Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. april 2021
Besvarelse af spørgsmål 22 ad L 173 stillet af Erhvervsudvalget den
25. marts 2021.
Spørgsmål:
Er det ministerens vurdering, at forbuddet i § 11 b er konkurrenceforvri-
dende ift. udenlandske annoncører og techgiganter, jf. oplæg på Er-
hvervsudvalgets høring den 24. marts 2021 - L 173 - bilag 6?
Svar:
Udlånsvirksomheder, der er placeret i et andet EU-land eller EØS-land, er
ikke omfattet af markedsføringsforbuddet, når det gælder online markeds-
føring, da det er reglerne i afsenderlandet, der gælder online
–
det såkald-
te afsenderlandsprincip.
Der arbejdes fra dansk side aktivt for, at begrænsningen af markedsførin-
gen af forbrugslån uden sikkerhed også kan komme til at gælde på EU-
niveau. På den måde vil danske virksomheder såvel som virksomheder
placeret i andre EU-/EØS-lande spille efter samme regler til gavn for bå-
de forbrugere og danske virksomheders konkurrenceevne.
Det var de tungtvejende forbrugerbeskyttelseshensyn, som var årsag til, at
aftalepartierne bag kviklånsaftalen besluttede, at Danmark i mellemtiden
måtte gå foran og ændre de danske regler på området.
Det bemærkes endvidere, at hvis etableringen i udlandet har fundet sted
med det formål at omgå lovgivningen i Danmark, og aktiviteten udeluk-
kende eller hovedsagelig er rettet mod danske forbrugere, bevares retten i
Danmark dog til at træffe foranstaltninger over for den erhvervsdrivende.
Afsenderlandsprincippet gælder endvidere kun for virksomheder, der er
etableret i et andet EU- eller EØS-land. For virksomheder etableret uden
for EU eller EØS gælder et virkningslandsprincip, og disse virksomheder
vil derfor skulle overholde et evt. markedsføringsforbud i Danmark.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup