Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 171 Bilag 8
Offentligt
2378061_0001.png
Til lovforslag nr.
L 171
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. april 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning, lov om fremme af
vedvarende energi og forskellige andre love
(Indpasning af gas fra vedvarende energikilder, udbud af pristillæg for opgraderet biogas og andre gasser fra vedvarende
energikilder, udbud af støtte til produktion af brændstoffer eller andre produkter fra elektricitet (power-to-x), justering af
den økonomiske regulering af gasdistributionsselskaber og reglerne for gasdetailmarkedet og sidestillelse af regioner med
kommuner i forhold til egenproduktion af elektricitet ved selskabsudskillelse m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 26 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 2, stk. 1
og
2,
ændres i
stk.1
»§ 6, nr. 22« til: »§ 6, nr. 21«.
[Lovteknisk ændring]
2)
Nr. 12-27
udgår, og i stedet indsættes som nye numre:
»01.
§ 6
affattes således:
Ȥ 6.
I denne lov forstås ved følgende:
1)
Direkte ledning: En gasrørledning, der supplerer det
sammenkoblede system.
2)
Distribution: Transport af gas med behørig gaskvalitet
i distributionssystemer med lavt tryk.
3)
Distributionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk per‐
son, der varetager distribution og er ansvarlig for drif‐
ten og vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering
og ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at
distributionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en
rimelig efterspørgsel efter distribution af gas.
4)
Distributionssystem: Lavtryksledninger med tilhøren‐
de nødvendige anlæg til transport af gas med behørig
gaskvalitet, men ikke bygasnet.
5)
Forbruger: Kunde, som køber gas til eget forbrug.
6)
Forsyning: Salg, herunder videresalg, af gas, herunder
af flydende gas (LNG), til kunder.
7)
Forsyningspligtigt selskab: Forsyningsselskab med
pligt til at forsyne forbrugere og potentielle forbrugere
i områder, der i henhold til varmeforsyningsloven er
udlagt til naturgasforsyning, og andre, som er eller
DokumentId
Journalnummer
L 171 - 2020-21 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2378061_0002.png
2
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
17)
18)
19)
20)
21)
bliver tilsluttet distributionssystemerne eller transmis‐
sionssystemet.
Gasleverandør: Enhver fysisk eller juridisk person,
der varetager forsyning med gas.
Gasselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager mindst én af følgende funktioner: Produk‐
tion, transmission, distribution, forsyning, køb eller
oplagring af gas, herunder LNG, og som er ansvarlig
for de kommercielle, tekniske eller vedligeholdelses‐
mæssige opgaver i forbindelse med disse funktioner,
men ikke er forbruger.
Hjælpefunktioner: Alle funktioner, der er nødvendige
for adgang til og drift af et transmissions- eller distri‐
butionssystem, LNG-faciliteter eller lagre, herunder
mængdebalancerings- og blandingsanlæg samt anlæg
til injicering af inerte gasser, men ikke faciliteter, der
udelukkende er forbeholdt transmissionsselskaber, så‐
ledes at de kan udføre deres hverv.
Kunde: Enhver fysisk eller juridisk person, som køber
gas med henblik på videresalg eller eget forbrug.
Lager: Et anlæg, der anvendes til oplagring af gas, og
som ejes eller drives af et gasselskab, herunder den
del af LNG-faciliteter, der benyttes til oplagring, bort‐
set fra den del, der benyttes til produktionsformål, og
bortset fra faciliteter, der udelukkende er forbeholdt
transmissionsselskaber, således at de kan udføre deres
hverv.
Lagerselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager oplagringsfunktionen.
Linepack: Oplagring af gas ved kompression i ga‐
stransmissions- og distributionssystemer, men ikke fa‐
ciliteter, der er forbeholdt transmissionsselskaber, så‐
ledes at de kan udføre deres hverv.
LNG-facilitet: En terminal, som anvendes til flyden‐
degørelse af gas eller import, losning og forgasning af
LNG, herunder de hjælpefunktioner og de midlertidi‐
ge lagerfaciliteter, der er nødvendige for forgasnings‐
processen og den efterfølgende levering til transmissi‐
onssystemet, bortset fra de dele af LNG-terminaler,
der benyttes til oplagring.
LNG-selskab: Enhver fysisk og juridisk person, der
varetager funktionen med at gøre gas flydende eller
med at importere, losse og forgasse LNG.
