003.png
DFPO kan ikke anbefale den foreslåede ændring, da danske fiskerettigheder i størst
muligt omfang bør ejes af danske fiskere, og denne ændring åbner for, at borgere fra
hele Europa lettere kan erhverve danske fiskerettigheder. Erfaringer fra andre
medlemslande er, at åbning af mulighed for at fiskere fra andre medlemslande kan
erhverve fiskekvoter har medvirket til en meget skæv strukturudvikling, med
Storbritannien som det nok mest tydelige eksempel. Derfor bør disse ændringer og
rækkevidde heraf overvejes nøje.
DFPO finder også, at såfremt det gøres nemmere for udlændinge at erhverve danske
fiskerettigheder, så bliver man nødt til at overveje, om det vil stemme overens med de
danske koncentrationsregler at tillade, at udlændinge, der måske allerede ejer store
andele af udenlandske rettigheder, får del i de danske fiskerrettigheder. Hvordan skal
ejerskab af udenlandske rettigheder vurderes i forhold til de danske
koncentrationsbestemmelser. DFPO vurderer, at der i disse tilfælde kan være en øget
risiko for konkurrenceforvridning i forholdet mellem danske fiskere (som er omfattet at
koncentrationsbestemmelserne
her ikke mindst bestemmelserne om krydsregler) og
udenlandske fiskere, som på trods af at de ejer store andele af udenlandske
fiskerirettigheder fortsat vi kunne erhverve danske kvoterettigheder i forhold til de
gældende kvotekoncentrationsbestemmelser.
Ad forslagets § 1, nr. 6: § 14, stk. 4, nyaffattes således, at fiskeriministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om, at registrering, som erhvervsfisker, er betinget
af reel tilknytning til dansk fiskerihavn og at fiskeriet drives fra et fast forretningssted i
Danmark.
DFPO anbefaler at disse bestemmelser overvejes nøje. Fx i forhold til krav om, at 50%
af landingsværdien skal landes i dansk havn. DFPO er bekendt med at danske
rejefiskere lander store dele af deres rejer i Sverige. Det er vigtigt at nye bestemmelser
ikke hindrer eksisterende praksis i dansk fiskeri. Dertil kommer er der kan være
konkurrencemæssige og prismæssige aspekter som ikke er belyst i forhold et krav om
at lande i Danmark.
Under henvisning til tidligere skal igen understreges, at det er DFPO’s
hovedsynspunkt, at danske fiskerirettigheder i videst muligt omfang skal ejes og fiskes
af danske fiskere.
Ophævelse af beskæftigelseskravet:
Ad forslagets § 1, nr. 3: § 14, stk. 1, nr. 2 ophæves.
DFPO lægger og har lagt stor vægt på beskæftigelseskravet.
DFPO anbefaler at fastholde beskæftigelseskravet ved registrering som fisker, men
kan tiltræde af beskæftigelseskravet bortfalder i forbindelse med opretholdes af A-
status.
2
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0004.png
Vi vil dog anbefale en samlet drøftelse med erhvervet om disse principper inden
ændringerne (beskæftigelses- og indkomstkrav) besluttes endeligt.
Ændring af indkomstkravet:
Ad forslagets § 1, nr. 4: i § 14, stk. 1, nr. 3, der bliver nr. 2: ændres
”bruttoindkomst
ved personlig virksomhed i de foregående 12 måneder stammer fra erhvervsfiskeri”
til:
”personlige
indkomst i de foregående 12 måneder stammer fra erhvervsfiskeri
eller indkomst, der træder i stedet for indkomst fra erhvervsfiskeri”.
Danmarks Fiskeriforening er ikke uenig i, at der har været vanskeligheder i forbindelse
med anvendelse af begrebet bruttoindkomst.
Men vi er også nødt til at advare mod nogle risici ved en evt. overgang til at anvende
personlig indkomst, som grundlag for at vurdere opfyldelse af kravet om A-status.
Hvordan vil myndighederne stille sig i situationer, hvor der er underskud? Og hvad hvis
fiskerne har haft en mindre /marginal indkomst fra anden virksomhed?
Er man så uden videre i strid med 60% reglen, selv om en hovederhverv er fiskeri?
Desuden må vi undre vi os over, om det er rigtigt forstået at udbytte fra
fiskerivirksomhed, ikke tæller med som fiskeriindkomst?
DFPO finder heller ikke at det i bemærkningerne nævnte krav om at man skal eje 50%
af fiskerivirksomheden uden videre kan tiltrædes. Der er kan være mange situationer
hvor det giver god mening men en ejerandel på under 50%. Det kan være i tilfælde
hvor ældre fisker er på vej ud af virksomheder mv.
DFPO undrer sig i øvrigt over, at indkomstkravet for erhvervsfiskere skal vurderes på
baggrund af en periode på de foregående 12 måneder, mens indkomstkravet for
bierhvervsfiskere med dette lovforslag vil komme til at følge kalenderåret. DFPO kan
derfor kun anbefale, at perioden ændres til at følge kalenderåret og/eller
virksomhedens regnskabsår. Så vidt DFPO er orienteret har det faktisk været praksis
i en længere årrække at kontrollere indkomsten fra det seneste kalenderår.
Jf. også vores
anbefaling under ”ophævelse af beskæftigelseskravet” skal DFPO
gentage at vi kraftigt en samlet drøftelse om disse principper inden disse ændringerne
(beskæftigelses- og indkomstkrav) besluttes endeligt.
Ad § 14, stk. 3:
Det nævnes ikke i bemærkningerne, at denne bestemmelse ophæves, men det er
DFPO’s opfattelse, at bestemmelse
som minimum skal
ændres, da ordlyden er: ”
Stk.
3. Ved beregning af bruttoindkomsten ved personlig virksomhed, jf. stk. 1, nr. 3
[…]”,
og da kravet i den foreslåede § 14, stk. 1, nr. 2, ikke længere lyder på
”bruttoindkomst ved personlig virksomhed”, men på ”personlig indkomst”.
I øvrigt henvises til bemærkninger ovenfor.
3
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0005.png
Registrering som erhvervsfisker med A-status på baggrund af en
fiskerirelevant uddannelse:
Ad forslagets § 1, nr. 5: § 14, stk. 2, nyaffattes således, at fiskeriministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om registrering og opretholdelse af registrering,
som erhvervsfisker med A-status på baggrund af en fiskerirelevant uddannelse.
DFPO kan anbefale den foreslåede ændring.
Lempelse af betingelser for registrering af erhvervsfiskerselskaber:
Ad forslagets § 1, nr. 8: i § 16, stk. 1, er indsat nyt nr. 3, som lemper på betingelserne
for registrering af erhvervsselskaber med ejerkonstruktioner mellem personer og
selskaber.
DFPO kan tilslutte sig disse ændringer.
Forenkling af bierhvervsfiskerreglerne:
Ad forslagets § 1, nr. 9: § 17, nyaffattes således:
Ӥ
17. Berettiget til registrering som
bierhvervsfiskere er personer, som er omfattet af Den Europæiske Unions og EØS´
regler om etablering, arbejdskraftens frie bevægelighed og udveksling af
tjenesteydelser, såfremt de 1) inden for de sidste fem år fra ansøgningstidspunktet
har været registreret som erhvervsfiskere, eller 2) har tilladelse efter afgørelse af det i
§ 19 omtalte nævn til at drive bierhvervsfiskeri i et nærmere angivet område. Stk. 2.
Bierhvervsfiskere skal for at opretholde en registrering efter stk. 1, nr. 1 eller 2, have
en landingsværdi på mindst 5.000 kr. i det forudgående kalenderår, dog 2.000 kr. for
personer, der har opnået en alder svarende til folkepensionsalderen.”
Ligesom ovenfor ved vores bemærkninger til ændringen af tilknytningskravet ved
registrering som erhvervsfiskere efter § 14, kan DFPO ikke anbefale, at kravet om, at
man enten skal have haft dansk bopæl i 2 år eller dansk indfødsret forud for
registreringen som bierhvervsfisker udgår.
Dog kan DFPO anbefale ændringen, hvor 5 procentkravet erstattes med en
beløbsgrænse, som relaterer sig til landingsværdier, og som opgøres per forudgående
kalenderår.
Ad forslagets § 1, nr. 10: i § 18, ændres
”og
uden anvendelse af såvel lønnet som
ulønnet medhjælp” til:
”,
dog kan anvendes medhjælp ombord.”.
DFPO kan anbefale den foreslåede ændring.
Fravigelse af reglerne for registrering og opretholdelse af registrering som
erhvervs- eller bierhvervsfisker:
4
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0006.png
Ad forslagets § 1, nr. 11: i § 21, stk. 1, indsættes efter
”taler
herfor”:
”,
eller
opretholder en registrering i op til 3 år, når den manglende opfyldelse vurderes at
skyldes havari eller biologiske forhold eller markedsmæssige forhold i erhvervet”.
DFPO kan anbefale at der indsættes mulighed for at fravige reglerne for reglerne for
registrering og opretholdelse af registrering som erhvervs- eller bierhvervsfisker.
DFPO anbefaler dog, at der indsættes en bredere mulighed for at myndighederne kan
giver dispensation -alternativt indsætte flere forhold der kan give dispensation
det
kunne være
”sygdom”, ”uddannelse”, ”barselsorlov”.
Ægtefæller m.m.’s mulighed for i forbindelse med dødsfald at fortsætte
fiskeriet:
Ad forslagets § 1, nr. 12: § 22, nyaffattes således:
Ӥ
22. Ægtefæller, samlevende
med samme folkeregisteradresse i mindst 2 år eller børn ved arv eller ved hensidden
i uskiftet bo kan fortsætte fiskeriet i 18 måneder fra udstedelse af skifteretsattest,
uanset at betingelserne i §§ 14 og 17 eller i regler fastsat i medfør heraf ikke er
opfyldt.”
DFPO kan anbefale den foreslåede ændring.
Indberetning af tabte redskaber fra fritidsfiskere:
Ad forslagets § 1, nr. 13: i § 27, stk. 1, 2. pkt. indsættes efter
”ved
fritidsfiskeri”:
”,
samt om indberetning af tabte redskaber fra fritidsfiskere.”
DFPO kan anbefale den foreslåede ændring.
Bestemmelse om fiskeredskaber:
Ad forslagets § 1, nr. 14: i § 32, stk. 4, 1. pkt.: indsættes efter
”i
en afstand af 100 m”:
”og
derunder”.
DFPO har ingen bemærkninger til den foreslåede ændring.
Undtagelse fra krav i forbindelse med udstedelse af fiskerilicens:
Ad forslagets § 1, nr. 15: § 39, stk. 3, nyaffattes således, at fiskeriministeren kan
fastsætte regler om undtagelse fra kravene for registrering af erhvervsfiskerfartøjer
for en nærmere afgrænset periode for ejere, som overtager fartøjer som led i
gældsfyldestgørelse eller, hvis ejerskiftet sker ved arv eller overtagelse af uskiftet bo.
DFPO kan anbefale den foreslåede ændring.
Fritagelse for fisketegn:
Ad forslagets § 1, nr. 16: i § 54, stk. 1, 2. pkt., ændres
”ret
til at oppebære
folkepension” til:
”opnået
alder svarende til folkepensionsalderen”.
DFPO har ingen bemærkninger til den foreslåede ændring.
5
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0007.png
Udvidelse af hjemmel til at fastsætte regler om obligatorisk digital
kommunikation:
Ad forslagets § 1, nr. 17: i § 112 c, stk. 1, indsættes efter
”kommunikation
i henhold
til”:
”regler
udstedt i medfør af § 35, stk. 2, og”.
DFPO kan ikke anbefale udvidelse af hjemlen til fastsættelse af regler om
obligatorisk
digital kommunikation. DFPO er helt på det rene med, at udviklingen går i retning af
mere digital kommunikation, men vi finder det ikke rimeligt at skærpe krav om
obligatoriske
digital kommunikation.
DFPO anbefaler i stedet at der sættes fokus på frivillig digital kommunikation.
Fleksible kontrolpunkter til søs:
Ad forslagets § 1, nr. 18: hvor § 124 a, affattes således:
Ӥ
124 a. Ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling kan fastsætte nærmere regler om fleksible
kontrolpunkter til søs til kontrol i henhold til loven, regler fastsat i medfør af loven og
de i § 10 nævnte EU-retsakter.”
DFPO anerkender, at hvis der skal ske forstærket kontrol af udenlandske fartøjer i
dansk farvand er der behov for at indsætte bestemmelser om fleksible kontrolpunkter.
DFPO er dog ikke uden videre overbevist om at den eneste vej frem for at løse disse
problemer er øget og mere ”besværlig”
kontrol. DFPO forudser også at indførelse af
fleksible kontrolpunkter vil medføre mærkbare gener for danske fartøjer. DFPO vi
derfor benytte lejligheden til at gentage vore forslag om at stiller krav af at visse
fiskerier eller fiskefartøjer kun må fiske i ét farvand.
DFPO kan anbefale forslaget, men det bør nøje og konkret overvejes inden evt.
fleksible kontrolpunkter fastsættes.
Med venlig hilsen
Ole Lundberg Larsen
Underdirektør, Danmarks Fiskeriforening PO
6
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0008.png
Miljø- og Fødevare i isteriet
fv @ fv .dk
C .
ha pe@ fv .dk;
julha@ fv .dk
Jour al u
er
-
DPPO Høri gssvar til Høri g o lovforslag o æ dri g af fiskerilove Æ drede vilkår for
registreri g so erhvervsfisker og erhvervsfiskerselskaber, fore kli g af
bierhvervsfiskerregler e, i dberet i gspligt for fritidsfiskere, krav o digital ko
u ikatio ,
fleksible ko trolpu kter til søs .v. udkast til lov o æ dri g af fiskerilove
Da arks Pelagiske PO DPPO kvitterer for
udkast til lov o æ dri g af Fiskerilove .
ulighede for at i dgive høri gssvar til forslag til
Fiskerilove er det væse tligste juridiske værktøj for da ske fiskere, år a ser ort fra EU's
gru dforord i g. DPPO fi der det i de he see de helt esse tielt, at æ dri ger i Fiskerilove
foretages ed udga gspu kt i et gru digt juridisk forar ejde og e i kludere de pro es, der
o fatter dialog ed de e trale aktører i da sk fiskeri. Det har desværre ikke været tilfældet i
de e o ga g.
DPPO præse terer ede for e ærk i ger vedrøre de:
1.
Æ dri g af tilk t i gskravet, udlæ di ges adga g til registreri g so
DK,
2.
Ophævelse af eskæftigelseskravet,
3.
Le pelser af regler for erhvervsfiskerselska er og
4.
Forslag o
udvidet adga g til at give dispe satio fra regler for erhvervsfiskere.
ed e ærk i ger ikke er sidetal, he vises til afs it i
erhvervsfiskere i
Da der i det fre se dte udkast til lovforslag
forslaget.
1.
Forslagets afs it . . Æ dri g af tilk yt i gskravet
O de e æ dri g a føres i i dled i ge u der . . .
Det vurderes, at tilk yt i gskravet i regler e o registreri g so erhvervsfisker er i strid ed EU-
rette og ør æ dres. Det vurderes, at der i stedet ge erelt ka stilles krav o , at e vis del af
fa gste skal foregå i da sk hav eller, at e del af fa gstrejser e skal udgå fra da sk hav sa t,
at der for at fastholde tilk yt i g til det lokale fiskerierhverv ka stilles krav o , at erhvervsfiskere
ed A-status skal være o fattet af regler e o fri evægelighed .v. og opererer fra et fast
forret i gssted i Da ark. Det ør i de for i delse ku e kræves, at virkso hede opereres fra et
fast forret i gssted ed fysiske, e a dede forret i gslokaler i Da ark, hvorfra drifte styres og
hvor der er perso er til stede, so har fuld agt fra virkso hede .
1
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0009.png
Der lægges op til tre væse tlige æ dri ger;
1)
EU/EØS-stats orgere og da ske stats orgere sidestilles fuldstæ digt. Det vil sige der
ko
er til at gælde de helt sa
e regler for disse ved optagelse i registret for
erhvervsfiskere og for opretholdelse af registreri ge lø e de.
2)
Det hidtidige krav o at i dst % af alle la di ger skal ske til da sk hav æ dres til
i dst % e te la di ger til da sk hav eller i dst % fa gstrejser so udgår fra
da sk hav , og e ærk jf. at dette u gælder også for da sk i dregistrerede fartøjer.
Tidligere lev kravet o
i dst % la di ger til da sk hav ku a ve dt år a skulle
vurdere o e EU/EØS orger ku e ko i d i det da ske registrer på asis af fiskeri
foretaget ed et ude la dsk registreret fiskefartøj.
3)
N t krav o
fast forret i gssted/registreri g i virkso hedsregistret.
.
Det a føres se ere u der i isteriets overvejelser u der . .;
Det vurderes på de e aggru d, at det gælde de tilk yt i gskrav i eke dtgørelse r. 66 af
april 996 ikke er i overe sste
else ed EU-rette , fordi ku EU/EØS- orgere skal opfylde
supplere de krav o tilk yt i ge til da sk fiskeri.
Det vurderes derfor, at love
disse perso grupper.
ør æ dres, så det gøres
uligt at stille de sa
e krav for egge
Og se ere;
Det vurderes derfor, at de ø skede tilk yt i g til det traditio elle fiskeri, lokalo råder, de lokale
efolk i g sa t de lokale i dustri, fortsat ka sikres ved at stille krav o , at e te e del af
fa gstrejser e skal udgå fra da ske hav e eller at e del at la di ger e skal foregå i da ske hav e.
For at krave e er i overe sste
else ed EU-rette og EU-Do stole s praksis, er det et krav, at
egge eti gelser i dføres, og at eti gelser e er alter ative.
DPPOs u derstreg i ger .
BEMÆRKNINGER:
I forhold til EU/EØS-statsborgere og da ske statsborgere sidestilles fuldstæ digt.
DPPO ko staterer, at der ed de foreslåede æ dri g fre over sker e fuldstæ dig lige
eha dli g af da ske fiskere og fartøjsejere osidde de i Da ark, og øvrige EU/EØS orgere so
ø sker at eta lere sig i da sk fiskeri. Dette i for i delse ed dels eti gelser for op åelse af
førstega gsregistreri g, dels vilkår .v. for opretholdelse af registreri g so erhvervsfisker.
DPPO fr gter i idlertid, at æ dri ger e ed udga gspu kt i de
et de, at det liver et deligt e
ere for EU/EØS orgere, ikke
odsat forholds æssigt va skeligere for fiskere osidde de i Da
og doku e tere opf ldelse af vilkår for opretholdelse af registreri
Der tæ kes her på de
uvære de praksis reelt ka
osidde de i Da ark, og
ark, åde at op å registreri g
ge .
uligheder for
2
ere spe ifikke krav til doku e tatio , hvor Fiskerist relse s
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0010.png
at i dhe te, ko trollere og forstå de eksakte forhold i a dre EU/EØS-la de vil være egræ se de –
sa
e holdt ed doku e tatio og ko trol af re t da ske forhold.
DPPO skal opfordre til, at a ved udfærdigelse af eke dtgørelse og ad i istrativ praksis
tilsigter
ikke
at stille større krav til doku e tatio og redegørelser .v. overfor fiskere osidde de i
Da ark, e d der ka stilles overfor øvrige EU/EØS- orgere.
Det ør af e ærk i ger e til lovforslaget udtr kkeligt fre gå, at a ved de fre tidige
ad i istratio af et u fælles og e sartet regelsæt for fiskere osidde de i Da ark og øvrige
EU/EØS- orgere skal sikre, at der ikke stilles højere krav til doku e tatio overfor fiskere
osidde de i Da ark e d overfor øvrige EU/EØS- orgere.
I tilk t i g til dette og særligt i isteriets overvejelser og vurderi ger af regler es
overe sste
else ed EU-rette i afs it . . ., sa t det forhold, at o
ord-kravet ved
registreri g so erhvervsfisker ikke æv es u der afs it . . . skal DPPO a ode i isteriet o
at redegøre for;
5.
o
a har overvejet og u dersøgt o kravet o perso lig ar ejdsi dsats o
ord på et
fartøj, i dført fra
, og der ed også udelukkelse af ulighed for at
førstega gsregistrere fiskere, so udelukke de ar ejder i la d, eget ofte kvi der , er i
overe sste
else ed EU-rette .
I forhold til æ dri g af krav o
i dst % la di ger til da sk hav
, til u e te
%
la di ger eller i dst % fa gstrejser. ø sker DPPO udd et og præ iseret følge de forhold;
6.
Opgøres o fa get af la di ger i da sk hav efter sa lede a tal la di ger over året, efter
sa let la det æ gde over året eller sa let værdi af la di ger til da ske og ude la dske
hav e over året? DPPO skal opfordre til, at det edtages i e ærk i ger e, at kravet ka
opf ldes ved lot e af de tre a førte etoder.
7.
Da der ed ” fa gstrejse so udgår fra da sk hav ” er tale o i dførelse af et helt t
egre , ør det i e ærk i ger e ær ere præ iseres hvor år e fa gstrejse a tages at
udgå fra da sk hav , heru der hvorledes dette evt. ka ko stateres og o
ødve digt
doku e teres. Det foreslås, at det præ iseres, at fiskeriet udgår fra da sk hav såfre t
fartøjet afgår til fa gstpladse fra Da ark, også hvis der i Da ark lot skiftets
esæt i g, tages grejer, u kers eller forplej i g o ord.
8.
Med de se este æ dri ger o kri g opgørelse og registreri g af vægt af fa gster .v. ør
det gøres klart i e ærk i ger e, at la di g i da sk hav også o fatter la di ger so
u iddel art efter la di g tra sporteres ud af Da ark, ligeso la di ger i udla det so
straks går i tra sit til Da ark ikke o fattes af egre et la di g i da sk hav .
9.
Det ør præ iseres hvad der
Ka kravet o
e es
ed at de to krav er alter ative?
ed
3
tilk t i g til da sk fiskeri f.eks. opf ldes ved at et fartøj
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0011.png
fa gstrejser, har fa gstrejser ed la di g til da sk hav og a dre fa gstrejser so
udgår fra da sk hav , ede s de øvrige fa gstrejser alle udgår fra ude la dsk hav og
afsluttes ed la di g til ude la dsk hav ?
DPPO er ek ret for, at et for o fatte de krav o tilk t i g til da sk fiskeri, heru der særligt
krav o
i dst % la di g til da sk hav , ka have uforudsete egative ko sekve ser i forhold
til de faktiske arkedsforhold og opretholdelse af e su d og ødve dig ko kurre e la dt de
virkso heder og i dustrier so skal aftage fa gster fra da ske og ude la dske fiskefartøjer.
DPPO vurderer, at pro e ta givelse
% er uhe sigts æssig og ikke aseret på a al ser af i
hvilket o fa g æ gder og a tal la di ger da sk i dregistrerede fartøjer ed udelukke de
fiskeri efter IOK arter i det uvære de fisker ø ster, har la det i ude la dsk hav . Det fre går
heller ikke af aterialet, at der er udar ejdet a al ser, so
el ser o i dførelse af skærpet krav
til la di g i da sk hav overhovedet ka opf ldes, dels i forhold til i dustrie s kapa itet, dels o
dette vil ska e o opol for opkø ere og der ed forst rre arkedsforholde e jf.
ko kurre eregler e og i hvilket o fa g et evt. ”hårdt re it” vil ku e påvirke disse forhold.
Der ka være eget store forskelle på, hvor fiske la des fra år til år. Det afhæ ger af a ge
forskellige forhold, heru der fiskeredska et, fiske s tilgæ gelig, efterspørgsel i arkedet,
pris iveauet, ligeso de uafklarede re itforhold sa ds ligvis vil påvirke hele det ko
e de
fiskeri ø ster og der ed også fordeli ge af la di ger i DK / udla d. Et krav o
% la di g i
da ske hav e vil få direkte prisregulere de effekt i arkedet for pelagisk fisk til ko su og i
arkedet for i dustrifisk og vil tilsidesætte pri ippet o fri ko kurre e på arkedet for fisk.
DPPO ka derfor ikke støtte forslaget o skærpet tilk t i gskrav og fi der stra i ge
pro le atisk. For e række pelagiske esta de l.a. sild og akrel er der reelt ku é aftager af
råvarer. For l.a. heste akrel til ko su er der i ge reel afsæt i gs ulighed i Da ark. E
række da ske fartøjer har af sa
e årsag et fiskeri- og la di gs ø ster so i dag ikke lever op til
krave e o
% la di ger i da ske hav e. Med udsigte til et delige æ dri ger i vilkåre e for
pelagisk fiskeri efter re it vil det være derligere pro le atisk at tvi ge da ske fiskere til at la de
i og udgå fra da ske hav e fjer t fra fre tidige fiskepladser. Kravet o
% la di ger i da ske
hav e sætter det frie og d a iske arkedskræfter ud af spil, vil være prissæt i gsforst rre de og
tilsidesætter de frie ko kurre e i Nordatla te på arkedet for fisk. Det vil ikke være til gav for
da ske fiskere og øko o ie i da ske fiskeri. For at u dgå o opollig e de tilsta de, ør der so
i i u i dføres u dtagelser for de arter, hvor der ku er é eller få reelle aftagere af råvarer e.
Det gælder i dustriarter: Sperli g, risli g, to is, havgalt og låhvilli g. Og til ko su sild, akrel,
heste akrel og risli g.
I forhold til
yt krav o
fast forret i gssted/registreri g i virkso hedsregistret.
For så vidt a går i dførelse af t krav i lovtekste , § , stk. , hvorefter fiskeriet skal drives fra
et
fast forret i gssted i Da ark, hvorfra drifte styres,
s es det ikke klart o dette krav ka
opf ldes ale e ved, at virkso hede er registreret i Det Ce trale Virkso hedsregister, e så i
øvrigt ikke har oget f sisk e a det forret i gslokale.
4
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0012.png
Se sidste del af . . . i udkast til e ærk i ger;
Miljø- og Fødevare i isteriet vurderer derfor, at der udover e æ dri g af tilk yt i gskravet tillige
ør fastsættes ær ere regler o , at erhvervsfiskere ed A-status skal operere deres fartøjer fra
et fast forret i gssted i Da ark, og at der derfor ør være ulighed for ekse pel at stille krav
o , at virkso hede registreres i Det Ce trale Virkso hedsregister
eller,
at disse selska er
opereres fra et fast forret i gssted ed fysiske, e a dede forret i gslokaler i Da ark, hvorfra
drifte styres og hvor der er perso er til stede, so har fuld agt til virkso hede .
