Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 171 Bilag 10
Offentligt
2383623_0001.png
Til lovforslag nr.
L 171
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 22. april 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning, lov om fremme af
vedvarende energi og forskellige andre love
(Indpasning af gas fra vedvarende energikilder, udbud af pristillæg for opgraderet biogas og andre gasser fra vedvarende
energikilder, udbud af støtte til produktion af brændstoffer eller andre produkter fra elektricitet (power-to-x), justering af
den økonomiske regulering af gasdistributionsselskaber og reglerne for gasdetailmarkedet og sidestillelse af regioner med
kommuner i forhold til egenproduktion af elektricitet ved selskabsudskillelse m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 26 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn‐
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med ændringsforslag nr. 1-13 og 15-26. Mindre‐
tallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 14.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er
tilfredse med, at ministeren hen mod slutningen udvalgsbe‐
handlingen har stillet en række ændringsforslag, så nogle
af de foreslåede nye beføjelser ikke gives til Forsyningstil‐
synet, men fastholdes hos ministeren, jf. ændringsforslag nr.
14.
Med lovforslaget får ministeren en bemyndigelse til at
afholde udbud af støtte til produktion af kemiske brændstof‐
fer eller andre produkter fra elektricitet, heriblandt power-
to-x-brændsler fra 2022. Vi opfordrer ministeren til at øge
tempoet vedrørende den danske power-to-x-indsats, så der
allerede i 2021 – og senest i første kvartal 2022 – gennemfø‐
res udbud af produktion af power-to-x-brændsler, herunder
produktion af elektrolyse, så Danmark får igangsat værdikæ‐
deprojekter inden for power-to-x og ikke sakker bagud på
området i forhold til andre europæiske lande.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget ser fort‐
sat gerne en fremrykning af udbud af støttemidler til power-
to-x og biogas, men anerkender, at det kræver enighed i
aftalekredsen for klimaaftalen om energi og industri fra juni
2020.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval‐
get:
Til § 1
1)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 2, stk. 1
og
2,
ændres i
stk. 1
»§ 6, nr. 22« til: »§ 6, nr. 21«.
[Lovteknisk ændring]
2)
Nr. 12-27
udgår, og i stedet indsættes som nye numre:
»01.
§ 6
affattes således:
Ȥ 6.
I denne lov forstås ved følgende:
DokumentId
Journalnummer
L 171 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 22/4-21
2383623_0002.png
2
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
Direkte ledning: En gasrørledning, der supplerer det
sammenkoblede system.
Distribution: Transport af gas med behørig gaskvalitet
i distributionssystemer med lavt tryk.
Distributionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk per‐
son, der varetager distribution og er ansvarlig for drif‐
ten og vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering
og ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at
distributionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en
rimelig efterspørgsel efter distribution af gas.
Distributionssystem: Lavtryksledninger med tilhøren‐
de nødvendige anlæg til transport af gas med behørig
gaskvalitet, men ikke bygasnet.
Forbruger: Kunde, som køber gas til eget forbrug.
Forsyning: Salg, herunder videresalg, af gas, herunder
af flydende gas (LNG), til kunder.
Forsyningspligtigt selskab: Forsyningsselskab med
pligt til at forsyne forbrugere og potentielle forbrugere
i områder, der i henhold til varmeforsyningsloven er
udlagt til naturgasforsyning, og andre, som er eller
bliver tilsluttet distributionssystemerne eller transmis‐
sionssystemet.
Gasleverandør: Enhver fysisk eller juridisk person,
der varetager forsyning med gas.
Gasselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager mindst én af følgende funktioner: Produk‐
tion, transmission, distribution, forsyning, køb eller
oplagring af gas, herunder LNG, og som er ansvarlig
for de kommercielle, tekniske eller vedligeholdelses‐
mæssige opgaver i forbindelse med disse funktioner,
men ikke er forbruger.
Hjælpefunktioner: Alle funktioner, der er nødvendige
for adgang til og drift af et transmissions- eller distri‐
butionssystem, LNG-faciliteter eller lagre, herunder
mængdebalancerings- og blandingsanlæg og anlæg til
injicering af inerte gasser, men ikke faciliteter, der
udelukkende er forbeholdt transmissionsselskaber, så‐
ledes at de kan udføre deres hverv.
Kunde: Enhver fysisk eller juridisk person, som køber
gas med henblik på videresalg eller eget forbrug.
Lager: Et anlæg, der anvendes til oplagring af gas, og
som ejes eller drives af et gasselskab, herunder den
del af LNG-faciliteter, der benyttes til oplagring, bort‐
set fra den del, der benyttes til produktionsformål, og
bortset fra faciliteter, der udelukkende er forbeholdt
transmissionsselskaber, således at de kan udføre deres
hverv.
Lagerselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager oplagringsfunktionen.
Linepack: Oplagring af gas ved kompression i ga‐
stransmissions- og distributionssystemer, men ikke fa‐
ciliteter, der er forbeholdt transmissionsselskaber, så‐
ledes at de kan udføre deres hverv.
LNG-facilitet: En terminal, som anvendes til flyden‐
degørelse af gas eller import, losning og forgasning af
LNG, herunder de hjælpefunktioner og de midlertidi‐
ge lagerfaciliteter, der er nødvendige for forgasnings‐
processen og den efterfølgende levering til transmissi‐
16)
17)
18)
19)
20)
21)
22)
23)
24)
25)
26)
27)
onssystemet, bortset fra de dele af LNG-terminaler,
der benyttes til oplagring.
LNG-selskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager funktionen med at gøre gas flydende eller
med at importere, losse og forgasse LNG.
Opgraderet biogas: Biogas, der opfylder de gældende
krav til, at den teknisk og sikkert kan injiceres og
transporteres gennem systemet, jf. § 2, stk. 1.
Opstrømsanlæg: Opstrømsrørledningsnet og tilknyttet
behandlingsanlæg på land, der drives samlet.
Opstrømsrørledningsnet: Enhver rørledning eller et‐
hvert net af rørledninger, der drives eller er anlagt
som en del af et olie- eller gasproduktionsanlæg eller
anvendes til at lede gas fra et eller flere af sådanne
anlæg til et behandlingsanlæg, en behandlingsterminal
eller en endelig kystlandingsterminal.
Sammenkoblet system: Flere systemer, der er indbyr‐
des forbundne.
System: Alle transmissionssystemer, distributionssy‐
stemer, LNG-faciliteter eller lagerfaciliteter, som ejes
eller drives af et gasselskab, herunder linepack og sel‐
skabets eller tilknyttede selskabers tilknyttede facilite‐
ter, som leverer hjælpefunktioner, der er nødvendige
for at give adgang til transmission, distribution og
LNG. De enkelte dele af systemet afgrænses over for
hinanden ved brug af balanceringszoner og sammen‐
koblingspunkter.
Systemansvarlig virksomhed: Opgaver for et trans‐
missionsselskab, der indbefatter det overordnede an‐
svar for at varetage opgaver vedrørende forsynings‐
sikkerheden og en effektiv udnyttelse af et sammen‐
hængende system.
Systembruger: Enhver fysisk eller juridisk person, der
forsyner eller forsynes fra et system.
Transmission: Transport af gas gennem transmissions‐
systemer, der hovedsagelig består af højtryksrørled‐
ninger, bortset fra opstrømsanlæg og bortset fra den
del af højtryksrørledninger, der hovedsagelig anven‐
des i forbindelse med lokal distribution af gas, med
henblik på levering af gas til kunder, men ikke forsy‐
ning.
Transmissionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk
person, der varetager transmission og er ansvarlig for
driften, vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering
og ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at
transmissionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en
rimelig efterspørgsel efter transmission af gas.
Transmissionssystem: Højtryksrørledninger med til‐
hørende nødvendige anlæg til transport af gas med
behørig gaskvalitet, men ikke opstrømsanlæg.
Årsnorm: Maksimal årlig mængde støtteberettiget op‐
graderet biogas.«
02.
§ 6
affattes således:
Ȥ 6.
I denne lov forstås ved følgende:
1)
Direkte ledning: En gasrørledning, der supplerer det
sammenkoblede system.
L 171 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 22/4-21
2383623_0003.png
3
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Distribution: Transport af gas med behørig gaskvalitet
i distributionssystemer med lavt tryk.
Distributionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk per‐
son, der varetager distribution og er ansvarlig for drif‐
ten og vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering
og ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at
distributionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en
rimelig efterspørgsel efter distribution af gas.
Distributionssystem: Lavtryksledninger med tilhøren‐
de nødvendige anlæg til transport af gas med behørig
gaskvalitet, men ikke bygasnet.
Forbruger: Kunde, som køber gas til eget forbrug.
Forsyning: Salg, herunder videresalg, af gas, herunder
af flydende gas (LNG), til kunder.
Gasleverandør: Enhver fysisk eller juridisk person,
der varetager forsyning med gas.
Gasselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager mindst én af følgende funktioner: Produk‐
tion, transmission, distribution, forsyning, køb eller
oplagring af gas, herunder LNG, og som er ansvarlig
for de kommercielle, tekniske eller vedligeholdelses‐
mæssige opgaver i forbindelse med disse funktioner,
men ikke er forbruger.