Opgraderet biogas: Biogas, der opfylder de gældende
krav til, at den teknisk og sikkert kan injiceres og
transporteres gennem systemet, jf. § 2, stk. 1.
Opstrømsanlæg: Opstrømsrørledningsnet og tilknyttet
behandlingsanlæg på land, der drives samlet.
Opstrømsrørledningsnet: Enhver rørledning eller et‐
hvert net af rørledninger, der drives eller er anlagt
som en del af et olie- eller gasproduktionsanlæg eller
anvendes til at lede gas fra et eller flere af sådanne
anlæg til et behandlingsanlæg, en behandlingsterminal
eller en endelig kystlandingsterminal.
Sammenkoblet system: Flere systemer, der er indbyr‐
des forbundne.
System: Alle transmissionssystemer, distributionssy‐
stemer, LNG-faciliteter eller lagerfaciliteter, som ejes
22)
23)
24)
25)
26)
27)
eller drives af et gasselskab, herunder linepack, og
selskabets eller tilknyttede selskabers tilknyttede faci‐
liteter, som leverer hjælpefunktioner, der er nødvendi‐
ge for at give adgang til transmission, distribution og
LNG. De enkelte dele af systemet afgrænses over for
hinanden ved brug af balanceringszoner og sammen‐
koblingspunkter.
Systemansvarlig virksomhed: Opgaver for et trans‐
missionsselskab, der indbefatter det overordnede an‐
svar for at varetage opgaver vedrørende forsynings‐
sikkerheden og en effektiv udnyttelse af et sammen‐
hængende system.
Systembruger: Enhver fysisk eller juridisk person, der
forsyner eller forsynes fra et system.
Transmission: Transport af gas gennem transmissions‐
systemer, der hovedsagelig består af højtryksrørled‐
ninger, bortset fra opstrømsanlæg og bortset fra den
del af højtryksrørledninger, der hovedsagelig anven‐
des i forbindelse med lokal distribution af gas, med
henblik på levering af gas til kunder, men ikke forsy‐
ning.
Transmissionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk
person, der varetager transmission og er ansvarlig for
driften, vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering
og ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at
transmissionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en
rimelig efterspørgsel efter transmission af gas.
Transmissionssystem: Højtryksrørledninger med til‐
hørende nødvendige anlæg til transport af gas med
behørig gaskvalitet, men ikke opstrømsanlæg.
Årsnorm: Maksimal årlig mængde støtteberettiget op‐
graderet biogas.«
02.
§ 6
affattes således:
Ȥ 6.
I denne lov forstås ved følgende:
1)
Direkte ledning: En gasrørledning, der supplerer det
sammenkoblede system.
2)
Distribution: Transport af gas med behørig gaskvalitet
i distributionssystemer med lavt tryk.
3)
Distributionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk per‐
son, der varetager distribution og er ansvarlig for drif‐
ten og vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering
og ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at
distributionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en
rimelig efterspørgsel efter distribution af gas.
4)
Distributionssystem: Lavtryksledninger med tilhøren‐
de nødvendige anlæg til transport af gas med behørig
gaskvalitet, men ikke bygasnet.
5)
Forbruger: Kunde, som køber gas til eget forbrug.
6)
Forsyning: Salg, herunder videresalg, af gas, herunder
af flydende gas (LNG), til kunder.
7)
Gasleverandør: Enhver fysisk eller juridisk person,
der varetager forsyning med gas.
8)
Gasselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager mindst én af følgende funktioner: Produk‐
tion, transmission, distribution, forsyning, køb eller
oplagring af gas, herunder LNG, og som er ansvarlig
for de kommercielle, tekniske eller vedligeholdelses‐
L 171 - 2020-21 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2378061_0003.png
3
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
17)
18)
19)
20)
21)
mæssige opgaver i forbindelse med disse funktioner,
men ikke er forbruger.
Hjælpefunktioner: Alle funktioner, der er nødvendige
for adgang til og drift af et transmissions- eller distri‐
butionssystem, LNG-faciliteter eller lagre, herunder
mængdebalancerings- og blandingsanlæg samt anlæg
til injicering af inerte gasser, men ikke faciliteter, der
udelukkende er forbeholdt transmissionsselskaber, så‐
ledes at de kan udføre deres hverv.
Husholdningsforbruger: En forbruger, der køber gas
til eget eller hovedsagelig eget husholdningsforbrug.
Kunde: Enhver fysisk eller juridisk person, som køber
gas med henblik på videresalg eller eget forbrug.
Lager: Et anlæg, der anvendes til oplagring af gas, og
som ejes eller drives af et gasselskab, herunder den
del af LNG-faciliteter, der benyttes til oplagring, bort‐
set fra den del, der benyttes til produktionsformål, og
bortset fra faciliteter, der udelukkende er forbeholdt
transmissionsselskaber, således at de kan udføre deres
hverv.
Lagerselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager oplagringsfunktionen.
Linepack: Oplagring af gas ved kompression i ga‐
stransmissions- og distributionssystemer, men ikke fa‐
ciliteter, der er forbeholdt transmissionsselskaber, så‐
ledes at de kan udføre deres hverv.
LNG-facilitet: En terminal, som anvendes til flyden‐
degørelse af gas eller import, losning og forgasning af
LNG, herunder de hjælpefunktioner og de midlertidi‐
ge lagerfaciliteter, der er nødvendige for forgasnings‐
processen og den efterfølgende levering til transmissi‐
onssystemet, bortset fra de dele af LNG-terminaler,
der benyttes til oplagring.
LNG-selskab: Enhver fysisk og juridisk person, der
varetager funktionen med at gøre gas flydende eller
med at importere, losse og forgasse LNG.
Opgraderet biogas: Biogas, der opfylder de gældende
krav til, at den teknisk og sikkert kan injiceres og
transporteres gennem systemet, jf. § 2, stk. 1.
Opstrømsanlæg: Opstrømsrørledningsnet og tilknyttet
behandlingsanlæg på land, der drives samlet.
Opstrømsrørledningsnet: Enhver rørledning eller et‐
hvert net af rørledninger, der drives eller er anlagt
som en del af et olie- eller gasproduktionsanlæg eller
anvendes til at lede gas fra et eller flere af sådanne
anlæg til et behandlingsanlæg, en behandlingsterminal
eller en endelig kystlandingsterminal.
Sammenkoblet system: Flere systemer, der er indbyr‐
des forbundne.
System: Alle transmissionssystemer, distributionssy‐
stemer, LNG-faciliteter eller lagerfaciliteter, som ejes
eller drives af et gasselskab, herunder linepack og sel‐
skabets eller tilknyttede selskabers tilknyttede facilite‐
ter, som leverer hjælpefunktioner, der er nødvendige
for at give adgang til transmission, distribution og
LNG. De enkelte dele af systemet afgrænses over for
hinanden ved brug af balanceringszoner og sammen‐
koblingspunkter.
Systemansvarlig virksomhed: Opgaver for et trans‐
missionsselskab, der indbefatter det overordnede an‐
svar for at varetage opgaver vedrørende forsynings‐
sikkerheden og en effektiv udnyttelse af et sammen‐
hængende system.
23) Systembruger: Enhver fysisk eller juridisk person, der
forsyner eller forsynes fra et system.
24) Transmission: Transport af gas gennem transmissions‐
systemer, der hovedsagelig består af højtryksrørled‐
ninger, bortset fra opstrømsanlæg og bortset fra den
del af højtryksrørledninger, der hovedsagelig anven‐
des i forbindelse med lokal distribution af gas, med
henblik på levering af gas til kunder, men ikke forsy‐
ning.
25) Transmissionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk
person, der varetager transmission og er ansvarlig for
driften, vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering
og ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at
transmissionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en
rimelig efterspørgsel efter transmission af gas.
26) Transmissionssystem: Højtryksrørledninger med til‐
hørende nødvendige anlæg til transport af gas med
behørig gaskvalitet, men ikke opstrømsanlæg.
27) Årsnorm: Maksimal årlig mængde støtteberettiget op‐
graderet biogas.««
[Lovteknisk ændring]
3)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»03.
To steder i
§ 7, stk. 1,
og i
§ 27, stk. 3, 1. pkt.,
ændres
»naturgasleverandør« til: »gasleverandør«.«
[Lovteknisk ændring]
4)
Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 7 a, stk. 1, § 7 b
og
§ 37 b, stk. 3, 1. pkt.,
ændres
»naturgasleverandører« til: »gasleverandører«.«
[Lovteknisk ændring]
5)
Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 9, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 14, stk. 1, nr. 3« til: »§ 14,
stk. 1, nr. 6«.«
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr. 37 indsættes som nyt nummer:
»06.
I
§ 11, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »naturgasanvendelse« til:
»gasanvendelse«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:
»07.
I
§ 12, stk. 4,
ændres »stk. 1, nr. 2-6« til: »stk. 1, nr.
2-7«.«
[Lovteknisk ændring]
8)
Efter nr. 49 indsættes som nyt nummer:
22)
L 171 - 2020-21 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2378061_0004.png
4
»08.
I
§ 14, stk. 2, 5
og
6,
ændres »stk. 1, nr. 4« til: »stk. 1,
nr. 9«.«
[Lovteknisk ændring]
9)
Efter nr. 59 indsættes som nye numre:
»09.
I
§ 22
ændres »naturgasselskab« til: »gasselskab«.
010.
I
§ 26, stk. 3,
ændres »naturgasleverancer« til: »gasle‐
verancer«.
011.
I
§ 27, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »naturgasleverandøren«
til: »gasleverandøren«.
012.
To steder i
§ 27, stk. 3, 2. pkt.,
i
stk. 4, 1. pkt.,
og i
stk.
5,
ændres »naturgasprodukt« til: »gasprodukt«.«
[Lovteknisk ændring]
10)
Nr. 62
affattes således:
»62.
I
§ 28 c, stk. 4,
ændres »naturgasdistributionsselskaber«
til: »distributionsselskaber«, og »§ 14, stk. 1, nr. 4« ændres
til: »§ 14, stk. 1, nr. 8«.«
[Lovteknisk ændring]
11)
Nr. 63
affattes således:
»63.
I
§ 29, stk. 1
og
2, § 35, stk. 1,
og
§ 47, stk. 3,
ændres
»naturgasselskaber« til: »gasselskaber«.«
[Lovteknisk ændring]
12)
Efter nr. 66 indsættes som nye numre:
»013.
I
§ 34, stk. 7,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 5, 1. pkt.«
til: »stk. 4, 1. pkt.«.
014.
I
§ 34, stk. 8,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 3-6« til:
»stk. 3 og 4«.
015.
I
§ 34, stk. 11,
der bliver stk. 9, ændres »8« til: »6«.«
[Lovteknisk ændring]
13)
Nr. 76
affattes således:
»76.
I
§ 35 g, stk. 2, 3.
og
4. pkt.,
ændres »naturgasprisen«
til: »gasprisen«.«
[Lovteknisk ændring]
14)
I den under
nr. 85
foreslåede affattelse af
§ 37 a
ændres i
stk. 4
»Forsyningstilsynet« til: »Klima,- energi- og
forsyningsministeren«.
[Ændring af ansvaret for at fastsætte nærmere regler om
indtægtsrammen og reguleringsperioden]
15)
Efter nr. 85 indsættes som nyt nummer:
»016.
I
§ 37 b, stk. 1,
ændres »Naturgasleverandører« til:
»Gasleverandører«.«
[Lovteknisk ændring]
16)
Nr. 91
affattes således:
»91.
I
§ 40, stk. 1,
ændres », LNG- og forsyningspligtige
selskaber« til: »og LNG-selskaber«, og »§§ 10 og 24« æn‐
dres til: »§ 10«.«
[Lovteknisk ændring]
17)
Efter nr. 94 indsættes som nyt nummer:
»017.
I
§ 44, stk. 1,
udgår », jf. dog stk. 2«.«
[Lovteknisk ændring]
18)
Efter nr. 103 indsættes som nyt nummer:
»018.
§ 49, stk. 1, nr. 1,
affattes således:
»1) driver distributions-, transmissions-, lager- og LNG-
virksomhed efter § 10 uden bevilling.««
[Lovteknisk ændring]
19)
Efter nr. 108 indsættes som nyt nummer:
»019.
To steder i
§ 55, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »stk.
3« til: »stk. 4«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
20)
I
nr. 4
ændres i den indledende tekst »Efter § 43 j
indsættes« til: »Efter § 43 j indsættes før overskriften før §
44«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
21)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 2, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »nettene«: »og
systemet«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 10
22)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1-11, 01, 28, 03 og 04, og § 8 i lov om
naturgasforsyning som affattet ved denne lovs § 1, nr. 30, §
1, nr. 31, 05, 32-37, 06, 39-43, 07, 44-49, 08, 51-59, 09-012,
61-65, 013-015, 68-76, 78-80, 82-85, 016, 86-87, 89, 93, 97,
98, 100-103, 105, 106 og 109, § 2, nr. 1-3, § 3, nr. 1 og 2, §
4, nr. 1 og 4-6, og §§ 5-7 træder i kraft den 1. juli 2021.«
[Lovteknisk ændring]
23)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 017, 95 og 96, træder i kraft den 1. januar
2022.«
[Lovteknisk ændring]
24)
Stk. 5
affattes således:
»Stk. 5.
§ 1, nr. 02, 29, og §§ 7 c og 7 d i lov om
naturgasforsyning som affattet ved denne lovs § 1, nr. 30, og
§ 1, nr. 38, 60, 81, 88, 90-92, 94, 99 og 018, træder i kraft
den 1. april 2023.«
[Lovteknisk ændring]
L 171 - 2020-21 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2378061_0005.png
5
25)
Stk. 7
affattes således:
»Stk. 7.
Regler fastsat i medfør af § 37, stk. 3, § 37 a,
stk. 2 og 6, og § 50, stk. 1, i lov om naturgasforsyning,
jf. lovbekendtgørelse nr. 126 af 6. februar 2020, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 37 a, stk. 4, i lov om gasforsyning som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 85.«
[Lovteknisk ændring]
26)
Stk. 8
affattes således:
»Stk. 8.
Regler fastsat i medfør af § 45 a, stk. 4, i lov
om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 126 af 6. fe‐
bruar 2020, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses
af forskrifter udstedt i medfør af § 45 a, stk. 3, i lov om
gasforsyning som affattet ved denne lovs § 1, nr. 99.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at henvisningen til § 6, nr. 22, i den foreslå‐
ede nyaffattelse af § 2, stk. 1 og 2, i lov om naturgasforsy‐
ning, ændres til en henvisning til § 6, nr. 21.
Det foreslåede er en konsekvensrettelse som følge af, at
der både foreslås ophævet og indsat nye numre i § 6, der
rykker de gældende numre i § 6, jf. det fremsatte lovforslags
§ 1, nr. 12-27.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 2
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 12-27, foreslås en
række ændringer af § 6, herunder ophævelser, nyaffattelser
og nyindsættelser.
Herudover indeholder ændringerne i det fremsatte lovfor‐
slags § 1, nr. 12-27 forskellige ikrafttrædelsesdatoer, hen‐
holdsvis den 1. juli 2021, for så vidt angår det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 12-14, 16, 18-27, jf. § 10, stk. 2, og den
1. april 2023, for så vidt angår det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 15 og 17, jf. § 10, stk. 5.
Der er konstateret lovtekniske fejl som følge af såvel
ændringerne og de forskellige ikrafttrædelsesdatoer.
Det foreslås derfor, at lade det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 12-27 udgå, og i stedet indsætte to nye numre.
Ændringsforslagets nr. 01 vil nyaffatte § 6, som bestem‐
melsen ifølge det fremsatte lovforslag vil se ud pr. 1. juli
2021.
Ændringsforslagets nr. 02 vil nyaffatte § 6, som bestem‐
melsen ifølge det fremsatte lovforslag vil se ud pr. 1. april
2023.
Til nr. 3
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og nr. 20, fore‐
slås en terminologisk ændring af betegnelsen naturgasleve‐
randør til betegnelsen gasleverandør i lov om naturgasforsy‐
ning.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet ændret konsekvent
i lov om naturgasforsyning. Det foreslås derfor, at betegnel‐
sen også ændres i lovens
§ 7, stk. 1, 1.
og
2. pkt. og § 27, stk.
3, 1.pkt.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 4
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og 20, foreslås
en terminologisk ændring af betegnelsen naturgasleverandør
til betegnelsen gasleverandør i lov om naturgasforsyning.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet ændret konsekvent
i lov om naturgasforsyning. Det foreslås derfor, at betegnel‐
sen også ændres i lovens § 7 a, stk. 1, § 7 b, og § 37 b, stk.
3, 1. pkt., hvor begrebet anvendes i pluralis.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 5
Det foreslås, at henvisningen til § 14, stk. 1, nr. 3, i § 9,
stk. 1, nr. 2, i lov om naturgasforsyning ændres til en henvis‐
ning til § 14, stk. 1. Der er tale om en konsekvensrettelse
som følge af, at der foreslås indsat nye numre i § 14, stk. 1,
der rykker de gældende numre i § 14, stk. 1, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 48.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 6
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås, at
betegnelsen naturgas overalt i lov om naturgasforsyning æn‐
dres til gas.
Som en konsekvens heraf foreslås derfor også at ændre
betegnelsen naturgasanvendelse til gasanvendelse i § 11, stk.
3, i lov om naturgasforsyning.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 7
Det foreslås, at henvisningen til § 12, stk. 1, nr. 2-6 i §
12, stk. 4, i lov om naturgasforsyning ændres til en henvis‐
ning til § 12, stk. 1, nr. 2-7.
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at
der foreslås indsat nye numre i § 12, stk. 1, der rykker de
gældende numre i § 12, stk. 1, jf. det fremsatte lovforslags §
1, nr. 43.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 8
Det foreslås, at henvisningerne til § 14, stk. 1, nr. 4, i §
14, stk. 2, 5 og 6, i lov om naturgasforsyning ændres til en
henvisning til § 14, stk. 1, nr. 9.
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at
der foreslås indsat nye numre i § 14, stk. 1, der rykker de
gældende numre i § 14, stk. 1, jf. det fremsatte lovforslags §
1, nr. 48.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 9
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en ter‐
minologisk ændring af betegnelsen naturgas til gas over alt
i lov om naturgasforsyning, herunder også for så vidt angår
ændring af naturgasselskab til gasselskab, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 16 og 20.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet ændret konsekvent
i alle beslægtede ord og udtryk i lov om naturgasforsyning.
L 171 - 2020-21 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2378061_0006.png
6
Det foreslås derfor, at betegnelsen naturgasselskab i § 22
ændres til gasselskab.
Det foreslås endvidere, at betegnelsen naturgasleverancer
i § 26, stk. 3, ændres til gasleverancer.
Det foreslås herudover, at betegnelsen naturgasleveran‐
døren i § 27, stk. 3, 2. pkt., ændres til gasleverandøren.
Endelig foreslås det, at betegnelsen naturgasprodukt i §
27, stk. 3, 2. pkt., stk. 4 og stk. 5 ændres til gasprodukt.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 10
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en ter‐
minologisk ændring af betegnelsen naturgas til gas over alt
i lov om naturgasforsyning, herunder også for så vidt angår
ændring af naturgasselskab til gasselskab, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 16 og 20.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet ændret konsekvent
i alle beslægtede ord og udtryk i lov om naturgasforsyning.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 48, fremgår, at der
foreslås indsat nye numre i § 14, stk. 1, i lov om naturgas‐
forsyning. Dette ændrer ved nummereringen af de eksister‐
ende numre i § 14, stk. 1.
Det foreslås, at betegnelsen naturgasdistributionsselska‐
ber i § 28 c, stk. 4, ændres til distributionsselskaber, samt at
henvisningen til § 14, stk. 1, nr. 4, i § 28 c, stk. 4, i lov om
naturgasforsyning ændres til en henvisning til § 14, stk. 1,
nr. 8.
Der er dels tale om en konsekvensændring, som følge af
betegnelsen naturgas foreslås ændret generelt, og dels er der
tale om en konsekvensrettelse som følge af, at der foreslås
indsat nye numre i § 14, stk. 1, der rykker de gældende
numre i § 14, stk. 1, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 48.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 11
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en ter‐
minologisk ændring af betegnelsen naturgas til gas over alt
i lov om naturgasforsyning, herunder også for så vidt angår
ændring af naturgasselskab til gasselskab, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 16 og 20.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet ændret konsekvent
i alle beslægtede ord og udtryk i lov om naturgasforsyning.
Det foreslås derfor, at betegnelsen også ændres i § 29,
stk. 1 og 2, § 35, stk. 1, og § 47, stk. 3.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 12
Det foreslås, at henvisningen til § 34, stk. 5, 1. pkt., i §
34, stk. 7, i lov om naturgasforsyning ændres til en henvis‐
ning til § 34, stk. 4, 1. pkt.
Det foreslås endvidere, at henvisningen til § 34, stk. 3-6,
i § 34, stk. 8, i lov om naturgasforsyning ændres til en
henvisning til § 34, stk. 3 og 4.
Endelig forslås det, at henvisningen til § 34, stk. 8, i § 34,
stk. 11, i lov om naturgasforsyning, ændres til en henvisning
til § 34, stk. 6.
