Skatteudvalget 2020-21
L 178 Bilag 1
Offentligt
2340774_0001.png
24. februar 2021
J.nr. 2020-3004
HLO
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og lov om afgift af
svovl (Forhøjelse af grænsen for straksafskrivning m.v., midlertidig forhøjelse af afskriv-
ningsgrundlaget for nye driftsmidler, forlængelse af den midlertidige forhøjelse af fradrag
for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed og forlængelse af bundfradrag i svovlaf-
giften).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Aktive Ejere
FoU
Aktive Ejere ser positivt på initiati-
vet om at forlænge fradraget for
udgifter til forsøgs- og forsknings-
virksomhed således, at det forhø-
jede fradrag også gælder for ind-
komståret 2022. Aktive Ejere aner-
kender samtidig, at afgrænsningen
af, hvornår der er tale om udgifter,
som skal fradrages efter det almin-
delige omkostningsbegreb, og
hvornår der er tale om udgifter
omfattet af det forhøjede fradrag
for udgifter til forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed, er vanskelig.
Aktive Ejere fremhæver, at Skatte-
styrelsen i øjeblikket fører en prak-
sis, hvor softwareudvikling ikke
omfattes af det forhøjede fradrag,
fordi Skattestyrelsen ikke finder, at
der foreligger den fornødne nyska-
belse, kreativitet og usikkerhed.
På den baggrund anmoder Aktive
Ejere om, at softwareudvikling kan
omfattes af det forhøjede fradrag
for forsøgs- og forskningsvirksom-
hed, hvis kriterierne i reglerne i
opfyldt. Aktive Ejere anmoder
ikke om en ændring af lovteksten,
hvor softwareudvikling eksplicit
tilføjes, idet Aktive Ejere anerken-
der, at der er tale om et meget dy-
namisk område.
Lovforslaget har alene til formål at
forlænge det forhøjede fradrag for-
søgs- og forskningsvirksomhed til
også at omfattet indkomståret
2022.
Det bemærkes dog, at såfremt et
udviklingsprojekt opfylder kriteri-
erne efter reglerne om det forhø-
jede fradrag for forsøgs- og forsk-
Side 2 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ningsvirksomhed, vil det som ud-
gangspunkt være muligt at fradrage
udgiften efter reglerne.
Aktive Ejere fremhæver i den for-
bindelse, at med det nuværende
renteniveau kan tabte sager med-
føre store omkostninger for virk-
somhederne, som kan afholde
virksomheder med begrænset likvi-
ditet i at tage det forhøjede fra-
drag.
Derfor foreslår Aktive Ejere at su-
spendere renterne i 5-10 år således,
at der er kommet større afklaring
ift. afgrænsningen af det forhøjede
fradrag for forsøgs- og forsknings-
virksomhed.
Der er ikke planer om at suspen-
dere rentetilskrivningen ifm. tabte
skattesager.
Som alternativ kan man anmode,
Skattestyrelsen om bindende svar
ift., hvorvidt en given udgift er
omfattet af reglerne for fradrag for
udgifter til forsøgs- og forsknings-
virksomhed.
Dansk Erhverv (DE)
DE bifalder, at man har valgt at
indføre et investeringsincitament
som kompensation for stigende af-
gifter. DE havde dog gerne set, at
det var gjort permanent, og at der
dermed var indført en permanent
selskabsskattelettelse.
Regeringen finder det væsentligt,
at der tages ekstraordinære initiati-
ver i brug, så virksomhederne får
et skattemæssigt incitament til at
starte den grønne omstilling og
samtidig komme godt igennem co-
ronakrisen.
Hvis initiativet skal være perma-
nent, vil det have mindre effekt på
kort sigt og vil således ikke i
samme omfang bidrage til genop-
retningen af dansk økonomi oven
på covid-19. Dertil kommer, at der
vil være et finansieringsbehov.
Side 3 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DE bakker fuldt ud op om forsla-
get om forhøjelse af grænsen for
straksafskrivninger til 30.000 kr.
DE ser positivt på forslaget om et
investeringsvindue, men finder det
unødigt bureaukratisk, at der skal
føres en særskilt afskrivningssaldo,
som er udtryk for en generel mis-
tænkeliggørelse af erhvervslivet.
DE finder, at man kunne have sik-
ret mod misbrug på en mindre
tung måde.
Det er
ligesom ved investerings-
vinduet i 2012 - foreslået, at der
skal føres en særskilt saldo med
merafskrivningerne på 16 pct. Ved
salg af driftsmidler på denne saldo
inden udgangen af indkomståret
2026 skal salgssummen forhøjes
med 16 pct. Det er et værn imod,
at aktiver med ekstra høj anskaffel-
sessum anskaffes for hurtigt at
sælge dem igen udelukkende med
henblik på at opnå en ekstraordi-
nær skattefordel på 16 pct.
DE kritiserer, at investeringsvin-
duet ikke omfatter alle aktiver og
havde foretrukket en selskabsskat-
tenedsættelse frem for en øget af-
skrivningsadgang.
Der er et ønske om at gøre inve-
steringsvinduet grønt. Derfor fore-
slås det at afgrænse investerings-
vinduet, så det ikke omfatter per-
sonbiler eller maskiner, der drives
af fossile brændsler. Dertil kom-
mer, at forhøjelsen af afskrivnings-
adgangen var blevet mindre end de
16 pct., eller finansieringsbehovet
var blevet større, hvis investerings-
vinduet skulle omfatte alle aktiver.
