Udvalget for Forretningsordenen 2020-21
L 172 Bilag 3
Offentligt
2345793_0001.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Justitsministeriet
[email protected]
Sagsnr. 21-0846
Vores ref. AG/THL/hbj
Deres ref. 2020-750-0629
Den 1. marts 2021
Høringssvar
forslag til lov om undersøgelses- og
granskningskommissioner
FH har på baggrund af Justitsministeriets høringsbrev den 12. februar 2021 udarbejdet
nærværende høringssvar.
Lovforslaget giver anledning til følgende bemærkninger:
Retssikkerhed
Der er med lovforslaget lagt op til, at Folketinget fremadrettet skal kunne etablere en
granskningskommission. For FH er det vigtigt, at det implicerede medlems retssikkerhed ikke
forringes, uanset hvilken kommissionsform der anvendes. Derfor er det også positivt, at det i
bemærkningerne til lovforslaget (side 5) er skrevet, at der ikke gives køb på de gældende
retssikkerhedsgarantier, der følger af undersøgelseskommissionsloven.
For at medvirke til en hurtigere sagsgang, som er formålet med en granskningskommission,
bør det dog overvejes nøje, om proceduren for afhøringstemaer skal ændres.
Afhøringstemaerne bør ligge så tidligt i forløbet som muligt, så bisidderen tidligt kan vurdere,
hvorvidt han eller hun skal deltage. FH opfordrer endvidere til, at afhøringstemaerne
præciseres, så det for den enkelte bisidder er lettere at vurdere, hvad der mere præcist vil
blive spurgt ind til.
FH finder det positivt, at det i bemærkningerne (side 26) er skrevet, at en nedsættelse af en
granskningskommissionen ikke bør nedsættes, hvis forholdene kan belyses tilfredsstillende af
ordinære faste undersøgelsesorganer.
Retten til bisiddere
Af lovbemærkningerne på side 42 lægges der op til en ændring af lovens § 21, stk. 3, således
at der ved tilbagekaldelse af en beskikkelse af bisidder skal kunne lægges vægt på
sagsbehandlingstiden. FH mener, at en sådan tilbagekaldelse kun bør ske, når kommissionen
endeligt har vurderet, at den implicerede part ikke kan pålægges et ansvar.
1
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0002.png
Ansættelsesretligt ansvar
Vurderer granskningskommission, at der er grundlag for et ansættelsesretligt eller disciplinært
ansvar, lægges der i lovbemærkningerne op til, at der forinden kommissionens offentliggørelse
sker en orientering af den ansættende myndighed. FH mener dog, at den ansættende
myndighed ikke bør orienteres, før den afhørte part reelt har haft mulighed for at afgive sine
bemærkninger til kommissionens vurderinger.
Med venlig hilsen
Arne Grevsen
Side 2 af 2
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0003.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
2019 - 37584
Familieretshuset
Storetorv 10
6200 Aabenraa
Telefon: 7256 7000
Skriv til os via borger.dk
www.familieretshuset.dk
EAN-Nr. 5798000362222
Dato:
Høring over forslag til ændring af lov om undersøgelseskommissioner og
retsplejeloven - (2020-750-0629)
Ovennævnte høring falder udenfor Familieretshusets ressort, hvorfor Familierets-
huset ikke har bemærkninger.
01-03-2021
Direktion
Sagsnr.:
2021-15752
Med venlig hilsen
Sagsbehandler:
Indira Beckovic
Morten E. Snitker
Juridisk chef
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0004.png
1. marts 2021
Høringssvar vedrørende
Forslag til Lov om ændring af lov om undersøgelseskommissioner og retsplejeloven
Dansk Folkeoplysnings Samråd takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende
ovenstående lov.
De mange teknisk-juridiske aspekter af lovforslaget vil vi overlade til andre at kommentere på. Vi
har én overordnet bemærkning, som vedrører granskningskommissionens muligheder for
såkaldte retlige vurderinger. Vi bemærker, at der synes at være et misforhold mellem det angivne
formål med granskningskommissionens virksomhed og de nævnte passager omkring retlige
vurderinger.
