Kulturudvalget 2020-21
L 18 Bilag 1
Offentligt
2257814_0001.png
Kulturministeriet
Fuldmægtig Sabine Erlenbach
[email protected]
Dato: 05-03-2020
J. nr.: 2020-036816
Rigspolitiet
Rigspolitiet
Polititorvet 14
1780 København V
Tlf.: 33 14 88 88
Email: [email protected]
Høring over lov om ændring af arkivloven (ret til indsigt i egne oplysninger),
j.nr. 19/03706
Ved brev af 7. februar 2020 har Kulturministeriet fremsendt høring vedrørende for-
slag til lov om ændring af arkivloven (ret til indsigt i egne oplysninger). Rigspoli-
tiets bemærkninger hertil er angivet nedenfor.
1. Generelle bemærkninger til retshåndhævelseslovens anvendelsesområde
I lovforslaget henvises flere steder til, at lov om retshåndhævende myndigheders
behandling af personoplysninger (”retshåndhævelsesloven”)
1
finder anvendelse på
arkivalier, herunder at der i visse tilfælde skal træffes afgørelse om indsigt i arkiva-
lier efter retshåndhævelseslovens § 15.
Rigspolitiet skal i den forbindelse bemærke, at retshåndhævelsesloven finder an-
vendelse på Politiets, Anklagemyndighedens, herunder den militære anklagemyn-
digheds, Kriminalforsorgens, Den Uafhængige Politiklagemyndigheds og domsto-
lenes behandling af personoplysninger, der helt eller delvis foretages ved hjælp af
automatisk databehandling, og for anden ikkeautomatisk behandling af personop-
lysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register, når behandlingen foretages
med henblik på at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare hand-
linger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner, herunder for at beskytte mod eller
forebygge trusler mod den offentlige sikkerhed, jf. retshåndhævelsesloven § 1, stk.
1.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at retshåndhævelseslovens § 1, stk. 1 udtømmende
opregner, hvilke behandlingsformål der er omfattet af lovens anvendelsesområde.
Det er ligeledes Rigspolitiets opfattelse, at retshåndhævelsesloven ikke finder an-
vendelse på behandling af personoplysninger (arkivalier), der foretages med hen-
blik på at varetage arkivmæssige formål, herunder på at sikre bevaring af arkivalier,
der har historisk værdi eller tjener til dokumentation af forhold af væsentlig admi-
nistrativ eller retlig betydning for borgere eller myndigheder.
Det kan således overvejes, om lovforslaget alene bør henvise til reglerne i databe-
skyttelsesforordningen og de supplerende regler i databeskyttelsesloven. I det om-
fang henvisningerne til retshåndhævelsesloven fastholdes, skal Rigspolitiet opfor-
dre til, at det beskrives nærmere i bemærkningerne til lovforslaget, hvordan denne
1
Lov nr. 410 af 27. april 2016 med senere ændringer.
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0002.png
finder anvendelse på personoplysninger, der alene opbevares med henblik på at va-
retage arkivmæssige formål.
Side 2
2. Behov for klar afgrænsning mellem arkivalier, der henholdsvis er og ikke er
omfattet af reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
I forhold til lovforslagets § 1, nr. 3 om § 34, nr. 1) i arkivloven, lovforslagets § 1,
nr. 6, om §§ 39 a og b i arkivloven, samt lovforslagets § 1, nr. 7 om ophævelse af
arkivlovens § 42 bemærkes, at der er behov for en klar afgrænsning mellem arkiva-
lier, der henholdsvis er og ikke er omfattet af reglerne i databeskyttelsesforordnin-
gen og databeskyttelsesloven.
Rigspolitiet skal i den forbindelse henvise til de specielle bemærkninger til lov-
forslagets § 1, nr. 6, hvoraf det fremgår, at § 39 a indeholder ordlyden af den gæl-
dende § 42 i arkivloven, og at retten til indsigt efter den foreslåede § 39 b konkret
kun vil have betydning for den type af papirarkivalier, som ikke i forvejen er om-
fattet af arkivlovens § 42 vedrørende digitale arkivalier.
Det bemærkes i den forbindelse, at ordlyden af den foreslåede § 39 a ikke er be-
grænset til digitale arkivalier, men til databeskyttelsesreglernes anvendelsesom-
råde. Det kan i den forbindelse overvejes, om det mere eksplicit bør nævnes i be-
mærkningerne til lovforslaget, at retten til indsigt efter § 39 b alene vedrører de
tilfælde, der falder uden for databeskyttelsesreglernes anvendelsesområde.
I den foreslåede § 39 b er det således ikke entydigt, om bestemmelsen har til formål
at begrænse bestemmelsens anvendelsesområde til alene at omfatte arkivalier, der
falder uden for databeskyttelseslovgivningen. Ordlyden af § 34 kan læses således,
at § 39 b omfatter papirarkivalier, der
er
omfattet af databeskyttelsesreglernes an-
vendelsesområde (f.eks. uddatamateriale).
Hvis § 39 b skal ses som en supplerende bestemmelse til § 39 a, og bestemmelsen
også skal omfatte papirarkivalier omfattet af databeskyttelsesreglernes anvendel-
sesområde, skal Rigspolitiet opfordre til, at det ovevejes at tilføjet en supplerende
bestemmelse om sagsbehandlingen. Den supplerende bestemmelse skal fastlægge,
at en begæring om indsigt efter § 39 b videresendes af det pågældende arkiv til den
myndighed, der træffer afgørelse efter bestemmelserne i databeskyttelsesforordnin-
gen. Alternativt kan der tilføjes en henvisning til den tilsvarende regel i den fore-
slåede § 39 a, stk. 3.
Det er således Rigspolitiets opfattelse, at vedkommende myndighed, der træffer af-
gørelse efter databeskyttelsesforordningen, altid bør træffe afgørelse om indsigt i
arkivalier, der er omfattet af reglerne i databeskyttelsesforordningen. Det skyldes,
at det kan være nødvendigt at begrænse retten til indsigt på trods af, at personop-
lysningerne er afleveret til arkiv. Se nærmere unde punkt 3 nedenfor.
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0003.png
Rigspolitiet skal i forlængelse heraf bemærke, at det med fordel kan fremgå mere
entydigt af lovforslaget, at det både vil være databeskyttelsesforordningens materi-
elle regler og de tilknyttede rekursregler, der finder anvendelse på vedkommende
myndigheds afgørelse om indsigt i arkivalier. Rigspolitiets afgørelser vil eksempel-
vis kunne påklages til Justitsministeriet, der er forvaltningsretlig rekursinstans for
afgørelser, som Rigspolitiet træffer i første instans.
