Folketingets Sundhedsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021-2034
Doknr.
399317
Dato
09-03-2021
Folketingets tidligere Sundheds- og Ældreudvalg har d. 16. februar 2021 stillet
følgende spørgsmål nr. 819 (alm. del) til social- og ældreministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde (V).
Spørgsmål nr. 819:
”Ministeren
bedes oplyse, hvor mange af landets kommuner der offentliggør
antallet og karakteren af klager over forholdene på de kommunale plejehjem,
således at der er åbenhed herom for såvel borgerne, plejehjemsbeboerne, de
pårørende til ældre på plejehjemmene og
kommunalbestyrelsesmedlemmerne?”
Svar:
Til brug for min besvarelse har ministeret indhentet bidrag fra KL, som oplyser
følgende:
”KL har ikke statistik på, hvor mange kommuner som offentliggør klager vedr.
plejehjem. KL vil dog bemærke, at i forhold til offentliggørelse af klager må der
tages hensyn til personfølsomme oplysninger m.v. Derudover vil vi henvise til,
at borgere og pårørende har mulighed for at finde seneste tilsynsrapporter for
pågældende plejehjem på plejehjemsoversigten.”
KL henviser herudover til et tidligere bidrag, som KL har udarbejdet til
besvarelse af SUU alm. del spm. 507 om kommunernes håndtering af
bekymringshenvendelser. KL oplyser følgende i bidraget:
”KL
vil i bidraget overordnet beskrive praksis for håndtering af klager og
bekymringshenvendelser i forhold til ældreområdet. Der vil i bidraget ikke blive
skelnet mellem bekymringshenvendelser og klager, eftersom disse er svære at
skelne i praksis
–
der kan dog være en relevant skelnen mellem anonyme og
ikke-anonyme henvendelser i forhold til kommunernes praksis for at handle på
henvendelsen.
Der tages ligeledes udgangspunkt i bekymringshenvendelser og klager, som
handler om plejeopgaven hos kendte borgere eller bestemte driftsenheder
–
og
ikke bekymringshenvendelser, som handler om personer, der ikke er kendt i
systemet, men hvor en borger er bekymret for personens velbefindende.
Praksis for håndtering af bekymringshenvendelser og klager på ældreområdet
Kommunerne modtager løbende henvendelser fra borgere og deres pårørende
vedrørende forhold og udførsel af daglig pleje og omsorg.
1