Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 171 Bilag 1
Offentligt
2340489_0001.png
Høringsnotat
ekstern høring
Høringsnotat vedrørende udkast til lov om ændring af lov
om elforsyning og regionsloven (sidestillelse af regioner
med kommuner i forhold til egenproduktion af elektricitet
ved selskabsudskillelse)
Kontor/afdeling
Center for vedvarende
energi
Dato
24. februar 2021
J nr.
2020 - 10926
/ AGSJ
Energistyrelsen har i perioden den 17. december 2020
21. januar 2021 haft
udkast til lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven i ekstern høring.
Energistyrelsen har modtaget i alt 9 eksterne høringssvar.
Følgende 4 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
- Dansk Energi
- Danske Regioner
- KL
- TEKNIQ Arbejdsgiverne
Følgende høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til udkast til lov
om ændring af lov om elforsyning og regionsloven:
- Dansk Arbejdsgiverforening
- Foreningen af Rådgivende Ingeniører
- Professionshøjskolen VIA University College.
CO-Industri har oplyst, at de ikke agter at afgive høringssvar i det aktuelle emne.
Forbrugerrådet Tænk har oplyst, at de af ressourcemæssige årsager ikke har
mulighed for at forholde sig lovforslaget, og at Forbrugerrådet Tænk således ikke
kan tages til indtægt for at støtte forslaget eller for at gøre det modsatte.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået efterfulgt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede
oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som
kan ses på Høringsportalen.
Det bemærkes, at det fremsatte lovforslag ikke er ændret som følge af de eksterne
høringssvar. Der er efter høringen foretaget en række mindre ændringer, herunder
redaktionelle og lovtekniske ændringer i lovforslagets bemærkninger.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/6
L 171 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotater og høringssvar, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2340489_0002.png
Indhold:
1: Generelle tilkendegivelser vedr. lovforslaget
2: Ligestilling mellem stat, region og kommuner
3: Rammer og vejledende materiale
4: Energistyrelsens administration
5: Dispensationer
6: Overgangsordning
7: Miljømæssige konsekvenser
8: Punkter ud over lovforslagets område
Ad 1: Generelle tilkendegivelser vedr. lovforslaget
Dansk Energi bakker op om, at regioner og kommuner sidestilles med lovforslaget.
Hertil bemærker Dansk Energi, at det er positivt, at regionerne nu får mulighed for
at deltage i den grønne omstilling på samme vilkår som kommuner.
Danske Regioner bemærker, at de nye regler vil besværliggøre og fordyre
fremtidige regionale VE-anlægsprojekter. Danske Regioner vurderer, at der med de
nye regler ikke vil blive installeret og produceret nær så meget vedvarende energi
på og ved regionernes bygninger, som potentialet tilskriver. Hertil bemærker
Danske Regioner, at forslaget vil medføre unyttig bureaukrati.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet takker for de generelle bemærkninger om
de nye regler for regioner. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker
endvidere, at de nye regler skal sikre, at der sker en samfundsøkonomisk
hensigtsmæssig udbygning med solcelleanlæg samtidig med, at reglerne ligestilles
mellem regioner og kommuner.
Ad 2: Ligestilling mellem stat, region og kommuner
KL bemærker, at KL i princippet er enig i, at reglerne for staten, regionerne og
kommunerne bør være ens, i overensstemmelse med reglerne i art. 21 i VE-
direktivet. KL havde dog håbet, at dette betød en fjernelse af kravet om
selskabsdannelse fra kommunerne, frem for at regionerne påføres det samme
krav.
Danske Regioner bemærker, at lovforslaget synes at indføre mere restriktive regler
for regioner, end VE-direktivet nødvendiggør, og at lovforslaget bør ændres i videst
muligt omfang inden for VE-direktivets rammer. Danske Regioner foreslår derfor, at
kommunerne i stedet opnår ”sidestillelse”, ved at der så vidt muligt tages
udgangspunkt i reglerne for regionerne, i stedet for de kommunale regler.
Side 2/6
L 171 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotater og høringssvar, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2340489_0003.png
Regionernes foreløbige beregninger viser, at tilbagebetalingstiden i bedste fald
fordobles med det nye forslag til regler. Danske Regioner spørger i forlængelse
heraf til tilbagebetalingstiden for opsætning af regionalt ejede solceller.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at kommunale anlæg, der efter
de gældende regler opsættes med dispensation fra kravet om selskabsmæssig
udskillelse, får en uforholdsmæssig stor indirekte støtte (gennemsnitligt ca. 62
øre/kWh) i sparet elafgift, hvis elafgiftsfritagelsen sammenlignes med det
gennemsnitlige vindende pristillæg fra det teknologineutrale udbud i 2019, som var
på 1,54 øre/kWh. Det vurderes ikke at være en samfundsøkonomisk
hensigtsmæssig solcelleudbygning, når relativt dyrere solcelleanlæg på
eksisterende bygninger alene bliver rentable via en høj indirekte støtte fra en
elafgiftsbesparelse.