Side 3
3. Retshåndhævelseslovens regler om retten til indsigt
Som beskrevet under punkt 1 ovenfor er det Rigspolitiets opfattelse, at retshåndhæ-
velsesloven ikke finder anvendelse på behandling af personoplysninger, der foreta-
ges med henblik på at varetage arkivmæssige formål. Rigspolitiet skal opfordre til,
at dette adresseres i lovforslaget.
Det er imidlertid Rigspolitiets vurdering, at de særlige hensyn og principperne bag
reglerne i retshåndhævelsesloven fortsat skal iagttages efter, at personoplysnin-
gerne er afleveret til et offentligt arkiv, når en person fremsætter begæring om ind-
sigt i oplysninger, der er afleveret af en kompetent myndighed. Det er på denne
baggrund Rigspolitiets vurdering, at der i lovforslagets § 39 a bør ske en præcise-
ring af bestemmelsen, således at det fremgår, at principperne bag retshåndhævel-
seslovens regler om indsigt finder anvendelse i de tilfælde, hvor en person over for
et offentligt arkiv fremsætter begæring om indsigt i egne oplysninger.
Om baggrunden herfor kan det oplyses, at retshåndhævelseslovens kapitel 4 og 5
indeholder en udvidet adgang til at begrænse den registreredes ret til indsigt. De
hensyn, der kan begrunde en begrænsning af den registreredes ret til indsigt, svarer
i vidt omfang til databeskyttelseslovens § 22. I denne bestemmelse opregnes de
hensyn, der kan føre til en begrænsning af retten til indsigt efter databeskyttelses-
forordningen. Særligt retshåndhævelseslovens § 14, stk. 1, nr. 1 indeholder imid-
lertid en udvidet adgang til at begrænse den registreredes ret til indsigt. Det er for
at undgå, at der lægges hindringer i vejen for officielle eller retlige undersøgelser,
efterforskninger eller procedurer.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at det fortsat kan være relevant at begrænse den re-
gistreredes ret til indsigt på baggrund af hensynene i retshåndhævelseslovens § 14,
stk. 1 efter, at personoplysningerne er arkiveret efter arkivlovens regler.
I arkiverede straffesager kan det således fortsat være relevant at begrænse retten til
indsigt efter § 15 med henvisning til principperne i retshåndhævelseslovens § 14,
stk. 1, nr. 1. Det gælder i de situationer, hvor indsigt i straffesagen vil kunne føre
til, at der lægges hindringer i vejen for officielle eller retlige undersøgelser, efter-
forskninger eller procedurer.
Endvidere bemærkes det, at der med hjemmel i retshåndhævelseslovens § 16, stk.
4 er fastsat nærmere regler om den registreredes ret til indsigt i specifikke registre
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0004.png
på bekendtgørelsesniveau. Det gælder eksempelvis bekendtgørelse nr. 881 af 4. juli
2014 om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister.
Endelig bemærkes det, at de hensyn, der kan give anledning til at begrænse retten
til indsigt efter retshåndhævelseslovens regler, kan bestå i en længere årrække. Det
er på denne baggrund Rigspolitiets vurdering, at
principperne
bag retshåndhævel-
seslovens kapitel 4 og 5 fortsat bør iagttages, når en person fremsætter begæring
om indsigt efter retshåndhævelseslovens regler over for et offentligt arkiv. Det gæl-
der uanset, at retshåndhævelsesloven ikke finder anvendelse på behandling af per-
sonoplysninger, der foretages med henblik på at varetage arkivmæssige formål.
Dette bør udtrykkeligt hjemles i lovforslaget for så vidt angår arkivalier afleveret af
politiet, som er omfattet af retshåndhævelsesloven.
Side 4
4. Tekstnære bemærkninger
I punkt 2.2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger henvises til bestemmelsen
i de nugældende arkivlovs § 42. Det bør overvejes, om der i et eller flere af de i
punktet anførte afsnit rettelig bør henvises til den foreslåede § 39 a.
Det bemærkes videre, at der umiddelbart ses at være en henvisning til § 42 i stedet
for den foreslåede § 39 a, under lovforslagets punkt 2.2.1.
Rigspolitiet skal tillige bemærke, at de almindelige bemærkninger i lovforslaget
flere steder henviser til reglerne i retshåndhævelsesdirektivet i stedet for retshån-
dhævelsesloven, der implementerer direktivet i dansk ret. Der henvises eksempelvis
til bemærkningerne om retshåndhævelsesdirektivet på side 10 og 15 i lovforslaget.
Endelig bemærkes, at retshåndhævelseslovens regler ikke finder anvendelse på pri-
vates behandling af personoplysninger, og at henvisning til retshåndhævelsesloven
i den foreslåede § 39 a, stk. 4 derfor bør udgå.
Med venlig hilsen
Louise Spangsberg Lundsager
fg. centerchef
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0005.png
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
DANISH SECURITY AND INTELLIGENCE SERVICE
Kulturministeriet
Att: Sabine Erlenbach
E-mail: [email protected]
Politiets Efterretningstjeneste
Klausdalsbrovej 1
DK-2860 Søborg
Telefon: +45 33 14 88 88
Telefax: +45 45 15 01 90
E-mail: [email protected]
Web: www.pet.dk
Dato: 5. marts 2020
Jour. Nr. 0203-06-882
Journalnummer bedes oplyst
ved henvendelse
Bemærkninger til forslag til lov om ændring af arkivloven (egenacces)
Ved e-mail af 7. februar 2020 har Kulturministeriet anmodet Politiets Efterretningstjene-
ste (PET) om bemærkninger i forbindelse med høring over lov om ændring af arkivloven
(ret til indsigt i egne oplysninger), jf. nr. 19/03706.
PET kan i den forbindelse bemærke følgende:
Ad§
39
b:
Samtykke
PET lægger til grund, at PET's materiale vil skulle behandles efter reglerne i § 39 b,
da PET's virksomhed er undtaget fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger,
retshåndhævelsesloven og databeskyttelsesloven, jf. PET-lovens§ 14, stk. 1.
Af§ 39 b, stk. 1, fremgår, at
"En person kan over for et offentligt arkiv fremsætte be-
gæring
om
indsigt i egne personlige oplysninger i papirarkivalier,
jf.
dog stk.
2-3
og
§§
33-35." Dette har PET forstået således, at egenacces i PET's materiale fortsat
kræver tilladelse af PET, jf.
