Erhvervsudvalget 2020-21
L 174 Bilag 1
Offentligt
2340382_0001.png
Høringsnotat vedrørende udkast til lovforslag om cybersikkerheds-
certificering (Lov om cybersikkerhedscertificering)
Lovforslaget gennemfører forordningen om cybersikkerhed, der bl.a. skal
etablere en fælles ramme for certificering af cybersikkerhed i EU. Forord-
ningen træder endeligt i kraft 28. juni 2021.
Med lovforslaget udpeges Sikkerhedsstyrelsen som myndighed for cyber-
sikkerhedscertificering i Danmark, og der fastsættes regler for, hvordan
styrelsen fører kontrol med de forskellige aktører på området.
Lovforslaget skal dermed bidrage til at sikre, at danske virksomheder fri-
villigt kan få certificeret produkter, tjenester eller processer inden for in-
formations- og kommunikationsteknologi. Certificeringen dokumenterer,
at sikkerheden i et produkt, en tjeneste eller proces er på et vist niveau,
typisk ved at produktet er produceret i overensstemmelse med en eller flere
standarder. Med lovforslaget sikres det ydermere, at certificeringen sker
under regulerede forhold, som Sikkerhedsstyrelsen overvåger.
Lovforslaget er sendt i offentlig høring fra 19. oktober til 16. november
2020. Lovforslaget fremgår af regeringens lovprogram med planlagt frem-
sættelse januar II 2021.
Der er i alt modtaget høringssvar fra fem af i alt 33 eksterne høringsparter,
som er hørt undervejs. Heraf har tre haft bemærkninger til udkastet til lov-
forslag.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.
Derudover har visse høringssvar givet anledning til enkelte redaktionelle
ændringer og præciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændrer
ikke ved substansen i det pågældende forslag og omtales derfor ikke nær-
mere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
Lovforslaget er overordnet set blevet positivt modtaget. Der er generelt op-
bakning til at indføre certificeringsordninger inden for cybersikkerhed i
produkter, tjenester og processer.
Dansk Industri (DI) udtrykker generelt tilslutning til lovforslaget og de
kommende certificeringsordninger og udtrykker især tilfredshed med, at
det er en fælleseuropæisk ordning, så virksomhederne ikke skal leve op til
forskellige regler og krav i forskellige lande. Derudover udtrykker DI et
ønske om, at det undersøges, om der kan være synergi ved at koordinere
de nye europæiske cybersikkerhedscertificeringsordninger med en mærk-
ningsordning for it-sikkerhed og dataanvendelse, som DI og en række dan-
ske partnere i øjeblikket arbejder på. DI gør opmærksom på, at der er både
L 174 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2340382_0002.png
ligheder og væsentlige forskelle på de opgaver, Sikkerhedsstyrelsen vare-
tager i dag med bemyndigelse af overensstemmelsesvurderingsorganer in-
den for bestemte områder, og så cybersikkerhed, hvorfor det er nødvendigt
med faglige kompetencer.
Dansk Erhverv & Teleindustrien (DE & TI) udtrykker generel opbakning
til lovforslaget og hensigten med at øge sikkerheden i IKT-produkter, -
processer og -tjenester. DE & TI påpeger dog, at der kan gå lang tid, før
der kommer europæiske certificeringsordninger på grund af den måde, som
ordninger bliver vedtaget på i EU-regi. Herudover påpeges en mulig ud-
fordring i, at de konkrete certificeringsprodukter bliver så omkostnings-
tunge, at det i praksis kan favorisere større virksomheder
og dermed virke
konkurrenceforvridende f.eks. inden for markedet for bredbåndsløsninger.
Forbrugerrådet TÆNK (TÆNK) er generelt positive over for lovforslaget
og påpeger, at certificeringsordninger kan medvirke til at øge trygheden og
fremme tilliden til digitaliseringen, samt til at styrke forbrugernes databe-
skyttelse. Det er et område, som ligger TÆNK meget på sinde bl.a. fordi
IoT-produkter (forbrugerprodukter der kan tilsluttes internettet), ifølge
TÆNK, ofte er kendetegnet ved en kombination af utilstrækkelig sikker-
hed og problematisk indsamling af data, der deles med tredjepart.
Bemærkninger til konkrete emner:
Kommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgende
overordnede opdeling:
3.1. Kompetencer og finansiering
3.2. Frivillighed i certificeringsordningerne
3.3. Sammenhæng med øvrige mærkningsordninger
3.4. Adgang til virksomhederne
3.5. Information til brugerne
3.6. Ensartede definitioner
3.1 Kompetencer og finansiering
Dansk Industri (DI) bemærker, at det er væsentligt, at Sikkerhedsstyrelsen
trækker på kompetencer fra blandt andet Center for Cybersikkerhed og par-
terne bag
DI’s
mærkningsordning for cybersikkerhed og dataansvarlighed.
Dansk Erhverv & Teleindustrien (DE & TI) anfører, at det er vigtigt, at
SIK får de nødvendige kompetencer og ressourcer tilført, da opgaven vil
kræve begge dele. DE & TI vurderer, at det afsatte beløb på 2,7 mio. kr. til
at varetage myndighedsopgaven kan virke utilstrækkeligt henset til, at SIK
skal kunne behandle klager, foretage kontroller m.v., der også kræver
øgede kompetencer.
2
L 174 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2340382_0003.png
Kommentar
Ved indplaceringen af opgaven om certificering af cybersikkerhed er der
lagt vægt på, at den valgte myndighed har kompetencer og erfaring med
tilsvarende myndighedsudøvelse. I hovedtræk vil det sige arbejdet med at
påse overensstemmelse med relevante standarder og etablering, kvalitets-
sikring og kontrol af et certificeringssetup, der indeholder både akkredite-
ring og bemyndigelse af overensstemmelsesvurderingsorganer mv. Det har
Sikkerhedsstyrelsens omfattende erfaring med fra blandt andet fyrværkeri-
, gas-, og metrologiområdet.
Det anerkendes, at der ved løsning af den ny opgave skal ske opbygning af
både kompetencer og kapacitet. Undervejs i det arbejde trækker SIK på
blandt andre Center for Cybersikkerhed (CFCS) og Erhvervsstyrelsen
(ERST), som kan yde relevant faglig sparring. CFCS kommer til at få en
rådgivende funktion som faglig sparringspartner, men vil ikke bistå SIK i
forbindelse med tilsyn og kontrolarbejde hos virksomheder.
Cybersikkerhed er et område i hastig vækst, og det vil formentlig afspejle
sig i antallet af certificeringer i de kommende år. Udviklingen er dog be-
hæftet med usikkerhed, blandt andet fordi arbejdet med certificeringsord-
ningerne er blevet forsinket som følge af COVID-19. For at håndtere den
udfordring, er der lagt op til en genforhandling af områdets finansiering i
2023.
3.2 Frivillighed i ordningerne
Dansk Erhverv & Teleindustrien (DE og TI) skriver, at det er positivt, at
certificeringsordningerne er frivillige og gør derudover opmærksom på, at
det bør fremgå tydeligt, hvis nogle kategorier af produkter, tjenester eller
processer bliver omfattet af obligatorisk certificering (fx inden for de sam-
fundskritiske sektorer).
Forbrugerrådet TÆNK (TÆNK) mener, at certificeringsordningerne bør
være obligatoriske, da det vil lette gennemsigtigheden ved sikkerhed i
komplekse produkter og bidrage til at samfundet bliver mindre sårbart for
cyberangreb. Derudover skal virksomheder ud fra en rimelighedsbetragt-
ning kunne tilbyde forbrugerne produkter med basal ÍT-sikkerhed.
Kommentar
De certificeringsordninger, der bliver vedtaget på europæisk niveau med
hjemmel i forordningen, vil som udgangspunkt være frivillige (jf. artikel
56, stk. 2), men der er flere muligheder for at gøre konkrete ordninger ob-
ligatoriske. Ordninger kan gøres obligatoriske af både Kommissionen og
de enkelte medlemslande, hvis det skønnes nødvendigt. Det bemærkes, at
3
L 174 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
loven ikke regulerer det konkrete indhold i de kommende certificeringsord-
ninger, herunder spørgsmålet om, hvorvidt ordningen skal være frivillige
eller obligatoriske.
3.3. Sammenhæng med øvrige mærkningsordninger
Både DI og TÆNK opfordrer til, at der sikres en form for sammenhæng
mellem den mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanven-
delse, som de to organisationer er en del af, og så den kommende europæ-
iske cybersikkerhedscertificeringsordning. Hensynet er, at virksomheder
og forbrugere på den måde lettere kan navigere i ordningerne, ligesom en
koordineret og sammentænkt indsats må antages at have en mere effektiv
indvirkning på cybersikkerheden generelt. DI foreslår endvidere, at der evt.
kan oprettes et samarbejde omkring tilsynet med virksomhederne på tværs
af mærkningsordningen og de europæiske cybersikkerhedscertificerings-
ordninger.
Kommentar
Sikkerhedsstyrelsen (SIK) tager kontakt til parterne bag den nye mærk-
ningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse for at afklare
mulighederne for et samarbejde, da erfaringer og viden kan være med til
at berige og udvikle arbejdet med europæiske certificeringsordninger og
omvendt.
Det er dog væsentligt at være opmærksom på, at de europæiske certifice-
ringsordninger og mærkningsordningen for it-sikkerhed og ansvarlig da-
taanvendelse er meget forskellige.
De europæiske certificeringsordninger, som udstedes som retsakter fra
Kommissionen, har fokus på det enkelte produkt, tjeneste eller proces;
mens mærkningsordningen har fokus på virksomheden som helhed.
SIKs tilsyn er myndighedsbaseret, mens tilsynet med it-sikkerhed og an-
svarlig dataanvendelse har rod i branchen. Forordningen om cybersik-
kerhed forudsætter, at de organer der skal udstede certifikater, er akkre-
diteret hertil. Det gør mærkningsordningen ikke.
Selvom det givetvist giver god mening at gå i dialog om en form for sam-
arbejde eller erfaringsudveksling på området, kan de to ordninger derfor
for nuværende ikke håndteres under et, ligesom der ikke kan etableres et
decideret samarbejde om tilsyn.
SIK er dog som udgangspunkt enig i, at der på EU-niveau bør arbejdes for
en ensartet kommunikation, mærkning eller lignende på tværs af de enkelte
europæiske certificeringsordninger.
4
L 174 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2340382_0005.png
3.4 Adgang til virksomhederne
DI skriver vedrørende Sikkerhedsstyrelsens adgang til virksomhedernes
lokaler, som kan ske til enhver tid mod behørig legitimation og uden rets-
kendelse, at det i §13 bør præciseres, at der skal være tale om lokaler, der
er relevante for den konkrete certificering.
DI nævner specifikt, at hvis et overensstemmelsesvurderingsorgan udfører
andre forretningsaktiviteter på adressen, bør disse lokaler ikke automatisk
være omfattet.
Kommentar
Det følger af forordningen om cybersikkerhed, at cybersikkerhedscertifi-
ceringsmyndigheden skal kunne få adgang til alle lokaler hos overensstem-
melsesvurderingsorganer eller indehavere af en europæisk cybersikker-
hedsattest med henblik på at udføre undersøgelser i overensstemmelse med
EU-retten eller medlemsstaternes regler.
Det er dog kun muligt for Sikkerhedsstyrelsen at anvende bestemmelsen i
§13 til at tilvejebringe oplysninger til brug for et tilsyn. Det skal således
være formålet med adgangen, at der skal indhentes oplysninger, der er
nødvendige for selve tilsynet.
Fra andre områder er det SIK’s erfaring, at der er behov for, at kontrol-
myndighederne
ligesom det er normen på andre områder i dag
kan få
adgang til lokaliteter uden retskendelse i de særlige tilfælde, hvor det skøn-
nes nødvendigt. Om det er nødvendigt afhænger således af en proportio-
nalitetsvurdering, herunder om formålet med adgangen kan opnås på an-
den vis. Der vil i alle tilfælde blive foretaget en konkret vurdering af, om
indgrebet er nødvendigt.
3.5 Information til brugerne
Dansk Erhverv & Teleindustrien (DE og TI) anfører, at det skal være mu-
ligt at få indsigt i, hvilke produkter, tjenester og processer, som lever op til
kravene om at modtage certificeringen.
Forbrugerrådet (TÆNK) skriver, at en frivillig ordning kræver stor velvil-
lighed fra virksomhedernes side - ikke bare i Danmark, men i hele EU - da
forbrugerne indkøber og anvender digitale produkter og tjenester på tværs
af grænser.
Ifølge TÆNK forpligter det også myndighederne, særligt Sikkerhedssty-
relsen, til at sikre tilstrækkelig information om, hvad certificeringsordnin-
gen og et evt. mærke indebærer, sørge for adgang til at se, hvem der har
tilsluttet sig ordningen samt oplyse om, hvilke konsekvenser det har at
5
L 174 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
købe/tilgå ikke-mærkede produkter og tjenester, herunder produkter im-
porteret fra lande uden for EU.
Kommentar
Sikkerhedsstyrelsen vil, evt. i samarbejde med Erhvervsstyrelsen, tilrette-
lægge en kommunikationsindsats i forbindelse med certificeringsordnin-
gernes ikrafttræden. Derudover vil der løbende blive kommunikeret i takt
med, at der vedtages certificeringsordninger på EU-niveau.
På EU-niveau bliver der lavet en fælles hjemmeside, hvor man kan få over-
blik over gældende certificeringsordninger.
3.6. Ensartede definitioner
DE & TI bemærker, at der bør være ensartede definitioner vedrørende cy-
bersikkerhed fra regeringen, så der undgås begrebsforvirring. Konkret
nævnes en definition fra den nationale cyber- og informationssikkerheds-
strategi, som DE & TI mener kan opfattes anderledes og mere snævert end
rammesætningen i nærværende lovforslag og den bagvedliggende forord-
ning.
Kommentar
Ensartede definitioner er væsentlige for forståelsen af formålet med rele-
vante strategier og lovgivning vedrørende cybersikkerhed.
I det konkrete tilfælde vurderes det, at forståelsen af cybersikkerhed i hen-
holdsvis den nationale cyber- og informationssikkerhedsstrategi og lov om
cybersikkerhedscertificering i al væsentlighed er ensartet. Det drejer sig i
begge tilfælde om at beskytte systemer og brugere. Forskellen imellem de
to begreber er, at brugerne ikke er fremhævet eksplicit i den nationale cy-
ber- og informationssikkerhedsstrategi, men at der her må lægges til
grund, at beskyttelse af relevante systemer i sidste ende også handler om
at beskytte brugerne.
Det vurderes endvidere at være uhensigtsmæssigt at afvige fra den bag-
vedliggende definition i forordningen i den lov, der udmønter forordningen
nationalt.
6