Erhvervsudvalget 2020-21
L 173 Bilag 10
Offentligt
2372091_0001.png
Til lovforslag nr.
L 173
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den [15. april 2021]
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring
(Undtagelse af visse forbrugslånsvirksomheders sponsorering af idrætsorganisationer m.v. fra forbuddet mod markedsføring af
forbrugslån og forbrugslånsvirksomheder i forbindelse med markedsføring af spil og spiludbydere)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Erhvervs‐
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3-5. Det Kon‐
servative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
For Det Konservative Folkepartis medlemmer af udval‐
get er det helt afgørende, at der blev taget et opgør med
de meget dyre, kortfristede forbrugslån. Konservative Folke‐
parti har hele tiden været bannerfører for dette opgør, og det
var derfor med stor fortrydelse, at kompromiset i forbindelse
med opgøret med de såkaldte kviklån endte på en sådan
måde, at KF ikke kunne deltage i aftalen. En afgørende
forhindring for KF’s tilslutning til forliget om kviklån var,
at man valgte at indføre et forbud mod markedsføring af
forbrugslån i forbindelse med sport og spil. Det fremsatte
lovforslag udbedrer i nogen grad de forkerte præmisser, som
det oprindelige forslag var baseret på. Som forventet og
som udvalgsbehandlingen med al tydelighed har vist, vil de
foreslåede ændringer ikke løse udfordringen, fordi lovforsla‐
get rammer forbrugslånsvirksomheder bredt, uanset om pro‐
dukterne kan anvendes til finansiering af spil, og fordi det
foreslåede forbud reelt gør det umuligt for forbrugslånsvirk‐
somheder at udføre markedsføring, fordi virksomhederne
ikke selv bestemmer, i hvilken sammenhæng deres markeds‐
føring bringes. Det eneste rigtige er derfor, at lade forbuddet
med sammenkædning af reklamer for forbrugslån og spil
og spiludbydere udgå af loven. Konservative Folkeparti har
stillet ændringsforslag med dette formål.
Hvis der mod forventning ikke er flertal for dette æn‐
dringsforslag, vil Det Konservative Folkeparti til 3. behand‐
ling af lovforslaget stille de fornødne ændringsforslag, der
sikrer, dels at forbuddet alene gælder, hvis der er tale om
et bevidst ønske om at sammenkæde udlånsvirksomhed med
spilvirksom, og dels et nyt stk. 5 til § 11 b der undtager
markedsføring af leasingprodukter fra forbuddet.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af ():
Til titlen
1)
I undertitlen ændres »idrætsorganisationer mv.« til:
»idræt m.v.«.
DokumentId
Journalnummer
L 173 - 2020-21 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
2372091_0002.png
2
[Konsekvensændring som følge af den under nr. 3 foreslå‐
ede ændring i bestemmelsens ordlyd, samt redaktionel æn‐
dring af forkortelsen »m.v.«. ]
Til § 1
Af
Det Konservative Folkeparti,
tiltrådt af ():
2)
Nr. 1
og
2
udgår, og i stedet indsættes:
»1.
§ 11 b
ophæves.«
[Forbuddet mod markedsføring af forbrugslån i forbindelse
med spil og spiludbydere fjernes]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af ():
3)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 11 b, stk. 4,
ændres ordet
»piludbydere« til: »spiludbydere« og ordet »idrætsorganisa‐
tioner« ændres til: »idræt«.
[Redaktionel ændring og justering på baggrund af de mod‐
tagne høringssvar efter fremsættelse af lovforslaget]
4)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 11 b, stk. 4,
indsættes
som 2. pkt.: »Undtagelsen gælder kun ved skriftlige sponso‐
raftaler.«
[Justering foretages på baggrund af de modtagne hørings‐
svar efter fremsættelse af lovforslaget, samt af håndhævel‐
ses- og retssikkerhedsmæssige hensyn]
Til § 2
5)
I
stk. 1
ændres »den [snarest muligt efter vedtagelse i
Folketinget] 2021« til: »den 1. maj 2021«
[Redaktionel ændring, da ikrafttrædelsesdatoen ikke var
kendt ved fremsættelsen af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Som en konsekvens af den foreslåede nr. 2, foreslås un‐
dertitlen til lovforslaget justeret, så »idrætsorganisationer«
ændres til »idræt«. Samtidig foretages en redaktionel æn‐
dring af forkortelsen m.v.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget udgår § 11 b af lovforslaget. Hen‐
sigten med § 11 b var at forbyde reklamer for forbrugslån
i forbindelse med spil og spiludbydere. Med loftet over de
årlige omkostninger på forbrugslån er der imidlertid gjort op
med de værste tilfælde af meget høje renter på forbrugslån,
som blev markedsført med det formål at lokke forbruger‐
ne til at optage lån til bl.a. spil. Forslagsstiller ser derfor
ikke et behov for at fastholde forbuddet mod markedsfø‐
ring. Samtidig er det ikke muligt for forbrugslånsvirksomhe‐
derne at styre, i hvilken sammenhæng deres markedsføring
bliver vist. Man pålægger altså virksomheden et ansvar,
som de ikke har en reel mulighed for at leve op til, med
mindre de afholder sig helt fra markedsføring af deres pro‐
dukter. Derfor bør § 11 b udgå.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring af § 11 b, stk. 4, fra »piludbyde‐
re« til: »spiludbydere« er alene en redaktionel ændring.
