Svar til Kulturministeriet
Det forelagte forslag til arkivlovsrevision er problematisk af en række grunde, som udfoldes neden
for, men først og fremmest fordi det forfejler sin intention om at gøre det nemmere for borgerne at
finde arkiverede oplysninger om sig selv. For borgerne udgør lovforslaget et tilbageskridt i forhold til
den nuværende arkivlov, fordi indsigtsretten
kun
gælder oplysninger, der er afleveret til offentligt
arkiv.
Ved den seneste omfattende ændring af arkivloven (2003) blev det slået fast, at bevaringsværdige
arkivalier i kommunerne skulle være tilgængelige for borgere forskere og myndigheder, når
arkivalierne var 20 år gamle og
uanset,
om arkivalierne var afleveret til offentligt arkiv. Denne
lovændring udgjorde et vigtigt fremskridt for alle brugere, fordi kommunale arkivalier
–
i
modsætning til arkivalier af statslig proveniens - ikke er omfattet af afleveringspligt (med mindre et
sletningskrav i GDPR tilsiger det). P.g.a. den manglende afleveringspligt findes mange
bevaringsværdige papirarkiver fortsat i de kommunale forvaltninger.
Lovændringen i 2003 blev desværre ikke fulgt op af et krav om at alle bevaringsværdige arkivalier
skulle registreres på en måde, så brugerne kan se, hvad der er bevaret, og hvor i landet det bevarede
materiale befinder sig. Alligevel udgjorde lovændringen et fremskridt og et incitament til kommuner
om at aflevere til offentligt arkiv. Det fremsatte lovforslag formulerer kun en særlig ret for borgere
til indsigt i egne oplysninger for så vidt, at oplysningerne er afleveret til offentligt arkiv, og udgør
derfor for kommunerne at beholde arkiverne i forvaltningernes varetægt.
Reglerne om arkivadgang eksisterer parallelt med aktindsigtsreglerne. Borgerne kan således allerede
i dag anmode om aktindsigt
–
også i oplysninger, der er afleveret til offentligt arkiv. Under de
nugældende regler, vil det være den forvaltningsmyndighed, der oprindeligt har behandlet sagen,
der rekvirerer oplysningerne i arkivet og behandler aktindsigtssagen. I forhold til borgernes
rettigheder er anmodninger om aktindsigt er bedre varetaget af forvaltningsmyndighederne, som
har juridiske kompetencer til disposition, som sjældent er til stede i de kommunale arkiver.
Det er kommunalbestyrelsen, der er bemyndiget til at dispensere fra arkivlovens
tilgængelighedsfrister. I den række kommuner er opgaven delegeret til det det kommunale arkiv.
Offentlige arkiver har pligt til at vejlede i samlingerne. Mange kommunale arkiver har af egen drift
etableret on-line søgbare registreringsdatabaser, som udgør et centralt element i at giver arkivernes
Sensitivity: Internal