Skatteudvalget 2020-21
L 178 Bilag 2
Offentligt
2342899_0001.png
1. marts 2021
Til SKATTEMINISTEREN VEDRØRENDE L178 – FoU
Til lovudkastet i høring stillede vi følgende spørgsmål:
"En række virksomheder afholder også løbende udgifter til forsøgs- og
forskningsaktiviteter med det formål at sikre virksomhedens hidtidige
konkurrencedygtighed og indkomst. Det kan eksempelvis være inden-
for brancher, hvor produkterne forældes hurtigt, og hvor det derfor er
en nødvendighed, at der løbende udvikles nye eller væsentlig forbed-
rede produkter for at sikre virksomhedens hidtidige konkurrencedyg-
tighed og indkomst.
Kan det i denne forbindelse bekræftes, at LL § 8 B ikke pr. definition
udelukker udgifter til forsøgs- og forskningsaktiviteter, hvor udgif-
terne alternativt ville kunne fradrages som driftsomkostninger efter
statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a?"
Hertil svarer ministeren:
"Hvis udgifterne knytter sig til den erhvervsvirksomhed, som drives, og
står i naturlig sammenhæng med erhvervet, og udgifterne har et kom-
mercielt formål [vores understregning], vil udgifterne som udgangs-
punkt kunne kvalificeres under reglerne i ligningslovens § 8 B, stk. 1,
såfremt de samtidig indeholder et nyhedselement, et element af krea-
tivitet og et usikkerhedsmoment."
1
KOMMERCIELT FORMÅL
Vil ministeren uddybe, hvad der skal forstås ved, at udgifterne har et kommercielt formål, hvis det
ikke er tilstrækkeligt, at udgifterne knytter sig til den erhvervsvirksomhed, som drives, og står i natur-
lig sammenhæng med erhvervet?
Omfatter kommercielt formål andet end, at udviklingsarbejdet skal rette sig mod nye løsninger til er-
hvervsmæssig anvendelse i virksomheden?
Kan ministeren bekræfte, at hvis en virksomhed som led i sin ESG politik omstiller sin produktion fra
fossile brændstoffer til vedvarende energi således, at virksomheden bliver C02 neutral, så anses FoU
udgifter hertil som udgangspunkt for at have et kommercielt formål, selvom FoU udgifterne ikke er
afholdt med det formål at udvide virksomhedens produktion og salg herunder indtægts-/indkomst-
grundlaget, og FoU udgifterne rent faktisk heller ikke resulterer i en sådan udvidelse?
L 178 - 2020-21 - Bilag 2: Henvendelse af 1/3-21 fra KPMG Acor Tax om, hvad der skal forstås ved sædvanlige driftsomkostninger og kommercielt formål
2342899_0002.png
1. marts 2021
2
"SÆDVANLIGE DRIFTSOMKOSTNINGER"
Ministeren henviser samtidigt til høringssvar til DE, hvor ministeren anfører, at kendetegnende for
udgifter omfattet af LL § 8 B er, at de ikke har driftsomkostningskarakter, og at "sædvanlige driftsom-
kostninger" derfor ikke er omfattet af LL § 8 B, stk. 1.
Vil ministeren uddybe, hvad der skal forstås ved "sædvanlige driftsomkostninger", der ikke er omfat-
tet af LL § 8 B, stk. 1?
Skal FoU udgifter afholdt for egen regning og risiko af en virksomhed, der har det som sit egentlige
erhverv at drive forskning, og hvor udgifterne allerede inden indførelsen af LL § 8 B kunne fradrages
som driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, anses som "sædvanlige driftsom-
kostninger", der ikke er omfattet af LL § 8 B?
Vil en virksomheds udgifter til udvikling af nye eller forbedrede materialer, der indgår i virksomhedens
eksisterende produkter, og som har til formål at fastholde virksomhedens eksisterende konkurrence-
evne og markedsandele (nødvendig tilpasning til markedsvilkårene) som udgangspunkt skulle anses
som "sædvanlige driftsomkostninger", der ikke er omfattet af LL § 8 B?
Eller kan ministeren bekræfte, at ministeren ved "sædvanlige driftsomkostninger" forstår udgifter til
udviklingsprojekter, der ikke opfylder kravet til nyhedsværdi, kreativitet og usikkerhedsmoment?
Peter Rose Bjare
Partner
2