Det foreslås derudover i den foreslåede § 11 b, stk. 4, at
ændre begrebet »idrætsorganisationer« til »idræt«.
Ved idrætsorganisationer forstås til eksempel professio‐
nelle klubber og medlemsbaserede lokale idrætsforeninger
inden for breddeidrætten. Begrebet »idrætsorganisationer«
dækker også over sammenslutninger af klubber, der agerer
som en forening eller et kapitalselskab som f.eks. divisions‐
foreningen i fodbold, håndbold eller ishockey. Det har ingen
betydning, om der er tale om idræt i traditionel forstand,
eller hvilket lovligt interessefællesskab der for eksempel
dyrkes i en almennyttig forening. Til eksempel vil e-sport og
brætspilsklubber også være omfattet på lige fod med andre
sportsgrene.
På baggrund af de modtagne høringssvar justeres den
foreslåede undtagelse, så lempelsen ikke blot sikrer spon‐
sorater af idrætsorganisationer, men også af individuelle
sportsudøvere, af idrætsfaciliteter, som sportshaller og lig‐
nende, og idrætsbegivenheder, som f.eks. nationale, regiona‐
le og globale mesterskaber samt olympiske lege. Lempelsen
omfatter også Team Danmark som selvejende non-profit
organisation. Dermed vil sponsoraftaler med arrangører af
stævner, slutrunder, cykelløb m.v. også være omfattet af
undtagelsen fra forbuddet, hvis det ikke er selve klubben el‐
ler forbundet, der er arrangør. Organisationer relateret til OL
eller et fælles marketingsselskab, som idrætsforbundene har
overdraget deres kommercielle rettigheder til i forbindelse
med store sportsbegivenheder, vil også være omfattet. Det
samme gælder sponsorering af byggeriet af en ny sportshal
eller egentlige navnesponsorater af sportsarenaer og lignen‐
de.
Det foreslås derfor at justere den foreslåede undtagelse i
§ 11 b, stk. 4, så markedsføringsforbuddet i markedsførings‐
lovens § 11 b, stk. 1, ikke finder anvendelse, hvis markeds‐
føring sker ved en forbrugslånsvirksomheds sponsorering af
idræt, almennyttige foreninger og fonde.
Til nr. 4
Det foreslås at indsætte et 2. pkt. i den foreslåede § 11 b,
stk. 4, hvori det præciseres, at undtagelsen kun gælder ved
skriftlige sponsoraftaler.
Som lovteksten er formuleret i det fremsatte lovforslag,
gælder undtagelsen »(…) markedsføring, der sker ved en
forbrugslånsvirksomheds sponsorering (…)«. I bemærknin‐
gerne til bestemmelsen beskrives, at der herved forstås den
markedsføring, der som led i en sponsoraftale er aftalt mel‐
lem forbrugslånsvirksomheden og den pågældende idrætsor‐
ganisation, almennyttige forening eller fond. En sponsoraf‐
tale er i bemærkningerne defineret som en skriftlig aftale
med en forbrugslånsvirksomhed om ydelse af direkte eller
indirekte tilskud til finansiering af aktiviteterne i en idræts‐
organisation, almennyttig forening eller fond med henblik
på at fremme forbrugslånsvirksomhedens navn, logo, image,
aktiviteter eller produkter. Definitionen er på linje med de‐
finitionen af sponsorering af programmer i radio- og fjern‐
synslovgivningen.
L 173 - 2020-21 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
2372091_0003.png
3
Da forbuddet i § 11 b, stk. 1, er strafbelagt, foreslås det
af retssikkerheds- og håndhævelsesmæssige årsager, at det
kommer til at fremgå direkte af lovteksten, at der skal være
tale om en skriftlig sponsoraftale.
Det bemærkes hertil, at undtagelsen vil omfatte markeds‐
føring, der sker som led i en skriftlig sponsoraftale mellem
forbrugslånsvirksomheden og den pågældende idrætsudøver,
idrætsorganisation, -begivenhed eller -facilitet, selvejende
non-profit institution, almennyttige forening eller fond, uan‐
set hvor denne markedsføring sker og uanset, om det er den
sponsorerede eller den sponserende virksomhed, der fremgår
som afsender.
Det afgørende er, at markedsføring sker som led i et
sponsorat. Der skal således tages højde for, at udmøntnin‐
gen af sponsorater fra banker, herunder den modydelse som
sportsklubber eller almene organisationer skal levere i for‐
hold til et sponsorat, sker på mange måder via mange for‐
skellige platforme. Med undtagelsen vil det f.eks. være lov‐
ligt i en helsides annonce for Roskildefestivalen at anføre, at
en konkret navngiven bank er sponser for festivalen, uanset
at der andet sted i avisen er en reklame for spil. Det samme
gælder anden fysisk reklame, f.eks. plakater, bannere, gavl‐
reklamer, rullende bannere, reklamesøjler m.v. i det offentli‐
ge rum, f.eks. på bygninger og ved busstoppesteder, samt
sponsoreret indhold i radioen. Det gælder også i forbindelse
med et idrætsarrangement, hvor forbrugslånsvirksomheden
er sponsor for udeholdet, og hvor der derfor indgås aftale
med f.eks. et bureau eller lignende, der varetager udlejning
af reklameplads. Undtagelsen vil også omfatte sponsorering
af byggeriet af en ny sportshal, navnesponsorater af idræts‐
haller og lignende, samt sponsorering af sportsstævner. Det
afgørende for, at undtagelsen finder anvendelse er, at mar‐
kedsføringen sker som udmøntning af en skriftlig sponsoraf‐
tale mellem de pågældende parter.
Den sponserende virksomhed må ligeledes gerne mar‐
kedsføre sponsoratet på egen hjemmeside eller egne sociale
medier. Denne markedsføring må også gerne omfatte, at der
omtales eller vises logoer for andre sponserende virksomhe‐
der. Som eksempel kan nævnes et opslag på bankens Face‐
bookside, hvor en klubtrøje med sponsornavne vises frem,
herunder også spiludbydere.
Undtagelsen omfatter derimod ikke markedsføring i tv-
reklameblokke, online eller i andre sammenhænge, hvor der
ikke er tale om direkte sponsorat. Det betyder, at markeds‐
føring af forbrugslånsvirksomheder eller af kreditaftaler til
forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller
spiludbydere i almindelighed fortsat vil være forbudt i en re‐
klame både online, på TV, og i det offentlige rum, hvis mar‐
kedsføring sker i forbindelse med spil eller spiludbydere. Til
eksempel må en landsholdstrøje gerne optræde i en tv-rekla‐
me påtrykt sponsorlogoer fra både spil- og låneudbydere,
idet der vil være tale om et sponsorat af landsholdet. Deri‐
mod må forbrugslånsvirksomheden fortsat ikke købe rekla‐
metid i samme reklameblok som spiludbydere, uanset om
forbrugslånsvirksomheden markedsfører sig som sponsor af
f.eks. landsholdet.
Til nr. 5
I den foreslåede § 2, stk. 1, ændres formuleringen »[sna‐
rest muligt efter vedtagelse i Folketinget]« til »den 1. maj
2021«. Der er alene tale om en redaktionel ændring af tek‐
sten, da ikrafttrædelsesdatoen ikke var kendt ved fremsættel‐
sen af lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2021 og var til
1. behandling den 12. marts 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i < > møder.
Høring i udvalget
Udvalget har den 24. marts 2021 afholdt en høring for
udvalgte interessenter.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 12. februar
2021 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
197. Den 5. marts 2021 sendte erhvervsministeren hørings‐
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 28 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik Møller (S)
Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V)
L 173 - 2020-21 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
2372091_0004.png
4
Thomas Danielsen (V) Heidi Bank (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8