Erhvervsudvalget 2020-21
L 175 Bilag 1
Offentligt
2340245_0001.png
NOTAT
15. januar 2021
2. ordførernotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov
om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., lov om finansiel virk-
somhed og lov om et skibsfinansieringsinstitut
(Gennemførelse af direk-
tiv om udstedelse af og offentligt tilsyn med dækkede obligationer og fast-
sættelse af overdækningskrav m.v. på baggrund af kapitalkravsforordnin-
gen (CRR))
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at gennemføre EU-direktivet om udstedelse
af dækkede obligationer og offentligt tilsyn med dækkede obligationer og
ændring af kapitalkravsforordningen (CRR) i forlængelse heraf
1
. Danske
penge- og realkreditinstitutter samt Danmarks Skibskredit
2
benytter dæk-
kede obligationer til at finansiere lån med pant i fast ejendom og skib.
Direktivet og forordningen har til formål at skabe et harmoniseret grundlag
for regulering af dækkede obligationer i EU. Det var en dansk prioritet un-
der forhandlingerne, at kerneelementerne i det danske realkreditsystem
kunne bevares inden for EU-rammen, og at den byggede på velfungerende
modeller som den danske. Det blev i høj grad imødekommet, og de danske
regler på området er grundlæggende i overensstemmelse med de nye EU-
regler.
Forslaget har derfor karakter af minimumsimplementering, således at der i
udgangspunktet alene foretages de ændringer, som vurderes at være nød-
vendige for at opfylde direktivets krav, og som indebærer færrest mulige
ændringer af de eksisterende danske regler for udstedelse af dækkede obli-
gationer.
Det væsentligste nye i forslaget er et likviditetskrav for dækkede obligati-
oner og et krav om minimumsoverdækning for særligt dækkede obligatio-
ner.
Likviditetskravet stammer fra direktivet og indebærer, at institutterne skal
have en vis mængde af likvide aktiver til rådighed for at sikre, at der er
tilstrækkelig likviditet i perioder, hvor instituttet har svært ved at skaffe
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/2162 af 27. november 2019 og Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) 2019/2160 af 27. november 2019.
2
Skibsfinansieringsinstituttet Danmarks Skibskredit er et specialiseret kreditinstitut reguleret af
egen lovgivning i form af lov om et skibsfinansieringsinstitut. Instituttets forretningsområde er alene
udlån til skibe finansieret ved udstedelse af dækkede obligationer.
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2340245_0002.png
2/16
likviditet i markedet. Der er visse muligheder i direktivet for at undtage fra
kravet eller lempe det, som er udnyttet i lovforslaget.
Kravet om minimumsoverdækning stammer fra forordningen og medfører,
at et kapitalcenter, dvs. en gruppe af aktiver (lån, værdipapirer mv.) og pas-
siver (udstedte obligationer m.v.) inden for det samme institut, skal holde
andre aktiver end de obligationsfinansierede lån, der i forvejen ligger i ka-
pitalcenteret. Der er tale om en yderligere kapitalmæssig polstring af kapi-
talcentrene. Det er muligt under visse betingelser nationalt at sætte et lavere
niveau af overdækning (ned til 2 pct. af værdien af de udstedte obligationer)
end udgangspunktet i forordningen (5 pct.). Disse betingelser vurderes at
være opfyldte i Danmark, hvorfor kravet er sat på det laveste niveau i lov-
forslaget.
Forslaget blev sendt i høring den 23. oktober med frist den 23. november.
Der er modtaget fem høringssvar med bemærkninger. Den overordnede
modtagelse af forslaget har været positiv. Høringssvarene er gennemgået
og kommenteret i det følgende.
2. Generelle bemærkninger
Finans Danmark udtrykker tilfredshed med den foreslåede implementering.
Finans Danmark kvitterer for, at der i lovudkastet er lagt op til at anvende
minimumskravet til overdækning og til at udnytte de relevante undtagelser
i forhold til likviditetsbufferkravet. Finans Danmark kvitterer endvidere
for, at Finanstilsynet i fastlæggelse af de nærmere retningslinjer for inve-
storinformation vil have fokus på ikke at påføre institutterne unødige ad-
ministrative omkostninger.
Parcelhusejernes Landsforening har tilkendegivet, at henset til, at vi har et
meget sikkert realkreditsystem, synes det unødvendigt med et nyt kapital-
krav, der kan overvælte omkostninger på låntagerne. Parcelhusejernes
Landsforening er derfor glade for, at man fra dansk side vil vælge det mi-
nimumsniveau for det nye krav, som EU-reglerne giver mulighed for.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening har oplyst, at de tilslutter sig Finans
Danmarks bemærkninger.
Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri, der har afgivet fælles hørings-
svar, og udtrykker utilfredshed med ændringerne om brug af genanskaffel-
sesværdi som værdiansættelsesmetode.
Nationalbanken finder det positivt, at der med lovforslaget generelt sigtes
efter en direktivnær implementering af direktivet, idet indførslen af ensar-
tede europæiske standarder for dækkede obligationer, herunder realkredit-
obligationer, bidrager til den finansielle stabilitet.
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2340245_0003.png
3/16
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene tager udgangspunkt i følgende over-
ordnede opdeling:
3.1. Omkostninger ved overdækningskrav
3.2. Værdiansættelse ved belåning med realkreditobligationer
3.3. Dækningskrav og krav til minimumsoverdækning
3.4. Likviditetsbufferkravet
3.5. Samarbejde mellem tilsynsmyndighed og afviklingsmyndighed
3.6. Tekniske bemærkninger
3.1. Omkostninger ved overdækningskrav
Lovforslaget fastsætter krav til minimumsoverdækning for særligt dæk-
kede obligationer og særligt dækkede realkreditobligationer. Der stilles i
forordningen i udgangspunktet krav om en overdækning på 5 pct. af vær-
dien af de udstedte obligationer. De enkelte EU-lande kan dog nedsætte
kravet til mellem 2 og 5 pct. under visse betingelser. Disse betingelser vur-
deres at være opfyldte for særligt dækkede obligationer i Danmark, hvorfor
kravet i lovforslaget er sat til det laveste niveau.
Finans Danmark bemærker, at omkostningsaspektet ikke er fuldt afspejlet
i lovudkastets bemærkninger om ”Økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet m.v.”
Finans Danmark finder, at overdækningskravet (som Finans Danmark be-
nævner OC-kravet
3
) er et nyt krav til udstederne af særligt dækkede obli-
gationer/særligt dækkede realkreditobligationer, som skal lægges oveni
kravet til supplerende sikkerheder (overdækning). Det nye krav betyder, at
udstederne skal holde minimum 2 pct. ekstra aktiver/midler som sikkerhed
for obligationerne, hvilket indebærer en væsentlig reduktion af den nuvæ-
rende buffer til at stille supplerende sikkerhed og derved modstå prisfald
på ejendomme. Institutterne kan derfor have behov for at udstede ny seni-
orgæld, hvis de ønsker at fastholde den nuværende buffer til at stille sup-
plerende sikkerhed.
Finans Danmark bemærker endeligt, at det lovpligtige overdækningskrav
(OC-krav) såvel upfront som ved en situation med generelt prisfald på ejen-
domme, giver en omkostning for institutterne. Hvis der opstår markedsuro,
hvor det bliver vanskeligere at udstede og refinansiere det større omfang af
seniorgæld, kan omkostningerne også stige væsentligt.
Kommentar
3
Med OC menes
over collateral
(på dansk overkollateral).
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2340245_0004.png
4/16
Det fremgår af lovforslaget, at de øgede overdækningskrav for realkredit-
institutter, pengeinstitutter og skibsfinansieringsinstituttet medfører, at re-
alkreditinstitutter, pengeinstitutter og skibsfinansieringsinstituttet skal
holde yderligere kapital. Det fremgår videre, at kravet om at realkreditin-
stitutter, pengeinstitutter og skibsfinansieringsinstituttet skal holde yderli-
gere kapital ikke i sig selv indebærer en omkostning, men indebærer, at
instituttet vil risikere en ringere forrentning af den pågældende kapital. Det
skyldes, at hvis institutterne ikke skulle reservere dele af deres midler til
overholdelse af disse krav, kunne de anvende midlerne på anden vis, og
måske opnå en bedre forrentning.
Dette er overensstemmende med den almindelige praksis for at vurdere og
beskrive konsekvenserne af øgede kapitalkrav.
I begrebet ’holde yderligere
kapital’ ligger også eventuelle nyudstedelser og refinansieringer af eksi-
sterende kapital i overensstemmelse med institutternes fundingplaner, her-
under udstedelse af ny seniorgæld.
Det foreslås i henhold til Finans Danmarks bemærkninger at tydeliggøre i
lovforslagets bemærkninger,
at begrebet ’holde yderligere kapital’ også
kan indebære behov for nyudstedelser og refinansieringer af kapital. Der
foreslås i den forbindelse at tilføje. at omkostningerne herved afhænger af
markedsprisen på kapital, som påvirkes af for eksempel generelle prisfald
på ejendomme eller markedsuro.
Det foreslås endvidere at
tydeliggøre, at når det fremgår, at ’kravet
om at
realkreditinstitutter, pengeinstitutter og skibsfinansieringsinstituttet skal
holde yderligere kapital ikke i sig selv indebærer en omkostning’ skal det
forstås således, at omkostningen ikke svarer til den samlede mængde af
kapital og likvide aktiver, der kræves indeholdt. Hermed menes, at et kapi-
talkrav på 2 pct. ikke medfører en omkostning på 2 pct., men en omkostning
på forskellen mellem forrentningen af de 2 pct. hvis instituttet kunne dispo-
nere frit over disse midler.
Indstilling
Det indstilles, at der foretages præciseringer af, hvordan omkostningerne
ved de øgede overdæknings- og likviditetskrav er vurderet.
3.2. Værdiansættelse ved belåning med realkreditobligationer
I henhold til de danske regler er udgangspunktet, at værdien af fast ejendom
opgøres til markedsværdi, dvs. den værdi ejendommen skønnes at kunne
handles til. Opgørelsen af markedsværdi er nærmere reguleret i den så-
kaldte værdiansættelsesbekendtgørelse. Det er dog i visse tilfælde muligt
at værdiansætte til genanskaffelsesværdi, dvs. den gængse pris for byggeri
af tilsvarende kvalitet i området og med fradrag for stand og karakter.
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2340245_0005.png
5/16
3.2.1. Ophævelse af muligheden for værdiansættelse til genanskaffel-
sesværdi
Finans Danmark foreslår justeringer, som tager sigte på at sikre, at lovbe-
mærkningerne ikke kan være indskrænkende i forhold til eventuelle mulig-
heder for fremadrettede justeringer i værdiansættelsesbekendtgørelsen.
Konkret foreslår Finans Danmark i denne forbindelse for det første at gøre
det klart, at der ikke fremadrettet vil være
generel
mulighed for at fravige
kravet om værdiansættelse til markedsværdi,
hvor tilføjelsen af ”generel”
to steder i lovbemærkningerne skal gøre dette klart.
For det andet foreslår Finans Danmark, at det tilføjes, at
”Adgangen fast-
holdes i § 22 i bekendtgørelse om værdiansættelse af pant og lån i fast ejen-
dom, som stilles til sikkerhed for udstedelse af særligt dækkede realkredit-
obligationer og særligt dækkede obligationer, til at anvende genanskaffel-
sesværdi som markedsværdi, når ejendommen meget sjældent eller aldrig
omsættes eller udlejes til uændret anvendelse”.
Finans Danmark ser gerne en dialog om principperne for opgørelse af mar-
kedsværdi for at afdække muligheder for at imødegå den forringede adgang
til realkreditfinansiering, der opstår for visse låntagere ved afskaffelsen af
genanskaffelsessummen som værdiansættelsesprincip.
Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri bemærker i et fælles høringssvar,
at organisationerne støtter, at EU-direktiverne skal overholdes, men finder
det meget uheldigt, at man ved at ophæve § 10, stk. 4, i lov om realkreditlån
og realkreditobligationer fjerner muligheden for at særlige ejendomstyper,
der udgør sikkerheden bag realkreditobligationer (RO-obligationer), kan
værdiansættes til genanskaffelsesværdien.
Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri påpeger, at organisationerne fin-
der det vigtigt, at der hurtigst muligt udarbejdes en udførlig og simpel vej-
ledning til, hvordan specialindrettede produktionsejendomme skal belånes
fremover.
Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri bemærker videre, at det vil være
væsentligt, at der anvendes en bredere tilgang til markedsværdiprincippets
anvendelse på specialejendomme end blot alternativ anvendelse. Dette bør
gøres ved at revidere værdiansættelsesbekendtgørelsen, således at denne
kan understøtte bredere rammer for værdiansættelsen.
Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri påpeger, at hvis det nuværende
markedsværdiprincip bibeholdes, vil den danske konkurrenceevne blive
svækket, idet det vil være sværere at realkreditbelåne specialindrettede pro-
duktionsejendomme.
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2340245_0006.png
6/16
Endelig foreslår Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri, at der indføres
en overgangsordning på mindst tre år.
Kommentar
Direktivet rummer ikke mulighed for at undtage fra, at værdiansættelse
skal ske til markedsværdi, hvorfor undtagelsesmuligheden med lovforsla-
get ophæves. Ændringen sikrer en direktivnær implementering og medfø-
rer, at danske realkreditinstitutter ikke længere kan afvige fra gængs prak-
sis på europæisk plan, hvor der ikke er mulighed for at anvende denne vær-
diansættelsesmetode.
