Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 180 Bilag 1
Offentligt
2341282_0001.png
NOTAT
J.nr. 2020- 8956
Den 26. januar 2021
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring
af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til
havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø- og
ressourceeffektive dambrug)
Udkast til lovforslag blev sendt i høring den 9. november 2020 til en bred kreds af myndigheder og
organisationer, jf. høringslisten. Høringsfristen udløb den 7. december 2020.
Med lovforslaget ændres hjemlen i miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 3, således at der alene kan
indføres en kvælstofpuljeordning til brug for godkendelsesmyndighedens behandling og afgørelse af
sager om godkendelse af miljø- og ressourceeffektive dambrug i 2021, mens havbrug udgår af
bestemmelsen.
Overordnet foreslås følgende med lovforslaget:
Havbrug udgår af bestemmelsen.
De to puljer til miljø- og ressourceeffektive dambrug samles til én samlet pulje.
Der vedlægges en oversigt over, hvor og hvor meget kvælstof der kan gives tilladelse til i de
enkelte kystvande.
Den samlede resterende mængde kvælstof til miljø- og ressourceeffektive dambrug nedjusteres til
80 tons.
Tilladelser til kvælstof meddelt efter den tidligere N-indfasningsbekendtgørelse bevarer deres
gyldighed indtil der er meddelt miljøgodkendelse eller som minimum i 3 år.
Miljøministeriet har modtaget i alt 9 høringssvar, hvoraf 1 organisation oplyser, at de ikke har
bemærkninger.
Følgende har haft bemærkninger til udkastet:
Aquacircle (AQC)
Business Lolland-Falster (BLF)
1
Danmarks Naturfredningsforening (DN)
Danmarks Sportsfiskerforbund (DSF)
Dansk Akvakultur (DA)
Dansk Miljøteknologi (DM)
Norddjurs Kommune (Norddjurs)
Skagen Salmon P/S (SS)
Advokatrådet har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet.
1
BLF angiver i deres høringssvar, at de er Guldborgsund og Lolland Kommuners erhvervsfremmeorganisation
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 180 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget eller i bemærkningerne til
lovforslaget. Der er dog foretaget visse lovtekniske tilpasninger og præciseringer af lovforslagets
bemærkninger.
Høringssvarene har især berørt følgende emner:
1. Udtagning af havbrug
2. Udvikling og vækst i landbaseret akvakultur
3. Ny kvælstofpulje til landbaseret akvakultur
4. Fordele ved landbaseret akvakultur
5. Nuværende havbrugsproduktions påvirkning af vandmiljøet
6. Etablering nye landbaserede anlæg
7. Den valgte model for indregning af kvælstof
8. Alternativ model for tildeling af kvælstof
9. Det tidsmæssige perspektiv
10. Anden udledning end kvælstof
11. Samling af de to kvælstofpuljer til dambrug
12. Oversigt om tilgængelig kvælstof i kystvandene
13. Loft over den maksimale ansøgte mængde kvælstof
14. Nedjustering af pulje til miljø- og ressourceeffektive dambrug
15. Prioritering af anlæg
16. Udnyttelse af tildelt kvælstof
17. Økonomiske konsekvenser for dambrugserhvervet
18. Økonomiske konsekvenser for havbrugserhvervet
19. Kommende akvakulturstrategi
2
L 180 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2341282_0003.png
20. Ansøgningsskemaer
I det følgende gennemgås høringssvarene og Miljøministeriets bemærkninger til disse. Høringssvarene
er gengivet i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises der til de
fremsendte høringssvar.
1. Udtagning af havbrug
DA
er ikke enige i, at havbrug udtages af ordningen, da teknologiudviklingen på havbrug, som kan
reducere miljøpåvirkning er i gang, f.eks. ift. optimeret foder og kompenserende marine virkemidler.
Derudover vil der kunne placeres nye havbrug uden for vandplansområderne, men i respekt for
HELCOM-målene, modsat landbaserede anlæg, hvor udledningen sker kystnært.
DA
er enige i, at
havbrug ikke må have negative konsekvenser for miljø og natur, men anfører, at der ikke er belæg for,
at nye havbrug har dette, da der skal laves en VVM- og habitatvurdering.
DA
mener ikke, at der er faglig belæg for lovforslagets påstand om, at miljø- og ressourceeffektive
dambrug kan producere væsentlig flere fisk for en mindre miljøpåvirkning end havbrug.
DA
anfører,
at udtagningen af havbrug vil have negative konsekvenser for miljø- og ressourceeffektive dambrug, da
disse anlæg leverer fiske til havbrugene.
DA
fremhæver, at lovforslagets påstand
om, at ”fremtiden ligger i de mest miljøvenlige salt-
og
ferskvandsanlæg på land” er i strid med et ekspertudvalg under EU-Kommissionen,
som peger på, at
det største potentiale for vækst er i marint akvakultur. Derudover anfører
DA,
at flere rapporter og
eksperter peger på en stort potentiale for fødevareproduktion på havet.
DA
pointerer, at der ikke er tale om en merpulje til havbrug, da der er tale om, at eksisterende havbrug
kan tildeles kvælstof, hvor det var ”glemt” i vandområdeplanerne, f.eks. fordi havbrug har benyttet et
mere miljøeffektivt foder end forudsat.