DPPOs
u derstreg i g .
BEMÆRKNINGER:
Det s es ikke klart o kravet o fast forret i gssted ka opf ldes ale e ved, at virkso hede er
registreret i Det Ce trale Virkso hedsregister, e så i øvrigt ikke har oget f sisk e a det
forret i gslokale. DPPO ø sker dette spørgs ål afklaret.
For så vidt a går de æ drede affattelse af § , stk. foreslår DPPO at det præ iseres, at ”reel
tilk t i g til da sk fiskerihav ” har relatio til fartøjet, so jo er det e este der ka have
tilk t i ge til e hav , således este
else har følge de ordl d”……
er eti get af fartøjets
reelle tilk yt i g til da sk fiskerihav …….”
2.
Forslagets afs it . . Ophævelse af beskæftigelseskravet
Nuvære de §
, stk. l der således;
Perso er er erettiget til at live registreret so erhvervsfiskere, år det doku e teres, at
1)
de har da sk i dfødsret eller har haft opæl her i la det i e uaf rudt periode på i dst
år u iddel art forud for registreri ge ,
2)
de har været eskæftigede
3)
ed erhvervsfiskeri i de foregåe de
å eder, jf. stk. , og
i dst 6 p t. af deres ruttoi dko st ved perso lig virkso hed i de foregåe de
å eder sta
er fra erhvervsfiskeri, jf. stk. .
arkeret her.
et e væse tlig æ dri g;
Det foreslås, at litra helt fjer es – so
Dette eskrives af
i isteriet i i dled i ge afs it . . . so
Ge e ga ge af regel- og ad i istratio sgru dlaget har e dvidere afdækket, at kravet o
doku e tatio for eskæftigelse ed erhvervsfiskeri i de foregåe de
å eder so
eti gelse
for registreri g og opretholdelse af e registreri g so erhvervsfisker ed A-status, det såkaldte
eskæftigelseskrav, sav er praktisk releva s og er derudover åde tidskræve de og
o kost i gstu gt at ad i istrere. Beskæftigelseskravet foreslås derfor ophævet.
Me spørgs ålet er, o
der overhovedet sker e æ dri g?
5
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0013.png
I det ere gru dige se ere afs it
. . .;
ed eskrivelse af ”de foreslåede ord i g” a føres i afs it
Det foreslås, at § , stk. , r. , ophæves, idet i dko stkravet vurderes i al væse tlighed at
i deholde de sa
e eti gelser for registreri g og opretholdelse af e registreri g so
eskæftigelseskravet, av lig, at fiskere i de forudgåe de
å eder skal have haft
erhvervsfiskeri so hoved eskæftigelse. Ophævelse af eskæftigelseskravet forve tes således
ikke at æ dre på de hidtidige retstilsta d, so udviklet i ad i istrativ praksis.
Netop de e ad i istrative praksis, har edført store ge er og ek
edle
er det se este år, hvor der har været ko trol udelukke de
Praksis er eskrevet sidst i afs it . . . o
gælde de ret, so
følger;
ri ger hos særligt DPPOs
ålrettet ”store fartøjer”.
Vedrøre de doku e tatio for opfyldelse af eskæftigelses- og i dko stkravet i e forudgåe de
å eders periode i deholder love s §
e y digelse for i istere for fødevarer, fiskeri og
ligestilli g til at fastsætte ær ere regler o godke delse og opretholdelse af rette til at drive
erhvervs æssigt fiskeri for perso er og selska er sa t doku e tatio for, at eti gelser e for
registreri ge og opretholdelse af de e er opfyldt. Be y digelse er ikke ud yttet til at fastsætte
særlige regler o doku e tatio for opfyldelse af kravet, e der vil ku e fastsættes krav o , at
perso er skal i dse de oplys i ger i for af for ekse pel lø sedler, såfre t vedko
e de er
a sat i e virkso hed, eller reg ska soplys i ger, sa t for ekse pel de se este selva giv e
skatteoplys i ger for så vidt a går selvstæ digt erhvervsdrive de. I praksis har Fiskeristyrelse i
for i delse ed ko trolle af regle edt o reg ska soplys i ger, lø sedler og a dre
oplys i ger, so fiskere havde tilgæ gelige sa t i visse tilfælde o redegørelse for deres
aktiviteter i de forga g e periode.
Særligt forholdet o kri g redegørelse for aktiviteter i de forga g e periode, opleves so
u egru det istæ keliggørelse, ligeso der er har været stor utilfredshed ed Fiskerist relse s
opfattelse og praksis for hvilke ar ejdsopgaver der reg es for relaterede til fiskeri. Hidtil har praksis
været aseret på Fiskerist relse s frie skø vedr. de e trale kriterier for aktiviteter, so St relse
etragter so fiskerirelaterede. Fiskerirelaterede aktiviteter har trods ge tag e opfordri ger aldrig
været drøftet i Erhvervsfiskerudvalget eller ed de erørte parter og i der o ”skjult”
ad i istratio .
YDERLIGERE BEMÆRKNINGER:
I forbindelse med høring vedr. høring over udkast til revideret bekendtgørelse om registrering som
erhvervsfisker med A-status i efteråret 2019 skrev DPPO nedenstående. Det er væsentligt for
forståelse af de udfordringer erhvervet fortsat oplever, at bemærke at de foreslåede tiltag i
høringssvaret ikke er gennemført og at erhvervet efterlyser en mere grundlæggende diskussion af
grundstrukturen i A-statusreguleringen set i lyset af sideløbende stramninger af reguleringen af
kvotekoncentration og kvoteudleje (aktivitetskrav), forhold som adresserer de udfordringer som
sektoren stod overfor ved indførelsen af A-status i 1998 jf. nedenstående.
6
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0014.png
Citat fra DPPO høringssvar 2019:
”DPPO
er i forbindelse med denne høring tvunget til at nævne de nye administrationspraksis på
området, selvom den ikke direkte er en del af ændringerne i høring, da den kan have store
utilsigtede konsekvenser.
Udfordringen for fiskerierhvervet er, at der i A-status bekendtgørelsen er beskrevet en grænse, som
erhvervsfiskere skal holde sig indenfor, ellers mister de deres A-status
deres arbejde, deres
virksomhed og dermed muligheden for at drive det erhverv, som de brænder for og ofte er
opvokset med. Men det fremgår ikke, hvor grænsen går. Der findes ingen retningslinjer for
hvorledes kravet til A-status overholdes, kun at hvis man ikke overholder de ikke kvalificerede
regler / vilkår, så kan man miste sin ret til at drive fiskerivirksomhed. Vilkårene for afvikling af
virksomhed, fartøj og kvoter er heller ikke beskrevet i lovgivningen.