Hjælpefunktioner: Alle funktioner, der er nødvendige
for adgang til og drift af et transmissions- eller distri‐
butionssystem, LNG-faciliteter eller lagre, herunder
mængdebalancerings- og blandingsanlæg og anlæg til
injicering af inerte gasser, men ikke faciliteter, der
udelukkende er forbeholdt transmissionsselskaber, så‐
ledes at de kan udføre deres hverv.
Husholdningsforbruger: En forbruger, der køber gas
til eget eller hovedsagelig til eget husholdningsfor‐
brug.
Kunde: Enhver fysisk eller juridisk person, som køber
gas med henblik på videresalg eller eget forbrug.
Lager: Et anlæg, der anvendes til oplagring af gas, og
som ejes eller drives af et gasselskab, herunder den
del af LNG-faciliteter, der benyttes til oplagring, bort‐
set fra den del, der benyttes til produktionsformål, og
bortset fra faciliteter, der udelukkende er forbeholdt
transmissionsselskaber, således at de kan udføre deres
hverv.
Lagerselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager oplagringsfunktionen.
Linepack: Oplagring af gas ved kompression i ga‐
stransmissions- og distributionssystemer, men ikke fa‐
ciliteter, der er forbeholdt transmissionsselskaber, så‐
ledes at de kan udføre deres hverv.
LNG-facilitet: En terminal, som anvendes til flyden‐
degørelse af gas eller import, losning og forgasning af
LNG, herunder de hjælpefunktioner og de midlertidi‐
ge lagerfaciliteter, der er nødvendige for forgasnings‐
processen og den efterfølgende levering til transmissi‐
onssystemet, bortset fra de dele af LNG-terminaler,
der benyttes til oplagring.
LNG-selskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager funktionen med at gøre gas flydende eller
med at importere, losse og forgasse LNG.
Opgraderet biogas: Biogas, der opfylder de gældende
krav til, at den teknisk og sikkert kan injiceres og
transporteres gennem systemet, jf. § 2, stk. 1.
18) Opstrømsanlæg: Opstrømsrørledningsnet og tilknyttet
behandlingsanlæg på land, der drives samlet.
19) Opstrømsrørledningsnet: Enhver rørledning eller et‐
hvert net af rørledninger, der drives eller er anlagt
som en del af et olie- eller gasproduktionsanlæg eller
anvendes til at lede gas fra et eller flere af sådanne
anlæg til et behandlingsanlæg, en behandlingsterminal
eller en endelig kystlandingsterminal.
20) Sammenkoblet system: Flere systemer, der er indbyr‐
des forbundne.
21) System: Alle transmissionssystemer, distributionssy‐
stemer, LNG-faciliteter eller lagerfaciliteter, som ejes
eller drives af et gasselskab, herunder linepack og sel‐
skabets eller tilknyttede selskabers tilknyttede facilite‐
ter, som leverer hjælpefunktioner, der er nødvendige
for at give adgang til transmission, distribution og
LNG. De enkelte dele af systemet afgrænses over for
hinanden ved brug af balanceringszoner og sammen‐
koblingspunkter.
22) Systemansvarlig virksomhed: Opgaver for et trans‐
missionsselskab, der indbefatter det overordnede an‐
svar for at varetage opgaver vedrørende forsynings‐
sikkerheden og en effektiv udnyttelse af et sammen‐
hængende system.
23) Systembruger: Enhver fysisk eller juridisk person, der
forsyner eller forsynes fra et system.
24) Transmission: Transport af gas gennem transmissions‐
systemer, der hovedsagelig består af højtryksrørled‐
ninger, bortset fra opstrømsanlæg og bortset fra den
del af højtryksrørledninger, der hovedsagelig anven‐
des i forbindelse med lokal distribution af gas, med
henblik på levering af gas til kunder, men ikke forsy‐
ning.
25) Transmissionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk
person, der varetager transmission og er ansvarlig for
driften, vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering
og ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at
transmissionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en
rimelig efterspørgsel efter transmission af gas.
26) Transmissionssystem: Højtryksrørledninger med til‐
hørende nødvendige anlæg til transport af gas med
behørig gaskvalitet, men ikke opstrømsanlæg.
27) Årsnorm: Maksimal årlig mængde støtteberettiget op‐
graderet biogas.««
[Lovteknisk ændring]
3)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»03.
To steder i
§ 7, stk. 1,
og i
§ 27, stk. 3, 1. pkt.,
ændres
»naturgasleverandør« til: »gasleverandør«.«
[Lovteknisk ændring]
4)
Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 7 a, stk. 1, § 7 b
og
§ 37 b, stk. 3, 1. pkt.,
ændres
»naturgasleverandører« til: »gasleverandører«.«
17)
L 171 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 22/4-21
2383623_0004.png
4
[Lovteknisk ændring]
5)
Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 9, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 14, stk. 1, nr. 3« til: »§ 14,
stk. 1, nr. 6«.«
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr. 37 indsættes som nyt nummer:
»06.
I
§ 11, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »naturgasanvendelse« til:
»gasanvendelse«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:
»07.
I
§ 12, stk. 4,
ændres »stk. 1, nr. 2-6« til: »stk. 1, nr.
2-7«.«
[Lovteknisk ændring]
8)
Efter nr. 49 indsættes som nyt nummer:
»08.
I
§ 14, stk. 2, 5
og
6,
ændres »stk. 1, nr. 4« til: »stk. 1,
nr. 9«.«
[Lovteknisk ændring]
9)
Efter nr. 59 indsættes som nye numre:
»09.
I
§ 22
ændres »naturgasselskab« til: »gasselskab«.
010.
I
§ 26, stk. 3,
ændres »naturgasleverancer« til: »gasle‐
verancer«.
011.
I
§ 27, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »naturgasleverandøren«
til: »gasleverandøren«.
012.
To steder i
§ 27, stk. 3, 2. pkt.,
og i
stk. 4, 1. pkt.,
og
stk.
5,
ændres »naturgasprodukt« til: »gasprodukt«.«
[Lovteknisk ændring]
10)
Nr. 62
affattes således:
»62.
I
§ 28 c, stk. 4,
ændres »naturgasdistributionsselskaber«
til: »distributionsselskaber«, og »§ 14, stk. 1, nr. 4« ændres
til: »§ 14, stk. 1, nr. 8«.«
[Lovteknisk ændring]
11)
Nr. 63
affattes således:
»63.
I
§ 29, stk. 1
og
2, § 35, stk. 1,
og
§ 47, stk. 3,
ændres
»naturgasselskaber« til: »gasselskaber«.«
[Lovteknisk ændring]
12)
Efter nr. 66 indsættes som nye numre:
»013.
I
§ 34, stk. 7,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 5, 1. pkt.«
til: »stk. 4, 1. pkt.«
014.
I
§ 34, stk. 8,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 3-6« til:
»stk. 3 og 4«.
015.
I
§ 34, stk. 11,
der bliver stk. 9, ændres »8« til: »6«.«
[Lovteknisk ændring]
13)
Nr. 76
affattes således:
»76.
I
§ 35 g, stk. 2, 3.
og
4. pkt.,
ændres »naturgasprisen«
til: »gasprisen«.«
[Lovteknisk ændring]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af et
fler‐
tal
(udvalget med undtagelse af NB):
14)
I den under
nr. 85
foreslåede affattelse af
§ 37 a
ændres i
stk. 4
»Forsyningstilsynet« til: »Klima,- energi- og
forsyningsministeren«.
[Ændring af ansvaret for at fastsætte nærmere regler om
indtægtsrammen og reguleringsperioden]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval‐
get:
15)
Efter nr. 85 indsættes som nyt nummer:
»016.
I
§ 37 b, stk. 1,
ændres »Naturgasleverandører« til:
»Gasleverandører«.«
[Lovteknisk ændring]
16)
Nr. 91
affattes således:
»91.
I
§ 40, stk. 1,
ændres », LNG- og forsyningspligtige
selskaber« til: »og LNG-selskaber«, og »§§ 10 og 24« æn‐
dres til: »§ 10«.«
[Lovteknisk ændring]
17)
Efter nr. 94 indsættes som nyt nummer:
»017.
I
§ 44, stk. 1,
udgår », jf. dog stk. 2«.«
[Lovteknisk ændring]
18)
Efter nr. 103 indsættes som nyt nummer:
»018.
§ 49, stk. 1, nr. 1,
affattes således:
»1) driver distributions-, transmissions-, lager- og LNG-
virksomhed efter § 10 uden bevilling.««
[Lovteknisk ændring]
19)
Efter nr. 108 indsættes som nyt nummer:
»019.
To steder i
§ 55, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »stk.
3« til: »stk. 4«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
20)
I
nr. 4
ændres i den indledende tekst »Efter § 43 j
indsættes« til: »Efter § 43 j indsættes før overskriften før §
44«.
