Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. april 2021
Besvarelse af spørgsmål 16 ad L 173 stillet af Erhvervsudvalget den
25. marts 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Spørgsmål:
Mener ministeren, at lovforslaget adresserer de udfordringer ift. digital
markedsføring, som udgør en stigende del af den generelle markedsfø-
ring, jf. oplæg på Erhvervsudvalgets høring den 24. marts 2021 - L 173 -
bilag 6?
Svar:
L 173 skal gennemføre den politiske aftale af 19. januar 2021 indgået af
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten.
Formålet er at afværge tab af sponsorindtægter for dansk idræts- og for-
eningsliv som følge af markedsføringsforbuddet. Lovforslaget er således
udtryk for et bredt politisk ønske om at sikre gode rammer for det danske
foreningsliv, der har stor betydning for det danske samfund og danskere i
almindelighed.
Samtidig er den politiske aftale udtryk for, at det store opgør med kviklån
ønskes fastholdt. Lovforslaget har på den baggrund alene til formål at un-
derstøtte sponsorindtægter til dansk idræts- og foreningsliv.
Derudover kan det bemærkes, at det på baggrund af de modtagene hø-
ringssvar præciseres i bemærkningerne til ændringsforslaget, at den nye
undtagelse i § 11 b, stk. 4, vil gælde uanset, hvor markedsføringen sker
og uanset, om det er den sponserede eller den sponserende virksomhed,
der fremgår som afsender. Det afgørende er, at markedsføring sker som
led i et sponsorat. I denne forbindelse betyder det bl.a., at den sponseren-
de virksomhed f.eks. gerne må omtale sponsoratet på egen hjemmeside
eller egne sociale medier, eksempelvis ved at fremvise en holdtrøje, også
selvom der på trøjen fremgår logoer mv. fra andre sponserende virksom-
heder, herunder spilvirksomheder.
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup