Erhvervsministeriet / Konkurrence og Forbrugerstyrelsen
Sendt pr. mail:
og
Att.: Cecilie Kjeldsen og Søren Haxthausen
26. FEBRUAR 2021
HØRINGSSVAR
–
FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF LOV OM MARKEDSFØRING
De Danske Bilimportører er meget positive over for, at de politiske partier ønsker at åbne op for en
lempeligere fortolkning af markedsføringslovens (”MFL”) § 11b, som skal sikre
sponsorindtægter til
dansk idræts- og foreningsliv på trods af markedsføringsforbuddet.
Det er dog fortsat De Danske Bilimportørers opfattelse, at MFL § 11b er i strid med direk-
tivet om urimelig handelspraksis (”Direktivet”), jf.
LIGA Advokaters notat af 14. januar
2020 udarbejdet for De Danske Bilimportører. Det gælder uanset Kammeradvokatens no-
tat af 3. februar 2021, hvor det konkluderes,
at
”der
er flest holdepunkter til støtte for, at
bestemmelsen ikke går videre end tilladt efter
Direktivet”.
Hvis regeringen trods denne usikkerhed om bestemmelsens gyldighed fortsat ønsker at
fastholde forbuddet i MFL § 11b, skal vi dog opfordre til, at markedsføring af privatlea-
singaftaler, på samme måde som kreditkøb, undtages fra forbuddet. Det skal dels sikre,
at forbrugerbeskyttelsen ikke forringes, dels at den danske praksis i mindre grad strider
mod EU-retten.
Sidstnævnte skal særligt ses i lyset af Kammeradvokatens notat af 3. februar 2021
om § 11b, hvor det ikke entydigt konkluderes, at § 11b, stk. 1, er i overensstemmelse med Direkti-
vet, og Kammeradvokaten derfor anbefaler at fortolkningen fastsættes nærmere i en bekendtgørelse
for at undgå direktivstridig fortolkning og håndhævelse af § 11b, stk. 1. Det er dog vores opfattelse,
at sådanne begrænsninger af lovens fortolkning, bør fremgå direkte af loven, da der er tale om en
strafbelagt bestemmelse og det derfor skal være klart for enhver, hvornår den overtrædes.
Vi foreslår derfor, at der indsættes en ny bestemmelse som § 11b, stk. 5, se afsnit 3, som
undtager markedsføring af leasing fra forbuddet.
1. LOVENS FORMÅL
Markedsføringslovens § 11b, stk. 1, indeholder et forbud mod markedsføring af forbrugerkreditaftaler
og forbrugslånsvirksomheder i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere med visse
undtagelser. I forarbejderne til loven, jf. bemærkningerne til § 2 i
L 149
fremgår:
”Markedsføringsforbuddet foreslås indført for at
begrænse den intensive markedsfø-
ring af forbrugerkreditaftaler med høje omkostninger, som
i dag finder sted […]
For-
buddet skal understøtte, at færre forbrugere bliver eksponeret for og optager
forbrugerkreditaftaler med høje omkostninger til brug for spil med risiko for
at blive fanget i en gældsspiral.”
[vores fremhævelse]
I overensstemmelse med formålet er markedsføring af kreditkøb (§ 11, stk. 3), herunder markeds-
føring af forbrugslånsvirksomheden i den forbindelse, undtaget. Det skyldes, at disse forbrugerkre-
ditaftaler ikke medfører udbetaling af kontanter, som forbrugerne kan bruge på spil, og derved:
”ikke i samme grad som forbrugerkreditaftaler med kontant udbetaling vurderes at
kunne fremme ludomani ved markedsføring i forbindelse med markedsføring af spil og
spiludbydere.”,
jf. afsnit 2.2.3 i lovforarbejderne
L149.