Mediernes Hus
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø
+45 33 97 40 00
www.danskemedier.dk
Til Folketingets Erhvervsudvalg
29. marts 2021
Radioer rammes særlig hårdt af markedsføringslovens § 11 b
Danske Medier takker for muligheden for at deltage i Erhvervsudvalgets netop afholdte høring den 24.
marts 2021. I forlængelse af den igangværende drøftelse vil foreningen gerne uddybe en særskilt
problemstilling i forhold til radioreklamer, der ikke blev behandlet under høringen i onsdags.
Det drejer sig konkret om, at forbuddet i praksis har indført et påbud om en tidsmæssig adskillelse af
de to typer af reklamer på adskillige timer for radioreklamer, hvilket begrænser radioernes mulighed
for reklameafvikling væsentligt. Vi håber, at udvalget vil finde anledning til at inddrage problem-
stillingen i evt. kommende justeringer af lovbestemmelsen.
Uddybning
Forbrugerombudsmanden har med udgangspunkt i lovens forarbejder vurderet, at markedsførings-
lovens § 11 b vil blive overtrådt, hvis annoncer for en bank vises på skift med spilreklamer mellem
programmer med indbyrdes sammenhæng på bl.a. digitale medier og streamingtjenester
1
.
På de lokale kommercielle radiostationer er programmer typisk delt op i en flade, som typisk varer 3-
6
ti er. Dette etyder, at egre et ”i d yrdes sa
e hæ g”, so a ve des i
lovforarbejderne i
praksis indfører et de facto krav om en tidsmæssig adskillelse af reklameblokkene på mange timer, når
der sælges reklameplads til henholdsvis en bank og en spiludbyder.
Dette er formentlig ikke en faktor, som man har indberegnet, da lovforslaget blev udarbejdet, hvor
fokus navnlig har været på fjernsynsfladen og programsponsorater, men ikke desto mindre fører det
til, at radioerne bliver ramt med et ekstra tidsmæssigt krav, hvorved reklamesalget bliver yderligere
begrænset. Det går klart ud over, hvad der er nødvendigt for at beskytte forbrugernes økonomiske
interesser vedrørende finansielle tjenesteydelser, og fremstår uforholdsmæssigt restriktivt i forhold
til, at spil og finansiel virksomhed f.eks. gerne må markedsføres på forskellige opslag i
samme papiravis.
I Forbrugerombudsmandens vurdering af, om en bank og en spiludbyder skiftevis ville kunne vise sine
reklamer mellem forskellige episoder af samme serie på en streamingtjeneste, blev det lagt til grund,
at dette ville udgøre en overtrædelse af § 11 b, idet de enkelte episoder anses for at være programmer
med indbyrdes sammenhæng. Forbrugerombudsmanden henviste i den forbindelse til
lovforarbejderne, hvor det fremgår, at flere programmer med indbyrdes sammenhæng skal ses som
en helhed, og at det ikke vil være lovligt, at placere reklamer for forbrugslånsvirksomheder/forbruger-
1
Kilde:
https://www.forbrugerombudsmanden.dk/find-sager/markedsfoeringsloven/sager-efter-
markedsfoeringsloven/markedsfoeringsloven/forhaandsbesked-om-markedsfoering-af-bank-paa-sociale-og-
digitale-medier-samt-streamingtjenester/