Erhvervsudvalget 2020-21
L 173
Offentligt
2370355_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. april 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 3 ad L 173 alm. del stillet af udvalget den 15.
marts 2021 efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål:
Danske Annoncører og Markedsfører skriver i deres høringssvar, at det i
praksis ikke er muligt for en annoncør i banksektoren at sikre overholdel-
se af Markedsføringslovens § 11 b ved markedsføring på Facebook,
YouTube, Instagram og programmatisk indkøbte medieplaceringer. Er
ministeren enig i dette?
Svar:
Markedsføringsloven er teknologineutral. Derfor gælder loven som ud-
gangspunkt alle steder og i alle former for medier. Det gælder også lo-
vens § 11 b.
For så vidt angår de tekniske udfordringer, der kan være forbundet her-
med, så er det min klare forhåbning, at man i markedet er i stand til at
finde konkrete løsninger herpå.
Jeg forventer endvidere, at vi i forslag til ændringsforslag til L 173 får
præciseret, at den markedsføring, der sker som et led i en skriftligt spon-
soraftale er undtaget fra forbuddet, uanset hvor denne markedsføring sker
og uanset, om det er den sponsorerede eller den sponserende virksomhed,
der fremgår som afsender. Med ændringen må den sponserende virksom-
hed eksempelvis gerne omtale sponsoratet på egen hjemmeside eller egne
sociale medier, også selvom der herved omtales eller vises logoer for
andre sponserende virksomheder.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup