Skatteudvalget 2020-21
L 178 Bilag 10
Offentligt
2357242_0001.png
18. marts 2021
L178 SPØRGSMÅL TIL 2. BEHANDLINGEN VEDRØRENDE "130% FRADRAGET"
1
MINISTERENS SVAR PÅ SPM. 1 OM DRIFTSOMKOSTNINGER, DER IKKE OMFATTES AF LL § B
"Overordnet kan det derudover bemærkes i relation til statsskattelovens § 6, stk.
1, litra a, at denne bestemmelse indeholder hjemmel til at foretage fradrag for
virksomhedernes udgifter til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, mens
ligningslovens § 8 B, stk. 1, herudover sikrer, at der er hjemmel til fradrag for de
udgifter, der afholdes med henblik på, at virksomhederne kan udvide deres ind-
tægtsgrundlag og etablere ny virksomhed. "
"I forhold til virksomheder, der har det som sit egentlige erhverv at drive forsk-
ning, kan jeg henvise til mit svar på SAU Alm. del spm. 266 (2020-21), hvoraf det
bl.a. fremgår, at de, der har det som erhverv at drive forskning, ikke vil kunne an-
vende ligningslovens § 8 B, idet udgifter til forskning for disse virksomheder udgør
almindelige driftsomkostninger, der allerede før indførelsen af ligningslovens § 8
B var fradragsberettigede som driftsomkostninger."
I tillæg til ovenstående er det Skattestyrelsens opfattelse, at følgende projektkriterier skal være opfyldte,
for at de til projektet knyttede udgifter kan fradrages efter LL § 8 B, jf. Den Juridiske Vejledning:
Projektet skal indeholde et nyhedselement. Nyhedselementet skal vurderes i forhold til det aktu-
elle vidensniveau inden for branchen (dvs. kredsen af virksomheder beskæftiget med samme ak-
tivitet). Det skyldes, at aktiviteten skal resultere i viden/erkendelser, der ikke allerede er i anven-
delse inden for den pågældende branche. Dermed er projekter, der opnår viden ved at kopiere,
imitere eller ved "reverse engineering", eksempelvis ikke omfattet. Årsagen er, at opnåelse af ny
viden er central for al forsøgs- og forskningsaktivitet.
Projektet skal indeholde et element af kreativitet. Baggrunden herfor er, at projektet skal basere
sig på nye koncepter/idéer, der ligger ud over det eksisterende vidensniveau. Rutinemæssig akti-
vitet er derfor ikke omfattet, mens nye metoder til at udføre gængse opgaver, på basis af tilgæn-
gelig viden, efter en konkret vurdering kan være omfattet.
Projektet skal indeholde et usikkerhedsmoment. Det er en betingelse, at der i projektet er usik-
kerhed omkring omkostningerne, tidshorisonten, eller om det forventede resultat kan opnås.
Vil ministeren præcisere, om der herefter til brug for virksomhedernes og Skattestyrelsens konkrete vur-
dering af afholdte projektudgifter principielt skal foretages nedenstående 3 vurderinger (test), som alle
skal være opfyldte før en projektudgift kan omfattes af LL § 8 B?:
a) Udgiften skal have et kommercielt formål, der står i forbindelse med den skattepligtiges
erhverv
b) Udgiften kan ikke fradrages eller afskrives efter SL § 6, stk. 1, litra a
(uanset om der er tale om sædvanlige eller ekstraordinære driftsomkostninger)
c) Udgiften skal opfylde projektkriterierne i LL § 8 B
L 178 - 2020-21 - Bilag 10: Henvendelse af 18/3-21 fra KPMG Acor Tax om reglen om det forhøjede fradrag på 130 pct.
2357242_0002.png
18. marts 2021
Dvs. en projektudgift, der opfylder c) men ikke b), dvs. udgiften kan fradrages eller afskrives efter SL § 6,
stk. 1, litra a vil ikke være omfattet af LL § 8 B?
2
MINISTERENS SVAR PÅ SPM. 37 TIL L30 OM INTERNE PROCESSER
"En udvidelse af det forhøjede fradrag for forskning og forsøg til også at omfatte
interne processer vil medføre, at flere typer udgifter omfattes end efter gældende
regler. Det vil medføre et mindreprovenu, der vil skulle finansieres."
Kan ministeren bekræfte, at det fortsat er ministerens opfattelse som gengivet i et ministersvar af 5. fe-
bruar 2020 til KPMG Acor Tax (bilagt), at interne processer også kan være omfattet af LL § 8 B efter en
konkret vurdering:
"Der er således absolut mulighed for, at udgifter til udvikling af egne processer
efter en konkret vurdering kan fradrages efter ligningslovens § 8 B."
Er ministeren enig i, at de omkostninger til den grønne omstilling som kræver, at virksomhederne er ny-
tænkende og kreative også omfatter virksomhedens interne processer, hvor der vil kunne være tale om
udgifter, der kvalificerer som udgifter til forskning og udvikling, jf. ministerens svar på spørgsmål 4:
"I henvendelsen spørges der til, om de virksomheder, der bidrager til den grønne
omstilling ved at reducere deres CO2-udledning, og som i den forbindelse afholder
en række omkostninger, vil kunne fradrage disse omkostninger efter reglen om
det forhøjede fradrag på 130 pct. Jeg er overbevist om, at den grønne omstilling
vil kræve, at virksomhederne er nytænkende og kreative, og at der i den forbin-
delse vil kunne være tale om, at der afholdes udgifter, som kvalificerer som udgif-
ter til forskning og udvikling."
3
MINISTERENS SVAR PÅ SPM. 9 (BLANDEDE DRIFTSMIDLER)
"Hvis et driftsmiddel både opfylder betingelserne for at kunne afskrives efter reg-
lerne i det foreslåede investeringsvindue og betingelserne for at kunne afskrives
efter reglerne for forsøgs- og forskningsvirksomhed, indebærer valgfriheden såle-
des, at den skattepligtige selv kan vælge, hvilken bestemmelse driftsmidlet skal
afskrives efter."
Gælder valgfriheden efter ministerens opfattelse også for et grønt driftsmiddel eksempelvis en elektrisk
kran, der anvendes
både
i produktionen og i forsøgs- og forskningsvirksomheden? Spørgsmålet går såle-
des ikke på et grønt driftsmiddel, der
kun
anvendes i forsøgs- og forskningsvirksomheden.
Peter Rose Bjare
Partner
2