Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
L 177 Bilag 1
Offentligt
2340106_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kommenteret høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
Danmarks Innovationsfond, lov om Danmarks Forsknings- og Innovationspo-
litiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond og lov om Danmarks Grund-
forskningsfond
(Justering af Danmarks Innovationsfonds formål og opgaver, henlæggelse af
særlige virkemidler til fonden, justering af bestyrelsens kompetencer, etable-
ring af datagrundlag og remonstrationsordning m.v.)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 30. november 2020 sendt et udkast
til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisationer m.v. Høringen
har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 5. januar 2021, kl. 12, var der indkommet 35 hørings-
svar, hvoraf de 30 indeholder indholdsmæssige bemærkninger til lovforslaget.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger og de ændrin-
ger, der er foretaget i lovforslaget som følge heraf.
1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Høringsparterne tager overvejende godt imod initiativerne i lovforslaget. Det gælder
navnligt forslagene om, at det fastsættes i loven, at Danmarks Innovationsfond (her-
efter fonden) har til opgave at støtte hele værdikæden fra grundlagsskabende forsk-
ning til mere markedsnær udvikling og innovation, og at fonden skal fastlægge stra-
tegiske virkemidler, der kan løfte forsknings- og innovationskapaciteten inden for
hele forsknings- eller teknologiområder.
Der udtrykkes desuden tilfredshed med, at fonden skal koordinere sin bevillings-
funktion med relevante aktører i det samlede forsknings-, innovations- og erhvervs-
fremmesystem, og at der i lovforslaget er fokus på forsknings- og innovationsind-
satsen i SMV'er og videnbaseret iværksætteri.
Flere høringsparter henviser til den gode proces, hvor der med udgangspunkt i eva-
lueringen af Danmarks Innovationsfond og anbefalingerne fra det internationale pa-
nel Videnbaseret Innovation i Verdensklasse (VIV) er indgået en bred politisk aftale
om ændring af fondens lovgrundlag.
En række høringsparter forholder sig dog kritiske eller forbeholdne over for, at den
grønne omstilling fremhæves som et særligt fokusområde for fonden. Der henvises
i høringssvarene bl.a. til, at enkeltområder ikke bør fremhæves frem for andre vig-
tige områder som f.eks. digitalisering, sundhed eller fødevaresikkerhed, og at et
12. januar 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr. 2020-4908
Side 1/9
L 177 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2340106_0002.png
øget fokus på den grønne omstilling ikke må være til hinder for, at der bliver sat
fokus på andre vigtige samfundsudfordringer.
Derudover udtrykker visse høringsparter bekymring for fondens politiske uaf-
hængighed på baggrund af forslaget om, at det fastsættes i loven, at fondens ud-
møntning af tilskud skal ske i overensstemmelse med de politiske prioriteringer på
de årlige bevillingslove, og at der fra politisk side kan henlægges særlige virkemidler
til fonden.
2. Bemærkninger til lovforslagets enkelte dele
2.1. Fondens formål og opgaver
2.1.1. Styrket fokus på den grønne omstilling
Akademikerne
finder det positivt, at grøn omstilling bliver et gennemgående tema
for fondens virke, men ser det gerne præciseret, at fonden skal have en bred forsk-
ningsmæssig tilgang til både det grønne tema og andre politisk prioriterede over-
ordnede forskningstemaer.
CO-industri
bemærker, at den grønne omstilling lige nu er en altoverskyggende op-
gave, men finder, at der skal være opmærksomhed på, at Danmarks Innovations-
fond ikke bliver en grøn forskningsfond.
CO-industri
ønsker, at konkurrenceevne og
STEM bliver omfattet af fondens formål og opgaver.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR)
finder det hensigtsmæs-
sigt, at fonden får en ny og stærk placering i den danske strategi for grøn omstilling,
men pointerer, at fonden fortsat skal være den centrale aktør i fremme af den ge-
nerelle videnbaserede innovation i Danmark.
Danmarks Tekniske Universitet
bemærker, at det vil være relevant at fremhæve
digitalisering på linje med den grønne omstilling.
Dansk Erhverv
og
Dansk Industri
finder det uhensigtsmæssigt, at der med lovforsla-
get lægges op til at give det grønne område en særstatus.
Dansk Industri
udtrykker
bekymring for, at der med det store fokus på den grønne omstilling er risiko for, at
der ikke vil være tilstrækkelig fokus på forskning og udvikling inden for andre store
og vigtige områder, som f.eks. life science og digitalisering.
Dansk Magisterforening
bemærker, at store samfundsudfordringer som f.eks. kli-
makrisen kræver, at alle forskningsområder kan spille ind i forskning og innovation,
og at alle forskningsområder derfor skal kunne indgå i projekter, der modtager støtte
fra fonden.
Danske Universiteter
bemærker, at selv om det er naturligt og forståeligt, at fonden
forventes at spille en væsentlig rolle i den grønne omstilling, er det væsentligt, at
man fortsat sikrer gode muligheder for, at fonden også kan understøtte grundlags-
skabende og strategisk forskning, udvikling og innovation på andre områder med
væsentligt samfundsbehov eller potentiale.
Ingeniørforeningen
IDA
finder det udmærket, at grøn omstilling fremhæves som
et eksempel på et særligt samfundsmål i formålsbeskrivelsen, men bemærker, at
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/9
L 177 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2340106_0003.png
det er vigtigt, at andre samfundsformål ikke udelukkes, f.eks. materiale- og produk-
tionsteknologi, digitalisering, automatisering, sundhedsteknologi m.v.
Lægeforeningen
bemærker, at det er positivt, at regeringen vil investere mere i grøn
omstilling, men påpeger, at der er andre samfundsudfordringer på bl.a. sundheds-
området, der ligeledes bør prioriteres.
Lægemiddelindustriforeningen
anerkender vigtigheden af det grønne område, men
finder, at det grønne fokus, der lægges ned over fonden, er uhensigtsmæssigt, da
fonden bør have mulighed for at støtte de bedste forsknings- og innovationsprojek-
ter, uanset fag- eller udfordringsområde.
Landbrug & Fødevarer
bemærker, at der med en snæver fortolkning af politisk pri-
oriterede samfundsudfordringer er risiko for, at det ikke er muligt at finde finansiering
af andre væsentlige forskningsområder, f.eks. fødevaresikkerhed.
Region Syddanmark
bemærker, at det kan overvejes at styrke fondens fokus på
klima og grøn omstilling yderligere ved eksempelvis at gennemføre vurderinger af
klimaeffekten af de projekter, som fonden støtter.
Ministeriet
bemærker, at det følger af den politiske aftale af 23. november 2020 om
ændring af fondens lovgrundlag, at aftalepartierne er enige om, at fonden skal un-
derstøtte løsninger på politisk prioriterede samfundsudfordringer, herunder den
grønne omstilling af samfundet og erhvervslivet.
Ministeriet
bemærker desuden, at det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at
fonden ud over et fokus på den grønne omstilling fortsat vil skulle spille en vigtig
rolle i at løfte forsknings- og innovationsindsatsen inden for andre politisk priorite-
rede områder som f.eks. sundhed og velfærdsteknologi samt digitalisering.
Ministeriet
vil på baggrund af høringssvarene uddybe bemærkningerne, så det ty-
deligere fremgår, at fonden skal kunne støtte forskning og innovation inden for alle
tematiske indsatsområder, såfremt der prioriteres midler hertil på de årlige bevil-
lingslove, eller såfremt fonden tildeles midler på de årlige bevillingslove uden forud-
bestemt politisk prioritering.
2.1.2. Langsigtet talent- og kapacitetsopbygning
DFiR
bemærker, at det skal være en central opgave for fondens fremme af grund-
lagsskabende viden at understøtte forskeruddannelse- og træning af høj kvalitet, og
at de anvendte virkemidler, der udvikles i fonden til at imødekomme denne opgave,
således også skal fokusere på kapacitetsopbygning forankret i mennesker og i sam-
spil med øvrige aktører understøtte videre karriereveje for disse forskeruddannede
mennesker.
Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri
og
GTS
bemærker, at det ud over tilskud til
ph.d.er og postdocs, som nævnes i bemærkningerne, er mindst lige så vigtigt med
kapacitetsopbygning i form af fysisk eller digital infrastruktur, herunder etablering af
test-, demonstrations- og udviklingsfaciliteter.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/9
L 177 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2340106_0004.png
Danmarks Tekniske Universitet, Danske Universiteter, Aalborg Universitet
og
Aar-
hus Universitet
anfører, at der er behov for, at tilskud til ph.d.-studerende skal ske
som fuld finansiering af hele ph.d.-forløb både i de individuelle talentprogrammer,
og når ph.d.-forløb indgår som delelementer i de andre virkemidler.
Ministeriet
bemærker, at den foreslåede opgave for fonden med at opbygge lang-
sigtet forsknings- og innovationskapacitet, herunder talentudvikling, følger op på
evalueringen af fonden fra marts 2019.
Ministeriet
bemærker desuden, at fonden inden for rammerne af loven kan støtte
kapacitetsopbygning i form af f.eks. fysisk eller digital infrastruktur, herunder etab-
lering af test-, demonstrations- og udviklingsfaciliteter, såfremt etableringen af faci-
liteterne i øvrigt sker inden for rammerne af fondens formål. Dette vil blive skrevet
ind i bemærkningerne. Fonden fastlægger som udgangspunkt selv sine virkemidler,
og det er derfor som udgangspunkt op til fonden at tilrettelægge virkemidler, der
støtter fysisk og digital infrastruktur, i det omfang fonden vurderer, at det er hen-
sigtsmæssigt.
Ministeriet
bemærker derudover, at det følger af bemærkningerne til det foreslåede
§ 3, stk. 2, nr. 3, at fondens støtte til talentudvikling f.eks. kan være i form af tilskud
til ph.d.er og postdocs. Da det som udgangspunkt er fonden selv, der fastlægger
sine virkemidler, vil den konkrete finansieringsmodel af ph.d.-forløb være et anlig-
gende for fonden i forbindelse med tilrettelæggelsen af de enkelte virkemidler.
2.1.3. Øvrige bemærkninger til fondens formål og opgaver
Akademikerne
bemærker, at det bør fremgå tydeligt, at det er en vigtig opgave for
fonden at støtte strategisk forskning, herunder grundforskning, bredt set.
Danske Professionshøjskoler
bemærker, at den offentlige sektor bør nævnes på
lige fod med virksomheder gennem hele det foreslåede § 3, stk. 2.
Danske Universiteter
og
Københavns Universitet
foreslår, at der i lovteksten stilles
krav om bredere tilgang til værdiskabelsesbegrebet, så samfundsgavnlige effekter
som eksempelvis klima-, miljø-, sygdomsforebyggelses- og trivselsmæssige effek-
ter sidestilles med kommerciel værdiskabelse, så længe forskningen søger mod an-
vendelse og løsning af politisk udpegede samfundsudfordringer.
Danske Universi-
teter
bemærker desuden, at der bør henvises til grundlagsskabende forskning på
linje med strategisk forskning, udvikling og innovation.
DIIS
finder, at grundforskningselementet godt kunne styrkes yderligere i loven.
DEA
vurderer, at fondens dobbelte formål ikke fremgår tydeligt af lovforslaget, da
formålsbestemmelsen kan læses sådan, at målet om at bidrage til at løse samfunds-
udfordringer er underordnet målet om bidrage til vækst og beskæftigelse. Det findes
vigtigt, at det dobbelte formål står tydeligt, da en kommende DEA-analyse viser, at
fonden har tolket formålet om vækst og beskæftigelse noget snævert.
Dansk Industri
bemærker, at kravet om vækst og beskæftigelse skal være opfyldt,
så der ikke kan ske en politisk prioritering af områder, der ikke bidrager til vækst og
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/9
L 177 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2340106_0005.png
beskæftigelse, og at det samme gør sig gældende i forhold til tilføjelsen af, at fon-
dens udmøntning skal understøtte udvikling af løsninger på samfundsudfordringer
til gavn for den offentlige sektor.
Finans Danmark
opfordrer til, at der lovens § 2, stk. 2, indføjes en konkret henvis-
ning til de nationale styrkepositioner, da det er igennem disse, at de konkrete inno-
vations- og forskningsinitiativer vil blive iværksat.
Københavns Universitet
bemærker, at det bør være helt tydeligt, at fondens formål,
som fremgår af § 2, er ligestillede.
Region Sjælland
bemærker, at der er behov for at tydeliggøre og præcisere, at hen-
visningen til højtuddannede medarbejdere i det foreslåede § 3, stk. 1, nr. 3, skal
omfatte personer med både korte, mellemlange og lange videregående uddannel-
ser.
Ministeriet
har noteret sig høringsparternes bemærkninger til lovforslaget. De fore-
slåede ændringer følger af den politiske aftale af 23. november 2020 om ændring
af fondens lovgrundlag.
Ministeriet
bemærker, at de formål, som fonden skal varetage i henhold til lovens
§ 2, som udgangspunkt skal anses som ligestillede, uden at dette dog betyder, at
disse formål nødvendigvis vil skulle indgå med samme vægt i de konkrete projekter
m.v., som fonden støtter. Dette vil blive præciseret i bemærkningerne til bestem-
melsen.
2.2. Fondens tilskud og virkemidler
Danmarks Tekniske Universitet
ser som udgangspunkt med stor velvilje på, at de
politiske prioriteringer i højere grad bliver styrende med lovændringen, men frygter,
at potentialet i forskning og innovation ikke fuldt ud kan udløses, hvis prioriterin-
gerne er for snævre, kortsigtede eller svingende, og der kan således mangle finan-
siering til mulige gennembrud i ikke-prioriterede områder. Der opfordres til, at loven
tager højde for dette, således at der kan afsættes substantielle og øremærkede
midler til fri innovation og nye teknologiske muligheder.
Dansk Erhverv
finder det stærkt problematisk, at der lægges op til, at den politiske
kontrol med fonden bliver væsentligt større, bl.a. med forslaget om politisk fastsæt-
telse af virkemidler.
DFiR
bemærker, at selv om fonden vil få en styrket rolle til at udmønte midler i over-
ensstemmelse med politiske prioriteringer, er det vigtigt, at der er forudsigelighed
om, at de politiske prioriteringer friholder et højt niveau af innovationsfremmemidler,
som er frie og uafhængige af politiske beslutninger.
Lægemiddelindustriforeningen
finder det naturligt, at fonden skal udmønte sine mid-
ler i overensstemmelse med de politiske ønsker og prioriteringer, men mener, at
man fra politisk side bør afholde sig fra at fastsætte virkemidler, ligesom det ikke er
en politisk opgave at påvirke de konkrete udmøntninger.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/9
L 177 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2340106_0006.png
Roskilde Universitet
anerkender behovet for, at udmøntning af tilskud skal ske i
overensstemmelse med de politiske prioriteringer, men ønsker samtidig at udtrykke
bekymring over den ændring i balancen mellem strategisk og fri forskning, som
dette medfører.
Syddansk Universitet
bemærker, at der er risiko for, at fonden i sin praksis og prio-
riteringer bliver for politisk styret og ikke tilstrækkeligt understøtter anden forskning
og teknologi med særligt potentiale.
Ministeriet
bemærker, at det fremgår af den politiske aftale af 23. november 2020
om ændring af fondens lovgrundlag, at aftalepartierne er enige om, at fondens ud-
møntning af tilskud skal ske i overensstemmelse med de politiske prioriteringer, der
fastsættes på de årlige bevillingslove. Det kan f.eks. være på baggrund af de årlige
aftaler om fordeling af forskningsreserven, på baggrund af finanslovens øvrige dele
eller på baggrund af aktstykker vedtaget i Folketinget Finansudvalg.
Ministeriet
bemærker endvidere, at der fortsat kan afsættes midler uden politisk
prioritering på de årlige bevillingslove, såfremt Folketinget vælger dette. Loven fast-
sætter ikke nærmere rammer for balancen mellem politisk prioriterede midler og
øvrige midler, ligesom loven ikke fastsætter nærmere rammer for, hvilke konkrete
områder der kan prioriteres politisk. Det vil være op til Folketinget at fastsætte de
politiske prioriteringer på de årlige bevillingslove.
Ministeriet
bemærker, at den foreslåede hjemmel i § 4 stk. 3, der giver mulighed
for, at der kan fastsættes bevillinger på de årlige bevillingslove til politisk fastsatte
virkemidler, vil svare til den hjemmel, der allerede eksisterer for Danmarks Frie
Forskningsfond. Endeligt bemærkes, at alle beslutninger om udmøntning af midler
til konkrete aktiviteter og projekter som hidtil vil blive taget i fuld armslængde fra det
politiske niveau.
2.3. Krav til bestyrelsens kompetencer m.v.
Akademikerne
ser gerne, at der i bestyrelsen gives plads til et medlem, der har et
strategisk blik på videnoverførsel på tværs af hele landet.
Copenhagen Business School
Handelshøjskolen
bemærker, at det vil være hen-
sigtsmæssigt at præcisere, at bestyrelsens medlemmer bør repræsentere forsknin-
gen bredt, herunder ikke mindst samfundsvidenskab og humaniora.
Danmarks Tekniske Universitet
foreslår, at minimum et medlem af bestyrelsen skal
være aktiv på et dansk universitet.
Dansk Erhverv
finder det unødvendigt og direkte uhensigtsmæssigt, at det grønne
område får særstatus i kravene til bestyrelsens sammensætning, men finder, at det
bør tilstræbes, at bestyrelsen sammensættes af de bedst kvalificerede medlemmer,
der kan dække alle relevante fagområder, og som bl.a. repræsenterer solid innova-
tionserfaring og teknologisk fremsyn.
Dansk Magisterforening
finder, at bestyrelsen med fordel kan sikres erfaring med
arbejdsmarkedet for vidensarbejdere.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/9
L 177 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2340106_0007.png
Københavns Universitet
foreslår, at kravene til bestyrelsen suppleres med et krav
om erfaring med strategisk og udfordringsdrevet forskning på tværs af faglige ho-
vedområder, herunder offentlig-privat forsknings- og innovationssamarbejde.
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser
bemærker, at det kan
være en udfordring for arkitektur og design, hvis der i fonde, der støtter forskning,
ikke sidder medlemmer med en forskningsfaglig baggrund inden for disse fag.
Aarhus Universitet
foreslår, at kravet om erfaring med grøn omstilling ændres til et
mere generelt krav om erfaring med de fagområder, der politisk prioriteres i fondens
udmøntning af midler.
Ministeriet
bemærker, at det følger af den politiske aftale af 23. november 2020 om
ændring af fondens lovgrundlag, at aftalepartierne er enige om, at fondens besty-
relse skal sammensættes, således at der indgår en eller flere repræsentanter med
erfaring inden for grøn omstilling. Det følger desuden af aftalen, at en eller flere
repræsentanter med erfaring inden for videnbaseret iværksætteri samt anvendelse
og kommercialisering af forskningsresultater skal være repræsenteret i bestyrelsen.
Partierne er enige om, at bestyrelsens medlemmer, der repræsenterer erfaring på
dette område, med fordel kan være aktive erhvervsfolk.
2.4. Fondens koordineringsforpligtelse
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
og
Landbrug & Fødevarer
bemærker, at
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse bør nævnes som en af de aktører i det sam-
lede forsknings-, innovations- og erhvervsfremmesystem, som fonden skal koordi-
nere med.
Landbrug & Fødevarer
finder desuden, at det bør nævnes eksplicit, at
koordineringsforpligtelsen med de øvrige forskningsfinansierende organer omfatter
internationalt forskningssamarbejde, herunder en forpligtende koordinering hvad
angår samfinansierende instrumenter under EU's forsknings- og innovationspro-
grammer.
DFiR
finder det positivt med bedre koordinering og samarbejde med øvrige aktører,
men henleder bl.a. opmærksomheden på, at tværfaglighed er centralt for at komme
i mål med den grønne omstilling og andre store samfundsudfordringer. Det bemær-
kes, at selvstændige
”grønne” afgrænsninger
kan vanskeliggøre en egentlig inter-
disciplinaritet med ligeværdig inddragelse af f.eks. humaniora, samfundsvidenska-
berne og det kunstneriske område, hvorfor fonden må få ansvar for at blive opsø-
gende og inddrage de institutioner, forskergrupper m.fl., som er nødvendige at
trække på, for at komme i mål med den grønne omstilling, men som muligvis får
vanskeligt ved selvstændigt at se sig selv i opslag m.v.
Dansk Industri
finder det heller ikke i forhold til fondens koordineringsforpligtelse
nødvendigt særskilt at fremhæve den grønne omstilling.
FH
finder, at det bør betones, at det er særligt vigtigt at koordinere med Vækstfon-
den, således at adgangen til risikovillig kapital lettes.
Aalborg Universitet
anbefaler, at der sikres tydeligere definerede berøringsflader
mellem fonden og UDP'erne, da fonden ved en bedre koordinering med UDP’erne
vil kunne sikre den afgørende implementering af sine løsninger samt blive frigjort til
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 7/9
L 177 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2340106_0008.png
at fokusere målrettet på strategisk forskning og innovation, herunder risikovillig un-
derstøttelse af innovative løsninger på et tidligt modenhedsniveau.
Aarhus Universitet
anfører, at mens det er oplagt, at offentlige myndigheder koordi-
nerer, er der en principiel forskel i forhold til at koordinere med private bevillingsgi-
vere, der skal operere i overensstemmelse med fondens fundats, og at dette derfor
ikke skal være et krav.
Ministeriet
bemærker, at det vil blive skrevet ind i bemærkningerne, at fondens
koordineringsforpligtelse også omfatter EU's forsknings- og innovationsprogram-
mer, Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og Vækstfonden m.v.
2.5. Etablering af datagrundlag
Akademikerne
og
Dansk Magisterforening
finder det meget positivt, at der indføres
en forpligtelse for fonden til at etablere et datagrundlag, men ser gerne, at forplig-
telsen bliver mere generel, så datagrundlaget omfatter hele fondens virke.
Aarhus Universitet
bemærker, at datagrundlaget bør omfatte data om ansøgnings-
aktivitet og succesrater på institutions- og virkemiddelniveau, samt at den enkelte
institution som minimum har adgang til egne data på disse områder.
Ministeriet
kan oplyse, at ministeriet har igangsat et konkret projekt om etablering
af en central database for offentlige fonde, hvor hovedparten af de efterspurgte op-
lysninger indgår i indsamlingsgrundlaget.
Ministeriet
bemærker, at det følger af forslaget til nyt § 26 a, stk. 2, at uddannelses-
og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om etablering af datagrund-
lag, herunder om indsamling, afrapportering og offentliggørelse m.v. af data. Beslut-
ning om indsamling af bestemte oplysninger vil blive truffet på baggrund af dialog
mellem fonden og ministeriet og med inddragelse af relevante interessenter efter
behov.
Ministeriet
bemærker desuden, at det i forhold til forskningsinstitutioners adgang til
data opdelt på institutionsniveau er ambitionen, at der stilles data til rådighed i of-
fentligt tilgængelige rapporter, hvor der blandt andet vil kunne selekteres på ansø-
gerens institution.
2.6. Revision
Rigsrevisionen
anfører, at det vil være mere korrekt at formulere den foreslåede
bestemmelse i § 26 b, stk. 2, således, at det fremgår, at fondens regnskab er om-
fattet af Rigsrevisionens revision i henhold til lov om revisionen af statens regnska-
ber m.m.
Ministeriet
bemærker, at den relevante bestemmelse vil blive justeret som anbefa-
let af Rigsrevisionen.
2.7. Andet
Danmarks Tekniske Universitet
opfordrer til, at der indsættes en bestemmelse om
fremtidig evaluering af loven, der bør omfatte konsekvenserne af lovændringen,
herunder udmøntning af disse i praksis.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 8/9
L 177 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2340106_0009.png
Ingeniørforeningen
IDA
savner, at der i beskrivelsen af fondens virke også er fo-
kus på fondens forpligtelse til at vidensprede/vidensformidle forskningsresultater fra
fondens egne store forskningsprojekter til resten af samfundet
herunder de mindre
virksomheder, GTS'er, klyngenetværk m.m. samt ligeledes medvirke til at sikre vi-
denspredning/vidensformidling af resultater fra lovende forskningsprojekter i andre
offentlige fonde og basisforskningsprojekter, hvilket var et vigtigt forbedringspunkt i
VIV-panelets anbefalinger.
Ministeriet
vurderer ikke, at der er behov for at indsætte en bestemmelse i lov-
forslaget om evaluering af lovændringen, da der løbende følges op på fondens ak-
tiviteter, herunder gennem Uddannelses- og Forskningsstyrelsens løbende tilsyn og
dialog med fonden.
Ministeriet
bemærker, at fonden med forslaget om ændring af § 21 får til opgave
at koordinere sine aktiviteter med relevante forsknings- og innovationsudførende
aktører i det samlede forsknings-, innovations- og erhvervsfremmesystem. Dette vil
indebære
koordination med GTS’er,
klyngeorganisationer og universiteter, herun-
der sammensætningen af virkemidler og temaer for opslag. Der vurderes ikke at
være behov for at pålægge fonden yderligere forpligtelser.
Ministeriet
bemærker desuden,
at universiteterne, GTS’erne
og klyngeorganisati-
onerne allerede er forpligtet til at bidrage til videnformidling og videnspredning via
anden lovgivning eller kontrakter med ministeriet.
3. Øvrige ændringer efter høringen
Ud over de præciseringer af bemærkningerne, som er beskrevet ovenfor, er der
foretaget enkelte andre sproglige præciseringer i lovforslaget, herunder i det fore-
slåede § 3, stk. 1, og § 7, stk. 3, som anbefalet i høringssvaret fra Danmarks Frie
Forskningsfond.
Der er derudover foretaget følgende ændringer i lovforslaget efter høringen:
Der er indarbejdet forslag til mindre konsekvensændringer af lov om Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond samt
lov om Danmarks Grundforskningsfond som følge af de foreslåede regler om
forbud mod personsammenfald i forskningsrådssystemet, hvor der lægges op til
at sondre mellem medlemmer af udvalg med bevillingskompetence og udvalg,
der alene er rådgivende.
Endeligt er der foretaget en præcisering af § 22 i lov om Danmarks Innovations-
fond, der bemyndiger uddannelses- og forskningsministeren til at fastsætte nær-
mere regler om fondens bevillingsfunktion. Den foreslåede ændring har navnlig
til formål at bringe bestemmelsens ordlyd i overensstemmelse med de bemyndi-
gelsesbestemmelser, der er fastsat i den øvrige lovgivning på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 9/9