FoU
DE ser gerne, at ordningen vedrø-
rende fradrag for udgifter til for-
søgs- og forskningsvirksomhed på
130 pct. gøres permanent, men
DE er positiv over, at ordningen
om den midlertidige forhøjelse
forlænges.
Lovforslaget gennemfører den po-
litiske aftale om at forlænge udfas-
ning af hjælpepakker, stimuli-initi-
ativer og eksportinitiativer, hvor
fradraget for udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed blev
forhøjet midlertidigt til 130 pct.
for indkomståret 2020 og 2021.
Side 4 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Forlængelsen af den midlertidige
forhøjelse af virksomhedernes fra-
drag for udgifter forsøgs- og
forskningsvirksomhed til 130 pct.
foreslås således også at omfatte
indkomståret 2022 og skal således
medvirke til at øge virksomheder-
nes incitament til at investere i
forskning og udvikling til gavn for
danske eksporterhverv. Der er tale
om et målrettet, midlertidigt initia-
tiv i en aktuel svær situation for
dansk eksporterhverv som følge af
Covid 19-krisen.
DE fremhæver, at sondringen mel-
lem udgifter, der vedrører forsk-
ning og udgifter, der er omfattet af
de almindelige afskrivningsregler,
ikke har haft den store betydning
hidtil, da den tungeste post ikke
har vedrørt afskrivningsberettigede
aktiver
men derimod lønudgifter.
DE fastslår, at med det forhøjede
fradrag for udgifter for forsøgs- og
forskningsvirksomhed må det for-
ventes, at flere virksomheder vil
benytte sig af fradragsmuligheden.
Efter DE’s
vurdering er det dog
på nuværende tidspunkt svært at
finde klare definitioner på, hvad
der er omfattet af F&U-fradraget,
herunder hvilke typer af aktiviteter
og hvor stor en andel af lønnen,
der kan fradrages.
Som det fremgår af lovforslaget, så
er det ikke hensigten med lov-
forslaget at ændre den eksisterende
afgrænsning af, hvad der må anses
for at udgøre udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed, og
hvilke udgifter der måtte falde
uden for denne definition.
Vurderingen af, hvorvidt der fore-
ligger en udgift, der er omfattet af
de særlige regler om fradrag for
forsøgs- og forskningsvirksomhed
vil ofte bero på en konkret vurde-
ring, hvor det er nødvendigt at se
på den enkelte udgift, jf. også ne-
denfor. Det kan derfor være svært
at give en generel vejledning.
Der kan dog henvises til, at Skatte-
forvaltningen tilstræber løbende at
give virksomhederne et grundlag
for at vurdere, hvorvidt der er tale
om udgifter til forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed, der kvalificerer
til fradrag efter de særlige bestem-
melser i ligningslovens § 8 B og af-
skrivningslovens § 6. Det sker bl.a.
Side 5 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
via de løbende opdateringer af
Den juridiske vejledning, hvoraf
de generelle kriterier for vurderin-
gen fremgår.
Hvis en virksomhed måtte være i
tvivl, er der også mulighed for at få
en afklaring via et bindende svar
fra Skatteforvaltningen.
DE opfordrer Skatteministeriet til
at give svar på en række konkrete
tilfælde i relation til fradrag for ud-
gifter til forsøgs- og forsknings-
virksomhed:
DE spørger således, om en forsk-
nings- og udviklingsdirektørs løn i
en virksomhed eksempelvis vil
være fradragsberettiget med 130
pct. på trods af, at han ikke decide-
ret er forsker, men alene er ansvar-
lig for afdelingen.
Udgifter, som en virksomhed har
til løn, vil som udgangspunkt være
fradragsberettigede efter reglerne i
statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a
og ligningslovens § 8 N. Det beror
på en konkret vurdering, hvorvidt
en forsknings- eller udviklingsdi-
rektør er involveret i et konkret
forsknings- eller udviklingsprojekt
på en sådan måde, at en del af
hans eller hendes løn vil kunne
henføres til projektet, og hvorvidt
dette projekt kan anses for at være
omfattet af ligningslovens § 8 B.
Som det fremgår af ovenstående
besvarelse, vil det også i denne si-
tuation være en konkret vurdering,
der afgør, om dele af lønomkost-
ningen kan henføres til et konkret
forsøgs- og forskningsprojekt, der
kan anses for omfattet af reglerne i
ligningslovens § 8 B. Til spørgsmå-
let om hvorvidt lønomkostningen
vil skulle fordeles, hvis direktøren
også er ansvarlig for andre afdelin-
ger, henvises der dermed til besva-
relsen ovenfor.
Et selskabs faste omkostninger til
eksempelvis husleje, varme og
elektricitet vil som udgangspunkt
Der spørges også til, hvad der vil
gælde hvis den samme direktør er
ansvarlig for andre afdelinger også,
skal lønnen så deles op.
Side 6 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DE spørger også, hvordan man
skal forholde sig i forhold til de fa-
ste udgifter, som en virksomhed
har, dvs. skal de deles op.
være fradragsberettiget efter stats-
skattelovens § 6, stk. 1, litra a. I det
omfang omkostningerne ikke ude-
lukkende vedrører et konkret for-
søgs- og forskningsprojekt, må det
bero på et konkret skøn, hvor stor
en andel af omkostningerne, der
kan henføres til det enkelte for-
søgs- og forskningsprojekt og der-
med fratrækkes efter ligningslo-
vens § 8 B.
DE anfører desuden, at typen af
aktivitet, der er omfattet af F&U-
fradraget, er uklar.
DE spørger i den forbindelse, om
det vil være F&U-fradragsberetti-
get, hvis man udvikler software til
egen brug
men ikke umiddelbart
videresælger?
