Erhvervsudvalget 2020-21
L 175
Offentligt
2380128_0001.png
Erhvervsudvalget 2020-21
L 175 - endeligt svar på spørgsmål 2
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
19. april 2021
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 175 stillet af udvalget den 12. april 2021
efter ønske fra Heidi Bank (V).
Spørgsmål:
Afskaffelsen af genanskaffelsesværdien som værdiansættelsesmetode og
overgangen til markedsværdien har særlig betydning for specialiserede in-
dustriejendomme. Er ministeren enig i, at det den nye værdiansættelsesme-
tode vil give lavere værdier på papiret, selv om det underliggende aktiv er
det samme som i dag, og vil ministeren give tilsagn om, at der skal findes
en løsning, der sikrer, at værdiansættelse af specialiserede industriejen-
domme også fremadrettet er operationel inden for rammerne af markeds-
værdi på europæisk plan, og at det ikke bliver meget dyrere at belåne denne
type ejendomme fremover?
Svar:
Realkreditinstitutter skal i dag som hovedregel vurdere belånte ejendomme
til markedsværdi. Der er en klar lovgivningsmæssig begrænsning på, hvilke
ejendomme der kan vurderes på baggrund af genanskaffelsesværdi. Lov-
forslaget indebærer, at det ikke længere er muligt at bruge en undtagelse,
der alene benyttes på et begrænset antal ejendomme og dermed af et be-
grænset antal virksomheder.
Afskaffelsen vil således ikke medføre generelle ændringer i virksomheders
finansieringsvilkår, da undtagelsen anvendes i begrænset omfang. Udlån,
finansieret med realkreditobligationer, hvor værdien af den bagvedlig-
gende ejendom opgøres til genanskaffelsesværdi, udgør blot 15 mia. kroner
ud af et samlet udlån finansieret med realkreditobligationer på 3200 mia.
kroner. Det skal endvidere understreges, at anvendelsen af genanskaffel-
sesværdi er en ren dansk mulighed. Ophævelsen af muligheden for værdi-
ansættelse til genanskaffelsesværdi ligestiller derfor danske realkreditinsti-
tutter med øvrige obligationsudstedere i EU, der ikke har mulighed for at
anvende denne værdiansættelsesmetode.
Lovforslaget indebærer imidlertid også, at der opretholdes en mere ind-
skrænket undtagelse i lovgivningen på området, hvorunder det i visse, kon-
krete tilfælde er muligt at bruge genanskaffelsesværdi. Under denne undta-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 175 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om provenutab for dansk realkredit, som følge af at virksomheder med produktionsanlæg ikke længere kan belåne genanskaffelsesværdi i Danmark, men må afsøge det internationale lånemarked, f.eks. det amerikanske, til erhvervsministeren
2/2
gelse er det muligt at anvende genanskaffelsesværdi inden for markedsvær-
dibegrebet, som det er fastlagt i de internationale vurderingsstandarder, for
ejendomme der meget sjældent omsættes, og hvor der ikke findes et mar-
ked. Det er forventningen, at denne undtagelse vil gælde for alle typer af
dækkede obligationer efter revideringen af reglerne om værdiansættelse,
der ventes at finde sted i andet halvår af 2021. Undtagelsen kan dog ikke
rumme hele ejendomskategorier, og gælder således kun i enkelte tilfælde.
Det er korrekt, at genanskaffelsesværdien typisk er højere end markeds-
værdien. Belåningsgrundlaget kan dermed fremover i konkrete tilfælde
blive lavere ved belåning af specialiserede industriejendomme eller ejen-
domme til brug for energiforsyning, som er de typer ejendomme, hvor gen-
anskaffelsesværdi oftest anvendes i dag.
Ophævelsen af muligheden for at anvende genanskaffelsesværdi medfører
dog ikke i sig selv ændringer på
eksisterende lån.
Eksisterende lån kan så-
ledes refinansieres i overensstemmelse med låneaftalen.
For virksomheder, der skal optage
nye lån,
kan afskaffelsen af genanskaf-
felsesværdi betyde dyrere lån. Det skyldes, at det lavere belåningsgrundlag
indebærer, at en mindre del af belåningen fremover kan ske med de relativt
billigere realkreditlån sammenlignet med situationen i dag.
Når reglerne i bekendtgørelserne om værdiansættelse vil skulle revideres i
andet halvår af 2021 som følge af lovforslaget, vil Finanstilsynet, som jeg
tilkendegav under 1. behandlingen af L 175, inddrage realkreditinstitut-
terne og de relevante erhvervsorganisationer med henblik på at sikre, at
værdiansættelse af specialiserede industriejendomme mv. også fremadret-
tet er operationel inden for rammerne af markedsværdi, som denne er fast-
sat og anvendes på europæisk plan.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 1 ad L 175.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup