Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 18. marts 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2 til L179 stillet den 8. marts efter ønske fra Jacob Jensen
(V).
Spørgsmål nr. 2
”Vil
ministeren forbedre kommunikationen til forbrugerne, som har et meget stort ansvar for at
håndtere plasten på en måde, hvor den kommer de rigtige steder hen efter brug, og ikke overlade hele
kommunikationsindsatsen til producenterne?”
Svar
Med det udvidede producentansvar bliver det et krav, at producenterne skal finansiere information til
forbrugerne om f.eks. hensigtsmæssig bortskaffelse af deres produkter. Engangsplastdirektivet
medfører desuden et krav om mærkning af visse engangsplastprodukter med det såkaldte
”skildpaddemærke”, som skal oplyse forbrugerne om, at produkterne indeholder plastik.
Det er kun
rimeligt, at producenterne også tager ansvar for oplysning om deres produkter, som bidrager til den alt
for store mængde af henkastet affald, der findes i vores natur.
Det er desuden et direktivkrav, at medlemsstaterne generelt skal informere borgerne om de skadelige
konsekvenser for miljøet ved henkastning af affald. Der igangsættes således løbende en række
forskellige initiativer fra Miljøministeriet om dette.
Et eksempel er kampagnen ’Tak for ingenting … i
naturen’,
som jeg lancerede i januar i fællesskab med transportministeren og forsvarsministeren, samt
løbende oplysningskampagner fra Miljøstyrelsen om emnet som følge af plastikhandlingsplanen. Der
er desuden etableret en strandoprydningspulje, hvor frivillige kan søge tilskud til oprydningsindsatser
i naturen.
Der er derfor mange forskellige indsatser i gang, og ansvaret overlades ikke alene til producenterne.
Lea Wermelin
/
Janne Birk Nielsen
Miljøministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk