Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
404500
Dato
25-03-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 15. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 3:
”Skal kommunen registrere pårørendes bekymringer?”
Svar:
Kommunernes registrering af klager over plejehjem og hjemmepleje er ikke
fastsat i særlovgivning på Social- og Ældreministeriets område. Kommunerne
er dog forpligtet til at registrere klager i medfør af offentlighedslovens § 15 om
journaliseringspligten. Denne lovgivning hører under Justitsministeriets ressort.
Det er ikke en del af den politiske aftale af 24. november 2020 om udmøntning
af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2021-2024 eller nærværende lovforslag, at der skal
indføres særlovgivning om kommunernes registreringer over klager m.v. i
henhold til ydelser efter serviceloven på ældreområdet.
Som nævnt i besvarelsen af SOU alm. del
–
spørgsmål 1, er det en del af den
politiske aftale, at Styrelsen for Patientsikkerhed skal iværksætte en
informationsindsats i 2021 i forhold til muligheden for at indgive en
bekymringshenvendelse til Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn.
Derudover skal Styrelsen for Patientsikkerhed fremadrettet håndtere indgående
bekymringshenvendelser på en måde, der understøtter, at Ældretilsynet kan
opfange mønstre i bekymringshenvendelser fra pårørende og medarbejdere
mv. Ældreordførerne vil årligt modtage en afrapportering på baggrund af den
nye registreringspraksis.
Der henvises i øvrigt til SUU alm. del
–
svar på spørgsmål 819, hvor KL til brug
for besvarelsen bl.a. oplyste følgende om kommunernes praksis for håndtering
af bekymringshenvendelser og klager på ældreområdet:
”Kommunerne modtager løbende henvendelser fra borgere og deres
pårørende vedrørende forhold og udførsel af daglig pleje og omsorg.
Det er dog vigtigt at skelne mellem daglig kommunikation og egentlige klager
og/eller bekymringshenvendelser. Størstedelen af kommunikationen mellem
medarbejdere og borgere samt evt. deres pårørende vil i praksis foregå i
1