§
33. Af bemærkningerne til lovforslagets enkelte be-
stemmelser på s. 19, 2. afsnit, fremgår dog, at " ...
samtykket kun {gælder] for så vidt
angår oplysninger
om
øvrige personer end den, der begærer
om
indsigt':
PET kan i den forbindelse oplyse, at PET har behov for en uændret adgang til at
nægte samtykke til indsigt i materialet. Dette skyldes, at den tilgængelighedsfrist på
80 år for visse af PET's arkivalier, der er aftalt mellem Justitsministeriet og Kulturmi-
nisteriet (80 års aftalen), er fastsat for at beskytte oplysninger, der kan føre
til
identi-
ficering af PET's humane kilder, oplysninger, som hidrører fra PET's udenlandske
samarbejdspartnere eller klassificerede oplysninger, som PET har modtaget fra an-
dre myndigheder.
Henset til at såvel ansøger som øvrige personer kan indgå i en sådan sammen-
hæng, at det kan være umuligt at beskytte de tre ovennævnte typer af oplysninger,
vil en begrænsning i omfanget af samtykke efter PET's opfattelse være uforenelig
med 80 års aftalen.
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0006.png
Derudover fremgår det på s. 12 under afsnit 2.2.1 om Kulturministeriets overvejelser
om adgang til ikke-umiddelbart tilgængelige arkivalier, at
"det offentlige arkivs efter-
følgende afgørelse
om
indsigt vil bero på en individuel konkret vurdering i forhold til
hensyn angivet af ovennævnte myndigheder over for hensynet til, at den pågælden-
de har ret til indsigt i egne oplysninger.
"
Hertil skal det bemærkes, at det fremgår af § 33, at tilladelse til benyttelse af ikke
umiddelbart tilgængelige arkivalier
kræver
samtykke fra den afleverende myndig-
hed. PET forudsætter således, at Rigsarkivaren kun tillader indsigt i det materiale,
som PET har samtykket til.
Undtagelseshjemmel
Af§ 39 b, stk. 2, fremgår, at
".. .det
offentlige arkiv til beskyttelse af hensyn til øvrige
enkeltpersoners private forhold [kan] fastsætte vilkår for den videre benyttelse af
oplysninger, jf.
§
41.
"
Af
§
39 b, stk. 3 fremgår, at
"såfremt vilkår ikke er fuldt tilstrækkelige til at beskytte
hensynet til øvrige enkeltpersoners private forhold, kan det offentlige arkiv undtage
oplysninger fra indsigten".
Det bemærkes i den forbindelse, at PET lægger til grund, at § 39 b, stk. 2 og 3, kun
vedrører de oplysninger, som PET efter høring i medfør af § 33, har samtykket til
indsigt i.
Ad§ 43
a:
For så vidt angår ændringen i klageadgangen, således at Rigsarkivets afgørelser i
medfør af§ 43 a, skal påklages til Kulturministeriet, er det PET's opfattelse, at der er
et sikkerhedsmæssigt behov for, at Justitsministeriet fortsat kan behandle klager
over afgørelser truffet i relation til PET's materiale. Dette skyldes, at der på grund af
materialets klassifikation er særlige krav til den fysiske opbevaring af materialet, li-
gesom PET anser det for nødvendigt at begrænse indsigten i PET's klassificerede
materiale til sikkerhedsgodkendte medarbejdere i Justitsministeriets Sikkerhedskon-
tor.
Side 2 af 2
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0007.png
NOTAT
KLs svar på høring af forslag til lov om ændring af ar-
kivloven (ret til indsigt i egne oplysninger)
Kulturministeriet har 7. februar 2020 sendt forslag til lov om ændring af arkiv-
loven om ret til indsigt i egne oplysninger i høring.
Med lovforslaget gives borgerne en ret til adgang til at få oplysninger om
dem selv i de offentlige arkiver. Adgang gives ud for de nuværende regler
som en dispensation evt. på vilkår såfremt der indgår oplysninger om 3. part.
Generelle kommentarer
I bemærkningerne til lovforslaget tages der efter KLs vurdering ikke højde
for, at der med en ret til indsigt i papirarkivalier følger en øget administrativ
opgave for kommunearkiverne til identifikation og fremfinding, for at kunne
give de pågældende borgere adgang.
På baggrund af, at det med en ret til indsigt, vurderes at blive nemmere at få
adgang til egne oplysninger, forventer KL, at flere borgere vil gøre brug af
denne ret og at kommunearkiverne som følge af lovforslaget vil få en øget
efterspørgsel.
KL er ikke enige i, som det fremgår bemærkningerne til lovforslaget, at kom-
munearkiver har pligt til at identificere arkivalier (afsnit 2.1.9). Kommunearki-
ver er forpligtet til at stille arkivalier til rådighed og vejlede (§ 7, stk. 3 og 4).
Men hvor Rigsarkivet har hjemmel til at tage betaling for arkivundersøgelser,
i form af identifikation og fremfinding, kan KL ikke genkende at kommunear-
kiver skulle være forpligtet til at foretage arkivundersøgelser.
Hvis der med lovforslaget lægges op til et identifikationskrav som det frem-
går af bemærkningerne, uanset om borger skal have adgang via Rigsarkivet
eller eget kommunearkiv, er der for KL, tale om en ny opgave for kommune-
arkiverne, som KL vil rejse som et DUT krav, for at kunne løse opgaven til
gavn for borgere omfattet af lovforslaget.
Et ensartet serviceniveau der stiller borgere ens, er KL enige i.
Argumentationen om, at øget aktivitet ikke betyder flere mistede omkostnin-
ger, da der i forvejen ikke er en hjemmel til opkrævning for arkivundersøgel-
ser, fokuserer alene på borgerens omkostninger, og ikke på kommunearki-
vets administrative omkostninger ved en øget aktivitet (flere og mere kom-
plekse ansøgninger). Dette forhold vil ligeledes indgå i DUT kravet.
Forslagets økonomiske konsekvenser
KL forventer at rejse krav om kompensation for forslagets merudgifter for
kommunerne.
Dato: 6. marts 2020
Sags ID: SAG-2020-00817
Dok. ID: 2884781
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3176
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0008.png
NOTAT
Øvrige kommentarer
Fremfinding af oplysninger på sagsniveau
Af bemærkningerne afsnit 2.1.1, s. 6 indgår en præmis om, at arkivalier regi-
streres på sagsniveau og at offentlige arkiver kan fremsøge oplysninger via
sagsnummer eller sagstitel.
Denne praksis er mest dækkende for digitale arkivalier, eller hvor der eksi-
sterer en elektronisk registrering af sager. Arkiver har forskellig praksis for
hvordan man registrerer sager, ligesom der over tid har der eksisteret for-
skellig praksis for, hvordan oplysninger er registreret.
Nogle eksempler er personoplysninger i en protokol, der skal findes via et
register eller kartotek. Det kan også være registreret på morens fødselsdato.
En protokol over børn født udenfor ægteskab, skal måske findes frem krono-
logisk i den rækkefølge de er indskrevet. I børneværnets protokoller kan per-
sonoplysningerne stå under datoen for det møde, hvor sagen har været be-
handlet. Arkivalier kan være registreret på pakke/bindniveau, uden at der i
alle tilfælde findes tilhørende søgemidler. For at finde en given sag kan arki-
vet være nødt til at gennemse adskillige arkivæsker/protokoller.
Arkivindsigt på vilkår eller ekstrahering
Som det bemærkes i afsnit 2.2.2, indeholder dokumenter med oplysninger
om enkeltpersoner ofte følsomme personoplysninger om flere andre perso-
ner. Hensyn til beskyttelse af øvrige personer skal som hovedregel sikres
gennem fastsættelse af vilkår.
KL ser gerne, at det bliver præciseret i bemærkningerne, eller i form af en
vejledning, hvornår arkiverne kan give indsigt ved at fastlægge vilkår og
hvornår arkiverne skal ekstrahere oplysninger. Således at praksis så vidt
mulig bliver ens hos de offentlige arkiver.
Ikrafttrædelsestidspunkt
I lovforslaget angives at loven træder i kraft den 1. juli 2020. De fleste kom-
munearkiver forventes at holde sommerferielukket i juli. Ikrafttrædelsesda-
toen bør derfor være den 1. september 2020 eller
tidligst
den 1. august.
Forbehold
Inden for høringsfristen har det ikke været muligt at forelægge sagen og
dette høringssvar politisk. Der tages derfor forbehold for den politiske be-
handling i KL's udvalg og KL's bestyrelse.
Dato: 6. marts 2020
Sags ID: SAG-2020-00817
Dok. ID: 2884781
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3176
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Ghita Thiesen
Kontorchef, Digitalisering og Teknologi
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0009.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
9. marts 2020
J. nr.: 2020-4102-0020-3
Sagsbehandler
Ann K. Lauritzen
Tlf.: 24631687
Mail: alaur@domstolsstyrel-
sen.dk
Sendt pr. mail til
[email protected]
Domstolsstyrelsens høringssvar
Kulturministeriet har ved mail af 7. februar 2020 (j.nr. 19/03706) anmodet Domstolssty-
relsen om eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af arkivloven
(ret til indsigt i egne oplysninger).
Domstolsstyrelsen har i den anledning følgende bemærkninger:
Indsigt i egne oplysninger efter forslag til nyt kapitel 7a
For så vidt angår udkastets punkt 6 om indsættelse af § 39 a, stk. 1 henvises der til
lovforslag L 168 af 28. marts 2017 (retshåndhævelsesloven), de specielle bemærkninger
til § 5, stk. 2, om bl.a. behandling til arkivformål, hvoraf følgende fremgår:
”Bestemmelsen omfatter alene behandling, der er omfattet af lovens anven-
delsesområde. I det omfang, at der er tale om behandling med henblik på
arkivformål i samfundets interesse eller i historisk, statistisk eller videnska-
beligt øjemed, som falder uden for lovens anvendelsesområde, vil behand-
lingen, herunder videregivelsen, i stedet skulle ske efter de ovennævnte reg-
ler i persondataloven og
fra den 25. maj 2018
databeskyttelsesforordnin-
gen.”
Når personoplysninger er overført til Rigsarkivet til arkivformål i samfundets interesse vil
oplysningerne dermed skulle behandles efter databeskyttelsesforordningen og databe-
skyttelsesloven og ikke retshåndhævelsesloven. Det betyder, at databeskyttelseslovens
§ 22, stk. 4 finder anvendelse på en anmodning om indsigt i f.eks. en straffesag, som er
afleveret til offentligt arkiv af en domstol, og som er fremsat efter den foreslåede ændring
i arkivlovens § 39 a, stk. 1. Af databeskyttelseslovens § 22, stk. 4 fremgår, at Databe-
skyttelsesforordningens artikel 13-15 ikke finder anvendelse på behandling af personop-
lysninger, der foretages for domstolene, når disse handler i deres egenskab af domstol.
Det er Domstolsstyrelsens vurdering, at oplysningerne i arkivalierne vil blive behandlet
af domstolene i deres egenskab af domstol i forbindelse med en indsigtsanmodning, som
fremsendes af arkivet til domstolen til behandling.
Den foreslåede indsættelse af § 39 a, stk. 1 medfører således, at retten til indsigt efter
databeskyttelsesforordningens artikel 15 ikke finder anvendelse når en domstol er ved-
kommende myndighed, og anmodningen fremsættes på det judicielle område, jf. den
foreslåede ændring til arkivlovens § 39 a, stk. 3, under henvisning til
DOMSTOLSSTYRELSEN
STORE KONGENSGADE 1-3
1264 K
TELEFON 70 11 33 22 - [email protected]
CVR-NR. 21659509
EAN.NR. 5798000161184
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2
databeskyttelseslovens § 22, stk. 4. Registrerede personer har således ikke, efter den
databeskyttelsesretlige regulering, ret til indsigt i personoplysninger, der behandles af en
domstol på det judicielle område.
Indsigtsanmodninger i øvrigt, som vedrører domstolenes judicielle område vil fortsat
kunne behandles og imødekommes efter reglerne i arkivlovens kapitel 7. Indsigtsanmod-
ninger, som vedrører domstolenes administrative område vil kunne behandles efter den
foreslåede § 39 a i arkivloven.
Domstolsstyrelsens skal til udkastets punkt 6 om indsættelse af § 39 a, stk. 4 om private
arkivalier bemærke, at lov om retshåndhævende myndigheders behandling af person-
oplysninger, ikke finder anvendelse for offentlige arkiver, jf. lovens § 1, stk. 1.
Dataansvarsforhold
Domstolsstyrelsen skal endvidere bemærke, at forslagets punkt 6 om indsættelse af §
39 a, stk. 3 giver anledning til nærmere overvejelser om dataansvarsforholdet for såvel
den fremsatte anmodning som for de oplysninger, der anmodes om indsigt i. Forslaget
kan således give anledning til at overveje, om det offentlige arkiv fungerer som databe-
handler for retterne (og andre myndigheder) i forbindelse med videresendelse af anmod-
ningen fra den registrerede til retten. Det fremgår heller ikke af lovforslaget, om vedkom-
mende myndighed skal fremsende besvarelsen og de oplysninger, der meddeles indsigt
i til det pågældende arkiv eller direkte til den registrerede selv, samt i hvilket omfang der
skal ske behandling af personoplysningerne hos arkivet. Afhængig af omstændighe-
derne, kan det overvejes, om der er fælles dataansvar mellem det pågældende arkiv og
den vedkommende myndighed og om dette er hensigtsmæssigt.