DPPO å u derstrege ødve dighede af, at y digheder e, i sa ar ejde ed erhvervet og
a dre i teresse ter, i e ar ejdsgruppe udar ejder e vejled i g, so præ iserer, hvilke
ar ejdsopgaver, so hører u der i dko stkravet på 6 %, således, at eta lerede erhvervsfiskere
har ulighed for at overholde love og ikke uforvare de iste A-status og livsgru dlag.
Ar ejdsgruppe skal ligeledes se på vilkår, i de tilfælde hvor A-status ikke ka opretholdes. So
udga gspu kt vurderer DPPO, at afvikli gsfriste
å være 6 år for kvoter i overe sste
else
ed reguleri gs eke dtgørelse s este
elser.
Ar ejdsgruppe s ar ejde ør have opsætte de virk i g på de iga gvære de pro es ed
hå dhævelse af 6 % kravet ude ret i gsli jer og ude retssikkerhed. Der ør således ikke
ge e føres yderligere A-status ko trol ude ye ret i gsli jer.
Sa ktio eri g ved fratagelse af A-status ør tidligst ske ved afslut i g af et helt reg ska sår, hvor
vejled i ge har været offe tliggjort. I d til da a efales det, at sa ktio eri g udelukke de
foregår ved vejled i g i, hvorda regler e overholdes.
Da lovgivningen om A-status blev fremsat i 1998, var hensigten at undgå at bagmænd tjente
penge på at leje fisk ud eller sad på størstedelen af kvoterne uden selv at være en aktiv del af en
fiskerivirksomhed. Det var dengang ikke hensigten, at virksomhedsdelen på land ikke kunne være
registrerede erhvervsfiskeri med A-status. Beskæftigelse i virksomheden på land var tværtimod
ligestillet med arbejdet om bord, hvilket fx ses i bemærkningerne til loven
”Tilsvarende
konkret
vurdering ved registreringen skal også fortsat være mulig, hvis denne sker på grundlag af en
beskæftigelse, der ligestilles med arbejde om bord. Dette kan f.eks. være ledelse og styring af et
fiskeri på et konkret fartøj. I den bekendtgørelse, der planlægges udstedt, vil indholdet af
beskæftigelseskravet også i denne situation nærmere blive fastlagt.”
1
En moderne fiskerivirksomhed kræver langt mere end blot evnen til at kunne fange fisk. Der er
betydelige ledelsesmæssige opgaver forbundet med salg af fisk, leje og bytte af kvoter, bunkering,
certificeringer, mandskab, strategi, planlægning m.m. samt vedligehold af fartøj og udstyr.
Opgaver som ikke hensigtsmæssigt og effektivt varetages fra søen eller af personer med
specialiseret viden om og uddannelse i fangst af fisk, men som kræver samme engagement og
specialiseret viden om fiskeri, som opgaver ombord. Ovenstående gælder ikke mindst i den
1
http://webarkiv.ft.dk/?/Samling/19972/lovforslag_oversigtsformat/L8.htm
7
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0015.png
pelagiske sektor, hvor virksomhedernes størrelse nødvendiggør en betydelig arbejdsindsats på
land. Det har været situationen i de sidste 40 år, at hele eller dele af ejerkredsen i pelagiske
rederier har været fuldt beskæftiget på land.
Den politiske aftale af 16. november 2017 stiller skærpede krav til registrering som erhvervsfisker
med A-status. Helt essentielt er det her, at hensigten udelukkende er skærpede krav til
nyregistreringer af erhvervsfiskere og ikke skærpede krav til de allerede registrerede
erhvervsfiskere. Spe ifikt står der u der pu kt i aftale ”
Kravene til opretholdelse af A-status
ændres ikke.”
Ny administrationspraksis og sanktionering uden vejledning til, hvor grænsen går, er helt ude af
proportioner med de tab som den enkelte erhvervsfisker står til at lide, hvis denne mister A-status,
flugter ikke med hensigten bag lovgivningen eller de seneste politiske aftaler. Regelteksten er den
samme som i tidligere år, men med den ny måde at administrere dem på, er det tvingende
nødvendigt med en vejledning samt indfasningsperiode på min. 12 måneder. I dag har
erhvervsfiskere med a-status ikke en reel mulighed for at vide hvorledes han/eller hun skal opfylde
kravene i lovgivningen, eller for den sags skyld hvorledes man skal forholde sig såfremt man mister
A-status.”
BEMÆRKNINGER:
I forhold til forslagets afs it . . æ dri g af tilk yt i gskravet.
DPPO hilser det
eget velko
e t at eskæftigelseskravet foreslås fjer et.
So a ført af i isteriet i i dled i g afs it . . . så
sav er eskæftigelseskravet praktisk releva s
og er derudover åde tidskræve de og o kost i gstu gt at ad i istrere.
Mi isteriets eskrivelse af gælde de ret i sidste del af afs it . . ., er ufuldstæ dig og ukorrekt.
O
ad i istratio og ko trol efter de gælde de eke dtgørelse, a føres;
Be y digelse er ikke ud yttet til at fastsætte særlige regler o doku e tatio for opfyldelse af
kravet, e der vil ku e fastsættes krav o , at perso er skal i dse de oplys i ger i for af for
ekse pel lø sedler, såfre t vedko
e de er a sat i e virkso hed, eller reg ska soplys i ger,
sa t for ekse pel de se este selva giv e skatteoplys i ger for så vidt a går selvstæ digt
erhvervsdrive de. I praksis har Fiskeristyrelse i for i delse ed ko trolle af regle edt o
reg ska soplys i ger, lø sedler og a dre oplys i ger, so fiskere havde tilgæ gelige sa t i visse
tilfælde o redegørelse for deres aktiviteter i de forga g e periode.
DPPOs edle
er er i det forga g e år i stort o fa g levet udsat for e
eget o fatte de
ko trol, hvor a ikke lot i visse tilfælde, e ofte har edt o
redegørelse for aktiviteter i de
forga g e periode.
I de e kelte sager er a gået eget la gt. Der er stillet krav o
øje
redegørelse for alle ar ejdsopgaver ed esti at over hvor stor e del de e kelte opgaver har
udgjort af de sa lede ar ejdsopgaver. Sa tidigt har Fiskerist relse ikke villet redegøre for hvilke
8
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0016.png
opgaver St relse a så for a epta le so tilstrækkeligt fiskerirelaterede, hvorfor St relse s
ad i istratio har været skjult for parter e, da i ge har vidst hvad St relse lagde vægt på.
Fiskerist relse har ude varsel eller dialog forsøgt at overføre egre et årsværk til fiskerierhvervet
for vurderi g af opf ldelse af eskæftigelseskravet.
DPPO å desværre ko statere, at de flotte a o eri g af forslaget o ophævelse af
eskæftigelseskravet, står i stor ko trast til hvad i isteriet se ere skriver i afs it . . . o
foreslåede ord i g;
de
Det foreslås, at § , stk. , r. , ophæves, idet i dko stkravet vurderes i al væse tlighed at
i deholde de sa
e eti gelser for registreri g og opretholdelse af e registreri g so
eskæftigelseskravet, av lig, at fiskere i de forudgåe de
å eder skal have haft
erhvervsfiskeri so hoved eskæftigelse. Ophævelse af eskæftigelseskravet forve tes således
ikke at æ dre på de hidtidige retstilsta d, so udviklet i ad i istrativ praksis.
DPPO skal eget stærkt he stille, at e ærk i ger e i de e del af lovforslaget æ dres, således
at a følger udsag et i otiveri g for forslaget, hvorefter eskæftigelseskravet
sav er praktisk
releva s og derudover er åde tidskræve de og o kost i gstu gt at ad i istrere,
hvorfor
ophævelse selvfølgelig også ør få de et d i g, at a ophører ed at ede o
doku e tatio for a det e d opf ldelse af i dko stkravet.
Dette å også være de u iddel are og klare følge af, at eskæftigelseskravet helt udgår af
lovtekste i § .
Udsag et o , at ophævelse af eskæftigelseskravet og fjer else af dette fra love , ikke vil eller
skal æ dre på de hidtidige retstilsta d, giver i DPPOs optik ikke ege
e i g.
For det tilfælde, at a vil i eholde e
eget o fatte de ad i istrativ praksis, hvorefter der
i sisteres på at aftvi ge registrerede erhvervsfiskere o fatte de redegørelser for ar ejdsopgaver
ed esti ater over a del af sa let a ve dt tid, å der iværksættes e seriøs dialog ed
erhvervet for at få klarlagt hvilke opgaver der ør a ses so fiskerirelaterede.
3.
Forslagets afs it . Le pelse af beti gelser for registreri g af erhvervsfiskerselskaber
Mi isteriet a fører i afs it . . .;
I for i delse ed Fiskeristyrelse s ko trol ed selska ers overholdelse af regler e i § 6, stk. , r.
og , har styrelse fået ke dska til ejerko struktio er, hvor selska et ejes dels af erhvervsfiskere
og dels af erhvervsfiskerselska er, e hvor ejerska et ikke fordeler sig ed / på de e e side og
/ på de a de side, dvs. hvor ejerko struktio e er sat sa
e af e ko i atio af love s §
6, stk. , r. og r. .
Og se ere
9
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0017.png
Det forve tes, at æ dri ge vil gøre det uligt for flere erhvervsfiskerselska er at ku
opretholde deres registreri g, ude af skulle foretage æ dri ger i deres ejerforhold,
e
M digheder e præse terer her e prag atisk tilga g lovgiv i g og faktiske forhold, so DPPO
hilser velko
e . Det gælder også Mi isteriets overvejelser i afs it . . . o det helt
gru dligge de krav o
/ erhvervsfiskereje. Her vurderes opretholdelse af dette i forhold til
gælde de EU-ret.
Det vurderes at ku e udledes af do
e EU-do stole , at det er tilladt i atio al lovgiv i g at
forfølge et he sy til at sikre, at det øko o iske ud ytte ved fiskeriet ko
er lokal efolk i ge til
gode. Det vurderes derfor, at kravet, o at to tredjedele af aktio ærer e og de tilsvare de
ste
erettigheder skal tilhøre registrerede erhvervsfiskere, er åde releva t og legiti t at stille.
BEMÆRKNINGER:
I forhold til forslagets afs it . . Le pelse af beti gelser for registreri g af
erhvervsfiskerselskaber.
DPPO ka tilslutte sig de foreslåede æ dri g.
DPPO har e ærket sig, at Fiskerist relse opl ser, at a ved ko trol har fået ke dska til
ejerko struktio er, hvor de u gælde de lovgiv i g faktisk ikke overholdes, hvorefter a ikke
har foretaget sig derligere, e vælger at lade disse partrederier/selska er opretholde deres
registreri g i dtil lovforslaget træder i kraft, hvorved forholde e så lovliggøres.
Det forve tes, at æ dri ge vil gøre det uligt for flere erhvervsfiskerselska er at ku
opretholde
deres registreri g, ude af skulle foretage æ dri ger i deres ejerforhold,
e
DPPO hå er, at de e for uftige og prag atiske tilga g til uovere sste
else elle
lovgiv i g/hidtidig ad i istrativ praksis og faktisk ko staterede forhold i erhvervet, fre over
a ve des overfor alle i erhvervet – store so s å.
DPPO vil foreslå, at a i tilk t i g til de allerede foretag e u dersøgelser og overvejelser for
le pelse og æ dri g af regler erhvervsfiskerselska er, edtager derligere to æ dri ger.
Der har i erhvervet ge e
a ge år været et stort ø ske o adga g til at lade
erhvervsfiskerselska er være ejet af holdi gselska er i derligere et led. I udkastet a føres u der
afs it . . ., at det fortsat af ko trolhe s
ør være krav o selska sejerska i ku to led, altså
driftsselska og holdi gselska .
Det å tages i etragt i g, at der over de sidste år er ge e ført e række et delige
æ dri ger af selska slovgiv i ge og fiskerilovgiv i ge so alle har ført til la gt ere
tra spare te og let ko troller are ejerforhold for selska er.
10
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0018.png
For så vidt a går selska slovgiv i ge drejer det sig særligt o eta leri g af ejerregister ed
registreri g af legale ejere og reelle ejere .v. For fiskerilovgiv i ge er der i dført krav o
registreri g også af de del af ejerkredse , so eve tuelt ikke er registreret so erhvervsfiskere
eller erhvervsfiskerselska .
Der ka herefter ikke være de store ad i istrative udfordri ger i at ko trollere e d u et ejerled
for selska er.
Pri ippet o at / af erhvervsfiskerselska er skal ejes af perso er ed tilk t i g til
fiskerierhvervet i eholdes fuldt ud, ved e le pelse so også giver adga g til et ejerska ,
hvorefter et driftsselska ejes af et holdi gselska , so ige ejes af t pisk flere holdi gselska er.
Dette således at ejerkredse ka have dels et fælles holdi gselska over driftsselska et, dels eje
dette derligere ge e eg e perso lige holdi gselska er. Udvidelse af ejerstrukture
ed flere
holdi gselska er er især et vigtigt værktøj i for i delse ed ge eratio sskifter og vil edvirke til
at sikre u ge fiskeres uligheder for gradvist at st rke ejerpositio e i de virkso hed so
overtages.