DA
indikerer, at lovforslaget kan have en negativ påvirkning,
da der ikke vil være incitament til fortsat at benytte det mere miljøeffektive foder.
DA
ønsker, at puljen til havbrug bibeholdes, og at det fremgår af lovforslaget, at regeringen vil
formulere et incitament for havbrug, som sikrer øget ressourceeffektivitet og kompenserende
virkemidler på land, som kan betyde en øget produktion under samme N-ramme.
DM
hilser det velkommen, at tildeling af kvælstof til akvakultur reserveres til miljø- og
ressourceeffektive dambrug.
DN
er grundlæggende tilfreds med, at havbrug udtages af N-puljen, da det ikke er en tidssvarende
teknologi, der bør satses på, og at tildelingen af kvælstofpuljer til akvakulturerhvervet alene sker til
miljø- og ressourceeffektive anlæg.
DSF
finder det fornuftigt af hensyn til vandmiljøet, at traditionelle havbrug ikke længere er omfattet af
N-indfasningsordningen, og tildeling af kvælstof i 2021 det skal kun være muligt for miljø- og
ressourceeffektive dambrug.
SS
finder det positivt, at havbrug er fjernet.
Miljøministeriets bemærkninger:
3
L 180 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2341282_0004.png
Miljøministeriet er positive over at kunne konstatere, at ministeriets forslag om at fjerne
havbrugspuljen støttes af flere interessenter (DM,
DN, DSF
og
SS).
Ift. teknologiudviklingen på havbrug, så bemærkes det, at der ikke kan benyttes kompenserende
marine virkemidler til at kompensere for en øget udledning fra havbrug. Reglerne herom har aldrig
været trådt i kraft, og pr. 1. januar 2021 er hjemlen til at fastsætte sådanne regler fjernet fra
miljøbeskyttelsesloven. Ministeriet ser dog positivt på brugen af mere effektiv foder i
akvakulturanlæg, som betyder, at produktionen kan opretholdes samtidig med forureningen
reduceres.
Miljøministeriet bemærker, at der hverken kan etableres havbrug eller landbaserede anlæg, hvis det
strider mod den gældende miljølovgivning. Dette gælder uanset, hvor anlæggene placeres. Det er
dog fortsat ministeriets holdning, at fremtiden ligger i den landbaserede del af sektoren. Det skyldes,
at der kan produceres flere fisk for miljøpåvirkningen i landbaserede anlæg end i havbrug. Dertil
kommer, at miljøpåvirkningen fra medicin og hjælpestoffer er markant reduceret eller ikke
eksisterende fra moderne landbaserede anlæg, modsat havbrug.
Miljøministeriet fastholder, at N-indfasningsordningen er en vækstordning, også ift. kvælstofpuljen
til eksisterende havbrug på 43 tons. Det er således ministeriets holdning, at de eksisterende havbrug
har kunne opretholde deres nuværende produktion med en lavere N-udledning, end forudsat i deres
oprindelig havbrugstilladelse, bl.a. pga. brugen af mere effektivt foder. En øget udledning af
kvælstof ville kunne bruges til at øge den nuværende produktion gennem brug af mere foder.
2. Udvikling og vækst i landbaseret akvakultur
BLF
bemærker, at der er behov for øget akvakulturproduktion. Det skyldes bl.a. forventede
strukturændringer i det danske fiskeerhverv som følge af Brexit, udtag af fiskeriområder til beskyttede
områder og dramatisk nedgang i fiskeriet i Østersøen.
BLF
fremhæver, at både Guldborgsund og Lolland kommune ønsker at understøtte regeringens ønske
om at satse på bæredygtig udvikling af akvakultursektoren og de mest miljøvenlige salt- og
ferskvandsanlæg på land, hvor udledningen kan renses. Derfor er kommunerne i færd med at finde
egnede lokaliteter til landbaseret produktion af laksefisk.
DM
ønsker at påpege de store perspektiver for en bæredygtig fødevareproduktion, der ligger i
udviklingen af ressourceeffektive RAS-anlæg til produktion af saltvandsfisk.
DM
fremhæver
yderligere, at Danmark i øjeblikket har en førerposition, når det drejer sig om udstyr og
renseteknologier til sådanne anlæg, hvorfor der også vil være store perspektiver for danske
producenter af disse produkter, hvis der hurtigt kan komme gang i udviklingen af sådanne anlæg.
Omvendt risikerer Danmark at blive overhalet af udviklingen i andre lande, hvis der ikke tilvejebringes
betingelser for en dansk udvikling.
DSF
mener, på trods af indsatser om reduktion af kvælstof, at der sikres en forsat akvakultur-
produktion i Danmark, hvis den kan foregå i lukkede anlæg på land og med anvendelse af den
moderne teknologi med en maksimal renseeffekt.
DSF
ønsker også at fremføre, at det ikke så meget
handler om at øge produktionsvolumen i dansk akvakulturproduktion, som at det handler om at sikre
at den volumen der produceres, sker på et mere bæredygtigt grundlag.
Miljøministeriets bemærkninger:
4
L 180 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2341282_0005.png
Miljøministeriet er enige i, at fremtiden for akvakultur ligger i den landbaserede del af sektoren,
hvor der kan produceres flere fisk for miljøpåvirkningen. Det er dog vigtigt at slå fast, at etablering
af nye anlæg såvel som udvidelse af eksisterende anlæg skal ske inden for rammerne af den
gældende miljølovgivning. Ministeriet er øjeblikket i gang med at undersøge mulighederne for,
hvordan udviklingen af den landbaserede akvakultursektor kan understøttes fremadrettet.