På side 33 i lovforslaget står følgende (citat #1, vores fremhævelse):
En granskningskommission kan ikke få til opgave at foretage retlige vurderinger af ministres forhold,
herunder
vurdere, om ministeransvarlighedsloven (eller andre relevante ansvarsregler) må antages
at være overtrådt, og endnu mindre om rigsretstiltale vil være rimeligt begrundet.
En
granskningskommission kan heller ikke bemyndiges til at tage stilling til det mere begrænsede,
generelt formulerede spørgsmål om, hvorvidt der er
grundlag for at antage,
at en minister har begået
fejl eller forsømmelser.
.
Længere nede på samme side står dette (citat #2, vores fremhævelse):
Formålet med en granskningskommissions virksomhed vil som nævnt være at tilvejebringe et
materiale,
på hvilket grundlag anklagemyndigheden, disciplinærmyndigheden m.v. afgør, om sagen
skal fremmes,
navnlig ved at der rejses tiltale, eller disciplinærforfølgning indledes.
På side 34 står dette (citat #3, vores fremhævelse):
Som ved undersøgelseskommissioner forudsættes det som det typiske, at kommissoriet for
granskningskommissionen udformes således, at
kommissionen har til opgave at udtale sig om,
hvorvidt der må antages at være begået fejl eller forsømmelser af en sådan karakter, at der
foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til ansvar.
Vi forstår ikke, hvorledes der i lovforslaget både står, at en granskningskommission ikke kan få til
opgave at vurdere, om ministeransvarsloven eller andre relevante ansvarsregler må antages at være
overtrådt eller må vurdere, hvorvidt der er grundlag for at antage, om en minister har begået fejl
(citat #1),
samtidig med
at der i lovforslaget står, at kommissionen har til opgave at udtale sig om
1
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0005.png
hvorvidt, der må antages at være begået fejl eller forsømmelse af en sådan karakter, at der foreligger
grundlag for at det offentlige søger nogen draget til ansvar.
Kort sagt mener vi det er
uklart,
hvorvidt granskningskommissionen må vurdere/udtale sig om,
hvorvidt undersøgelsen giver grundlag for at den undersøgte sag skal fremmes yderlige, f.eks. ved en
retslig tiltale. Vi synes
både
at kunne læse ud af lovforslaget, at granskningskommissionen alene må
tilvejebringe materiale, på hvilket grundlag, anklagemyndigheden mv. afgør om sagen skal fremmes
(citat #2)
og
at kommissionen har til opgave at udtale sig om, hvorvidt der må antages at være begået
fejl eller forsømmelser af en sådan karakter, at der foreligger grundlag for at det offentlige søger
nogen draget til ansvar (citat #3)
Vi anbefaler, at dette fremstår tydeligere.
Vi har ikke yderligere kommentarer til lovforslaget.
Med venlig hilsen,
Carolina Magdalene Maier, sekretariatschef
2
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0006.png
Justitsministeriet
[email protected]
[email protected]
02.03.2021
Høring over udkast til forslag til ændring af lov om undersøgelses-
kommissioner og retsplejeloven (j.nr. 2020-750-0629)
Djøf
Justitsministeriet har ved brev af 12. februar 2021, j.nr. 2020-750-0629, anmodet
Djøf om en udtalelse til udkast til forslag til ændring af lov om undersøgelseskom-
missioner og retsplejeloven.
Udkastet til lovforslag lægger op til at etablere granskningskommissioner som ny
undersøgelsesform. Djøf har noteret sig, at det fremgår af bemærkningerne til lov-
forslaget, at det er afgørende, at der med en ny undersøgelsesform ikke gives køb
på de retssikkerhedsgarantier, der følger af lov om undersøgelseskommissioner.
Med de fornødne tilpasninger, der følger af granskningskommissioners parlamen-
tariske forankring, foreslås det i udkastet til lovforslag, at de regler, der i dag gæl-
der for undersøgelser i undersøgelseskommissioner med dommerdeltagelse skal
finde tilsvarende anvendelse for granskningskommissioner for så vidt angår tilrette-
læggelse og gennemførelse af undersøgelser ved granskningskommissioner, her-
under vidne- og oplysningspligt, de berørtes retsstilling, tavshedspligt og domstols-
prøvelse af kommissionens beslutninger.
På denne baggrund og med denne forudsætning har Djøf ingen bemærkninger til
denne del af lovforslaget.
Djøf har endvidere noteret sig, at de forslag til ændringer af lov om undersøgelses-
kommissioner, som Udvalget om undersøgelseskommissioner og parlamentariske
undersøgelsesformer foreslog indført i betænkning nr. 1571/18, foreslås indført.
Djøf har ligeledes ingen bemærkninger til denne del af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Gothersgade 133
1123 København K
Telefon 33 95 97 00
Telefax 33 95 99 99
[email protected]
www.djoef.dk
Lene Hallenberg
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0007.png
Justitsministeriet
Att. Nanna Therkelsen
Forsvarsministeriets høringssvar vedr. ændring af lov om un-
dersøgelseskommissioner
Forsvarsministeriet har den 12. februar 2021 modtaget Justitsmini-
steriets høring vedrørende ændring af lov om undersøgelseskommis-
sioner og retsplejeloven.
Forsvarsministeriet har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Dato:
Enhed:
Sagsbeh.:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
2. marts 2021
JSN
FMN-MMA
2021/001297
204930
Ingen
Med venlig hilsen
Mads Olivarius Maibom
Sagsbehandler
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Sagsbehandleren direkte:
Tlf.: +45 7281 0063
E-mail: [email protected]
Side 1 af 1
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0008.png
Nanna Therkelsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Sag:
Sagsdokument:
SUM Lovhøringer <[email protected]>
2. marts 2021 10:55
£Stats- og Menneskeretskontoret (951s17); Nanna Therkelsen
Høringssvar vedr. 2020-750-0629
2020-750-0629
1872491
Til Justitsministeriet
Sundhedsministeriet har ingen bemærkninger til høringen vedrørende forslag til ændring af lov om
undersøgelseskommissioner og retsplejeloven. Vi takker for muligheden for at afgive svar til høringen.
Med venlig hilsen
Anne Katrine Boje
Stud. Jur, Sundhedsjura
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Fax 7226 9001
www.sum.dk
1
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0009.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til
[email protected]
Cc til
[email protected]
2. marts 2021
J.nr. 2021-11-0583
Dok.nr.
Sagsbehandler
Mads Nordstrøm Kjær
Høring over udkast til forslag til ændring af lov om
undersøgelseskommissioner og retsplejeloven (Indførelse af
granskningskommissioner, Folketingets samtykke til nedlæggelse
af undersøgelseskommissioner m.v.)
Ved e-mail af 12. februar 2021 har Justitsministeriet anmodet om Datatilsynets eventuelle
bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Datatilsynet forudsætter, at reglerne i databeskyttelsesforordningen
1
og databeskyttelseslo-
ven
2
vil blive iagttaget i forbindelse med eventuel behandling af personoplysninger foranledi-
get af lovforslaget.
Udkastet giver i øvrigt ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til yderligere bemærkninger.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Med venlig hilsen
Mads Nordstrøm Kjær
1 Europa Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbin-
delse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46
EF.
2 Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0010.png
Justitsministeriet
[email protected]
[email protected]
jf. Deres sagsnummer 2020-750-0629
Akademikernes bemærkninger til lovforslag om ændring af
lov om undersøgelseskommissioner mv. (indførelse af
Granskningskommissioner)
Akademikerne skal med henvisning til Justitsministeriets udsendte hø-
ringsmateriale af 12. februar 2021 vedr. forslag til lov om ændring af lov
om undersøgelseskommissioner mv. (indførelse af granskningskommissi-
oner) bemærke følgende:
Akademikerne noterer sig, at der lægges op til, at Folketinget fremover
kan nedsætte uafhængige granskningskommissioner som forankres i Fol-
ketinget, og at denne nye undersøgelsesform kan gennemføres hurtigere
end undersøgelseskommissioner. Granskningskommissioner vil kunne
nedsættes for at undersøge nærmere bestemte forhold af almenvigtig be-
tydning. Det forudsættes dog, at kommissoriet i forbindelse med nedsæt-
telsen af en granskningskommission afgrænses med et klart fokus på sa-
gens centrale problemstillinger, således at granskningskommissionen kan
afslutte sit arbejde inden for 1 år efter sin nedsættelse.