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af, at §
34, stk. 3, stk. 5, 2. pkt., og stk. 6, foreslås ophævet, der
derved rykker de gældende stykker i § 34, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 66.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 13
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en ter‐
minologisk ændring af betegnelsen naturgas til gas over alt
i lov om naturgasforsyning, herunder også for så vidt angår
ændring af naturgasselskab til gasselskab, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 16 og 20.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet ændret konsekvent
i alle beslægtede ord og udtryk i lov om naturgasforsyning.
Det foreslås derfor at ændre betegnelsen naturgasprisen
til gasprisen i § 35 g, stk. 2, 4. pkt., i lov om naturgasforsy‐
ning.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 14
Det forslås, at »Forsyningstilsynet« ændres til »klima-,
energi- og forsyningsministeren« i det fremsatte forslag til §
37 a, stk. 4, i lov om gasforsyning. Forslaget vil medføre, at
klima-, energi- og forsyningsministeren og ikke Forsynings‐
tilsynet vil skulle fastsætte de nærmere regler om beregning
og justering af indtægtsrammen og om længden af regule‐
ringsperioden, som nærmere afgrænset i § 37 a, stk. 4, nr.
1-6.
Det vil som hidtil fortsat være Forsyningstilsynet, der
administrerer reglerne.
Til nr. 15
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en ter‐
minologisk ændring af betegnelsen naturgas til gas over alt i
lov om naturgasforsyning.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet ændret konsekvent
i alle beslægtede ord og udtryk i lov om naturgasforsyning.
Det foreslås derfor at ændre naturgasleverandører til gas‐
leverandører i § 37 b, stk. 1, i lov om naturgasforsyning.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 16
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 91, foreslås æn‐
dringer til § 40, stk. 1, i lov om naturgasforsyning som følge
af ophævelsen af forsyningspligten.
Det er en lovteknisk fejl, at henvisningen til § 24, som
vedrører forsyningspligtig virksomhed, ikke også er foreslå‐
et ændret. Henvisningen vil skulle udgå i forbindelse med,
at reguleringen af forsyningspligtige selskaber i det hele
foreslås ophævet med L 171, når den nuværende bevilling til
forsyningspligtig virksomhed udløber den 31. marts 2023.
Det foreslås derfor at nyaffatte det fremsatte lovforslags
§ 1, nr. 91, sådan det oprindelige fremsatte lovforslags ind‐
hold og konsekvensændringen ift. henvisningen til § 24 også
medtages.
Det foreslåede skal træde i kraft den 1. april 2023 og
dermed følge lovforslagets ikrafttrædelsesdato i § 10, stk. 5.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
L 171 - 2020-21 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2378061_0007.png
7
Til nr. 17
Det foreslås, at henvisningen til § 44, stk. 2, i § 44, stk. 1,
i lov om naturgasforsyning udgår.
Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at §
44, stk. 2, foreslås ophævet, jf. det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 95.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 18
Det foreslås at nyaffatte § 49, stk. 1, nr. 1.
Der er tale om, at bestemmelsen indeholder henvisninger
til forsyningspligtig virksomhed, som vil skulle udgå i for‐
bindelse med, at reguleringen af forsyningspligtig virksom‐
hed i det hele foreslås ophævet med L 171, når den nuvæ‐
rende bevilling til forsyningspligtig virksomhed udløber den
31. marts 2023.
Det foreslåede skal træde i kraft den 1. april 2023 og
dermed følge lovforslagets ikrafttrædelsesdato i § 10, stk. 5.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 19
Det foreslås, at henvisningen til § 55, stk. 3, i § 55, stk.
5, ændres til en henvisning til § 55, stk. 4. Der er tale om en
konsekvensrettelse, som følge af at der foreslås indsat et nyt
stk. 3 i § 55, der rykker de gældende stykker i § 55, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 107.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 20
Det foreslås at ændre den indledende tekst i det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 4. Den foreslåede ændring vil medføre,
at det fremgår, at den foreslåede indsættelse af § 43 k i lov
om fremme af vedvarende energi indsættes før overskriften
til § 44.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 21
Med det fremsatte lovforslags § 6, nr. 2, foreslås en æn‐
dring af § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Energinet.
Imidlertid er § 2, stk. 1, nyaffattet ved § 1, nr. 2, jf. lov
nr. 2211 af 29. december 2020, hvilket der ved en fejl ikke
er blevet taget højde for ved den foreslåede ændring. Den
foreslåede ændring af § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Energinet
er efter nyaffattelsen relevant i § 2, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås derfor, at § 6, nr. 2, i det fremsatte lovforslag
nyaffattes med henblik på at foretage ændringerne i § 2, stk.
1, 2. pkt., i lov om Energinet.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 22
Med det fremsatte lovforslags § 10, stk. 2, foreslås, at
visse bestemmelser i det fremsatte lovforslag skal træde i
kraft pr. 1. juli 2021.
Ændringsforslaget indeholder nye numre, der burde have
været fremsat i forbindelse med det fremsatte lovforslag.
Det foreslås derfor at lade bestemmelserne nr. 01, 03-016
og 019 i nærværende ændringsforslag træde i kraft pr. 1. juli
2021. De foreslåede nye numre indeholder bestemmelser re‐
lateret til bestemmelserne omfattet af ikrafttrædelsesdatoen i
§ 10, stk. 2, i det fremsatte lovforslag.
Det foreslåede vil medføre, at bestemmelserne nr. 01,
03-016 og 019 i nærværende ændringsforslag vil træde i
kraft pr. 1. juli 2021.
Til nr. 23
Med det fremsatte lovforslags § 10, stk. 3, foreslås, at
visse bestemmelser i det fremsatte lovforslag skal træde i
kraft pr. 1. januar 2022, medmindre Folketinget forinden
beslutter at forlænge reglernes gyldighedsperiode.
Ændringsforslaget indeholder nye numre, der burde have
været fremsat i forbindelse med det fremsatte lovforslag.
Det foreslås derfor at lade bestemmelsen nr. 017 i nær‐
værende ændringsforslag træde i kraft pr. 1. januar 2022,
medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge reg‐
lernes gyldighedsperiode. Det foreslåede nye nummer inde‐
holder en bestemmelse relateret til bestemmelserne omfattet
af ikrafttrædelsesdatoen i § 10, stk. 3, i det fremsatte lovfor‐
slag.
Det foreslåede vil medføre, at nr. 017 i nærværende æn‐
dringsforslag vil træde i kraft pr. 1. januar 2022, medmindre
Folketinget forinden beslutter at forlænge reglernes gyldig‐
hedsperiode.
Til nr. 24
Med det fremsatte lovforslags § 10, stk. 5, foreslås, at
visse bestemmelser i det fremsatte lovforslag skal træde i
kraft pr. 1. april 2023.
Ændringsforslaget indeholder nye numre, der burde have
været fremsat i forbindelse med det fremsatte lovforslag.
Det foreslås derfor at lade bestemmelserne nr. 02 og 018
træde i kraft pr. 1. april 2023. De foreslåede nye numre
indeholder bestemmelser relateret til bestemmelserne omfat‐
tet af ikrafttrædelsesdatoen i § 10, stk. 5, i det fremsatte
lovforslag.
Det foreslåede vil medføre, at bestemmelserne nr. 02 og
018 i nærværende ændringsforslag vil træde i kraft pr. 1.
april 2023.
Til nr. 25
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1, foreslås lovens
titel ændret til lov om gasforsyning.
Det foreslås at ændre henvisningen til lov om naturgas‐
forsyning i § 10, stk. 7, til lov om gasforsyning, jf. lovforsla‐
gets § 1, nr. 85. Lovens foreslåede nye titel er ved en fejl
ikke blevet medtaget.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 26
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1, foreslås lovens
titel ændret til lov om gasforsyning.
Det foreslås at ændre henvisningen til lov om naturgas‐
forsyning i § 10, stk. 8, til lov om gasforsyning, jf. lovforsla‐
gets § 1, nr. 99. Lovens foreslåede nye titel er ved en fejl
ikke blevet medtaget.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
L 171 - 2020-21 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2378061_0008.png
8
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2021 og var til
1. behandling den 11. marts 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
To særskilte udkast til lovforslaget har inden fremsættel‐
sen været sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsmi‐
nisteren sendte henholdsvis den 12. november og den 17.
december 2020 udkastene til udvalget, jf. KEF alm. del –
bilag 72 og 125. Den 24. februar 2021 sendte klima-, energi-
og forsyningsministeren høringssvarene og høringsnotater
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besvarel‐
se, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Jesper Petersen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Andreas Steenberg (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Signe Munk (SF)
Torsten Gejl (ALT) Rasmus Nordqvist (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Karsten Lauritzen (V) Tommy Ahlers (V) Carsten Kissmeyer (V)
Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8