Udgifter til udvikling af software
til egen brug vil som udgangspunkt
skulle afskrives efter afskrivnings-
lovens regler. Der er mulighed for
at straksafskrive anskaffelsesudgif-
ten efter afskrivningslovens § 6,
stk. 1, nr. 4.
Det beror på en konkret vurde-
ring, om udviklingsprojektet har
en sådan karakter, at udgifter hertil
vil kunne fradrages efter lignings-
lovens § 8 B, stk. 1, henholdsvis
afskrives efter afskrivningslovens §
6, stk. 1, nr. 3.
Skattestyrelsen har i Den juridiske
vejlednings afsnit C.C.2.2.20 opli-
stet en række projektkriterier, et
udviklingsarbejde skal leve op til,
for at kunne anses som en forsøgs-
og forskningsaktivitet med fra-
dragsret efter ligningslovens § 8 B,
stk. 1, henholdsvis afskrivningsret
efter afskrivningslovens § 6, stk. 1,
nr. 3. Der gælder således bl.a. krav
om nyhedsværdi, kreativitet og
Side 7 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
usikkerhedselement. Dette medfø-
rer, at udgifter til rutinemæssig ud-
vikling af software eller udgifter til
udvikling af software, hvor der
ikke er opnået ny viden i forhold
til eksisterende viden, teknik m.v.,
ikke kan fradrages som forsøgs- og
forskningsudgifter.
Det bemærkes, at forarbejderne til
ligningslovens § 8 B hviler på en
forudsætning om, at statsskattelo-
vens § 6, stk. 1, litra a, ikke inde-
holder hjemmel til at fradrage de
omkostninger, der omfattes af lig-
ningslovens § 8 B
medmindre
den skattepligtige har det som er-
hverv at drive forskning. Kende-
tegnende for udgifter omfattet af
ligningslovens § 8 B er således, at
de ikke har driftsomkostningskar-
akter. Sædvanlige driftsomkostnin-
ger er derfor ikke omfattet af lig-
ningslovens § 8 B, stk. 1.
DE spørger desuden, om omkost-
ninger til videreudvikling af tilkøbt
software vil være omfattet
Til spørgsmålet om, hvorvidt om-
kostning til videreudvikling af til-
købt software er omfattet af lig-
ningslovens § 8 B, stk. 1, bemær-
kes, at besvarelsen beror på en
konkret vurdering, jf. ovenfor.
Omkostningen til anskaffelse af
basissoftwaren vil ikke falde ind
under ligningslovens § 8 B, stk. 1.
Omkostninger til produktudvikling
vil efter en konkret vurdering være
omfattet af ligningslovens § 8 B,
stk. 1. Dette forudsætter bl.a., at
kravene til nyhedsværdi, kreativitet
og usikkerhedselementet er op-
fyldt, jf. ovenfor.
DE anfører desuden, at det er
uklart, om produktudvikling kan
siges at være omfattet af F&U-fra-
draget?
Side 8 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DE foreslår derudover, at den
samlede begrænsning af loftet over
fradragsberettigede udgifter forde-
les forholdsmæssigt på basis af de
sambeskattede selskabers fradrags-
berettigede udgifter omfattet af
merfradraget.
DE mener, at det er uhensigts-
mæssigt, at man har valgt at lægge
begrænsningen på koncernniveau.
For koncerner, der på grund af
stemme eller aktiemajoritet er sam-
beskattede, vil det være en stor
gene.
Det indførte loft over fradrag for
udgifter til forsøgs- og forsknings-
virksomhed, som finder anven-
delse på koncernniveau for udgif-
ter til og med 50 mio. kr. (skatte-
værdien), foreslås videreført, jf.
også den indgåede politiske aftale
om udfasning af hjælpepakker, sti-
muli-initiativer og eksportinitiati-
ver.
Loftet svarer til det, der gælder ved
skattekreditordningen efter lig-
ningslovens § 8 X, hvor der er mu-
lighed for at få udbetalt skattevær-
dien af underskud, der stammer
fra udgifter til forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed dog højst skatte-
værdien af 25 mio.kr. Dette loft
opgøres også på koncernniveau.
DE henviser endvidere til, at for
en koncern, der ejer flertallet af
stemmerne i andre børsnoterede
og unoterede virksomheder, bety-
der beløbsgrænsen, at fradraget
skal fordeles mellem enhederne.
Ofte vil virksomhederne være helt
uafhængige af hinanden, og der vil
ikke være nogen kontrollerede
transaktioner imellem koncer-
nerne. Koncerner kan af børseti-
ske hensyn ikke dele informationer
med hinanden, og der kan derfor
ikke opnås klarhed over størrelsen
af det enkelte selskabs ekstrafra-
drag, da det afhænger af størrelsen
af de andre selskabers investerin-
ger.
I lovforslaget foreslås det udeluk-
kende at forlænge fradraget for
udgifter til forsøgs- og forsknings-
virksomhed, som med den politi-
ske aftale om udfasning af hjælpe-
pakker, stimuli-initiativer og ek-
sportinitiativer blev forhøjet mid-
lertidigt til 130 pct. for indkomst-
året 2020 og 2021.
Side 9 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri (DI)
DI efterlyser en opdatering af af-
skrivningsreglerne, så der f.eks. ta-
ges bedre højde for den realøko-
nomiske afskrivning af digital in-
frastruktur og teknologi.
Det falder uden for rammerne for
dette lovforslag at foretage mere
omfattende ændringer af afskriv-
ningsreglerne.
