Erhvervsudvalget 2020-21
L 173
Offentligt
2370915_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. april 2021
Besvarelse af spørgsmål 19 ad L 173 stillet af Erhvervsudvalget den
25. marts 2021
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at en finansiel virksomhed ikke
har mulighed for at påvirke placeringen af reklamer, hvis man indgår af-
taler om onlinemarkedsføring, og dermed uden at have et ønske om det
kan blive eksponeret samtidig med en spiludbyder, jf. oplæg på Er-
hvervsudvalgets høring den 24. marts 2021 - L 173 - bilag 6?
Svar:
Markedsføringsloven er teknologineutral. Derfor gælder loven som ud-
gangspunkt alle steder og i alle former for medier. Det gælder også lo-
vens § 11 b.
For så vidt angår de tekniske udfordringer, der måtte være forbundet
hermed, har jeg som tidligere nævnt tiltro til, at man i markedet er i stand
til at finde konkrete løsninger herpå.
Samtidig hæfter jeg mig ved, at Forbrugerombudsmanden i en såkaldt
forhåndsbesked har udtalt, at:
”Vises
markedsføringen af forbrugslånsvirksomheden/ forbruger-
kreditaftalen i forbindelse med markedsføring af spil/spiludbydere på
grund af omstændigheder, som virksomheden/annoncøren ikke ved al-
mindelig agtpågivenhed kunne have undgået eller forudset, ifalder virk-
somheden/annoncøren efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke et
strafansvar for overtrædelse af § 11 b.”
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup