Udvalget for Forretningsordenen 2020-21
L 172
Offentligt
2356676_0001.png
Folketinget
Udvalget for Forretningsordenen
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
17. marts 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Nanna Therkelsen
Sagsnr.: 2021-0037-0112
Dok.:
1890126
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om undersøgelseskommissioner og retsplejeloven (Indfø-
relse af granskningskommissioner, Folketingets samtykke til nedlæggelse af
undersøgelseskommissioner m.v.). (L 172), som Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen har stillet til justitsministeren den 11. marts 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 172 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en indsnævring eller udvidelse af »forsigtighedsprincippet«.
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Udvalg for Forretningsordenen ved-
rørende forslag til lov om ændring af lov om undersøgelseskommissio-
ner og retsplejeloven (Indførelse af granskningskommissioner, Folke-
tingets samtykke til nedlæggelse af undersøgelseskommissioner m.v.)
(L 172)
”Kan
ministeren bekræfte, at der ikke med lovforslagets be-
mærkninger sker en indsnævring eller udvidelse af »forsigtig-
hedsprincippet«, som i dag er gældende efter lov om undersø-
gelseskommissioner?”
Svar:
Med lovforslagets § 1, nr. 3 (forslag til § 1 b), foreslås det, at § 3, kapitel 3
og 4, §§ 9-14, kapitel 7-9 og §§ 30 og 31 i lov om undersøgelseskommissi-
oner med de fornødne tilpasninger finder tilsvarende anvendelse for gransk-
ningskommissioner.
Af de specielle bemærkninger til den foreslåede § 1 b fremgår bl.a. følgende:
”En
granskningskommission er
i lighed med en undersøgel-
seskommission
hverken en domstol eller et anklagende organ.
Kommissionens retlige vurderinger, herunder bevisvurderinger
bør
også under hensyn til, at de ikke hviler på en kontradikto-
risk proces
formuleres forsigtigt og markere kommissionens
begrænsede funktion. Naturligvis skal de retlige vurderinger,
kommissionen måtte foretage, vedrøre spørgsmål om rækkevid-
den af relevante retsregler (fortolkning/udfyldning) og spørgs-
mål vedrørende faktiske forholds subsumption under de rele-
vante retsregler. Men granskningskommissionens opgave er
ikke at ”afgøre” disse spørgsmål. Og hvis de nævnte spørgsmål
giver anledning til tvivl, er granskningskommissionens opgave
i stedet for at tage stilling til spørgsmålene
at præsentere
tvivlen og beskrive, hvorpå den beror.
Afgrænsningen af de retlige vurderinger, som en gransknings-
kommission anmodes om at foretage, skal fremgå af kommisso-
riet. Kommissoriet bør formuleres forsigtigt og klart markere
granskningskommissionens begrænsede funktion.”
De citerede bemærkninger svarer til, hvad der er anført i bemærkningerne
til lov om undersøgelseskommissioner, der fastsætter det såkaldte forsigtig-
hedskrav, der gælder for undersøgelseskommissioner, jf. Folketingstidende
1998-99, tillæg A, spalte 253f. Der lægges således med den foreslåede ord-
Side 2/3
L 172 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en indsnævring eller udvidelse af »forsigtighedsprincippet«.
ning op til, at der i denne henseende skal gælde det samme for gransknings-
kommissioner, som gælder for undersøgelseskommissioner, og som fortsat
vil gælde med lovforslagets vedtagelse.
Side 3/3