Som følge af implementeringen af VE II-direktivet er det vurderingen, at for at
overholde EU-rettens princip om proportionalitet skal regioner og kommuner
sidestilles ift. reglerne om, hvornår egenproduktion af elektricitet skal udøves i
selskaber med begrænset ansvar.
Lovforslaget skal ses i denne sammenhæng.
Ad 3: Rammerne og vejledende materiale
Danske Regioner ønsker en skriftlig bekræftelse på, at det kun bliver nødvendigt at
oprette et selskab pr. region, som skal håndtere regionalt ejede solcelleanlæg, som
besluttes efter lovens ikrafttræden. Danske Regioner ønsker hertil uddybende
materiale om krav i den forbindelse, som kan indgå i den kommende vejledning på
området.
Danske Regioner ønsker herudover yderligere materiale vedr. forholdet til f.eks.
andre bygningsejere, som der er indgået driftsoverenskomst med. Ligesom det
ønskes afklaret, hvordan rammerne for hvornår der kan søges dispensation bliver
så brede og fleksible som muligt. Danske regioner ønsker, at det sikres, at
eksisterende anlæg, hvorpå der foretages renovering og evt. delvis udskiftning af
elementer ikke hermed omfattes af de kommende regler for nye anlæg, og at der
dermed skal betales elafgift af produktionen fra anlægget.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bekræfter, at det kun bliver nødvendigt at
oprette ét selskab pr. region, og at selskabet kan administrere flere solcelleanlæg.
Administrationen kan således begrænses. De foreslåede nye regler i
elforsyningsloven vil gælde for nye anlæg, der nettilsluttes efter lovens
ikrafttræden. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker endvidere, at
Energistyrelsen har taget kontakt til Danske Regioner med henblik på at indgå
dialog om udarbejdelse af materiale til den kommende vejledning.
Side 3/6
L 171 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotater og høringssvar, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2340489_0004.png
Ad 4: Energistyrelsens administration
KL bemærker, at kravet om selskabsdannelse er uforholdsmæssigt administrativt
tungt, også når kommunerne tager højde for, at de kun skal danne ét selskab for
flere solcelleanlæg i samme kommune.
Danske Regioner bemærker, at den eksisterende bekendtgørelse vedr.
dispensationer (i øjeblikket kun med kommuner omfattet) bør ændres, så
dispensationer gives langt hurtigere og smidigt end i dag. Hertil bemærker Danske
Regioner, at der
bør oprettes et ”fast track” med automatisk dispensation, hvis et
anlæg opfylder bestemte krav og fx opsættes som del af opfyldelsen af en
energiramme.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at ansøgningen foregår ved
udfyldelse af et ansøgningsskema, hvori der skal krydses af, hvilken
dispensationsmulighed man ønsker at udnytte. I forbindelse med ansøgningen skal
der indsendes dokumentation for, at kravene herfor er opfyldt. Vurderingen af
denne dokumentation kræver, at der ved hver ansøgning foretages en konkret
vurdering. Det vurderes derfor ikke muligt at automatisere sagsbehandlingen af
ansøgningerne yderligere end den i forvejen er.
Ad 5: Dispensationer
TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår, at der i loven etableres en permanent undtagelse
for kommuner for solcelleanlæg, der har til formål at dække det forventede årlige
forbrug af el. Det foreslås endvidere, at den samme permanente undtagelse
bringes til at gælde for regionerne. TEKNIQ Arbejdsgiverne anfører, at dette vil
understøtte den grønne omstilling og mindske de administrative byrder.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at kravet om
selskabsudskillelse skal sikre en klar adskillelse mellem kommunens kerneopgaver
(fx borgernær velfærd som skoler, plejehjem, mv.) og kommercielle aktiviteter (fx
elforsyningsvirksomhed). Dette skal sikre, at en kommune i udgangspunktet ikke
har mulighed for at indgå i risikofyldt forsyningsvirksomhed, som potentielt kan lide
økonomiske tab og påvirke kommunens kerneopgaver negativt.
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet bemærker endvidere, at udbygningen med
kommunale solcelleanlæg med dispensation får en uforholdsmæssig stor indirekte
støtte (gennemsnitligt ca. 62 øre/kWh) i sparet elafgift, hvis elafgiftsfritagelsen
sammenlignes med det gennemsnitlige vindende pristillæg fra det teknologineutrale
udbud i 2019, som var på 1,54 øre/kWh. Det vurderes således ikke at være en
samfundsøkonomisk hensigtsmæssig solcelleudbygning, hvis relativt dyrere
solcelleanlæg på eksisterende bygninger alene bliver rentable via en høj indirekte
støtte fra en elafgiftsbesparelse.
Side 4/6
L 171 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotater og høringssvar, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2340489_0005.png
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet bemærker endeligt, at kommuner og
regioner med den foreslåede implementering fremadrettet kan etablere solceller og
egetforbruge, hvis 1) solcelleanlægget udskilles i et særskilt selskab, 2)
solcelleanlægget ejes af en tredjepart (fx en solcellevirksomhed) eller 3)
solcelleanlægget opnår dispensation ifbm. nybyggeri og større renoveringer, hvor
solcelleanlægget indgår i overholdelsen af energirammen.
Henset til ovenstående etableres der ikke en permanent undtagelse for
solcelleanlæg, der har til formål at dække det forventede årlige forbrug af el.
Ad 6: Overgangsordning
Danske Regioner vil gerne have bekræftet, at udskillelse i produktionsselskaber og
afgiftspålæggelse af anlæg, der producerer strøm til eget brug, kun gælder for
anlæg, hvor der er indgået entreprisekontrakter efter lovændringernes ikrafttræden.
Danske Regioner anfører hertil, at alternativt vil der være brug for en
overgangsordning for projekter, hvor der er indgået kontrakt om installering, men
anlægget stadig ikke er nettilsluttet inden lovens ikrafttræden.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at kravet om
selskabsudskillelse for regioner vil gælde for elproduktionsanlæg, der nettilsluttes
den 30. juni 2021 og frem. Konkrete og igangværende projekter forventes at kunne
nå at nettilslutte de pågældende anlæg inden den 30. juni 2021, dvs. inden for fem
måneder. Det vurderes således, at der ikke er behov for en overgangsordning.
Ad 7: Miljømæssige konsekvenser
TEKNIQ Arbejdsgiverne mener ikke, at forudsætningen i lovforslagets punkt 6 om,
at lovforslaget ikke vil have miljømæssige konsekvenser af væsentlig betydning, er
korrekt. TEKNIQ Arbejdsgiverne mener, at administrative byrder ved at udskille
solcelleanlæg i separate selskaber vil afholde kommuner og regioner fra at
installere solcelleanlæg på deres bygningsmasse. Hertil bemærker TEKNIQ
Arbejdsgiverne, at disse solcelleanlæg vil give en ikke ubetydelig miljømæssig
gevinst og en betydelig reduktion af udledning af CO2.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at i Energistyrelsens
Basisfremskrivning 2020 forventes VE-andelen i elforbruget at overstige 100 pct.
fra omkring 2027. I det samlede elsystem forventes den relativt begrænsede
udbygning med regionale solcelleanlæg således ikke at udgøre en afgørende faktor
for VE-andelen. Dertil kommer, at det ikke vurderes at være en
samfundsøkonomisk hensigtsmæssig solcelleudbygning, hvis relativt dyrere
Side 5/6
L 171 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotater og høringssvar, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2340489_0006.png
solcelleanlæg på eksisterende bygninger alene bliver rentable via en høj indirekte
støtte fra en elafgiftsbesparelse (se uddybende herom under ad 5).
Ad 8: Punkter uden for lovforslagets område
KL har sendt bemærkninger, som vedrører fritagelse for betaling af tariffer, ny
mulighed for at egenforbruge el fra en tredjepart, CO2-reduktion og
solcelleanalysen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at hverken fritagelse for
betaling af tariffer, ny mulighed for at egenforbruge el fra en tredjepart, CO2-
reduktion eller solcelleanalysen er omfattet af lovforslaget.
KL’s bemærkninger
vedrørende artikel 21 om, at der vil være tale om et egetforbrug, selv om anlægget
ejes af en tredjepart, vil i stedet blive inddraget i implementeringsprocessen vedr.
artikel 21. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker endvidere, at
Energistyrelsen allerede har igangsat en dialog med KL om
implementeringsprocessen vedr. artikel 21.
Side 6/6