Erhvervsudvalget 2020-21
L 173 Bilag 6
Offentligt
2361099_0001.png
Høring i Erhvervsudvalget
L 173 (markedsføringsloven)
24. marts 2021
L 173 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentationer fra udvalgets høring den 24. marts 2021 om lovforslaget
2361099_0002.png
Om Danske Medier
Danske Medier er brancheorganisation for alle private journalistisk
redigerede medier og beslægtede virksomheder.
Foreningen repræsenterer ca. 260 medlemsvirksomheder - herunder
onlinemedier, dagblade, regionalaviser, lokalaviser, lokalradioer, magasiner,
fagblade og specialmedier, der har det til fælles, at de ønsker at give
borgerne nyheder, indblik i samfundet og viden om det, der optager dem.
Ligeledes gælder, at annonceindtægter er en væsentlig del af
indtægtsgrundlaget for langt størstedelen af private medier.
L 173 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentationer fra udvalgets høring den 24. marts 2021 om lovforslaget
2361099_0003.png
Mediebranchen i Danmark (2019)
Ansatte:
18.300
Samlet annoncesalg:
Heraf online:
14,1 mia.
8,6 mia.
Heraf Google/Facebook:
5,2 mia.
Spil- og bankreklamer er begge blandt de største annoncørgrupper på
markedet, spilreklamer er ca. 5-6 gange større end bankreklamer.
L 173 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentationer fra udvalgets høring den 24. marts 2021 om lovforslaget
2361099_0004.png
Kommentarer til L173
Der indføres end undtagelse for sponsorindtægter til dansk idræts- og
foreningsliv i forhold til forbuddet i markedsføringslovens § 11 b.
Men L173 afhjælper ikke problemer i markedsføringslovens § 11 b
hverken for ludomaner, annoncører eller medier:
Stærkt hæmmende for bankreklamer på danske online-medier
Konkurrenceforvridning til fordel for udenlandske annoncører og
techgiganter
L 173 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentationer fra udvalgets høring den 24. marts 2021 om lovforslaget
2361099_0005.png
Online annoncering (programmatic)
Salg og køb af digital annonceplads er i høj grad automatiseret (ca.
75% af display).
Handlen afvikles i realtid, hvilket vil sige, at det er umuligt for banker
m.fl. at sikre, at indkøb af annonceplads ikke overtræder forbuddet,
da de aldrig kan vide, hvad en anden annoncør har købt i samme
sekund.
L 173 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentationer fra udvalgets høring den 24. marts 2021 om lovforslaget
2361099_0006.png
Effekter for medier
Real time indkøb online medfører, at finansielle virksomheder reelt
er afskåret fra o li e a o ceri g, so ikke er ”hå dholdt”.
Store medier taber de største annonceindtægter
Mindre medierer er i højere grad er afhængige af programmatisk
onlinesalg ift. annoncering for spil- og bankvirksomhed.
L 173 - 2020-21 - Bilag 6: Præsentationer fra udvalgets høring den 24. marts 2021 om lovforslaget
2361099_0007.png
Løsningsforslag
1. Enten: Indsæt en præcisering i § 11 b, om at reklamer fra
virksomheder, der tilbyder finansielle ydelser, ikke skal anses som i
strid med lovgivningen, hvis de ikke
bevidst
er placeret i
sammenhæng med reklamer for spil.
2. Ellers: Begræns reguleringen til et forbud af reklamer for
forbrugslån med en ÅOP over en bestemt procentsats, så
annoncører kan reklamere for alle andre produkter i vished om, at
man ikke overtræde reglerne (drop § 11 b)