Folketingets Erhvervsudvalg
5. marts 2021
L175 Implementering af covered bonds direktivet og revision af markedsværdiansættelsesprincippet
Danske virksomheders adgang til billig realkreditfinansiering er med til at sikre konkurrencedygtighed på
eksportmarkederne samt fastholde og sikre arbejdspladser i Danmark. Vi skriver til Erhvervsudvalget for at
henlede opmærksomheden på en problemstilling, der potentielt vil få stor betydning for udlån og
finansieringsomkostninger til en række danske virksomheders specialindrettede produktionsejendomme,
som eksempelvis slagterier, mejerier, produktionsanlæg til medicinalvirksomhed, beton- og asfaltfabrikker
mv.
Den 24. februar 2020 blev lovforslag L175 fremsat. Lovforslaget skal implementere
EU’s covered bonds
direktiv. Der lægges blandt andet op til ophævelse af adgangen til, at disse produktionsejendomme kan
værdiansættes efter deres genanskaffelsesværdi. Værdifastsættelsen, som afgør udmålingen af
ejendommens belåningsgrad, kan fremadrettet kun ske efter anlæggenes markedsværdi.
Baseret på den praksis, som Finanstilsynet hidtil har anlagt på markedsværdiansættelse, vil denne ændring
i nogle tilfælde reducere realkreditbelåningen på denne type produktionsejendomme med helt op til 75 pct.
Denne ændring af finansieringsvilkårene for realkreditfinansieringen vil betyde, at disse virksomheder
fremover vil få reduceret adgang til langsigtet stabil realkreditfinansiering, hvilket kan få negativ indvirkning
på deres vækstmuligheder, særligt i forhold til arbejdspladser i landdistrikterne. Finansieringen af sådanne
ejendomme vil fremover skulle findes andre steder i markedet, hvor den vil være dyrere og mere kortsigtet.
DI og Landbrug & Fødevarer anslår, at der i dag er RO-belåning til specialindrettede produktionsejendomme
for ca. 15 mia. kr.
Hvis den nuværende praksis for markedsværdiansættelsesprincippet ikke genbesøges, vil disse
produktionsanlægs muligheder for investeringer som led i den bæredygtige omstilling blive begrænset
uhensigtsmæssigt. Der er således behov for revision af principperne for opgørelse af markedsværdi for at
imødegå den forringede adgang til realkreditfinansiering, der opstår for visse segmenter af låntagere ved
afskaffelsen af genanskaffelsessummen som værdiansættelsesprincip.
I Erhvervsministeriets høringsnotat fremgår det, at der skal igangsættes en
værdiansættelsesbekendtgørelsen med inddragelse af relevante erhvervsorganisationer:
revision
af
”[…]
Generelt skal det bemærkes, at ophævelsen af muligheden for at anvende
genanskaffelsesværdi ikke indskrænker muligheden for at foretage fremadrettede
justeringer i værdiansættelsesbekendtgørelsen, da muligheden herfor følger af den
generelle hjemmel for Finanstilsynet til at fastsætte regler om værdiansættelse af fast
ejendom som fastlagt i § 12 lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. Reglerne om
værdiansættelse vil således også skulle revideres som følge af lovforslaget. I den
forbindelse vil realkreditinstitutterne og de relevante erhvervsorganisationer blive inddraget
med henblik på at sikre, at værdiansættelse af specialiserede industriejendomme også
fremadrettet er operationel. Det skal dog være inden for rammerne af markedsværdi, som
denne er fastsat og anvendes på europæisk plan.”
Vi hilser Erhvervsministerens udmelding om en revision af værdiansættelsesbekendtgørelsen velkommen,
og vi skal i den forbindelse understrege behovet for en mere holistisk tilgang til markedsværdiprincippet, der
i vores øjne bør afspejle, at rentabiliteten i specialindrettede produktionsejendomme bør betragtes bredere