Akademikerne finder det afgørende at retssikkerheden ikke kompromit-
teres i en ny undersøgelsesform. Akademikerne lægger derfor vægt på,
at lovforslaget indfører de samme retssikkerhedsgarantier i en gransk-
ningskommission som i en undersøgelseskommission.
Endelig skal Akademikerne kvittere for, at lovforslaget indeholder juste-
ringer af reglerne for undersøgelseskommissioner, der gennemfører an-
befalingerne fra Udvalget om Undersøgelseskommissioner, som er gengi-
vet i betænkning nr. 1571/2018. Akademikerne skal i øvrigt henvise til
høringssvaret fra Djøf, som sad med i Udvalget om Undersøgelseskom-
missioner.
Med venlig hilsen
Jesper David Jensen
D: 22495862
E: [email protected]
Den 2. marts 2021
Sagsnr. S-2021-273
Dok.nr. D-2021-20038
jdj/
AKADEMIKERNE
THE DANISH CONFEDERATION
OF PROFESSIONAL ASSOCIATIONS
Nørre Voldgade 29, 2. sal
DK
1358
København K.
T
E
W
+45 3369 4040
[email protected]
www.ac.dk
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0011.png
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0012.png
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0013.png
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0014.png
Justitsministeriet
[email protected]
[email protected]
3. marts 2021
Høring over udkast til forslag til ændring af lov om undersøgelseskommissioner og retsplejeloven
Justitsministeriet har ved brev af 12. februar 2021, udsendt udkast til forslag til ændring af lov om
undersøgelseskommissioner og retsplejeloven, hvori Justitsministeriet anmoder om en udtalelse om
udkastet.
I den anledning ønsker Dansk Told & Skatteforbund (DTS), der repræsenterer medarbejdere på
Skatteministeriets område, at komme med en udtalelse. Udtalelsen beror blandt andet på vores erfaringer
med bisidderopgaver i både Skattesagskommissionen og Kommissionen om SKAT, hvor en lang række af
vores medlemmer har afgivet forklaring.
For DTS er medlemmernes retssikkerhed yderst væsentlig, uanset om der er tale om en
undersøgelseskommission eller en granskningskommission. Det er afgørende vigtigt, at eventuelle
besparelseshensyn eller hensyn til behovet for et hurtigt resultat på ingen måde må gå forud for
retssikkerheden. DTS noterer sig derfor med tilfredshed, at gennemførelsen af undersøgelser i
granskningskommissioner vil tage udgangspunkt i den grundlæggende struktur for
undersøgelseskommissioner, herunder for så vidt angår kommissionens uafhængighed og de involverede
personers retssikkerhed.
I lovbe ærk i ger es i dled i g p. 5 fre går følge de: ”Der er sa tidig afgøre de for regeri ge , at der
ikke gives køb på navnlig de retssikkerhedsgarantier, der følger af lov om undersøgelseskommissioner
u dersøgelsesko
issio slove ”.
DTS er i sagens natur meget tilfredse med, at regeringen lægger så stor
vægt på, at retssikkerhedsgarantierne ikke mindskes. DTS finder dog, at nogle af lovforslagets delelementer
i realiteten vil kunne indebære netop, at de retssikkerhedsgarantier, der hidtil har været gældende for
undersøgelseskommissioner, fremadrettet ikke vil være gældende i forhold til undersøgelses- og/eller
granskningskommissioner. Dette uddybes i det følgende.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at der foreslås ændringer vedr. nægtelse eller tilbagekaldelse af
beskikkelse af bisidder og vedr. kompetencen til at træffe afgørelse om bisidderes salærer og godtgørelse.
Tanken er, at disse ændringer vil gælde såvel undersøgelses- som granskningskommissioner.
DTS finder det helt centralt, at bisidderen som det langt overvejende udgangspunkt har ret til at overvære
alle de afhøringer, som bisidderen finder er relevante for deres klienter. Det er svært, hvis ikke næsten
umuligt, for en kommission at vurdere fuldstændigt, hvorvidt en afhøring af et vidne kan have relevans for
en bisidder eller ej. Dette skyldes, at bisidderen kan kende til sammenhænge mellem vidnerne, som
kommissionen ikke har mulighed for at se ud fra det skriftlige materiale.
For at gøre det nemmere
og hurtigere - for en bisidder at vurdere relevansen af en forklaring, bør de
afhøringstemaer, der udarbejdes, være væsentligt mere præcise, end de er i dag, hvor der i realiteten blot
___________________________________________________________________________________________________________
ADVOKAT MERETE KELLER BERDIIN
DANSK TOLD & SKATTEFORBUND
Jernbanegade 4, 2 th.1608 København V
TELEFON 35 26 34 60 . [email protected] . www.dts.dk
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
gøres opmærksom på hvilke bilag, der potentielt vil blive spurgt ind til. Afhøringstemaerne bør også
foreligge langt tidligere, end det sker i dag, således at bisidderen så tidligt som muligt kan tage stilling til,
hvorvidt deltagelse er relevant eller ej.
Afskæring af salær til bisidder bør efter DTS opfattelse aldrig ske på bekostning af retssikkerheden. Enhver
usikkerhed om relevans af en afhøring bør komme klienten til gode ved, at bisidder får mulighed for at
deltage i afhøringen med betaling af honorar herfor.
Med venlig hilsen
Merete Keller Berdiin
Dansk Told & Skatteforbund
___________________________________________________________________________________________________________
ADVOKAT MERETE KELLER BERDIIN
DANSK TOLD & SKATTEFORBUND
Jernbanegade 4, 2 th. 1608 København V
TELEFON 35 26 34 60 . [email protected] . www.dts.dk
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0016.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail:
[email protected]
og
[email protected]
WILD ERS P LA DS 8 K
1403 K ØBE NHA VN K
TELEFO N 3269 8888
MOB IL 91325719
MIKL@HU MA NR IGHT S .DK
ME NNES KE RET .DK
DOK . NR. 21/00513 -2
3. MARTS 202 1
HØRINGSSVAR OVER FORSLAG TIL ÆNDRING AF LOV
OM UNDERSØGELSESKOMMISS IONER OG
RETSPLEJELOVEN
Justitsministeriet har ved e-mail af 12. februar 2021 anmodet om
Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til udkast
til forslag til ændring af lov om undersøgelseskommissioner og
retsplejeloven (Indførelse af granskningskommissioner, Folketingets
samtykke til nedlæggelse af undersøgelseskommissioner m.v.).
Lovudkastet blev fremsat for Folketinget den 24. februar 2021 som L
172.
1
Instituttet har ingen bemærkninger til lovforslaget og henviser i øvrigt
til instituttets høringssvar over betænkning nr. 1571/2018 om
undersøgelseskommissioner og parlamentariske undersøgelsesformer.
2
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2020-750-0629.
Med venlig hilsen
Mikkel Lindberg Laursen
SPEC IAL KO NS ULE NT
Lovforslag nr. L 172 om ændring af lov om
undersøgelseskommissioner og retsplejeloven (Indførelse af
granskningskommissioner, Folketingets samtykke til nedlæggelse af
undersøgelseskommissioner m.v.), tilgængelig her,
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/l172/index.htm.
2
Institut for Menneskerettigheder, høringssvar over betænkning nr.
1571/2018 om undersøgelseskommissioner og parlamentariske
undersøgelsesformer, 23. november 2018, tilgængelig her,
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/betaenkning-nr-1571-2018-
undersoegelseskommissioner-parlamentariske.
1
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0017.png
Justitsministeriet
3. marts 2021
J.nr. 2020 - 3559
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
Svar på høring over udkast til forslag til ændring af lov
om undersøgelseskommissioner og retsplejeloven (Ind-
førelse af granskningskommissioner, Folketingets sam-
tykke til nedlæggelse af undersøgelseskommissioner
m.v.)
Skatteministeriet har den 12. februar 2021 modtaget Justitsministeriets høring over udkast
til forslag til ændring af lov om undersøgelseskommissioner og retsplejeloven.
Justitsministeriet har anmodet om at modtage en udtalelse fra Skatteministeriet senest den
3. marts 2021.
Skatteministeriet har ikke bemærkninger til det fremsendte udkast til lovforslag.
www.skm.dk
Med venlig hilsen
Mai-Britt Bonde
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0018.png
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0019.png
Advokatrådet
Justitsministeriet
Stats- og Menneskeretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
[email protected]
[email protected]
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 3. marts 2021
SAGSNR.: 2021-562
ID NR.: 723834
Høring over udkast til forslag til ændring af lov om undersøgelseskommissioner
og retsplejeloven (Indførelse af granskningskommissioner, Folketingets sam-
tykke til nedlæggelse af undersøgelseskommissioner m.v.)
Ved e-mail af 12. februar 2021 har Justitsministeriet anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte lovforslag.
Med forslaget etableres en ny undersøgelsesform
granskningskommissioner
som
supplement til de nuværende mulige undersøgelser, der er reguleret i undersøgelses-
kommissionsloven. Med det nye format sikres en klar parlamentarisk forankring, idet
granskningskommissionerne nedsættes af og funderes i Folketinget.
Advokatrådet ser positivt på, at der med lovforslaget indføres et undersøgelsesfor-
mat, der vil skulle kunne gennemføres hurtigere men med udgangspunkt i den grund-
læggende struktur for undersøgelseskommissioner.
Det er efter Advokatrådets opfattelse endvidere positivt, at granskningskommissio-
nerne vil være underlagt de retssikkerhedsgarantier, der er fastsat i undersøgelses-
kommissionsloven, således at kommissionens uafhængighed samt de involverede
personers retssikkerhed sikres.
Advokatrådet bemærker, at der med lovforslaget bliver mulighed for at lægge større
vægt på sagsbehandlingstiden ved afgørelser om nægtelse eller tilbagekaldelse af
bisidderbeskikkelse.
Advokatrådet har naturligvis forståelse for, at det tilstræbes, at gennemførelsen af en
granskningskommission ikke forsinkes væsentligt alene som følge af et ønske om en
bestemt bisidder fra den person, hvis forhold undersøges. Den pågældende persons
ret til frit at vælge en bisidder er dog en central rettighed, som der kun bør foretages
indskrænkninger i, hvor særdeles tungtvejende modstående hensyn gør sig gældende.
Med venlig hilsen
Andrew Hjuler Crichton
Generalsekretær
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 172 - 2020-21 - Bilag 3: Yderligere høringssvar.
2345793_0020.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
[email protected]
[email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
Dato 3. marts 2021
Vedr. sag.nr. 2020-750-0629: Høring over udkast til forslag til ændring
af lov om undersøgelseskommissioner og retsplejeloven (Indførelse af
granskningskommissioner, Folketingets samtykke til nedlæggelse af
undersøgelseskommissioner m.v.)
Justitsministeriet har ved e-mail af 12. februar 2021 anmodet om at modtage
udtalelser om udkast til forslag til ændring af lov om undersøgelseskommissioner og
retsplejeloven (Indførelse af granskningskommissioner, Folketingets samtykke til
nedlæggelse af undersøgelseskommissioner m.v.).
Lovforslaget giver Dansk Advokater anledning til følgende bemærkninger:
Danske Advokater er optaget af, at retssikkerheden sikres, og hilser det derfor
velkomment, at retssikkerhedsgarantierne fra lov om undersøgelseskommissioner
videreføres i forhold til granskningskommissioner.
Danske Advokater noterer desuden med tilfredshed, at tidsfaktoren for
granskningskommissioner skal være i overensstemmelse med retssikkerheden. Det
vil således efter forslaget være en forudsætning for at nedsætte en gransknings-
kommission, at kommissionens arbejde vurderes at kunne udføres inden for 12
måneder med den påkrævede grundighed, der er nødvendig for en fyldestgørende og
retssikkerhedsmæssig betryggende gennemførsel af undersøgelsen.
Ligeledes er Danske Advokater tilfredse med, at granskningskommissionen ikke kan
tilpligtes at afgive sin beretning, før kommissionen vurderer, at dette kan ske på
fyldestgørende og retssikkerhedsmæssigt betryggende vis.
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Dok.nr.: D-2021-004767
Ref.:
Med venlig hilsen
Charlotte Hvid Olavsgaard
Juridisk konsulent
[email protected]