Direktivet rummer ikke mulighed for, at der kan fastsættes en overgangs-
ordning for værdiansættelse til genanskaffelsesværdi.
Der er tale om en fuldstændig ophævelse af den undtagelse, der i dag findes
for belåning med realkreditobligationer. På den baggrund vurderes det
ikke hensigtsmæssigt at ændre beskrivelsen til at der ’ikke fremadrettet vil
være generel mulighed for at fravige kravet om værdiansættelse til mar-
kedsværdi’,
da det antyder, at der i et vidst om fang fortsat vil være mulig-
hed for at undtage fra at værdiansætte til markedsværdi.
For så vidt angår den ønskede tilføjelse fra Finans Danmark om mulighed
for at opretholde adgangen til i visse tilfælde at anvende genanskaffelses-
værdi som markedsværdi, når ejendommen meget sjældent eller aldrig om-
sættes eller udlejes til uændret anvendelse, bemærkes, at der er tale om en
bestemmelse i værdiansættelsesbekendtgørelsen, der vedrører værdiansæt-
telse af fast ejendom, der stilles til sikkerhed for udstedelse af særligt dæk-
kede obligationer og særligt dækkede realkreditobligationer. Lovforslaget
indebærer ikke ændringer fsva. værdiansættelse i forhold til særligt dæk-
kede obligationer og særligt dækkede realkreditobligationer. Lovforslaget
indebærer alene ændringer i forhold til værdiansættelse af fast ejendom,
der stilles til sikkerhed for udstedelse af realkreditobligationer. Således be-
røres muligheden for at anvende genanskaffelsesværdi som led i en værdi-
ansættelse til markedsværdi ifm. udstedelse af særligt dækkede obligatio-
ner og særligt dækkede realkreditobligationer i overensstemmelse med de
internationale vurderingsstandarder ikke. Det vurderes ikke hensigtsmæs-
sigt at henvise til gældende regler, der ikke berøres af forslaget.
Generelt skal det bemærkes, at ophævelsen af muligheden for at anvende
genanskaffelsesværdi ikke indskrænker muligheden for at foretage fremad-
rettede justeringer i værdiansættelsesbekendtgørelsen, da muligheden her-
for følger af den generelle hjemmel for Finanstilsynet til at fastsætte regler
om værdiansættelse af fast ejendom som fastlagt i § 12 lov om realkreditlån
og realkreditobligationer m.v. Reglerne om værdiansættelse vil således
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2340245_0007.png
7/16
også skulle revideres som følge af lovforslaget. I den forbindelse vil real-
kreditinstitutterne og de relevante erhvervsorganisationer blive inddraget
med henblik på at sikre, at værdiansættelse af specialiserede industriejen-
domme også fremadrettet er operationel. Det skal dog være inden for ram-
merne af markedsværdi, som denne er fastsat og anvendes på europæisk
plan.
Indstilling
Det indstilles, at der ikke foretages ændringer i lovforslaget.
3.2.2. Eksisterende udlån udmålt efter genanskaffelsesværdi
Finans Danmark bemærker, at for eksisterende udlån udmålt efter genan-
skaffelsesværdi
herunder udlån der refinansieres efter 8. juli 2022
har
realkreditinstitutterne givet lange kredittilsagn, hvor vilkårene ikke rum-
mer mulighed for, at institutterne kan kræve lånet nedbragt
ej heller i
forbindelse med refinansieringer, og at der ikke er taget stilling til dette i
lovbemærkningerne. Finans Danmark ser derfor gerne, at der bliver skabt
klarhed over håndteringen efter 8. juli 2022 af den eksisterende udlånsbe-
stand udmålt under de nugældende regler om genanskaffelsesværdi.
Kommentar
Det vurderes, at det vil være hensigtsmæssigt, at forholdene for eksiste-
rende udlån udmålt efter genanskaffelsesværdi beskrives tydeligere i lov-
bemærkningerne. Det foreslås derfor nærmere at beskrive, hvordan insti-
tutterne kan fortsætte udstedelse fra åbne serier med seriereservefond el-
ler grupper af serier med fælles seriereservefond (i praksis ofte betegnet
som kapitalcentre), hvori der befinder sig lån, hvor den bagvedliggende
ejendom er blevet værdiansat til genanskaffelsesværdi, samt hvordan in-
stitutterne skal forholde sig til refinansiering af sådanne lån. Det vil sikre,
at der ikke opstår tvivl om realkreditinstitutternes håndtering af disse lån
efter lovens ikrafttrædelse og anvendelse.
Indstilling
Det indstilles, at forslaget imødekommes ved en præcisering i de specielle
bemærkninger, der beskriver virkningen for eksisterende udlån hvor ejen-
dommen er værdiansat til efter genanskaffelsesværdi som følge af ophæ-
velsen af genanskaffelsesværdi som værdiansættelsesmetode for udste-
delse af realkreditobligationer efter 8. juli 2022.
3.3. Dækningskrav og krav til minimumsoverdækning
Finans Danmark bemærker til beskrivelsen af balanceprincippet på side 26,
sidste afsnit og side 27, 1. afsnit, at alle udstedere af dækkede obligationer
har mulighed for at vælge mellem de to balanceprincipper, og at nogle re-
alkreditinstitutter i dag har valgt at være reguleret under det overordnede
balanceprincip. Mindre ubalancer tillades under begge principper, dog med
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2340245_0008.png
8/16
lidt større fundingfleksibilitet under det overordnede balanceprincip. Fi-
nans Danmark bemærker, at realkreditlån med en tæt kobling mellem lån
og obligationer er fuldt ud forenelige med at være reguleret under det over-
ordnede balanceprincip.
Finans Danmark påpeger endvidere, at både på side 61-62, side 69-70 og
side 73 refereres til aktiver, der kan ligge til sikkerhed for forretningsmo-
dellen. Det er ”lån mod pant i fast ejendom og fordringer på offentlige myn-
digheder”.
Finans Danmark går ud fra, at der er tale om en mere overordnet
beskrivelse af de dækkende aktiver, som ikke ændrer på de nuværende mu-
ligheder for at medtage fx driftstilbehør og driftsmateriel i låneudmålingen
og anmoder om en bekræftelse heraf.
Endelig bemærker Finans Danmark, at uanset de nye regler for dæknings-
krav og overdækningskrav (OC-krav) går Finans Danmark ud fra, at lån og
obligationer fortsat opgøres til dagsværdi i andre opgørelser, herunder ved
beregning af lånegrænser i låneudmålingen (ved udbetaling) og ved opgø-
relse af kravet til supplerende sikkerhedsstillelse, og beder om at få dette
bekræftet.
Parcelhusejernes Landsforening finder, at det er unødvendigt med et nyt
kapitalkrav, der kan overvælte omkostninger på låntagerne, og er derfor
glade for, at man fra dansk side vil vælge det minimumsniveau for det nye
krav, som EU-reglerne giver mulighed for.
Kommentar
Bemærkningerne fra Finans Danmark og Parcelhusejernes Landsforening
om dækningskrav og krav til minimumsoverdækning indeholder ikke kon-
krete forslag eller ønsker til materielle ændringer i lovtekst eller bemærk-
ninger.
Finans Danmarks beskrevne forståelse af forholdene for aktiver, der kan
ligge til sikkerhed, og for måling af lån og obligationer til dagsværdi i an-
dre opgørelser, efter lovens ikrafttræden er korrekt.
Indstilling
Det indstilles, at der ikke foretages ændringer i lovforslaget, men at Finans-
tilsynet bekræfter den beskrevne fortolkning over for Finans Danmark.
3.4. Likviditetsbufferkravet
Likviditetskravet i direktivet indebærer, at institutterne skal have en vis
mængde af likvide aktiver til rådighed for at sikre, at der er tilstrækkelig
likviditet i perioder, hvor instituttet har svært ved at skaffe likviditet i mar-
kedet.
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2340245_0009.png
9/16
3.4.1. Beregning af likviditetsbufferkravet
Finans Danmark bemærker, at det fremgår af § 1, nr. 12
nyt stk. 1 i § 21
i realkreditloven, at likviditetsbufferkravet skal dække ”de samlede maksi-
male udgående nettopengestrømme for de næste 180 dage”.
Finans Danmark ser på den baggrund gerne, at det fremgår af lovbemærk-
ningerne, at bufferkravet opgøres som det maksimale akkumulerede netto
pengestrømme (cash flow) målt fortløbende over hhv. én dag, to dage (dag
1+2), tre dage (dag 1+2+3) og op til 180 dage.
FinansDanmark ønsker en tilsvarende præcisering i bemærkningerne til li-
kviditetsbufferkravet for pengeinstitutter, jf. § 2, nr. 11- nyt stk. 11 i § 152g
i FIL og for Danmarks Skibskredit i § 3, nr. 7
nyt stk. 2 i § 2e i lov om et
skibsfinansieringsinstitut.
Nationalbanken bemærker, at likviditetskravet bør opgøres ud fra obligati-
onernes kontraktlige forfald, som er direktivets udgangspunkt, og ikke på
baggrund af den udsatte forfaldsdato for obligationer med forlængelsesmu-
lighed, som direktivet tillader som undtagelse.
Nationalbanken finder brugen af undtagelsen problematisk, fordi den ikke
understøtter, at instituttet kan betale sine forpligtelser til tiden. National-
banken påpeger, at de udstedelser, der er omfattet af lovforslaget, især vil
være relevante for pengeinstitutter, og for pengeinstitutter gælder, at særligt
dækkede obligationer kun kan forlænges, hvis instituttet er i afvikling eller
konkurs. Dermed lægges der ifølge Nationalbanken med lovforslaget op til,
at likviditetskravet
som netop skal mindske den likviditetsrisiko, der er
forbundet med obligationen, og som er et centralt led til sikring af rettidig
tilbagebetaling til kreditorerne
skal baseres på en forlængelse af obligati-
onerne. Nationalbanken mener, at konsekvensen er, at forslaget ikke un-
derstøtter formålet med likviditetskravet.
Nationalbanken mener, at lovforslaget for ikke "match fundede"-obligati-
onsmodeller i stedet bør følge direktivets udgangspunkt, så likviditetskra-
vet opgøres ud fra betalingernes kontraktlige forfaldstidspunkt.
Kommentar
Det vurderes, at det vil være hensigtsmæssigt med en præcisering af bereg-
ningen af likviditetsbufferkravet som foreslået af FinansDanmark.
For så vidt angår spørgsmålet rejst af Nationalbanken om beregning af
likviditetsbufferkravet på baggrund af den endelige forfaldsdato for de på-
gældende obligationer vurderes det for det første, at denne mulighed bør
være gældende for særligt dækkede obligationer udstedt af både penge- og
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2340245_0010.png
10/16
realkreditinstitutter, således at der er ensartede vilkår mellem de kreditin-
stitutter, der udsteder dækkede obligationer omfattet af en lovbestemt for-
længelsesmulighed.
For det andet er der tale om en implementering i tråd med direktivet. Di-
rektivets artikel 16, stk. 5, bestemmer netop, at likviditetsrisici
som likvi-
ditetsbufferen netop har til formål at nedsætte - kan imødegås på andre
måder end ved at tilvejebringe likvide aktiver, f.eks. ved at udstede dækkede
obligationer med en løbetid, som kan forlænges, når de begivenheder, der
udløser denne forlængelse, adresserer likviditetsmangel eller stress. Det er
gældende, også når forlængelsen sker i en afviklingssituation, hvor det som
beskrevet i præamplen til direktivet kan fremme en velordnet afvikling af
kreditinstitutter.
Herudover indebærer lovforslaget, for det tredje, at særligt dækkede obli-
gationer udstedt af pengeinstitutter, og som er omfattet af forlængelsesmu-
lighed som er indført i Danmark ved lov, fremover alene kan forlænges med
12 måneder i stedet for som tidligere med 12 måneder ad gangen frem til
udløb. Det medfører, at den lempelse, der ligger i, at beregning af likvidi-
tetsbufferkravet kan foretages på baggrund af den endelige forfaldsdato
har mindre betydning, idet den endelige forfaldsdato således ikke kan være
mere end maksimalt 12 måneder senere end den oprindelige dato.
Indstilling
Det indstilles, at forslaget om beskrivelse af beregningsmetode imødekom-
mes ved en præcisering i de specielle bemærkninger, der beskriver bereg-
ningen som foreslået af FinansDanmark.
Det indstilles videre, at der ikke foretages ændringer i lovforslaget på bag-
grund af Nationalbankens forslag om ændring af muligheden for beregning
af likviditetsbufferkravet på baggrund af den endelige forfaldsdato for pen-
geinstitutter.
3.4.2. Beskrivelse af eksisterende bestemmelser om inflows
Finans Danmark har noteret sig, at der i § 1, nr. 12 - nyt stk. 2 i § 21 i
realkreditloven, § 2, nr. 11 - nyt stk. 12 i § 152g i FIL - og § 3, nr. 7 - nyt
stk. 3 i § 2e i lov om et skibsfinansieringsinstitut - ikke er lagt op til at
benytte muligheden i direktivet for dækkede obligationer til ved opfyldelse
af likviditetsbufferkravet at anvende kortfristede eksponeringer mod kre-
ditinstitutter med kreditkvalitetstrin 1 eller 2, eller kortfristede indlån til
kreditinstitutter.
FinansDanmark bemærker videre, at institutterne under gældende dansk
lovgivning (obligationsbekendtgørelsen)
og underbygget af bestemmel-
serne om egnede dækkede aktiver som en del af sikkerhedsgrundlaget, jf.
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2340245_0011.png
11/16
artikel 6 i direktivet om dækkede obligationer og CRR artikel 129
har
mulighed for at placere likviditeten fra balancemidler i korte indskud i pen-
geinstitutter. Det gælder fx kunders terminsbetalinger, kunders indfrielser
(pari-straks midler), refinansieringsprovenu og placering af provenu ved
afdækning af fastkursaftaler.
FinansDanmark bemærker, at man går ud fra, at der ikke er ændringer til
denne praksis, da bl.a. betalinger fra låntagere som modtages én dag før
udbetaling til obligationsejerne bør kunne placeres i et pengeinstitut. Ge-
nerelt giver det en fleksibel, markedsbaseret placeringsmulighed for balan-
cemidler omkring terminer mv. og understøtter et velfungerende dansk
pengemarked gennem placering af overskydende likviditet i bankerne.
Samtidig er placeringerne godkendt som sikkerhed for SDO/SDRO i hen-
hold til CRR artikel 129, 1c, mens LCR
4
fortsat opfyldes med høj likvide
aktiver (HQLA).
FinansDanmark går også ud fra, at de kortfristede eksponeringer mod kre-
ditinstitutter med kreditkvalitetstrin 1 eller 2 eller kortfristede indlån til kre-
ditinstitutter kan indgå i opgørelsen af de akkumulerede udgående netto-
pengestrømme for de næste 180 dage. FinansDanmark bemærker, at dette
også svarer til LCR-forordningens bestemmelser, hvor lignende placerin-
ger kan regnes som et 100 pct. cash inflow.
Kommentar
Finans Danmarks bemærkning er en korrekt gengivelse af eksisterende re-
gulering, der ikke berøres med lovforslaget. Der er på den baggrund ikke
behov for ændringer i lovforslaget som følge heraf.
Indstilling
Det indstilles, at Finanstilsynet bekræfter den beskrevne fortolkning over
for Finans Danmark, og at lovforslaget i øvrigt opretholdes uændret på
dette punkt.
3.5. Samarbejde mellem tilsynsmyndighed og afviklingsmyndighed
Lovforslaget indeholder en bestemmelse om en samarbejdsforpligtelse
mellem tilsynsmyndigheden (Finanstilsynet) og afviklingsmyndigheden
(Finansiel Stabilitet). Der er i høj grad tale om en principbaseret bestem-
melse, der ikke stiller specifikke krav til indholdet af dette samarbejde, men
blot fastslår det overordnede hensyn til investorernes interesser.
4
Liquidity Coverage Ratio, fast i medfør af Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/61
af 10. oktober 2014 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 for så vidt angår likviditetsdækningskrav for kreditinstitutter (EUT L 11 af 17.1.2015, s.
1)
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2340245_0012.png
12/16
Nationalbanken finder, at det er uklart, hvilket selvstændigt indhold lov-
forslagets bestemmelse om en samarbejdsforpligtelse har.
Nationalbanken påpeger, at det er afgørende, at der ikke opstår tvivl om,
hvilke myndigheder der har kompetence til at træffe hvilke beslutninger,
hvis et institut, der udsteder særligt dækkede obligationer, bliver nødli-
dende og tages under afvikling.
Nationalbanken mener, at det bør fremgå eksplicit af lovforslaget, at den
foreslåede forpligtelse alene relaterer sig til Finanstilsynets kontrol med, at
reglerne for dækkede obligationer overholdes (det såkaldte produkttilsyn),
herunder den løbende og forsvarlige forvaltning af programmet for dæk-
kede obligationer under afviklingsprocessen. Nationalbanken finder vi-
dere, at det samtidig bør fremgå af lovbemærkningerne, at bestemmelsen
ikke har til hensigt at ændre behandlingen af særligt dækkede obligationer
i tilfælde af afvikling i henhold til lov om restrukturering og afvikling af
visse finansielle virksomheder.
Kommentar
Da der i høj grad er tale om en overordnet bestemmelse, vurderes det, at
det med fordel kan præciseres yderligere, hvilke hensyn den foreslåede sa-
marbejdsforpligtelse skal iagttages. Det kan sikre, at der ikke opstår tvivl
om kompetencerne ved afvikling i forhold til henholdsvis produkttilsynet og
det prudentielle tilsyn (solvenstilsynet).
