Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. april 2021
J nr.
2020-25
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. marts stillet mig følgende
spørgsmål 3 alm. del til L171, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Egil Hulgaard (KF).
Spørgsmål 3
Vil ministeren uddybende kommentere høringssvaret fra BL
–
Danmarks Almene Bo-
liger med særligt fokus på, om udlejer har tilstrækkelige aktionsmuligheder, hvis lejer
ikke betaler for den leverede gas?
Svar
Hvis en lejer ikke betaler sin gasregning, er der tale om misligholdelse. I den situa-
tion er det grundlæggende ikke ejeren (udlejer), der skal have aktionsmuligheder
over for lejeren, men derimod gasleverandøren.
Jeg har i øvrigt forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, hvis bemærkninger jeg hen-
holder mig til. Nedenfor fremgår Energistyrelsens kommentarer til de væsentligste
punkter (overskrifter) i høringssvaret fra Danmark Almene Boliger (BL).
”Ejendomsejeren
bliver sekundær betaler
BL nævner, at konsekvensen af den nye lovgivning er, at der kan sendes en gasreg-
ning videre til boligorganisationen, og dermed de øvrige beboere, som ikke er an-
svarlige for den gasaftale, der er indgået mellem en gasleverandør og en enkelt be-
boer. Energistyrelsen vurderer, at dette er et aftaleforhold, der ikke vedrører boligor-
ganisationen.
Der er tale om misligholdelse, hvis en lejer ikke betaler sin gasregning. Forholdet
mellem en udlejer og en lejer er reguleret af lejeloven og almindelige aftaleretlige
regler og ikke af naturgasforsyningsloven.
Ejeren skal dog betale, hvor der ikke er nogen leveringsaftale. Dermed undgår man
unødige forsyningsafbrydelser og gentilslutning med medfølgende omkostninger,
hvilket må vurderes at være uhensigtsmæssigt for såvel ejer som lejer.
Ejeren kan afbryde og slippe for forbrugsregning
BL er positiv over for, at ejeren af ejendommen (boligafdelingen) ikke er forpligtet til
at betale afregninger. Dette kræver, at gasforsyningen afbrydes inden udløbet af fri-
sten på 5 hverdage. BL vurderer, at dette er en meget kort frist til at reagere.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
www.kefm.dk
Side 1/2