Til lovforslag nr.
L 178
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 18. marts 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven,
pensionsafkastbeskatningsloven og lov om afgift af svovl
(Forhøjelse af grænsen for straksafskrivning m.v., midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler,
forlængelse af den midlertidige forhøjelse af fradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed og forlængelse af
bundfradrag i svovlafgiften)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG)) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling
til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti
Venstres, Radikale Venstres og Det Konservative Folke‐
partis medlemmer af udvalget støtter aftalen om en grøn
skattereform, som har til hensigt at reducere Danmarks
CO
2
-udledning med 70 pct. inden 2030.
V, RV og KF er glade for, at et så stort flertal i Folketin‐
get tager de klimamæssige udfordringer, som hele verden
står over for, seriøst.
V, RV og KF havde dog gerne set, at aftalens klimaam‐
bitioner var højere, og at man havde indfaset en ensartet
CO
2
-afgift hurtigere.
V, RV og KF mener, at den grønne omstilling går hånd
i hånd med vækst og frihed. Derfor glæder V, RV og KF
sig over, at lovforslaget trods alt giver virksomhederne et
incitament til at investere i grønne løsninger gennem bl.a.
lempelse af beskatninger og tilskud.
Lovforslaget vil understøtte den grønne omstilling, som
er afgørende for vores klima, samtidig med at vi hjælper
erhvervslivet med at træffe grønne valg. Således får vi både
et rigere og et grønnere Danmark.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at
Enhedslisten gerne havde medvirket til en grøn skattere‐
form. Desværre er der med denne aftale ikke taget fat på
den helt centrale komponent i en grøn skattereform, der om‐
handler en ensartet CO
2
-afgift. Dette lovforslag omhandler
de for erhvervslivet kompenserende skattelettelser. De grøn‐
ne afgifter stiger fra 2023-2025 op til 240 mio. kr., mens
erhvervslivet i perioden 2020-2025 får skattenedsættelser
for tæt ved 6 mia. kr., hvilket i Enhedslistens optik er helt
uproportionalt meget. Dermed er den grønne skattereform
frem for at være et middel til at løse klimakrisen blevet
transformeret til en erhvervspakke med milliardstore skatte‐
lettelser til erhvervslivet. Derfor kan Enhedslisten ikke støtte
dette lovforslag.
AX026075