FoU
DI opfordrer til, at ordningen om
det forhøjede fradrag for udgifter
til forsøgs- og forskningsvirksom-
hed på 130 pct. gøres permanent,
og at loftet over fradraget fjernes.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DE.
Derudover henviser DI i det hele
til
DI’s høringssvar afgivet ifm.
den eksterne høring under lovbe-
handlingen af lov nr. 2219 af 29-
12-2020 (L 30 A).
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DE.
Dansk Retursystem
Dansk Retursystem har ingen be-
mærkninger til lovforslaget
Ejendom Danmark
Ejendom Danmark finder det po-
sitivt, at drivhusgasafgifter følges
ad med kompenserende tiltag.
Ejendom Danmark finder det dog
nødvendigt, at der ses bredere på
de kompenserende tiltag end blot
at regulere skatter og afgifter, idet
der også er behov for kompense-
rende tiltag i lejereguleringen.
Kompenserende tiltag i lejeregule-
ringen ligger uden for rammerne af
dette lovforslag.
Inden for Skatteministeriets om-
råde foreslår Ejendom Danmark,
at der kompenseres for øgede driv-
husgasafgifter ved et nedslag i
Et nedslag i ejendomsvurderingen
ligger uden for rammerne af dette
lovforslag.
Side 10 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ejendomsvurderingerne af er-
hvervsejendomme (herunder ikke
mindst udlejningsejendomme)
Erhvervsstyrelsen
Om-
rådet for Bedre Regule-
ring
Området for Bedre Regulering
(OBR) vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet på under
4 mio. kr., hvorfor de ikke kvanti-
ficeres nærmere.
Endvidere konstaterer OBR, at
Skatteministeriet har vurderet, at
principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for
lovforslaget. Det har OBR ingen
bemærkninger til.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen kommen-
tarer til lovforslaget
Foreningen af Rådgi-
vende Ingeniører
Foreningen af Rådgivende Ingeni-
ører har ingen bemærkninger til
lovforslaget
Foreningen Danske Re-
visorer (Danske Reviso-
rer)
Danske Revisorer finder, at lov-
forslaget er godt og nødvendigt for
at få virksomhederne til at inve-
stere og komme godt igennem co-
rona-tiden på en økonomisk for-
svarlig måde.
Danske Revisorer foreslår, at lo-
ven først træder i kraft den 1. ja-
nuar 2021 og ikke allerede har
virkning fra 23. november 2020.
Det skyldes, at en del virksomhe-
der allerede er færdige med deres
regnskaber for 2020 og ikke kan
forvente, at loven vedtages.
Der er med forslaget lagt vægt på,
at initiativet skal styrke investerin-
gerne i dansk erhvervsliv med øje-
blikkelig virkning.
Det foreslås derfor, at investe-
ringsvinduet og forhøjelsen af be-
Side 11 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
løbsgrænsen for straksafskrivnin-
ger skal have virkning for investe-
ringer, der foretages den 23. no-
vember 2020 og senere.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer foreslår, at
investeringsvinduet ændres, så der
i stedet for almindelige afskrivnin-
ger kan foretages straksafskrivning
på den yderligere skattemæssige
anskaffelsessum på 16 pct. Ved en
investering på 1 mio. kr. vil straks-
afskrivning give en skattebespa-
relse i investeringsåret på 35.200
kr., mens skattebesparelsen efter
forslaget kun vil udgøre 8.800 kr.
det første år.
Det er korrekt, at en ordning som
foreslået af FSR
danske reviso-
rer, vil give virksomhederne en
større skattebesparelse det første
år, men til gengæld en tilsvarende
mindre besparelse de kommende
år.
Det fremrykkede fradrag vil endvi-
dere forøge mindreprovenuet ved
investeringsvinduet.
FSR
danske revisorer finder det
uklart, hvorfor nogle køretøjer, der
drives af fossile brændstoffer, om-
fattes af investeringsvinduet, mens
andre køretøjer uden nummerpla-
der ikke omfattes.
For at gøre investeringsvinduet
grønt er det foreslået, at maskiner,
der drives af fossile brændstoffer,
ikke kan omfattes af investerings-
vinduet. Andre motorkøretøjer
end personbiler kan dog omfattes.
Med henblik på at foretage en præ-
cis og administrativ enkel afgræns-
ning af maskiner i forhold til mo-
torkøretøjer er det foreslået, at der
skal lægges vægt på, om køretøjet
er forsynet med nummerplader el-
ler ej.
FSR
danske revisorer foreslår, at
salgssummen med tillæg af de 16
pct. ikke skal kunne overstige den
faktiske avance, når der sælges ak-
tiver, som indgår på § 5 D saldoen
med forhøjet afskrivningsgrundlag.
Der er med forslaget valgt en en-
kel ordning svarende til det tidli-
gere investeringsvindue i 2012,
hvorefter den samlede salgssum
med tillæg af 16 pct. skal fragå den
særlige saldo.
Side 12 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
danske revisorers forslag vil
afvige fra de normale opgørelses-
principper for afskrivninger og sy-
nes i høj grad at komplicere opgø-
relsen. Det vil således være nød-
vendigt at registrere gevinster og
tab for det enkelte aktiv, ligesom
der i givet fald vil skulle tages stil-
ling til, hvordan den yderligere for-
tjeneste, som efter FSR
danske
revisorers forslag ikke skal fragå
den særlige saldo, i så fald i stedet
skal behandles.
FoU
FSR glæder sig over forlængelsen
af den midlertidige forhøjelse af
fradraget for udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed på 130
pct.
FSR henviser til bemærkninger af-
givet ifm. den eksterne høring un-
der lovbehandlingen af lov nr.
2219 af 29-12-2020 (L 30 A). FSR
mener, at der foreligger usikkerhed
om rækkevidden af fradraget, som
stiller erhvervslivet i en betydelig
usikkerhed om den skattemæssige
behandling af, hvilke udgifter der
er omfattet af reglerne.
De henvises til besvarelsen af hø-
ringssvaret fra DE.
FSR foreslår på den baggrund, at
skatteministeren nedsætter en ar-
bejdsgruppe med relevante fagper-
soner, som skal redegøre for prak-
sis og klarlægge behovet for en
reel ændring af indholdet i reg-
lerne. FSR stiller sig til rådighed
for det pågældende arbejde.
I lovforslaget foreslås det at for-
længe fradraget for udgifter til for-
søgs- og forskningsvirksomhed,
som med den politiske aftale om
udfasning af hjælpepakker, sti-
muli-initiativer og eksportinitiati-
ver blev forhøjet midlertidigt til
130 pct. for indkomståret 2020 og
2021.
Side 13 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det indgår ikke i den politiske af-
tale at ændre på indholdet i reg-
lerne, og der findes af den grund
ikke behov for at nedsætte en ek-
spertgruppe herom.
Ikrafttrædelse
FSR
danske revisorer foreslår, at
loven træder i kraft før den 1. juli
2021, så flere virksomheder har
mulighed for i forbindelse med
selvangivelsen for 2020 at benytte
investeringsvinduet og adgangen
til forøget straksafskrivning, uden
at det er nødvendigt efterfølgende
at anmode om genoptagelse af
skatteansættelsen.
Ikrafttrædelsesbestemmelsen vil
blive justeret, så det foreslås, at lo-
ven træder i kraft så hurtigt som
muligt efter lovforslagets vedta-
gelse.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen bemærker, at Skatteministeriet
har angivet, at bundfradraget i
svovlafgiften udgør statsstøtte, da
fradraget giver virksomheder med
væsentlige udledninger af svovldi-
oxid en særlig lempelse af afgiften.
Konkurrence og Forbrugerstyrel-
sen bemærker hertil, at der skal
indledes en dialog med Europa-
Kommissionen med det formål at
fastlægge, hvorvidt et bundfradrag
med virkning fra den 1. januar
2021 kan iværksættes i overens-
stemmelse med statsstøttereglerne,
da det mindsker risikoen for even-
tuelle konkurrencebegrænsninger
af bundfradraget.
Det fremgår af lovforslaget, at det
foreslås, at Skatteministeren fast-
sætter tidspunktet for ikrafttræden
fsva. forlængelse af bundfradraget i
svovlafgiften, samt at det skal af-
klares, om bundfradraget kan fast-
holdes i overensstemmelse med
statsstøttereglerne.
Begrundelsen for, at Skatteministe-
ren bemyndiges til at fastsætte tids-
punktet for lovens ikrafttræden, er
derfor, at det vurderes nødvendigt
at gennemføre en dialog med Eu-
ropa-Kommissionen om initiati-
vets forenelighed med statsstøtte-
reglerne.
KPMG
Acor Tax
I relation til det foreslåede investe-
ringsvindue spørger KPMG
Acor
Det kan bekræftes. Der henvises
til kommentarerne til henvendel-
sen fra SEGES.
Side 14 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Tax, om det kan bekræftes, at udgif-
ter afholdt forud for den 23. no-
vember 2020 kan medregnes, når
aktivet efter afskrivningslovens § 3
skal anses for skattemæssigt anskaf-
fet i perioden 23. november 2020 til
31. december 2022.
FoU
KPMG
Acor Tax indleder af-
snittet om fradrag for forsøgs- og
forskningsvirksomhed med at op-
stille en sondring mellem fradrag
efter det almindelige driftsomkost-
ningsbegreb i statsskattelovens § 6,
stk. 1, litra a, og fradrag for for-
søgs- og forskningsvirksomhed i
ligningslovens, og ønsker bekræf-
tet, at ligningslovens § 8 B ikke pr.
definition udelukker udgifter til
forsøgs- og forskningsaktiviteter,
hvor udgifterne alternativt ville
kunne fradrages som driftsom-
kostninger efter statsskattelovens §
6, stk. 1, litra a.
Hvis udgifterne knytter sig til den
erhvervsvirksomhed, som drives,
og står i naturlig sammenhæng
med erhvervet, og udgifterne har
et kommercielt formål, vil udgif-
terne som udgangspunkt kunne
kvalificeres under reglerne i lig-
ningslovens § 8 B, stk. 1, såfremt
de samtidig indeholder et nyheds-
element, et element af kreativitet
og et usikkerhedsmoment
Derudover ønsker KPMG
Acor
Tax bekræftet, at udgifter, der ville
kunne fradrages som driftsomkost-
ninger efter statsskattelovens § 6,
stk. 1, litra a, også kan være omfattet
af ligningslovens § 8 B, når der er
tale om et FoU-projekt, der har den
tilstrækkelige nyhedsværdi, kreativi-
tet og usikkerhedsmoment.
Bestemmelsen i ligningslovens § 8
B, stk. 1, om FoU-fradrag skal ses i
sammenhæng med bestemmelsen
om fradrag for driftsomkostninger
i statsskattelovens § 6 a. Statsskat-
telovens § 6 a indeholder hjemmel
til at foretage fradrag for virksom-
hedernes udgifter til at erhverve,
sikre og vedligeholde indkomsten.
Dvs., at en mulig fradragsret for en
konkret udgift efter statsskattelo-
vens § 6, stk. 1, litra a ikke pr. defi-
nition udelukker, at udgiften kan
være omfattet af LL § 8 B, stk. 1.
Udgifter til forsøgs- og forsknings-
aktiviteter vil ofte være af en sådan
karakter, at de anses som udgifter,
der er afholdt for at udvide ind-
tægtsgrundlaget. Sådanne udgifter
Side 15 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kan ikke trækkes fra som driftsom-
kostninger efter statsskattelovens §
6 a. Ligningsloven § 8 B sikrer, at
der er hjemmel til fradrag for ud-
gifter, hvor virksomhederne lø-
bende udvider deres indtægts-
grundlag og etablerer ny virksom-
hed.
Der kan supplerende henvises til
kommentaren til høringssvaret fra
DE.
Derefter spørger KPMG
Acor
Tax, hvorledes virksomhederne
skal forholde sig til blandede
driftsmidler, der er anskaffet med
det formål både at indgå i produk-
tionen, og som berettiger til at
indgå i 116 pct. saldoen efter den
foreslåede § 5 D i afskrivningslo-
ven, men hvor driftsmidlet også
skal anvendes i forsøgs- og forsk-
ningsvirksomheden, og som der-
med også berettiger til det forhø-
jede fradrag på 130 pct. efter af-
skrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3.
Derudover spørger KPMG
Acor
Tax, om der skal foretages en for-
holdsmæssig fordeling af anskaf-
felsessummen efter anvendelsestid
i produktionen henholdsvis i for-
søgs- og forskningsvirksomheden.
Endelig spørger KPMG
Acor
Tax om, hvorledes virksomhe-
derne skal forholde sig til, hvis de
forholdsmæssige realiserede an-
vendelsestider i efterfølgende år
afviger fra de forholdsmæssige for-
ventede anvendelsestider i anskaf-
felsesåret.
Der vil som udgangspunkt altid
være behov for at foretage en kon-
kret vurdering ift., hvilke regler der
finder anvendelse i en given situa-
tion. Såfremt der er usikkerhed
om, hvorvidt der er tale om en ud-
gift, der kan fradrages som en for-
søgs- og forskningsudgift, eller un-
der øvrige skatteregler, er der også
mulighed for at anmode om et
bindende svar herom fra Skatte-
forvaltningen.
Side 16 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Landbrug og Fødevarer
(LF)
Landbrug og Fødevarer (LF)
værdsætter overordnet forslaget
om et investeringsvindue med øget
afskrivningsret samt forhøjelsen af
småaktivgrænsen til 30.000 kr.
LF foreslår, at investeringsvinduet
gælder til udgangen af
indkomståret
2022 og ikke til udgangen af
kalen-
deråret
2022.
LF’s forslag vil indebære, at inve-
steringsvinduet bliver længere for
nogle virksomheder og kortere for
andre, hvilket ikke er hensigtsmæs-
sigt. Hensigten er netop, at inve-
steringsvinduet skal være en hjælp
for alle virksomheder nu og her og
i en toårig periode frem til den 31.
december 2022.
LF foreslår, at også andre land-
brugsmaskiner end traktorer om-
fattes af investeringsvinduet, selv
om de ikke forsynes med nummer-
plader. F.eks. rendegravere bærer
kun nummerplader, når de ejes af
en maskinstation, men ikke hvis de
ejes af en landmand, der alene an-
vender køretøjet på sin mark.
Der henvises til kommentaren til
henvendelsen fra FSR
danske re-
visorer.
FoU
Landbrug & Fødevarer glæder sig
over, at den midlertidige forhøjelse
af fradrag for forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed til 130 pct. for-
længes til også at omfattet ind-
komståret 2022.
Landbrug & Fødevarer konstaterer
derudover, at den nuværende defi-
nition af, hvilke udgifter der kan
kvalificeres under reglerne, er svær
Der henvises til besvarelsen af hø-
ringssvaret fra DE.
Side 17 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og omkostningsfuld for virksom-
hederne. Landbrug & Fødevarer
anerkender dog samtidig, at af-
grænsningen er dynamisk, og
Landbrug & Fødevarer så gerne, at
afgrænsningen gjaldt endnu bre-
dere ift. den nuværende praksis på
området.
Landbrug & Fødevarer ser gerne,
at loftet over udgifter, der kan fra-
drages som udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed, blev udvi-
det til at gælde på selskabsniveau,
fremfor koncernniveau, som det
gælder under den nuværende ord-
ninger, der nu forlænges til og med
indkomståret 2022.
Der henvises til besvarelsen af hø-
ringssvaret fra DE.
Ledernes Hovedorganisa-
tion (Lederne)
Lederne støtter lovforslaget og ser
gerne, at Folketinget får de lang-
sigtede rammer på plads om et
skattesystem, der kan fremme den
grønne omstilling og sikre danske
virksomheders konkurrenceevne.
Det kan f.eks. ske ved at gøre for-
højelsen af fradraget for udgifter til
forsøgs- og forskningsvirksomhed
permanent.
Der henvises til kommentaren til
henvendelsen fra DE.
FoU
Lederne så dog gerne, at den mid-
lertidige ordning om forhøjelse af
fradraget for udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed til 130
pct. gøres permanent. Dette skal
ifølge Lederne særligt ses i lyset af,
at virksomhedslederne i relation til
den grønne omstilling træffer be-
slutninger om investeringer, som
Der henvises til besvarelsen af hø-
ringssvaret fra DE.
Side 18 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
rækker langt ud i fremtiden. Der-
for er der behov for klarhed og
stabilitet om de fremtidige ramme-
vilkår.
