NOTAT
3. marts 2021
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag om ændring af markeds-
føringsloven
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at indføre en undtagelse til forbuddet i mar-
kedsføringslovens § 11 b, stk. 1, mod enhver markedsføring af forbrugs-
lånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med mar-
kedsføring af spil eller spiludbydere. Den foreslåede undtagelse har til
hensigt at sikre sponsorindtægter til dansk idræts- og foreningsliv. Und-
tagelsen indføres på baggrund af den politiske aftale af 19. januar 2021
indgået af regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten.
Med forslaget undtages forbrugslånsvirksomheders sponsorering af id-
rætsorganisationer, almennyttige foreninger og fonde fra forbuddet mod
markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere
i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere, såfremt for-
brugslånsvirksomheden ikke udbyder lån med årlige omkostninger på 25
pct. eller derover.
Lovforslaget blev sendt i høring den 12. februar 2021 med høringsfrist
den 26. februar 2021. Der er modtaget 15 høringssvar med bemærkninger
til udkastet til lovforslag.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor. På baggrund af de
indkomne svar lægges der op til foretage enkelte justeringer i lovforsla-
get, jf. nedenfor. De indkomne høringssvar har derudover givet anledning
til enkelte redaktionelle ændringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse
ændrer dog ikke ved substansen i det pågældende forslag og omtales der-
for ikke nærmere i dette notat.
Da der i aftalekredsen var ønske om, at ændringen træder i kraft hurtigst
muligt, er lovforslaget sendt i høring parallelt med fremsættelsen af lov-
forslaget i Folketinget onsdag den 24. februar 2021. Justeringer på bag-
grund af de modtagne høringssvar, som beskrevet nedenfor, vil derfor
indgå i et ændringsforslag til lovforslaget.
2. Generelle bemærkninger
Høringen viser, at der generelt er opbakning til lempe markedsføringsfor-
buddet i markedsføringslovens § 11 b, stk. 1, men at flere høringsparter,
herunder Autobranchen Danmark, Dansk Erhverv, Danske Medier, De
Danske Bilimportører, Finans Danmark, Finans- & Leasing, Kreativitet
og Kommunikation og TV 2 Danmark A/S gerne havde set, at lovforsla-