Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 170
Offentligt
2361578_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
404495
Dato
25-03-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 15. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren oplyse, hvordan det sikres, at pårørendes
bekymringshenvendelser bliver registreret og taget alvorligt, og får pårørende
at vide, hvordan der er handlet på deres bekymringshenvendelse?”
Svar:
Det følger af den politiske aftale af 24. november 2020 vedr. udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet,
at Styrelsen for Patientsikkerhed i 2021 skal iværksætte en informationsindsats
i forhold til muligheden for at indgive en bekymringshenvendelse til Styrelsen
for Patientsikkerheds Ældretilsyn.
Endvidere er det en del af aftalen, at Styrelsen for Patientsikkerhed
fremadrettet skal håndtere indgående bekymringshenvendelser på en måde,
der understøtter, at Ældretilsynet kan opfange mønstre i
bekymringshenvendelser fra pårørende og medarbejdere mv. Styrelsen for
Patientsikkerhed skal fremover udarbejde en rapport om
bekymringshenvendelser på baggrund af den nye registreringspraksis.
Det følger også af den politiske aftale, at Folketingets ældreordførere én gang
årligt vil modtage en afrapportering på baggrund af den nye
registreringspraksis vedrørende bekymringshenvendelser til Ældretilsynet.
Afrapporteringen vil være offentligt tilgængelig i forbindelse med, at den
oversendes til Folketinget.
Efter de nugældende regler er der ikke krav om, at fx pårørende, der har
indgivet en bekymringshenvendelse til Ældretilsynet, skal informeres om,
hvordan der er handlet på deres bekymringshenvendelse. Det er ikke en del af
den politiske aftale og dermed heller ikke nærværende lovforslag, at pårørende
fremadrettet skal informeres om, hvordan der er handlet på deres
bekymringshenvendelse.
Det er imidlertid en del af den politiske aftale, at der er brug for en bredere
drøftelse af det samlede tilsyn, samt at ældreordførerne inviteres til en bredere
og mere generel drøftelse herom. Der er afholdt et første møde med
ordførerne, hvor det bl.a. blev aftalt, at der vil blive indkaldt til yderligere
1
L 170 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvordan det sikres, at pårørendes bekymringshenvendelser bliver registreret og taget alvorligt, til social- og ældreministeren
2361578_0002.png
drøftelser. Heri vil bl.a. kunne indgå spørgsmål vedrørende
bekymringshenvendelser og håndteringen heraf.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2