[Lovteknisk ændring]
L 171 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 22/4-21
2383623_0005.png
5
Til § 6
21)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 2, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »nettene«: »og
systemet«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 10
22)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1-11, 01, 28, 03 og 04, og § 8 i lov om
naturgasforsyning som affattet ved denne lovs § 1, nr. 30, §
1, nr. 31, 05, 32-37, 06, 39-43, 07, 44-49, 08, 51-59, 09-012,
61-65, 013-015, 68-76, 78-80, 82-85, 016, 86, 87, 89, 93,
97, 98, 100-103, 105, 106 og 109, § 2, nr. 1-3, § 3, nr. 1
og 2, § 4, nr. 1 og 4-6, og §§ 5-7 træder i kraft den 1. juli
2021.«
[Lovteknisk ændring]
23)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 017, 95 og 96, træder i kraft den 1. januar
2022.«
[Lovteknisk ændring]
24)
Stk. 5
affattes således:
»Stk. 5.
§ 1, nr. 02 og 29, og §§ 7 c og 7 d i lov om
naturgasforsyning som affattet ved denne lovs § 1, nr. 30, og
§ 1, nr. 38, 60, 81, 88, 90-92, 94, 99 og 018, træder i kraft
den 1. april 2023.«
[Lovteknisk ændring]
25)
Stk. 7
affattes således:
»Stk. 7.
Regler fastsat i medfør af § 37, stk. 3, § 37 a,
stk. 2 og 6, og § 50, stk. 1, i lov om naturgasforsyning,
jf. lovbekendtgørelse nr. 126 af 6. februar 2020, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 37 a, stk. 4, i lov om gasforsyning som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 85.«
[Lovteknisk ændring]
26)
Stk. 8
affattes således:
»Stk. 8.
Regler fastsat i medfør af § 45 a, stk. 4, i lov
om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 126 af 6. fe‐
bruar 2020, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses
af forskrifter udstedt i medfør af § 45 a, stk. 3, i lov om
gasforsyning som affattet ved denne lovs § 1, nr. 99.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at henvisningen til § 6, nr. 22, i den foreslå‐
ede nyaffattelse af § 2, stk. 1 og 2, i lov om naturgasforsy‐
ning, ændres til en henvisning til § 6, nr. 21.
Det foreslåede er en konsekvensrettelse, som følge af at
der både foreslås ophævet og indsat nye numre i § 6, der
rykker de gældende numre i § 6, jf. det fremsatte lovforslags
§ 1, nr. 12-27.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 2
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 12-27, foreslås en
række ændringer af § 6, herunder ophævelser, nyaffattelser
og nyindsættelser.
Herudover indeholder ændringerne i det fremsatte lovfor‐
slags § 1, nr. 12-27, forskellige ikrafttrædelsesdatoer, hen‐
holdsvis den 1. juli 2021, for så vidt angår det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 12-14, 16, 18-27, jf. § 10, stk. 2, og den
1. april 2023, for så vidt angår det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 15 og 17, jf. § 10, stk. 5.
Der er konstateret lovtekniske fejl som følge af såvel
ændringerne og de forskellige ikrafttrædelsesdatoer.
Det foreslås derfor, at lade det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 12-27 udgå og i stedet indsætte to nye numre.
Ændringsforslagets nr. 01 vil nyaffatte § 6, som bestem‐
melsen ifølge det fremsatte lovforslag vil se ud pr. 1. juli
2021.
Ændringsforslagets nr. 02 vil nyaffatte § 6, som bestem‐
melsen ifølge det fremsatte lovforslag vil se ud pr. 1. april
2023.
Til nr. 3
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og 20, foreslås
en terminologisk ændring af betegnelsen naturgasleverandør
til betegnelsen gasleverandør i lov om naturgasforsyning.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet foreslået ændret
konsekvent i lov om naturgasforsyning. Det foreslås derfor,
at betegnelsen også ændres i lovens § 7, stk. 1, 1. og 2. pkt.
og § 27, stk. 3, 1.pkt.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 4
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og 20, foreslås
en terminologisk ændring af betegnelsen naturgasleverandør
til betegnelsen gasleverandør i lov om naturgasforsyning.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet foreslået ændret
konsekvent i lov om naturgasforsyning. Det foreslås derfor,
at betegnelsen også ændres i lovens § 7 a, stk. 1, § 7 b, og §
37 b, stk. 3, 1. pkt., hvor begrebet anvendes i pluralis.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 5
Det foreslås, at henvisningen til § 14, stk. 1, nr. 3, i § 9,
stk. 1, nr. 2, i lov om naturgasforsyning ændres til en henvis‐
ning til § 14, stk. 1. Der er tale om en konsekvensrettelse,
som følge af at der foreslås indsat nye numre i § 14, stk. 1,
der rykker de gældende numre i § 14, stk. 1, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 48.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 6
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås, at
betegnelsen naturgas overalt i lov om naturgasforsyning æn‐
dres til betegnelsen gas.
Som en konsekvens heraf foreslås derfor også at ændre
betegnelsen naturgasanvendelse til gasanvendelse i § 11, stk.
3, i lov om naturgasforsyning.
L 171 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 22/4-21
2383623_0006.png
6
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 7
Det foreslås, at henvisningen til § 12, stk. 1, nr. 2-6, i
§ 12, stk. 4, i lov om naturgasforsyning ændres til en henvis‐
ning til § 12, stk. 1, nr. 2-7.
Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at
der foreslås indsat nye numre i § 12, stk. 1, der rykker de
gældende numre i § 12, stk. 1, jf. det fremsatte lovforslags §
1, nr. 43.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 8
Det foreslås, at henvisningerne til § 14, stk. 1, nr. 4, i §
14, stk. 2, 5 og 6, i lov om naturgasforsyning ændres til en
henvisning til § 14, stk. 1, nr. 9.
Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at
der foreslås indsat nye numre i § 14, stk. 1, der rykker de
gældende numre i § 14, stk. 1, jf. det fremsatte lovforslags §
1, nr. 48.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 9
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en ter‐
minologisk ændring af betegnelsen naturgas til betegnelsen
gas over alt i lov om naturgasforsyning, herunder også, for
så vidt angår ændring af naturgasselskab til gasselskab, jf.
det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og 20.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet foreslået ændret
konsekvent i alle beslægtede ord og udtryk i lov om natur‐
gasforsyning.
Det foreslås derfor, at betegnelsen naturgasselskab i § 22
ændres til betegnelsen gasselskab.
Det foreslås endvidere, at betegnelsen naturgasleverancer
i § 26, stk. 3, ændres til betegnelsen gasleverancer.
Det foreslås herudover, at betegnelsen naturgasleveran‐
døren i § 27, stk. 3, 2. pkt., ændres til betegnelsen gasleve‐
randøren.
Endelig foreslås det, at betegnelsen naturgasprodukt i §
27, stk. 3, 2. pkt., stk. 4 og stk. 5 ændres til betegnelsen
gasprodukt.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 10
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en ter‐
minologisk ændring af betegnelsen naturgas til betegnelsen
gas overalt i lov om naturgasforsyning, herunder også, for så
vidt angår ændring af betegnelsen naturgasselskab til beteg‐
nelsen gasselskab, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og
20.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet foreslået ændret
konsekvent i alle beslægtede ord og udtryk i lov om natur‐
gasforsyning.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 48, fremgår, at der
foreslås indsat nye numre i § 14, stk. 1, i lov om naturgas‐
forsyning. Dette ændrer ved nummereringen af de eksister‐
ende numre i § 14, stk. 1.
Det foreslås, at betegnelsen naturgasdistributionsselska‐
ber i § 28 c, stk. 4, ændres til betegnelsen distributionssel‐
skaber, og at henvisningen til § 14, stk. 1, nr. 4, i § 28 c, stk.
4, i lov om naturgasforsyning ændres til en henvisning til §
14, stk. 1, nr. 8.
Der er dels tale om en konsekvensændring, som følge
af at betegnelsen naturgas foreslås ændret generelt, dels en
konsekvensrettelse, som følge af at der foreslås indsat nye
numre i § 14, stk. 1, der rykker de gældende numre i § 14,
stk. 1, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 48.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 11
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en ter‐
minologisk ændring af betegnelsen naturgas til betegnelsen
gas over alt i lov om naturgasforsyning, herunder også, for
så vidt angår ændring af betegnelsen naturgasselskab til be‐
tegnelsen gasselskab, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16
og 20.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet foreslået ændret
konsekvent i alle beslægtede ord og udtryk i lov om natur‐
gasforsyning.
Det foreslås derfor, at betegnelsen også ændres i § 29,
stk. 1 og 2, § 35, stk. 1, og § 47, stk. 3.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 12
Det foreslås, at henvisningen til § 34, stk. 5, 1. pkt., i §
34, stk. 7, i lov om naturgasforsyning ændres til en henvis‐
ning til § 34, stk. 4, 1. pkt.
Det foreslås endvidere, at henvisningen til § 34, stk. 3-6,
i § 34, stk. 8, i lov om naturgasforsyning ændres til en
henvisning til § 34, stk. 3 og 4.
Endelig forslås det, at henvisningen til § 34, stk. 8, i § 34,
stk. 11, i lov om naturgasforsyning, ændres til en henvisning
til § 34, stk. 6.
Der er tale om konsekvensrettelser, som følge af at § 34,
stk. 3, stk. 5, 2. pkt., og stk. 6, foreslås ophævet, hvilket
derved rykker de gældende stykker i § 34, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 66.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 13
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en ter‐
minologisk ændring af betegnelsen naturgas til betegnelsen
gas overalt i lov om naturgasforsyning, herunder også, for så
vidt angår ændring af betegnelsen naturgasselskab til beteg‐
nelsen gasselskab, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16 og
20.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet foreslået ændret
konsekvent i alle beslægtede ord og udtryk i lov om natur‐
gasforsyning.
Det foreslås derfor at ændre betegnelsen naturgasprisen
til betegnelsen gasprisen i § 35 g, stk. 2, 4. pkt., i lov om
naturgasforsyning.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 14
Det forslås, at »Forsyningstilsynet« ændres til »Klima-,
energi- og forsyningsministeren« i det fremsatte forslag til
§ 37 a, stk. 4, i lov om naturgasforsyning. Forslaget vil
L 171 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 22/4-21
2383623_0007.png
7
medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren og ikke
Forsyningstilsynet vil skulle fastsætte de nærmere regler om
beregning og justering af indtægtsrammen og om længden
af reguleringsperioden som nærmere afgrænset i § 37 a, stk.
4, nr. 1-6.
Det vil som hidtil fortsat være Forsyningstilsynet, der
administrerer reglerne.
Til nr. 15
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4, foreslås en ter‐
minologisk ændring af betegnelsen naturgas til betegnelsen
gas overalt i lov om naturgasforsyning.
Betegnelsen er ved en fejl ikke blevet foreslået ændret
konsekvent i alle beslægtede ord og udtryk i lov om natur‐
gasforsyning.
Det foreslås derfor at ændre betegnelsen naturgasleveran‐
dører til betegnelsen gasleverandører i § 37 b, stk. 1, i lov
om naturgasforsyning.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 16
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 91, foreslås æn‐
dringer til § 40, stk. 1, i lov om naturgasforsyning som følge
af ophævelsen af forsyningspligten.
Det er en lovteknisk fejl, at henvisningen til § 24, som
vedrører forsyningspligtig virksomhed, ikke også er foreslå‐
et ændret. Henvisningen vil skulle udgå, i forbindelse med
at reguleringen af forsyningspligtige selskaber i det hele
foreslås ophævet med L 171, når den nuværende bevilling til
forsyningspligtig virksomhed udløber den 31. marts 2023.
Det foreslås derfor at nyaffatte det fremsatte lovforslags §
1, nr. 91, sådan at både det oprindeligt fremsatte lovforslags
indhold og konsekvensændringen i forbindelse med henvis‐
ningen til § 24 også medtages.
Det foreslåede skal træde i kraft den 1. april 2023 og
dermed følge lovforslagets ikrafttrædelsesdato i § 10, stk. 5.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 17
Det foreslås, at henvisningen til § 44, stk. 2, i § 44, stk. 1,
i lov om naturgasforsyning udgår.
Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at §
44, stk. 2, foreslås ophævet, jf. det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 95.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 18
Det foreslås at nyaffatte § 49, stk. 1, nr. 1.
Der er tale om, at bestemmelsen indeholder henvisninger
til forsyningspligtig virksomhed, som vil skulle udgå, i for‐
bindelse med at reguleringen af forsyningspligtig virksom‐
hed i det hele foreslås ophævet med L 171, når den nuvæ‐
rende bevilling til forsyningspligtig virksomhed udløber den
31. marts 2023.
Det foreslåede skal træde i kraft den 1. april 2023 og
dermed følge lovforslagets ikrafttrædelsesdato i § 10, stk. 5.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 19
Det foreslås, at henvisningen til § 55, stk. 3, i § 55, stk.
5, ændres til en henvisning til § 55, stk. 4. Der er tale om en
konsekvensrettelse, som følge af at der foreslås indsat et nyt
stk. 3 i § 55, der rykker de gældende stykker i § 55, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 107.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 20
Det foreslås at ændre den indledende tekst i det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 4. Den foreslåede ændring vil medføre,
at det fremgår, at den foreslåede indsættelse af § 43 k i lov
om fremme af vedvarende energi indsættes før overskriften
til § 44.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 21
Med det fremsatte lovforslags § 6, nr. 2, foreslås en æn‐
dring af § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Energinet.
Imidlertid er § 2, stk. 1, nyaffattet ved § 1, nr. 2, jf. lov
nr. 2211 af 29. december 2020, hvilket der ved en fejl ikke
er blevet taget højde for ved den foreslåede ændring. Den
foreslåede ændring af § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Energinet
er efter nyaffattelsen relevant i § 2, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås derfor, at § 6, nr. 2, i det fremsatte lovforslag
nyaffattes med henblik på at foretage ændringerne i § 2, stk.
1, 2. pkt., i lov om Energinet.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 22
Med det fremsatte lovforslags § 10, stk. 2, foreslås, at
visse bestemmelser i det fremsatte lovforslag skal træde i
kraft pr. 1. juli 2021.
Ændringsforslaget indeholder nye numre, der burde have
været fremsat i forbindelse med det fremsatte lovforslag.
Det foreslås derfor at lade bestemmelserne nr. 01, 03-016
og 019 træde i kraft pr. 1. juli 2021. De foreslåede nye
numre indeholder bestemmelser relateret til bestemmelserne
omfattet af ikrafttrædelsesdatoen i § 10, stk. 2, i det fremsat‐
te lovforslag.
Det foreslåede vil medføre, at bestemmelserne nr. 01,
03-016 og 019 vil træde i kraft pr. 1. juli 2021.
Til nr. 23
Med det fremsatte lovforslags § 10, stk. 3, foreslås, at
visse bestemmelser i det fremsatte lovforslag skal træde i
kraft pr. 1. januar 2022, medmindre Folketinget forinden
beslutter at forlænge reglernes gyldighedsperiode.
Ændringsforslaget indeholder nye numre, der burde have
været fremsat i forbindelse med det fremsatte lovforslag.
Det foreslås derfor at lade bestemmelsen nr. 017 træde
i kraft pr. 1. januar 2022, medmindre Folketinget forinden
beslutter at forlænge reglernes gyldighedsperiode. Det fore‐
slåede nye nummer indeholder en bestemmelse relateret til
bestemmelserne omfattet af ikrafttrædelsesdatoen i § 10, stk.
3, i det fremsatte lovforslag.
Det foreslåede vil medføre, at bestemmelsen nr. 017 vil
træde i kraft pr. 1. januar 2022, medmindre Folketinget for‐
inden beslutter at forlænge reglernes gyldighedsperiode.
L 171 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 22/4-21
2383623_0008.png
8
Til nr. 24
Med det fremsatte lovforslags § 10, stk. 5, foreslås, at
visse bestemmelser i det fremsatte lovforslag skal træde i
kraft pr. 1. april 2023.
Ændringsforslaget indeholder nye numre, der burde have
været fremsat i forbindelse med det fremsatte lovforslag.
Det foreslås derfor at lade bestemmelserne nr. 02 og 018
træde i kraft pr. 1. april 2023. De foreslåede nye numre
indeholder bestemmelser relateret til bestemmelserne omfat‐
tet af ikrafttrædelsesdatoen i § 10, stk. 5, i det fremsatte
lovforslag.
Det foreslåede vil medføre, at bestemmelserne nr. 02 og
018 vil træde i kraft pr. 1. april 2023.
Til nr. 25
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1, foreslås lovens
titel ændret til lov om gasforsyning.
Det foreslås at ændre henvisningen til lov om naturgas‐
forsyning i § 10, stk. 7, til en henvisning til lov om gasforsy‐
ning, jf. lovforslagets § 1, nr. 85. Lovens foreslåede nye titel
er ved en fejl ikke blevet medtaget.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 26
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1, foreslås lovens
titel ændret til lov om gasforsyning.
Det foreslås at ændre henvisningen til lov om naturgas‐
forsyning i § 10, stk. 8, til en henvisning til lov om gasforsy‐
ning, jf. lovforslagets § 1, nr. 99. Lovens foreslåede nye titel
er ved en fejl ikke blevet medtaget.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2021 og var til
1. behandling den 11. marts 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
To særskilte udkast til lovforslaget har inden fremsættel‐
sen været sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsmi‐
nisteren sendte henholdsvis den 12. november og den 17.
december 2020 udkastene til udvalget, jf. KEF alm. del –
bilag 72 og 125. Den 24. februar 2021 sendte klima-, energi-
og forsyningsministeren høringssvarene og høringsnotater
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besvarel‐
se, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Jesper Petersen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Andreas Steenberg (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Signe Munk (SF)
Torsten Gejl (ALT) Rasmus Nordqvist (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Karsten Lauritzen (V) Tommy Ahlers (V) Carsten Kissmeyer (V)
Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
49
39
16
15
14
13
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
3
1
1
1
1
1
L 171 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 22/4-21
2383623_0009.png
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
13
4
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8