Øvrige bemærkninger
Domstolsstyrelsen skal til de almindelige bemærkninger punkt 2.1.10 og 2.2.6 bemærke,
at henvisningen til retshåndhævelsesdirektivet rettelig bør være en henvisning til rets-
håndhævelsesloven, herunder retshåndhævelseslovens § 5, stk. 2.
Domstolsstyrelsen skal til de almindelige bemærkninger punkt 2.1.11 bemærke, at listen
over regelsæt, hvori indsigt til egne oplysninger er reguleret, ikke er udtømmende.
Domstolsstyrelsen skal til de almindelige bemærkninger punkt 2.2.2 bemærke, at hen-
synet til beskyttelsen af øvrige personers oplysninger ikke er begrænset til følsomme
personoplysninger
eller særlige kategorier af personoplysninger, som er betegnelsen
efter databeskyttelsesforordningen og retshåndhævelsesloven.
Med venlig hilsen
Laila Lindemark
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0011.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
E-mail: [email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325719
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 20/00492-2
6. MARTS 2020
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF ARKIVLOVEN
Kulturministeriet har ved e-mail af 7. februar 2020 anmodet om Institut
for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til udkast til
forslag til lov om ændring af arkivloven (ret til indsigt i egne
oplysninger).
Instituttet har følgende bemærkninger:
1. SAMMENFATNING
Med lovudkastet foreslås det bl.a. at indsætte nye bestemmelser i
arkivloven, som indfører en ret til indsigt i egne oplysninger, som
opbevares hos Rigsarkivet eller øvrige offentlige arkiver omfattet af
arkivloven.
Instituttet kan sammenfatte sine væsentligste anbefalinger som følger:
Forholdet til databeskyttelseslovgivning
Lovudkastet indeholder delvise beskrivelser i bemærkningerne af
enkelte bestemmelser i databeskyttelsesforordningen. Herudover
indeholder lovudkastet ikke nærmere overvejelser om forholdet til
databeskyttelseslovgivningen.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der i lovudkastets
bemærkninger foretages en vurdering af forholdet til
databeskyttelseslovgivningens regler.
Aftaler om private arkivalier
Det fremgår af lovudkastet, at retten til indsigt i papirarkivalier på
offentlige arkiver også skal gælde for visse typer af private arkivalier, og
at den foreslåede bestemmelse for sådanne arkivalier kan gribe ind i
allerede indgåede aftaler mellem den afleverende private aktør og det
offentlige arkiv.
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
Det fremgår imidlertid ikke af bemærkningerne, hvilken vurdering det
offentlige arkiv i sådanne tilfælde skal foretage. Det fremgår heller ikke,
om det har betydning for vurderingen, hvis materialet oprindeligt er
blevet afleveret til det offentlige arkiv under forudsætning af
overholdelse af et eller flere vilkår, som vil skulle tilsidesættes, før
materialet kan udleveres.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Kulturministeriet
i lovudkastets bemærkninger nærmere redegør for den
vurdering, som offentlige arkiver skal foretage i en situation,
hvor der anmodes om udlevering af materiale, som tidligere er
afleveret til arkivet under forudsætning af overholdelse af et
eller flere vilkår.
Det fremgår ikke af lovudkastet, herunder i bemærkningerne, om en
privat aktør, som tidligere har indgået aftale med et offentligt arkiv, vil
blive hørt eller på anden måde inddraget, forud for, at et offentligt arkiv
udleverer eller på anden måde gør en privatperson bekendt med
indholdet af arkivalier, som den private aktør har afleveret til arkivet.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Kulturministeriet
i en bestemmelse i arkivloven eller i lovudkastets bemærkninger
fastlægger, hvordan et offentligt arkiv skal forholde sig i
situationer, hvor arkivet skal tage stilling til udlevering m.v. af
materiale afleveret af en privat aktør.
2. KORT OM UDKASTETS INDHOL D
Det foreslås med udkastet at indsætte nye bestemmelser i arkivloven
(§§ 39 a og b), som indfører en ret til indsigt i egne oplysninger, som
opbevares hos Rigsarkivet eller øvrige offentlige arkiver omfattet af
arkivloven.
Efter den foreslåede § 39 a kan en person over for et offentligt arkiv
fremsætte begæring om indsigt efter artikel 15 i
databeskyttelsesforordningen og § 15 i retshåndhævelsesloven.
Efter den foreslåede § 39 b kan en person over for et offentligt arkiv
fremsætte begæring om indsigt i egne personlige oplysninger i
papirarkivalier. Der kan fastsættes vilkår for den videre benyttelse af
oplysninger i sådanne arkivalier af hensyn til beskyttelse af øvrige
enkeltpersoners private forhold (stk. 2). Hvis vilkår ikke er tilstrækkelige
for en sådan beskyttelse, kan oplysninger undtages fra indsigten (stk.
3).
2/6
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0013.png
3. FORHOLDET TIL DATABE SKYTTELSESLOVGIVNING
Det fremgår bl.a. af udkastet, at en person som altoverskyggende
hovedregel vil kunne få adgang til egne oplysninger i digitale arkivalier
efter bestemmelserne i arkivlovens § 42, jf.
databeskyttelsesforordningen og retshåndhævelsesdirektivet
(udkastets almindelige bemærkninger, punkt 2.2.5).
Endvidere fremgår det, at borgernes indsigt i egne sager og oplysninger
m.v., som er indeholdt i digitale arkivalier, skal følge datalovgivningens
regelsæt om adgang til egne oplysninger, og at den nugældende
bestemmelse i arkivlovens § 42 kodificerer, at indsigt i egne oplysninger
i digitale arkivalier følger bestemmelserne i
databeskyttelsesforordningen.
Derudover er der andre steder i bemærkningerne delvise beskrivelser af
enkelte bestemmelser i databeskyttelsesforordningen. Lovudkastet
indeholder herudover ikke nærmere overvejelser om forholdet til
databeskyttelseslovgivningen.
Af Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet fremgår det, at
lovforslag, der indeholder bestemmelser inden for
databeskyttelsesforordningens råderum, bør indeholde overvejelser i
forhold til databeskyttelseslovgivningens regler.