SEGES
SEGES spørger, om der kan selv-
angives efter de foreslåede regler,
selv om de endnu ikke er vedtaget
og trådt i kraft.
Det kan ikke bekræftes. Der hen-
vises supplerende til kommentaren
til henvendelsen fra FSR
danske
revisorer.
SEGES finder investeringsvinduet
hensigtsmæssigt, men det vil være
en fordel, hvis der ikke skal opde-
les i forskellige saldi.
Der henvises til kommentaren til
DE.
SEGES foreslår, at der indsættes
en bestemmelse om, at den af-
skrivningsberettigede saldo med
116 pct. afskrivninger kan fradra-
ges fuldt ud, når saldoværdien ud-
gør et grundbeløb på 26.000 kr. el-
ler derunder.
Det findes ikke hensigtsmæssigt
med en sådan bestemmelse. Dels
er investeringsvinduet midlertidigt,
dels skal § 5 D-saldoen med mer-
afskrivninger under alle omstæn-
digheder videreføres indtil udgan-
gen af indkomståret 2026, så det
sikres, at salg af driftsmidler be-
skattes korrekt.
SEGES spørger, om etablerings-
og iværksætterkontoordninger kan
anvendes på driftsmidler, der skal
indgå på den særskilte saldo efter §
5 D?
Det kan bekræftes. Dette var også
tilfældet med investeringsvinduet
fra 2012.
Der spørges, om valgene efter af-
skrivningslovens § 8, stk. 2, og § 9,
stk. 1, sidste pkt., er et frit valg.
Det kan bekræftes, jf. at der i lo-
ven står ”kan den skattepligtige
vælge”.
Side 19 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SEGES foreslår, at der udarbejdes
regler, som giver modregningsmu-
lighed mellem tab og avancer på
alle virksomhedens forskellige
driftsmiddelsaldi.
Det ligger uden for rammerne af
dette lovforslag og forekommer
ikke umiddelbart hensigtsmæssigt.
SEGES beder om en bekræftelse
på, at driftsmidler, som en virk-
somhed selv har produceret og
derpå anvender i sin egen produk-
tion, vil være omfattet af investe-
ringsvinduet, og at de samme
driftsmidler ved salg ikke vil være
omfattet af investeringsvinduet for
køberen, da driftsmidlerne ikke
længere vil være fabriksnye.
Det kan bekræftes, ligesom det var
tilfældet med investeringsvinduet
fra 2012.
SEGES spørger, om demo-model-
ler kan anses for fabriksnye drifts-
midler, og om en fabriksny traktor,
som en landmand har købt af en
maskinhandler, der har haft trakto-
ren på lager og ikke anvendt den i
sin drift, kan anses for fabriksny.
Der vil generelt være tale om et fa-
briksnyt driftsmiddel, hvis det
hverken har været overdraget til en
driftsvirksomhed eller har været i
drift hos en driftsvirksomhed, men
alene har udgjort en del af lagerbe-
holdningen hos en forhandler.
Under disse forudsætninger kan
spørgsmålet besvares bekræftende.
Der spørges, om et nyt skærebord,
der skal anvendes sammen med
mejetærskere, som landmanden al-
lerede ejer, kan omfattes af inve-
steringsvinduet, og om svaret er
det samme, hvis der købes en
brugt mejetærsker og samtidig et
fabriksnyt skærebord til mejetær-
skeren.
Der ændres med lovforslaget ikke
på den gældende praksis for, om
der er tale om køb af selvstændige
driftsmidler eller forbedring eller
vedligeholdelse af eksisterende
driftsmidler eller en integreret del
af et samlet driftsmiddel, herunder
samlesæt, eller om der er tale om
forbedring eller vedligeholdelse af
eksisterende driftsmidler.
I eksemplet vil skærebordet ikke
kunne anvendes selvstændigt. Det
indebærer, at skærebordet vil
Side 20 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skulle afskrives på samme måde
som det aktiv, det hører til, eller
eventuelt fratrækkes som en vedli-
geholdelsesudgift afhængig af de
konkrete forhold.
Kan det bekræftes, at staldinventar
er omfattet af investeringsvinduet
Ja, det kan bekræftes.
Kan det bekræftes, at en fuldstæn-
dig udskiftning eller en delvis ud-
skiftning af staldinventar kan om-
fattes af investeringsvinduet?
Der henvises til svaret oven for
om et skærebord til en mejetær-
sker.
Kan det bekræftes, at maskiner
med motor, der ikke drives af fos-
sile brændsler, f.eks. fordi de er el-
drevne, kan omfattes af investe-
ringsvinduet?
Ja, det kan bekræftes.
Maskiner, der drives af eller kan
drives af fossile brændsler, omfat-
tes derimod ikke af investerings-
vinduet.
Der spørges, om det er en forud-
sætning for at anvende investe-
ringsvinduet på fossildrevne køre-
tøjer, at de rent faktisk har num-
merplader på, sådan som det frem-
går af bemærkningerne. SEGES
tilføjer, at hvis det er tilfældet, bør
det ligeledes fremgå af lovens ord-
lyd.
Ja, det kan bekræftes. Ordlyden af
forslaget til ny § 5 D, stk. 3, 2. pkt.
vil blive præciseret ved at fjerne
ordene ”skal” og ”kan”.
SEGES finder, at maskiner såsom
mejetærskere bør kunne omfattes
af investeringsvinduet.
Der henvises til kommentaren til
henvendelsen fra FSR
danske re-
visorer.
Side 21 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SEGES spørger, hvordan sam-
menhængen er over til forbed-
rings- og vedligeholdelsesudgifter
på driftsmidler.
Der henvises til kommentaren
oven for til SEGES´ spørgsmål
om et skærebord til en mejetær-
sker.
Der spørges, om forbedringsudgif-
ter på driftsmidler, der allerede
omfattes af investeringsvinduet,
også kan indgå på investeringsvin-
duet.
Ja, det kan bekræftes. Anskaffel-
sessummen for forbedringerne kan
dog kun forhøjes med 16 pct., hvis
forbedringerne foretages i den pe-
riode, hvor investeringsvinduet
gælder, dvs. inden udgangen af
2022.
Der spørges til, hvad der sker ved
salg af aktiver på § 5 D-saldoen.
Som det fremgår af lovforslaget,
skal salgssummen ved salg fra § 5
D-saldoen forhøjes med 16 pct.
SEGES spørger, hvordan forsik-
rings- og erstatningssummer skal
behandles.
Det fremgår af afskrivningslovens
§ 48, at hvor andet ikke er særskilt
fastsat, behandles forsikrings- og
erstatningssummer som salgssum-
mer. Det indebærer som udgangs-
punkt, at en forsikrings- eller er-
statningssum, der vedrører aktiver
på § 5 D-saldoen for perioden
frem til udgangen af indkomståret
2026 med tillæg af 16 pct. skal fra-
drages i saldoen efter den foreslå-
ede § 5 D.
Det fremgår dog af afskrivningslo-
ven § 7, at udgifter til reparation af
et skadelidt driftsmiddel fradrages i
den skattepligtige indkomst, i det
omfang reparationsudgiften over-
stiger en forsikrings- eller erstat-
ningssum.
Side 22 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Hvis forsikrings- eller erstatnings-
summen er større end reparations-
udgiften, skal det overskydende
beløb fradrages i saldoværdien ef-
ter § 5 (dvs. den almindelige af-
skrivningssaldo).
Efter de gældende regler er det så-
ledes ikke den særlige saldo, der
har været anvendt som afskriv-
ningssaldo, men den almindelige
afskrivningssaldo i § 5, der skal re-
duceres, hvis en modtaget forsik-
rings- eller erstatningssum oversti-
ger reparationsudgiften. Reglerne
på dette område foreslås ikke æn-
dret.
SEGES spørger, hvordan der skal
forholdes, når et driftsmiddel skif-
ter fra erhvervsmæssig anvendelse
til ingen anvendelse og ikke over-
går til privat anvendelse.
Det vil sædvanligvis ikke føre til, at
driftsmidlet skal udgå af afskriv-
ningssaldoen, idet der ikke foreslås
ændringer på dette område.
SEGES rejser en række spørgsmål
i relation til investeringsvinduets
virkningstidspunkt.
SEGES spørger, om investerings-
vinduet kan anvendes i følgende
tilfælde:
1. Bindende aftale om køb den 1.
november 2020, fakturering 1.
november, betaling 15. no-
vember, levering og ibrugtag-
ning 1. december 2020:
SEGES´ svar: Ja
2. Bindende aftale om køb den 1.
november 2022, fakturering 1.
november, betaling 15. no-
Det kan bekræftes, at de alminde-
lige regler i afskrivningslovens § 3
for, hvornår et driftsmiddel anses
for anskaffet, også er afgørende
for, om et driftsmiddel anses for
anskaffet inden for eller uden for
investeringsvinduet, dvs. perioden
23. november 2020 til 31. decem-
ber 2022.
Det afgørende for, om investe-
ringsvinduet finder anvendelse, er
således, om driftsmidlet i den an-
førte periode er leveret til en
igangværende virksomhed i købe-
lovens forstand, er bestemt til at
indgå i virksomhedens drift og er
færdiggjort i et sådant omfang, at
Side 23 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vember 2022, levering 1. fe-
bruar 2023:
SEGES´ svar: Nej
det kan indgå i driften, jf. afskriv-
ningslovens § 3.
Datoen for aftalens indgåelse, fak-
turering og betaling er således ikke
afgørende for anskaffelsestids-
punktet efter afskrivningsloven.
SEGES´ spørgsmål i de to første
eksempler kan således generelt be-
kræftes.
For så vidt angår det tredje spørgs-
mål vil det afhænge af de nærmere
konkrete omstændigheder, hvor-
når driftsmidlerne er færdiggjort.
SEGES spørger, om saldoen kan
fradrages fuldt ud, hvis den udgør
under 26.000 kr. (2010-niveau) ved
udgangen af 2020.
Det antages, at der henvises til sal-
doen efter den foreslåede § 5 D.
Det kan besvares benægtende. Der
henvises til kommentaren til hen-
vendelsen fra Dansk Landbrug.
I relation til forslaget om at ændre
satsen i afskrivningslovens § 40 C,
stk. 8, for modregning af indtægts-
førte beløb vedrørende betalings-
rettigheder og mælkekvoter i tab
ved salg af landbrugs- eller skov-
brugsejendomme anfører SEGES,
at det forekommer uhensigtsmæs-
sigt at nedsætte modregningspro-
centen fra 25 til 22.
Forslaget er en direkte konsekvens
af nedsættelsen af selskabs- og
virksomhedsskattesatsen fra 25
pct. til 22 pct., som blev gennem-
ført i 2013.
Satsen for modregning i afskriv-
ningslovens § 40 C, stk. 8, bør
følge den til enhver tid gældende
sats for selskabs- og virksomheds-
skat.
Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Side 24 af 25
L 178 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2340774_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger til lovforslaget
Søfartsstyrelsen
Søfartsstyrelsen har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget
Ældresagen
Ældresagen har ingen bemærknin-
ger til lovforslaget.
Side 25 af 25