Indstilling
Det indstilles, at der indarbejdes en præcisering om hensynet bag samar-
bejdsforpligtelsen og virkningen i forhold til de generelle afviklingsbe-
stemmelser i bemærkningerne.
3.6. Tekniske bemærkninger
Finans Danmark foreslår en række mindre ændringer i form af tilretning af
henvisninger samt mindre præciseringer af redaktionel karakter.
Kommentar
De foreslårede ændringer vurderes at være korrekte og hensigtsmæssige.
Indstilling
Det indstilles, at de foreslåede ændringer indarbejdes i lovforslaget.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Organisationer m.v.
Aalborg Universitet
Aarhus BSS
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
13/16
Advokatsamfundet
Akademisk Arkitektforening
Akademikerne
Andelskassen
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sion (ATP)
CBS
CEPOS
Computershare
DAFINA
Danish Venture Capital and Private Equity Association (DVCA)
Danmarks Nationalbank
Danmarks Skibskredit A/S
Dansk Aktionærforening
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Byggeri
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM)
Dansk Industri
Dansk Iværksætter forening
Dansk Investor Relations Forening
DIRF
Dansk Kredit Råd
Dansk Management
Råd Dansk Metal
Dansk Standard
Danske Advokater
Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening
Danske Maritime
Danske Rederier
Danske Regioner
Den Danske Aktuarforening
Den Danske Dommerforening
Den Danske Finansanalytikerforening
Den danske Fondsmæglerforening
Det nationale netværk af virksomhedsledere
Det økonomiske råds sekretariat (DØRS)
Drivkraft Danmark
Ejendomsforeningen
Experian
Fagbevægelsens Hovedorganisation
FDFA
Foreningen af Danske Forsikringsmæglere og ForsikringsAgentu-
rer
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
14/16
FDIH
Foreningen for Distance- og Internethandel
FinansDanmark
Finans og Leasing
Finansforbundet
Finanshuset i Fredensborg A/S
Finansiel Stabilitet
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
First North
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugsforeningen
Foreningen af Forretningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber
Foreningen af Interne Revisorer v/ Kim Stormly Hansen
Foreningen Danske Revisorer
Foreningen for platformsøkonomi
FOREX
Forsikring & Pension
Forsikringsforbundet
Forsikringsmæglerforeningen, v/ Direktør Flemming Kosakewitsch
FSR
danske revisorer
Garantiformuen
Garban-Intercapital Scandinavia
HK
Horesta Arbejdsgiverorganisation
Håndværksrådet
Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO)
Intertrust (Denmark)
ISACA Denmark Chapter
IT-branchen
KommuneKredit
Kommunernes Landsforening
Komiteen for god selskabsledelse
Kromann Reumert
Kuratorforeningen
Københavns Universitet
Landbrug & Fødevarer
Landsdækkende banker
Landsforeningen af forsvarsadvokater
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug
Ledernes Hovedorganisation
Liberale Erhvervs Råd
Lokale Pengeinstitutter
Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD)
Mybanker
NASDAQ Copenhagen A/S
Nets A/S
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
15/16
Nokas Kontantservice P/S
Nordic Blockchain Association
Oxfam IBIS
Parcelhusejernes Landsforening
Postnord Juridiske afdeling
Revisornævnet
Rigsrevisionen
Roskilde Universitet
Skibs- og Bådebyggeriets Arbejdsgiverforening
Syddansk Universitet
Telekommunikationsindustrien i Danmark
Udbetaling Danmark
VISA
VP Securities A/S
Western Union
Thomson Reuters Nordic
Transparency International Danmark
Ørsted
Færøerne og Grønland
Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden på Færøerne
Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grønland
Øvrige
Den europæiske centralbank (ECB)
Ministerier, styrelser m.v.
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Socialministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
Kulturministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Skatteministeriet
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet
(SØIK)
Statsministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
L 175 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
16/16
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Undervisningsministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Digitaliseringsstyrelsen
Domstolsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Forbrugerombudsmanden
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Moderniseringsstyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen
Søfartsstyrelsen
Datatilsynet
Nævnenes Hus
4.1. Bemærkninger
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger til lov-
forslaget:
Finans Danmark
Dansk Industri
Landbrug & Fødevarer
Danmarks Nationalbank
Parcelhusejernes Landsforening
Finanssektorens Arbejdsgiverforening