1
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der i lovudkastets
bemærkninger foretages en vurdering af forholdet til
databeskyttelseslovgivningens regler.
Det fremgår af ordlyden af den foreslåede § 39 a, at en person kan
fremsætte begæring om indsigt efter artikel 15 i
databeskyttelsesforordningen og § 15 i retshåndhævelsesloven.
Instituttet bemærker, at databeskyttelsesforordningen har direkte
virkning i Danmark, og at forordningens bestemmelser, herunder artikel
15 om ret til indsigt, har været gældende fra den 25. maj 2018. Det
fremstår uklart for instituttet, om det er Kulturministeriets opfattelse,
at retten til indsigt efter forordningens artikel 15 ikke efter gældende
ret skal iagttages af Rigsarkivet og øvrige offentlige arkiver, hvis en
borger fremsætter en sådan begæring til det pågældende arkiv.
1
Vejledning om lovkvalitet, Justitsministeriet, juni 2018, punkt 2.7.5.
Bestemmelser om behandling af personoplysninger, tilgængelig her,
https://lovkvalitet.dk/download/Lovkvalitetsvejledningen.pdf.
3/6
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
Derudover er det uklart for instituttet, om det er Kulturministeriets
opfattelse, at øvrige rettigheder efter databeskyttelsesforordningen,
herunder artikel 16 om ret til berigtigelse af oplysninger og artikel 17
om ret til sletning af oplysninger, ikke skal iagttages af Rigsarkivet og
øvrige offentlige arkiver.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Kulturministeriet
i bemærkningerne nærmere redegør for begrundelsen for at
indsætte den foreslåede § 39 a i arkivloven.
4. AFTALER OM PRIVATE A RKIVALIER
Det fremgår af lovudkastet, at retten til indsigt i papirarkivalier på
offentlige arkiver også skal gælde for visse typer af private arkivalier.
Dette kan bl.a. være tilfældet for arkivalier vedrørende private
institutioner og organisationer, der har udført opgaver på
forsorgsområdet m.v. (udkastets almindelige bemærkninger, punkt
2.2.4).
Det fremgår endvidere af lovudkastet, at for bl.a. sådanne private
arkivalier kan den foreslåede bestemmelse gribe ind i allerede indgåede
aftaler mellem den afleverende private aktør og det offentlige arkiv.
Reglerne vil således skulle gælde med tilbagevirkende kraft.
Instituttet har forstået dette således, at hvis der måtte være indgået
sådanne aftaler mellem den afleverende private aktør og det offentlige
arkiv, så vil vilkår i de pågældende aftaler, som medfører, at materiale
ikke kan udleveres til en privatperson, som materialet omhandler, blive
tilsidesat. Det vil betyde, at udlevering af materiale, herunder fortroligt
materiale, alligevel kan ske.
Det fremgår ikke af bemærkningerne, om der i sådanne tilfælde
foretages en konkret vurdering af hensynet til borgeren i at blive gjort
bekendt med oplysninger om sig selv over for hensynet til de eventuelle
øvrige privatpersoner, som kan identificeres på baggrund af materialet,
og hensynet til den private aktør. Derudover fremgår det heller ikke,
om det efter Kulturministeriets opfattelse har betydning for denne
vurdering, hvis materialet oprindeligt er blevet afleveret til det
offentlige arkiv under forudsætning af overholdelse af et eller flere
vilkår, som vil skulle tilsidesættes, før materialet kan udleveres.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Kulturministeriet
i lovudkastets bemærkninger nærmere redegør for den
vurdering, som offentlige arkiver skal foretage i en situation,
hvor der anmodes om udlevering af materiale, som tidligere er
4/6
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
afleveret til arkivet under forudsætning af overholdelse af et
eller flere vilkår.
Det fremgår ikke af lovudkastet, herunder i bemærkningerne, om en
privat aktør, som tidligere har indgået aftale med et offentligt arkiv, vil
blive hørt eller på anden måde inddraget, forud for, at et offentligt arkiv
udleverer eller på anden måde gør en privatperson bekendt med
indholdet af arkivalier, som den private aktør har afleveret til arkivet.
Instituttet antager, at der kan forekomme tilfælde, hvor den private
aktør, som i sin tid afleverede materiale til et offentligt arkiv, fortsat
eksisterer, og hvor det har formodningen for sig, at den private aktør i
det mindste ønsker at blive gjort bekendt med, at et offentligt arkiv
agter at udlevere materiale, som er blevet afleveret af denne aktør.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Kulturministeriet
i en bestemmelse i arkivloven eller i lovudkastets bemærkninger
fastlægger, hvordan et offentligt arkiv skal forholde sig i
situationer, hvor arkivet skal tage stilling til udlevering m.v. af
materiale afleveret af en privat aktør.
5. TILLADELSE ELLER KRA V PÅ INDSIGT
Det fremgår af lovudkastet (de foreslåede ændringer af §§ 33-35), at
tilladelse
efter bl.a. den foreslåede § 39 b i en række nærmere angivne
tilfælde kræver samtykke fra den afleverende myndighed, Datatilsynet
eller Domstolsstyrelsen.
§ 39 b i arkivloven foreslås indsat i et nyt kapitel 7a i arkivloven under
title ”Ret til i dsigt i ikke-u iddelbart tilgæ gelige arkivalier”.
Det fremgår af lovudkasts bemærkninger om adgang til ikke-
umiddelbart tilgængelige arkivalier (punkt 2.2.1), at en afgørende
forskel i forhold til de gældende regler vil være, at den person, som
ønsker indsigt i egne sager, ikke skal søge om
tilladelse,
men får et
retskrav
på indsigt i egne oplysninger.
Det er uklart for instituttet, om der fortsat vil skulle søges om tilladelse,
hvis det falder ind under de situationer, der er oplistet i de foreslåede
§§ 33-35 i arkivloven, og hvor der kræves samtykke fra den afleverende
myndighed, Datatilsynet eller Domstolsstyrelsen.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at det i
bemærkningerne tydeliggøres, om der vil skulle søges om
tilladelse ved indsigt efter den foreslåede § 39 b i arkivloven i de
5/6
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
tilfælde, hvor der kræves samtykke fra andre myndigheder efter
de foreslåede §§ 33-35 i arkivloven.
Der henvises til ministeriets journalnummer 19/03706.
Med venlig hilsen
Mikkel Lindberg Laursen
FULDMÆGTIG
6/6
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0017.png
Mediernes Hus
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø
+45 33 97 40 00
[email protected]
www.danskemedier.dk
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Att.: Fuldmægtig Sabine Erlenbach,
[email protected]
5. marts 2020
Vedr.: Høring over lovforslag om ændring af arkivloven
Danske Medier har med tak modtaget forslag til lov om ændring af arkivloven (ret til indsigt i egne
oplysninger) i høring.
Danske Medier finder det meget positivt, at Kulturministeriet med det fremsendte lovudkast etable-
rer en lovhjemlet ret for borgerne til at se og benytte oplysninger om dem selv, som opbevares hos
Rigsarkivet samt de øvrige offentlige arkiver, som er omfattet af arkivloven. Lovændringen er i tråd
med reglerne om ret til egenacces i anden lovgivning, herunder offentlighedsloven, retsplejeloven og
databeskyttelsesloven, og foreningen bifalder den foreslåede harmonisering, der ydermere sikrer, at
en borger har samme adgang til indsigt i egne oplysninger hos offentlige myndigheder uafhængig af,
hvorvidt oplysningerne findes i papirarkivalier eller i digitale arkivalier.
Danske Medier har med tilfredshed bemærket, at retten til indsigt i egne oplysninger også skal gælde
for visse typer af private arkivalier, der indeholder oplysninger fra private institutioner og organisati-
oner, som har udført opgaver på forsorgsområdet. Foreningen finder, at det er afgørende, at der er
indsigt i de opgaver, som selvejende institutioner m.v. udfører som en del af den offentlige forvalt-
ning, og at vigtigheden af at sikre transparens og åbenhed naturligvis bør gælde den enkeltes indsigt i
de oplysninger, som disse institutioner m.m. har behandlet om den pågældende borger.
Foreningen har endvidere noteret, at adgangen til indsigt i egne oplysninger i en offentlig myndig-
heds papirarkivalier forudsætter, at borgeren kan oplyse fra hvilken kommune og i hvilket arkiv de
ønskede oplysninger befinder sig. Da det kræver en vis viden om arkivernes opdeling i statslige og
kommunale arkivalier, samt det forhold at myndighederne gennem tid kan ændre sig/slås sammen
med andre osv., foreslår Danske Medier, at vejledningspligten indskærpes over for de offentlige myn-
digheder for at sikre, at retten til egenacces bliver en realitet i praksis.
Foreningen finder det afslutningsvis vigtigt, at ministeriet følger op på den faktiske implementering
af forslaget, og går i den forbindelse ud fra, at Rigsarkivarens årlige rapport om tilgængelighedsprak-
sis, der afleveres til Tilgængelighedsudvalget, på vanlig vis vil sørge for, at praksis, omfang samt sags-
behandlingstiden for anmodningerne om egenacces dokumenteres udførligt.
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0018.png
Danske Medier står naturligvis til rådighed, såfremt ovenstående bemærkninger ønskes uddybet.
Henvendelse herom kan rettes til undertegnede på tlf. 33974000 eller e-mail [email protected]
Venlig hilsen
Christina Mary Moshøj
Seniorkonsulent, cand.jur.
Side 2 af 2
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0019.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0020.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0021.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0022.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0023.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0024.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0025.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0026.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0027.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0028.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0029.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0030.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0031.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0032.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0033.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0034.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0035.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0036.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0037.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0038.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0039.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0040.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0041.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0042.png
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0043.png
Høringsnotat
København, Dato 18. marts 2020
HØRINGSSVAR OVER FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF ARKIVLOVEN
(RET
TIL INDSIGT I EGNE OPLYSNINGER) J.NR. 19/03706
Ved mail af 7. februar 2020 har
Kulturministeriet
anmodet
om
Amnesty Internationals eventuelle
bemærkninger til ovennævnte forslag
til lov om ændring af arkivloven.
Generelle bemærkninger
Det fremgår af bemærkningerne til
forslaget, side 5 og 6 m.fl., at
borgernes frie og uhindrede adgang til
oplysninger om dem selv i offentlige
journalsystemer og databaser m.v. må
anses som en retlig hjørnesten i et
åbent og demokratisk samfund.
Lovbestemte regler om borgernes ret til
indsigt i egne oplysninger har
grundlæggende til formål at sikre
borgerne et udtrykkeligt retskrav på
adgang til oplysninger om dem selv
som befinder sig i myndighedernes
varetægt.
Det fremgår videre, at den foreslåede
lovændring primært har til formål at
tilvejebringe en retstilstand, som er på
linje med anden lovgivning, hvor
borgerne er sikret en lovhjemlet ret til
at se og benytte oplysninger om dem
selv, som opbevares i de offentlige
arkiver.
Grundlæggende skal den foreslåede
bestemmelse om ret til indsigt i egne
oplysninger give borgerne en fri og
uhindret adgang til egne oplysninger,
som beror hos Rigsarkivet eller hos
regionale eller kommunale arkiver
omfattet af arkivloven.
Det betyder først og fremmest, at
borgerne ikke skal ansøge om tilladelse
til at se egne oplysninger, men har et
retskrav på at se oplysningerne
nu
også papirarkivalier og bestemte
private arkivalier.
Efter
Amnesty
Internationals
opfattelse er det et positivt skridt, at
man vil styrke borgerens retsstilling på
dette område ved at styrke borgernes
indsigt og dermed også åbenheden og
gennemsigtigheden i den offentlige
forvaltning.
Forslaget går dermed isoleret set imod
den generelle trend i lovgivningen med
stadig
større
lukkethed
om
(masse)overvågning og hemmelig
registrering af borgernes færden, som
efter Amnesty Internationals opfattelse
for en stor dels vedkommende kan
tilskrives den trinvise udvikling af en
ændret retsopfattelse i de seneste 15-
20 års anti-terrorlovgivning, og som
kan genfindes
flere steder i
lovgivningen,
herunder
mørklægningsbestemmelserne
i
offentlighedsloven,
retsplejelovens
udvidede muligheder for at efterforske
borgerne uden at underrette dem og
hemmeligholde beviser m.v.
1
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0044.png
Netop fordi spørgsmål om åbenhed og
personfølsomme data har spillet en så
betydelig retspolitisk rolle de seneste
15 år, ville det have været
hensigtsmæssigt og nyttigt, hvis
forslaget havde været mere detaljeret
og oplysende om, hvad baggrunden
eller formålet er for nærværende
forslag. At anføre, at formålet er styrke
borgernes adgang til indsigt i egne
sager, er ikke i sig selv meget
oplysende.
Der savnes en nærmere angivelse af,
hvilken funktion ændringerne
især af
§ 30, stk. 3, og den nye § 46, stk. 4,
og § 46a
tænkes at skulle få. Den
konkrete praksis eller udmøntning af
lovforslaget (konkrete eksempler på
fremtidig praksis) kan ikke udledes af
bemærkningerne til forslaget.
Amnesty International skal opfordre
Kulturministeriet til at redegøre for
baggrunden for forslaget; hvilke
konkrete
retsvirkninger
forslaget
tænkes at skulle have på retspraksis.
Ved læsning af den del af forslaget,
som findes i forslaget til nye § 46, stk.
4, og § 46 a, stk. 1 og 2, kunne man
få den tanke, at forslaget udspringer af
de
sørgelige
erfaringer,
som
Godhavnssagen førte med sig og et
ønske om at gøre det lettere for
forurettede at søge oprejsning og
erstatning ved at styrke mulighederne
for fremtidige
”Godhavnsbørn”
for at
indhente
den
nødvendige
dokumentation. Er denne antagelse
korrekt, ville det kunne lette
vurderingen af, om forslaget er
hensigtsmæssigt
formuleret,
at
formålet er klart og praktisk
formuleret.
Konkrete bemærkninger
Pkt. 1, forslag til ny § 30, stk. 3:
Ingen bemærkninger til sletningen af
”er
part i den sag eller” i sig selv.
Det
ville
dog
have
været
hensigtsmæssigt
med
nogle
oplysninger i bemærkningerne til
forslaget
om
den
fremtidige
afgrænsning af
”eller
har en særlig
individuel interesse i de oplysninger,
der søges adgang til”.
Efter en rent
sproglig fortolkning må det antages, at
ændringen bør føre en udvidelse af
adgangen til de pågældende ikke
umiddelbart tilgængelige arkivalier.
Pkt. 2, forslag til ny § 33:
Ingen bemærkninger.
Pkt. 3, forslag til ny § 34:
Ingen bemærkninger.
Pkt. 4, forslag til ny § 35:
Ingen bemærkninger.
Pkt. 5:
Ingen bemærkninger.
Pkt. 6, forslag til ny § 39 a - § 39 e:
§ 39 a:
Ingen bemærkninger.
§ 39 b, stk. 1:
Det er positivt, at borgerens ret til indsigt
nu udvides, således at adgangen
papirarkivalier får samme beskyttelse
som adgangen til digitale arkivalier.
§ 39 b, stk. 2 og 3:
Ingen bemærkninger.
2
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0045.png
§ 39 c-e:
Ingen bemærkninger.
Pkt. 7, 8 og 9:
Ingen bemærkninger.
Pkt. 10, forslag til ny § 46, stk. 4:
Det er en positiv tilføjelse til reglerne om
indsigt i private arkivalier, der er
indleveret til offentlige arkiver, at man
(den afleverende part og arkivet) ikke
længere vil kunne aftale så restriktive
regler om tilgængelighed(sfrister), at
borgere reelt afskæres fra indsigt i
oplysninger om deres egne forhold
alene begrundet i, at oplysningerne
hidrører fra private aktører
når der er
tale om særlige kategorier af forsorgs-
eller behandlingsrelateret art.
Pkt. 11, forslag til ny § 46 a:
Efter Amnesty Internationals opfattelse
er det en positiv nyskabelse, at borgeren
fremover vil kunne få indsigt i
papirarkivalier, som er afleveret fra
private/selvejende institutioner til de
offentlige arkiver, når der er tale om
oplysninger, som findes i form af
systematiske
fortegnelser
eller
dokumenter i individuelle klient-, elev -,
beboer- eller patientsager.
Det fremgår, at der er tale om private
organisationer og institutioner, som har
udført opgaver på forsorgsområdet for
”det
offentlige”. Amnesty International
er enig med forslaget, når det anføres i
bemærkningerne, at en borger ikke bør
have en ringere retsstilling, alene fordi
den behandling eller indkvartering, som
indsigten/arkivalierne
omhandler,
vedrører/hidrører
fra
en
privat/selvejende institution i stedet for
en offentlig institution.
Når formålet med § 46 a er at styrke
retten
til
indsigt
i
egne
oplysninger/optegnelser, for borgere,
som har været behandlet/indkvarteret
m.v. af private institutioner og dermed
har været i et afhængighedsforhold til de
pågældende institutioner, så bør denne
styrkelse af borgernes indsigtsret altid
gælde oplysninger af denne art
og det
vil sige, så bør de omhandlede
private/selvejende institutioner altid
have pligt til at aflevere sådanne
personoplysninger til de offentlige
arkiver.
Som forslaget er formuleret, fremgår det
ikke udtrykkeligt, at de pågældende
institutioner har en generel pligt til at
aflevere dokumentationen til de
offentlige arkiver, men alene, at de
private institutioner kan indgå aftaler
med de offentlige arkiver om en sådan
aflevering og om tilgængelighedsfrister
m.v.
Amnesty International skal opfordre til,
at forslaget præciseres, således at det
fremgår udtrykkeligt, at oplysninger
omfattet af forslaget til § 46 a, altid skal
arkiveres hos de offentlige arkiver.
Det
fremgår
endelig
af
bemærkningerne, side 23, at den i § 46
a nævnte ret til indsigt i egne
oplysninger ikke omfatter indsigt i rent
private arkivalier
som har karakter af
omtale af en person i en mellem to
private personer udvekslet meddelelse
i form af et brev, e-mail eller omtale i
andre private arkivalier, herunder
dagbøger m.v.
Efter Amnesty Internationals opfattelse
bør det overvejes, om man overhovedet
kan tale om
”private
arkivalier” i
situationer, hvor den ene part (eller
3
L 18 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2257814_0046.png
begge) har deres kendskab til den
borger, som omtales
netop fra deres
arbejde. Man må spørge, om en
pædagog eller forstander på en
institution overhovedet har et
”område”,
hvor omtale af personer, som har boet
eller været i behandling på en given
institution, kan kaldes privat. Omtale af
personer,
som
behandleren/forstanderen kender fra sit
arbejde med den pågældende
og ikke
på nogen anden måde
er efter
Amnesty Internationals opfattelse ikke
”privat”
uanset
om
omtalen/referencen falder i et
i formen
privat brev.
Amnesty International skal opfordre til,
at forslaget ændres, således at det
fremgår, at omtale/oplysninger/viden
om
en
person,
som
en
professionel/behandler alene er i
kommet besiddelse af i kraft af sit
arbejde, ikke skal anses for at være
”rent
privat” og ikke skal holdes ude af
borgerens indsigtsret.
Amnesty International,
den 20. marts 2020
4