3. Ny kvælstofpulje til landbaseret akvakultur
DM
foreslår, at man politisk sikrer, at der i de kommende vandplaner indregnes en N-kvote af en
nødvendig størrelse til nye miljø- og ressourceeffektive anlæg på land, hvor der kan foregå produktion
af saltvandsfisk i lukkede anlæg med maksimal renseeffekt.
DM
fremhæver, at dette også vil skabe en
øget eksport af moderne teknologi og udstyr.
DN
efterlyser N-puljens skæbne efter 2021 mht. ubrugte mængder af de 80 t N og mulig fortsættelse
af en puljeordning efter 2021 med de udtagne 172,9 t N samt ilandbringning af nuværende
havbrugsmængder (sidstnævnte bør indgå i revideret akvakulturstrategi).
DN
anfører, at det ikke er
uvæsentligt for den miljø- og ressourceeffektive del af branchen at kende sine udviklingsmuligheder i
årene fremover, da de teknologi-tunge anlæg og de mandskabsmæssige ressourcer til driften af dem jo
ikke fremskaffes over natten.
DN
uddyber, at hvis man derfor mener det alvorligt med satsninger på
denne udvikling i fiskeopdrættet skal rammerne for det helst sættes med en rimelig tidshorisont.
DSF
mener, at hvis der skal ske en udvikling i den landbaserede akvakultur, så er det nødvendigt at
sikre N-kvoter til akvakultur i de kommende vandområdeplaner.
DSF
vurderer, at der ikke vil blive
etableret nye anlæg, hvis der ikke afsættes N-kvote hertil, og at udviklingen af landbaseret akvakultur
vil ske uanset om der afsætte N-kvoter til erhvervet, men spørgsmålet er, om Danmark kommer til at
være med. Hvis der ikke afsættes N-kvoter til landbaseret akvakultur, så vil det ifølge
DSF
gå ud over
eksporten, udvikling af teknologi og uddannelse af fagpersoner.
DSF
mener, at der naturligvis skal ske
reduktioner i andre udledninger af N og P, men
DSF
finder det vigtigt, at vi udvikler og sælger den
moderne teknologi til akvakulturerhvervet, der fremover kan bidrage til en mere bærdygtig udvikling
af fiskeproduktion i hele verden.
DSF
ønsker yderligere, at den eksisterende havbrugsproduktions udfases. En udfasning af havbrug
sammenholdt med N-reduktion fra andre erhverv vil kunne bidrage med en N-pulje landbaserede
anlæg, hvilket foruden en mere bæredygtig produktion også vil bidrage til eksporten af teknologi, som
er efterspurgt på verdensmarked.
SS
ønsker at udvikle en bæredygtig fødevareproduktion også inden for akvakulturindustrien.
SS
mener, at en fjernelse af havbrug indikerer en vilje fra regeringen til at satse på moderne RAS-anlæg
på land, hvorfor det er nødvendigt at skabe bæredygtige rammer herfor, herunder ved N-kvoter.
Miljøministeriets bemærkninger:
Miljøministeriet anerkender, at der er et bredt ønske blandt interessenterne om at afsætte kvælstof til
moderne anlæg i fremtiden, som kan bidrage til at sætte skub i udviklingen og etableringen af
moderne landbaserede akvakulturanlæg i Danmark. Derfor er ministeriet også i gang med at
undersøge mulighederne for, hvordan udviklingen af den landbaserede akvakultursektor kan
understøttes fremadrettet.
4. Fordele ved landbaseret akvakultur
5
L 180 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2341282_0006.png
BLF
påpeger, at miljøpåvirkningen i landbaserede akvakulturanlæg er væsentlig lavere end for
havbrug, da kvælstofudledningen pr. ton produceret fisk er under 10 kg N/t fisk modsat havbrug, hvor
udledningen er ca. 45 kg N/t fisk. Derudover fremhæves det, at biprodukter, såsom slam, kan
anvendes til biogas, og at anlæggene kan drives vha. vedvarende energikilder, som sikrer, at
klimapåvirkningen holdes lav. Til sidst nævnes det, at udslip af fisk helt kan undgås, og at brugen af
medicin og hjælpestoffer også helt kan undgås eller kun anvendes i meget begrænset omfang.
SS
fremhæver, at der i disse år sker banebrydende landvindinger i rensningen af N, P og BI5 fra
moderne anlægs procesvand.
SS
opnår selv i disse år betydelige fremskridt og erfaringer i, hvordan en
krævende renseproces i saltvand kan gennemføres rentabelt og med store mængder vand (op til ca.
200-250 m3 pr. time pr. anlæg).
SS
mener, at disse anlæg bliver fyrtårne for,
hvordan vi på sigt kan producere fødevarer med minimalt fodaftryk
herunder minimal N-udledning
Miljøministeriets bemærkninger:
Miljøministeriet er enige med vurderingen fra BLF og SS af fordelene ved landbaseret akvakultur.
Det er ministeriet vurdering på baggrund af nuværende performance fra saltvandsbaserede anlæg,
at det endnu ikke er lykkedes anlæggene at have en udledning som nævnt på under 10 kg N /tons
fisk. Ikke desto mindre er den gennemsnitlige udledningen pr. tons fisk for laksefiskeproduktionen i
landbaserede anlæg stadig væsentligt lavere end udledningen fra havbrug målt på alle parametrene
(N, P og organisk materiale). Samtidig forekommer der ingen udslip fra de landbaserede anlæg, og
medicin og kobber anvendes ikke eller kun i meget begrænset omfang.
5. Nuværende havbrugsproduktions påvirkning af vandmiljøet
BLF
anfører, at både Guldborgsund og Lolland kommune har havbrugsvirksomheder, og at
kommunerne har fokus på, at anlæggene mødes med vilkår, som kan sikre en sund og bæredygtig
forretning.
BLF
bemærker hertil, at anlæggenes udledning af næringsstoffer indgår i
vandplanlægning, hvorfor udledningen af næringsstoffer ikke hindrer god tilstand i vandmiljøet.
Manglende placeringstilladelser og uklar påvirkning af Natura 2000-områder gør dog, at man ikke kan
forvente en vækst hos havbrugene de kommende år.
Miljøministeriets bemærkninger:
Indledningsvis skal Miljøministeriet gøre opmærksom på, at miljøgodkendelses- og
miljøtilsynskompetencen for alle havbrug pr. 1. januar 2021 er overdraget til Miljøstyrelsen. Ift. krav
om placeringstilladelse til havbrug er Miljøstyrelsen ligeledes den kompetente myndighed. En række
eksisterende havbrug har endnu ikke en miljøgodkendelse. Derudover er Miljøstyrelsen ved at
behandle sager om placeringstilladelser til eksisterende havbrug. Det vil således være Miljøstyrelsen,
som skal vurdere, om der kan meddeles en miljøgodkendelse og placeringstilladelse til havbrug,
herunder ift. habitatreglerne. I denne vurdering vil der bl.a. blive vurderet, om havbruget kan drives
på stedet uden at påføre omgivelserne forurening, som er uforenelig med hensynet til omgivelsernes
sårbarhed og kvalitet.
6. Etablering nye landbaserede anlæg
BLF
anbefaler, at lovforslaget tilpasses, så der skabes mulighed for etablering af to RAS-anlæg med en
samlet udledning på ca. 50 ton kvælstof.
Norddjurs
anfører, at de i en længere periode har arbejdet samme med en virksomhed om etablering
af et nyt landbaseret anlæg, hvor der efter kommunens opfattelse er behov for en start udledning på
mindst 35 tons kvælstof, hvilket dog vil kunne nedbringes efter en årrække i takt med
6
L 180 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2341282_0007.png
teknologiudviklingen.
Norddjurs
fremhæver, at den mest optimale placering af nye dambrug på den
jyske vestkyst vil være ved Greenå, både i forhold recipienten robusthed og infrastrukturelle forhold.
Miljøministeriets bemærkninger:
Den mængde kvælstof, som kan tildeles på baggrund af det foreslåede lovforslags udmøntende
regler, er indregnet i de gældende vandområdeplaner 2015-2021. Det er angivet i bilaget til
lovforslaget, hvor og hvor meget kvælstof Miljøstyrelsen kan give tilladelse i de enkelte områder
under ordningen. Det vil ikke være muligt at flytte kvælstof angivet i bilaget fra et område til et
andet.
7. Den valgte model for indregning af kvælstof
BLF
bemærker, at indregningen af kvælstof i de enkelte vandområder er så små og spredte, at det ikke
er et brugbart system, der understøtter vækst i branchen.
SS
mener, at den nuværende tildelingsmodel er uanvendelig og uden respekt for de danske
vandplaner, da hovedparten af kvælstoffet er tilgængeligt i sårbare indre fjorde, hvor der arbejdes på at
nedbringe kvælstofudledningen.
SS
fremhæver bl.a., at de seks områder, hvor der efter N-
indfasningsordningen i 2021 er mest tilgængeligt N, også er områder, hvor der er en stor indsats for at
nedbringe N-udledningen, hvorfor det er uklogt og næsten uansvarligt at øge belastningen i disse
områder.
SS
forudser, at kommunerne stopper godkendelsesbehandlingen efter en evt. tildeling af N, da
kommunerne vil skulle henholde sig til indsatsbekendtgørelsens § 8, stk. 1-7, som bl.a. omhandler
miljøpåvirkning og tålegrænser af det danske vandmiljø.
DN
udtaler ligeledes, at de fleste kommuner
vil være betænkelige ved at tillade yderligere erhverv med udledning af N uanset deres effektivitet, når
de sker til de områder med et stort indsatsbehov.
DM
mener heller ikke, at den valgte model vil virke, da der tildeles kvælstof i vandområder, hvor der
er et betydeligt indsatsbehov til fjernelse af kvælstof for at forbedre vandmiljøet og opnå god tilstand.
DM
mener derfor ikke, at forslaget vil bidrage til at udvikle den landbaserede akvakultur med
moderne RAS-anlæg med saltvand.
SS
forstår ikke, hvorfor der ikke er en større mængde N tilgængelig på Bornholm, da der vurderes at
være en stor effektiv vandgennemstrømning omkring øen.
SS
pointere, at der kun er 3,4 tons N
tilgængelig på Bornholm, men at der er behov for en N-udledning på 15-25 tons for at kunne etablere
et nyt RAS-anlæg, som ville være til gavn for Bornholm. I forhold til udledning af P fremhæver
SS,
at
dette ikke vil være en problem, da det er
SS
erfaring, at al P kan tilbageholdes i renseprocessen i RAS-
anlæg.
SS
opstiller ministeriets valgte model for indregning af kvælstof således, at det er den samlede
tilgængelige mængde N ganget med hovedvandoplandets areal og så divideret med Danmarks samlede
areal.
DN
fremhæver, at de ikke kan tilslutte sig den foreslåede (og fortsatte) fordeling af N-puljen på
kystvandområder, da den hverken tager hensyn til kystvandenes sårbarhed eller afstanden fra
målopfyldelse (især resterende N-indsatsbehov).
DSF
mener at lovforslaget er ganske uegnet og ikke på nogen måde fremmer udviklingen af
landbaserede marine opdrætsoplæg, da der kan ansøges om kvælstof i områder, hvor der er et stort
7
L 180 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2341282_0008.png
indsatsbehov om fjernelse af kvælstof.
DSF
angiver, at de ikke ved, hvilken model der er anvendt for
den skitserede tildeling, men det er tydeligt, at der ikke tages hensyn til kystvandenes økologiske
tilstand samt til det indsatsbehov, der er i disse, hvor netop N-kvoterne til akvakulturen er størst.
Miljøministeriets bemærkninger:
Det fremgår af lovforslaget, at de tre oprindelige kvælstofpuljer blev fordelt i vandområdeplanerne
efter forskellige principper. Den oprindelige pulje på 200 tons kvælstof blev fordelt proportionalt i
forhold til de eksisterende ferskvandsdambrug. Den oprindelige pulje på 180 tons blev jævnt fordelt i
de enkelte kystvande efter oplandsareal, og den oprindelige pulje på 43 tons blev fordelt direkte til
kystvande i forhold til de eksisterende havbrug. Ved fordelingen af kvælstof er der ikke skelet til
indsatsbehovet i de enkelte vandområder, da fordelingen er sket ud fra ovenstående principper. I
forbindelse med placeringen er der i dosering af indsatser i VP2 taget højde for det ekstra kvælstof.
Miljøministeriet erkender, at fordelingen af særligt de 180 tons kvælstof til N-indfasningsordningen i
vandområdeplanerne har vist sig ikke at være optimal for erhvervet.
8. Alternativ model for tildeling af kvælstof
BLF
mener, at det under ordningen bør være muligt at benytte det negative indsatsbehov i
vandområde 208 på -29,8 ton. Det fremhæves, at ved at gøre brug af det negative indsatsbehov, så
sikres det, at landbruget ikke påføres ekstra krav om indsatser til at reducere kvælstofbidrag. SS
foreslår, at der tildeles N i områder, hvor der er et negativt indsatsbehov, og hvor den økologiske
tilstand er moderat eller god. Dette vil ifølge
SS
betyde, at miljøet påvirkes minimalt, og at der ikke
skal laves N-reducerende indsatser
SS
mener, at der i 2021 bør sammensættes en model, hvor tildeling er N til akvakulturerhvervet sker i
områder, hvor der ikke er en indsats for at nedbringe N-udledningen, og hvor den økologiske tilstand
er god eller moderat. Alternativt, at vandområdet er beliggende ud til store frie havstrømme.
SS
anfører yderligere, at hvis der ikke kan laves en model inden 1. juli 2021, så bør arbejdet med en ny
model igangsættes hurtigst muligt i 2021 eller 2022.
Norddjurs
mener, at fordelingen af N-puljen bør ske på baggrund af konkrete indsendte projekter
frem for en fastslås fordeling på kystvande, som angiver i lovforslagets bilag 2. Alternativt bør der
fastsætte en del af den samlede N-pulje til konkrete projekter med lav eller ingen kvælstof angivet i
bilaget til lovforslaget.
DM
mener, at der bør udarbejdes en ny N-tildelingsmodel, som tager hensyn til sårbarheden og
afstanden fra målopfyldelse i de enkelte kystvande, og dermed også inddrager hensynet til deres behov
for kvælstof og fosfor reduktion.
DM
fremhæver, at på den måde kan der sikres udvikling af en
bæredygtig og miljøeffektiv produktion af også saltvandsfisk samtidig med, at vi opnår den ønskede
gode økologiske tilstand i vores vandmiljø.
DN
fremfører, at der bør findes en ny model, som fokuserer udviklingen på de mindst sårbare
kystvande, hvor målopfyldelsen ikke trues, og hvor indsatsbehovet ikke i forvejen er massivt.
DN
forstår ikke, hvorfor kystvande som ifølge indsatsberegningerne for 2015-21 ikke har store yderligere
indsatsbehov, eller endog et negativt indsatsbehov, ikke tildeles brugbare mængder fra puljen
(eksempelvis Nordsø- og Skagerrak-kystvandene).
DSF
ønsker en ny fordeling af kvælstof, hvor følgende inddrages: 1) sårbarheden og afstanden fra
målopfyldelse i de enkelte kystvande, 2) hensynet til kystvandens kvælstofreduktions behov, 3)
hensynet til kystvandenes fosforreduktions behov, og 4) andre lokale natur- og miljøhensyn
8
L 180 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2341282_0009.png
Miljøministeriets bemærkninger:
I områder med et teoretisk beregnet negativt indsatsbehov i VP2, hvor miljømålet ikke er nået, vil
der ikke kunne ske en merudledning, jf. indsatsbekendtbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 449 af 11.
april 2019) § 8, stk. 3, såfremt at denne kan medføre en forringelse eller hindre opfyldelse af
fastlagte miljømål for overflade- og grundvand. Dette er udtryk for en forsigtig tilgang, da et
negativt indsatsbehov ikke er en garanti for, at man ved at udnytte dette opnår målopfyldelse. Det
gælder generelt, at der ikke må ske en merudledning. Dette gælder også i områder, hvor der er
beregnet et negativt indsatsbehov.
Miljøministeriet er i gang med at undersøge mulighederne for, hvordan udviklingen af den
landbaserede akvakultursektor kan understøttes fremadrettet.
9. Det tidsmæssige perspektiv
BLF
fremhæver, at der i lovforslaget er indsat en tidsbegrænsning for anvendelse af tildelt kvælstof, og
at denne tidsbegrænsning umuliggør anvendelse af tildelt kvælstof, hvis det forudsætter investeringer i
produktionsanlæg.
BLF
mener derfor ikke, at loven vil understøtte en bæredygtig omstilling af
produktionen af laksefisk i saltvand til RAS-anlæg.
BLF
anbefaler, at tidsbegrænsningen fjernes eller
ændres.
Miljøministeriets bemærkninger:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der forventes fastsat regler i den udmøntende
bekendtgørelse om, at godkendelsesmyndighederne, efter en tilladelse til brug af kvælstof er meddelt
af Miljøstyrelsen, har tre år til at inkorporere denne i en miljøgodkendelse. Tidsfristen på 3 år
betyder dermed ikke, at der skal være igangsat en produktion, men blot at miljøgodkendelsen skal
være meddelt inden for 3 år. Det følger af godkendelsesbekendtgørelsen § 32, at
godkendelsesmyndigheden skal fastsætte en frist for udnyttelse af en meddelt miljøgodkendelse, og
at fristen ikke bør overstige 2 år. Miljøministeriet vurderer, at 5 år burde være tilstrækkelig tid til at
etablere anlægget og dermed gøre brug af den tildelte mængde kvælstof fra ordningen.
10. Anden udledning end kvælstof
DN
fremhæver, at udnyttelse af N-puljen i Østersøområdet kun er muligt under samtidig hensyntagen
til HELCOMs beregnede indsatsbehov over for P-udledninger.
Norddjurs
gør opmærksom på, at lovforslag ikke tager højde for, at miljø- og ressourceeffektive
dambrug kan påvirke miljøet ud over kvælstofudledningen.
Norddjurs
uddyber, at den konkrete
udlednings placering i forhold til sårbare naturområder, afstand fra kysten, årstiden for udledningen
m.v. har afgørende betydning.
Miljøministeriets bemærkninger:
Godkendelsesmyndigheden vurderer fortsat andre påvirkninger end kvælstofudledning som følge af
akvakulturproduktion i henhold til gældende ret. Det er således alene vurderingen af, om der vil
kunne gives tilladelse til øget udledning af kvælstof, der foretages af Miljøstyrelsen.
11. Samling af de to kvælstofpuljer til dambrug
AQC
og
DA
støtter forslaget om at samle de to dambrugspuljer.
9
L 180 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2341282_0010.png
Miljøministeriets bemærkninger:
Miljøministeriet håber, at en samling af puljerne til dambrug kan gøre ordningen mindre
kompliceret og bidrage til maksimalt afløb af kvælstofpuljen.
12. Oversigt om tilgængelig kvælstof i kystvandene
DA
støtter, at lovforslagets bilag vedlægges den udmøntende bekendtgørelse.
Miljøministeriets bemærkninger:
Miljøministeriet forventer, at oversigten vil give et bedre overblik over, hvor og hvor meget kvælstof
man kan ansøge om i de enkelte områder.
13. Loft over den maksimale ansøgte mængde kvælstof
DA
ønsker, at loftet over, hvor meget kvælstof der maksimalt kan ansøges om sænkes yderligere til 25
tons.
Miljøministeriets bemærkninger:
Det fremgår af bemærkningerne til udkast til lovforslag, at der maksimalt kan ansøges om 35 tons
kvælstof, da der, jf. bilag 2 til udkast til lovforslag, ikke er kystvande, hvor kvælstofudledningen
under ordningen kan øges med mere end maksimalt 35 tons
.
Det vurderes, at en yderligere
reduktion af, hvor meget kvælstof der maksimalt kan ansøges om, vil reducere afløbet af kvælstof i
puljen og reducere muligheden for, at de mest miljø og ressourceeffektive anlæg tildeles kvælstof.
14. Nedjustering af pulje til miljø- og ressourceeffektive dambrug
AQC
angiver, at ministeriet tidligere har rettet en forespørgsel til aktører i branchen om forventninger
til N-udledning/tilladelser ved etablering af avancerede landbaserede anlæg, men at
AQC
ikke har
modtaget et resultat af denne forespørgsel.
AQC
ønsker derfor at vide, hvordan man er kommet frem
til 80 tons.
AQC
uddyber, at hvis alle områder, hvor der er over 20 tons N tilgængeligt summeres, så
bliver det 132 tons, hvorfor
AQC
ønsker, at puljen hæves fra 80 tons til 132 tons.
Selvom
DA
anerkender, at det kan være udfordring at få udmøntet den oprindelige samlede mængde
kvælstof, så mener
DA,
at det ikke kan udelukkes, hvorfor
DA
ikke støtter en reduktion af
kvælstofpuljen.
DA
henviser hertil til den ansøgte mængde kvælstof i ordningens 1. ansøgningsrunde.
DA
fremhæver herudover, at en reduktion af kvælstofpulje til dambrug ikke fremgår af den politiske
aftale som omtales i lovforslaget.
DN
fremhæver, at forslaget justerer den tilgængelige N-pulje
ned til 80 tons efter ”input
fra
kerneinteressenter
inden for drift af akvakultur”, og at
DN
ikke er vidende om, hvilke interessenter
der her er tale om, men tager ministeriets oplysning til efterretning.
Miljøministeriets bemærkninger:
Miljøministeriet har i løbet af sommeren 2020 foretaget en høring af en række kerneinteressenter
inden for drift af akvakultur. Interessenterne blev på baggrund af oversigten i bilag 2 i udkast til
lovforslag bedt om en vurdering af, hvor meget af det resterende kvælstof fra ordningen der
realistisk vil kunne udmøntes under en genetableret ordning i 2021, herunder om der fra
interessenternes perspektiv er interesse/mulighed for at benytte det resterende kvælstof til at skabe
ny produktion eller udvide en eksisterende produktion. På den baggrund sendte et par interessenter
oversigten tilbage med angivelse af, hvilke områder og hvor meget kvælstof de forventede kunne
10
L 180 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2341282_0011.png
være interessant for dem eller deres medlemmer. Miljøministeriet summerede den i oversigten
angivne tilgængelige mængde kvælstof i de markerede områder, hvilket samlet set blev ca. 80 ton.
15. Prioritering af anlæg
DA
ønsker, at den samme model for prioritering af anlæg bevares.
DA
fremhæver, at der kun er én
pulje, og at kriterierne for prioriteringen skal sikre, at alle eksisterende ferskvandsdambrug får en
miljøgodkendelse, og at anlæggene overgår til en emissionsbaseret miljøgodkendelse i henhold til
dambrugsbekendtgørelsen.
DA
indstiller ansøgerne prioriteres i 4 følgende grupper, hvor der indbyrdes i grupperne trækkes lod
om tildeling af kvælstof: 1) eksisterende traditionelle ferskvandsdambrug, 2) eksisterende
ferskvandsdambrug med max vandforbrug 1,5-7,5 l pr. 10 tons relateret til foderforbrug, 3) andre
eksisterende anlæg og 4) nye landbaserede anlæg.
Miljøministeriets bemærkninger:
Prioriteringen af anlæg vil følge den hidtidige ordning, hvilket betyder, at ansøgningerne vil blive
prioriteret i følgende rækkefølge:
1)
Den mindste udledning af kvælstof i kg pr. ton produceret fisk,
2)
Den mindste udledning af fosfor i kg pr. ton produceret fisk,
3)
Den mindste udledning af organisk
materiale i kg pr. ton produceret fisk og
4)
Den højeste recirkuleringsgrad i procent. Dette fremgår
også af bemærkningerne til udkast til lovforslag.
16. Udnyttelse af tildelt kvælstof
DA
indstiller, at tildelt kvælstof, som en ansøger ikke har benyttet eller kunne udnytte, tilfalder
akvakulturerhvervet.
Miljøministeriets bemærkninger:
Det fremgår af bemærkningerne til udkast til lovforslag, at den ordning, som kan etableres med
hjemmel i den foreslåede § 35, stk. 3, ikke skal forlænges udover 2021, idet ordningen afsluttes
sammen med vandområdeplanerne 2015-2021. På den baggrund vil det heller ikke være muligt
fremadrettet at reservere evt. uudnyttede tilladelser til kvælstof til akvakulturerhvervet inden for
den nuværende hjemmel. Ligeledes vil det heller ikke være muligt for godkendelsesmyndighederne at
benytte kvælstoftilladelsen til andre projekter end det projekt, som lå til grund for ansøgningen.
17. Økonomiske konsekvenser for dambrugserhvervet
DA
mener, at det ikke kan udelukkes, at de 172,9 tons kvælstof som fjernes med lovforslaget vil kunne
blive ansøgt om og tildelt. Derfor fremhæver
DA,
at de økonomiske konsekvenser af at fjerne 172,9
tons kvælstof fra ordningen vil være ca. 147 mio. kr. beregnet ud fra, at lovforslaget angiver, at de 80
tons forventes at give et merdriftsresultat på ca. 68 mio. kr.
Miljøministeriets bemærkninger:
Vurderingen af, hvor meget kvælstof der forventes at kunne blive ansøgt, tildelt og indarbejdet i
konkrete miljøgodkendelser baserer sig primært på
”input
fra kerneinteressenter inden for drift af
akvakultur”.
Det vurderes ikke sandsynligt, at en nævneværdig mængde af de 172,9 tons der udgår af ordningen
ville blive udmøntet. På den baggrund vurderes det heller ikke, at der kan opsættes en reel økonomisk
konsekvens i forbindelse med fjernelse af denne mængde kvælstof fra ordningen.
11
L 180 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2341282_0012.png
18. Økonomiske konsekvenser for havbrugserhvervet
DA
anfører, at lovforslagets opgørelse af de økonomiske konsekvenser af at fjerne den resterende
havbrugspulje estimeret til ca. 1,8-2 mio. kr. er falsk.
DA
angiver, at en reduktion af
produktionsgrundlaget på 23 tons svarer til 5 % havbrugenes nuværende produktionsgrundlaget.
DA
lægger hertil mistet eksportindtjening, tab af investeringer m.v.
DA
vurderer på den baggrund, at de
økonomiske konsekvenser for erhvervet justeres til et samlet årlig tabt driftsestimat på ca. 157 mio. kr.
Miljøministeriets bemærkninger:
Hvis man beregner det potentielle merdriftsresultat for havbrugssektoren i perioden 2014-2018 på
baggrund af tal fra Danmarks Statistik, så er der et årlig gennemsnitligt driftsresultat på 48,1 mio. kr.
totalt. Med en estimering af, at 23 tons kvælstof udgør 5% af havbrugssektorens samlede
kvælstofudledning, så vil det resultere i et potentiel merdriftsresultat på 2,4 mio. kr. totalt årligt.
Miljøministeriet har i sin vurdering antaget, at der vil være merudgifter forbundet med en udnyttelse
af de 23 tons kvælstof. På den baggrund er det fortsat miljøministeriets vurdering, at de 23 tons
kvælstof potentielt ville have kunnet resultere i et årligt merdriftsresultat på 1,8-2,0 mio.
19. Kommende akvakulturstrategi
AQC
fremhæver, at de i bemærkningerne til den kommende akvakulturstrategi har indstillet, at N-
puljer administreres
lokalt i en ”revolving fund”, hvilket betyder, at N tildeles i en begrænset
tidsperiode, f.eks. 3-5 år, hvorefter udledningen nedbringes. Dermed vil tildelt N kunne tilbageførestil
fordel for andre nye/moderniserede RAS-anlæg.
AQC
anbefaler, at en ”revolving fund” også anvendes
i denne ordning.
DM
fremhæver, at en kommende ny akvakulturstrategi vil skulle sikre udvikling af moderne og
ressourceeffektive RAS-anlæg til saltvandsopdræt, hvilket vil kræve en N-tildeling af en vis størrelse og
vel at mærke en N-tildeling, som muliggør opnåelse af målet om god økologisk tilstand i vores
vandmiljø.
DN
ønsker, at den kommende revision af den danske akvakulturstrategi skal indeholde en plan for, at
de eksisterende havbrug over tid udfases og deres udledningstilladelser overgår til sådanne effektive
anlæg.
DN
fremhæver, at en sådan overgang også rummer muligheden for at udnytte et betydeligt
eksportpotentiale inden for teknologibranchen af akvakulturudstyr.
DNs
begrundelse herfor er, at det
danske vandmiljø fortsat er særdeles belastet med næringsstoffer, hvorfor det er afgørende, at
tildelingen af udledningsmængder af N og P sker i de enkelte sektorer ud fra, hvor der opnås størst
samfundsmæssig værdi pr kg udledt næringsstof.
DSF
ønsker at henlede opmærksomheden på, at vi skal sikre, at vi kan opfylde og gennemføre de
politiske pejlemærker, vi er blevet præsenteret for i forbindelse med udarbejdelse af en kommende ny
akvakulturstrategi.
DSF
fremhæver, at dette vil kræve rammer der tilgodeser RAS-anlæg til marint
opdræt.
Miljøministeriets bemærkninger:
Indledningsvis bemærkes det, at den kommende akvakulturstrategi er forankret i Ministeriet for
fødevarer, landbrug og fiskeri. Miljøministeriet vil dog selvfølgelig bidrage til arbejdet.
Den kommende akvakulturstrategi forventes at have flere pejlemærker, herunder bæredygtig vækst i
akvakulturen på land. Miljøministeriet arbejder derfor bl.a. på at undersøge mulighederne for,
hvordan udviklingen af den landbaserede akvakultursektor kan understøttes fremadrettet.
12
L 180 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra miljøministeren
2341282_0013.png
20. Ansøgningsskemaer
AQC
anbefaler, at tilsynsmyndighederne angiver den forventede udledning pr. tons produceret enhed,
når der ansøges om kvælstof, da dette vil kunne give ministeriet et overblik over effektiviteten af de
kommende nye anlæg.
AQC
anbefaler også, at dette materiale gøres tilgængelig for kommunerne og
offentligheden, da det vil kunne hjælpe kommunernes fremtidige arbejde og give et indtryk af, hvilke
krav og forventninger der måtte være før etablering kan muliggøres. Dette vil også kunne skabe
incitament for optimering af fremtidige fiskeopdrætsanlæg.
Miljøministeriets bemærkninger:
Det fremgår af de tidligere ansøgningsskemaer fra N-indfasningsbekendtgørelsen, at der var krav om
angivelse af forventet udledning af N, P og Bi5 pr. tons produceret fisk, hvilket bl.a. benyttes i
prioritering af anlæg. Dette forventes videreført i det kommende nye ansøgningsskema. Det er
Miljøministeriets indtryk, at der generelt er et godt samarbejde og vidensdeling imellem kommunerne
fsva. akvakultur, hvorfor det ikke umiddelbart vurderes nødvendigt at offentliggøre de enkelte
kommuners ansøgninger om kvælstof.
13