Et såda t ejerska
ed selska sretlige led er eget ud redt i erhvervslivet,
ulighed på uvære de tidspu kt i fiskerierhvervet.
e altså ikke e
Mi isteriet har i udkast til lovforslag allerede selv a ført derligere releva t argu e tatio for e
såda æ dri g;
Erhvervsstyrelse s pri ipper for agil erhvervsrettet reguleri g tilsiger e dvidere, at
erhvervsreguleri g så vidt uligt skal tilstræ e at være reguleri gs eutral, således at erhvervslivet
har valgfrihed til at i drette sig efter de forret i gs odeller, heru der ejerko struktio er, so
vurderes passe de i det giv e tilfælde.
Herudover vil DPPO foreslå, at der også gives adga g til at lade fiskeriselska er været ejet helt eller
delvist af erhvervsdrive de fo de.
Erhvervsdrive de fo de er e ud redt og eget a erke dt del af ejerstrukture i da ske
erhvervsliv. For ær ere eskrivelse ka l.a. he vises til de af Deloitte for Erhvervsst relse
ge e førte U dersøgelse o erhvervsdrive de fo de fra arts
.
For særligt flere af de største da ske fiskerivirkso heder, hvor der å forve tes et delige
udfordri ger ved ge eratio sskifte og kapitalkrav .v. å a ve delse af fo dseje forve tes at
være e releva t ulighed. Fo dseje ka være ed til at sikre sta ile ejerforhold lokalt og et godt
kapital eredska til at i ødegå de ofte o skiftelige forhold so ke des i fiskerierhvervet,
aktualiseret l.a. ved udfordri ger e o kri g Bre it.
Det vil være forholdsvis e kelt at tilpasse fo dsejerska til ejerkrave e i fiskeriet.
4.
Forslagets afs it . Fravigelse/ adga g til dispe satio fra regler e for erhvervsfiskere
11
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0019.png
Fiskerilove s § i deholder u e
ulighed for at gøre u dtagelse ved førstega gsregistreri g af
erhvervsfiskere – ved særlige so iale eller hel reds æssige forhold. I realitete er dette ale e
e kelte ga ge rugt til at lade førtidspe sio ister registrere so fritidsfiskere.
De foreslåede æ dri g vil for det første æ dre este
else så de ikke ku o ha dler
førstega gsregistreri g, e også ulighed for dispe satio i situatio er so opstår for de , der
allerede ér registreret so erhvervsfiskere.
Der æst eskrives
-
havari,
-
-
e spe ifikke forhold so
ka give dispe satio ;
iologiske forhold eller
arkeds æssige forhold
Det er udtr kkeligt i afs it . . . a ført, at dispe satio sadga ge udvides
udover de gælde de
fravigelsesgru de.
Så udover de
e situatio er for dispe satio , et der dette også, at allerede
registrerede erhvervsfiskere fre over ka op å dispe satio for i dko stkravet og
eskæftigelseskravet
år særlige so iale eller hel reds æssige he sy taler herfor.
BEMÆRKNINGER:
I forhold til forslagets afs it . . Fravigelse af regler for registreri g og opretholdelse af
registreri g so erhvervsfisker
DPPO ka tilslutte sig de foreslåede æ dri g.
Det er eget påkrævet, at adga ge til at dispe sere for opf ldelse af erhvervsfiskerkrave e, også
for de allerede registrerede erhvervsfiskere, udvides.
Ko sekve se af at fratage e perso s registreri g so erhvervsfisker, ka være eget et delige.
De u iddel are ko sekve s er, at rette til at eje registeret fiskefartøj og de tilk ttede
rettigheder, straks ortfalder og at de pågælde de å sælge virkso hed og fartøj.
E dvidere gælder, efter æ dri ger af Fiskerilove fra
, at det vil være eget va skeligt for
eta lerede og evt. est eller udelukke de i la dar ejde de fartøjsejere at op å ge registreri g,
ligeso ta af erhvervsfiskerstatus u iddel art ka ra
e edejere ua set o ejerska er i
partrederi eller ge e selska .
Mister a erhvervsfiskerstatus, gives reelt ikke oge
ulighed for hverke at reeta lere forhold
ed he lik på ge registreri g eller tid til at afvikle fartøj og rettigheder. De egative øko o iske
følger ka derfor live eget et delige for ikke lot de pågælde de fartøjsejer, e også
edejere og pa thavere .v.
12
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0020.png
Det er derfor eget vigtigt ed e
eget red og vid adga g til at dispe sere. Dette også for
situatio er so ikke er e t forudsigelige.
DPPO skal he stille, at
dispe satio .
a får e
ere o fatte de og red for uleri g af
ulighed for
Dette ka evt. ske ved, at i isteriet i e ærk i ger e derligere gør det helt klart, at
særlige
so iale eller hel reds æssige he sy
u også ka egru de dispe satio for allerede registrerede
erhvervsfiskere, sa t at dette aturligvis o fatter s gdo , e også arsel, videreudda else,
opkvalifi eri g, tids egræ set orlov og særligt opståede perso lige eller fa ilie æssige forhold.
Mvh..
Es e Sverdrup-Je se
Direktør
13
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0021.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Thomas Friedrichsen ([email protected])
Iuliana Hansen ([email protected])
Høring vedr. ændring af fiskeriloven
07-12-2020 12:43:19
Fra:
Jens Kasper Rasmussen <[email protected]>
Sendt:
19. august 2020 16:33
Til:
Miljø- og Fødevareministeriets Departement <[email protected]>
Cc:
[email protected]; Juliana Hansen <[email protected]>
Emne:
Høring vedr. ændring af fiskeriloven
Til Miljø- og Fødevareministeriet
Finans Danmark takker for høringen vedr. ændring af fiskeriloven.
Høringen giver ikke anledning til bemærkninger.
Venlig hilsen
Jens Kasper Rasmussen
Chefkonsulent
Direkte nr: +45 3016 1070
[email protected]
__
Finans Danmark
Amaliegade 7
1256 København K
Danmark
Tlf.: 33 70 10 00
finansdanmark.dk
__
Gå ikke glip af nyheder fra Finans Danmark. Tilmeld dig her.
Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit,
kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark.
Læs mere her.
Læs her, hvordan Finans Danmark behandler dine personoplysninger.
L 181 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2341260_0022.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Sendt til
[email protected]
Cc:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
30. juli 2020
J.nr. 2020-11-0412
Dok.nr. 239983
Sagsbehandler
Nikolaj Niss Rohde
Høringssvar til forslag til lov om ændring af fiskeriloven
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Ved e-mail af 24. juni 2020 har Miljø- og Fødevareministeriet anmodet om Datatilsynets be-
mærkninger til ovennævnte forslag.
Datatilsynet forudsætter, at reglerne i databeskyttelsesforordningen
1
og databeskyttelseslo-
ven
2
vil blive iagttaget i forbindelse med eventuel behandling af personoplysninger foranledi-
get af vejledningen.
Udkastet giver i øvrigt ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til yderligere bemærkninger.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Med venlig hilsen
Nikolaj Niss Rohde
1 Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbin-
delse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF.
2 Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).