Til lovforslag nr.
L 170
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 22. april 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Videreførelse af Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn samt indførelse af obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb
efter påbud fra Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn)
[af social- og ældreministeren (Astrid Krag)]
1. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det po‐
sitivt, når noget af det, man rejser i en politisk forhandling,
også munder ud i et lovforslag. DF havde netop ældreområ‐
det som høj prioritet i de forhandlinger om reserven, hvor
denne aftale blev indgået. I DF er vi positive over for, at
vi i 4 år mere viderefører det risikobaserede tilsyn, som
Styrelsen for Patientsikkerhed fører på ældreområdet.
DF havde gerne set, at tilsynet blev permanent, for beho‐
vet for et stærkt og kompetent tilsyn forsvinder ikke ved
udgangen af 2024.
DF har noteret, at partierne skal indkaldes til en bredere
politisk drøftelse vedrørende tilsynet med ældreplejen, jf.
den politiske aftale om reserven til foranstaltninger på so‐
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024. Det
er en forhandling/drøftelse, vi ser frem til.
Alle de ulykkelige eksempler, vi så i TV 2-dokumentaren
»Plejehjemmene bag facaden«, og de mange henvendelser
fra pårørende og organisationer m.v., kræver politisk hand‐
ling. Vi har set en forråelse nogle steder i vores pleje- og
omsorgssektor, som er fuldstændig uacceptabel, og som sta‐
dig står tydeligt på nethinden. Det er også vigtigt, at pårø‐
rende ved, hvor de kan henvende sig.
I DF ønsker vi forbedringer på ældreområdet. Vi har
derfor fremsat en række beslutningsforslag i Folketingssa‐
len, herunder beslutningsforslag nr. 35 om en ældrelov, som
skulle medvirke til at styrke ældreområdet, bl.a. med fokus
på normeringer, så ingen nattevagt alene skal passe 42 be‐
boere. Desværre opnåede forslaget ikke opbakning fra 90
mandater i Folketinget. Men det, vi har været vidne til flere
steder i forhold til vores ældre, er simpelthen uacceptabelt,
og det kan vi i DF ikke holde ud. En ordentlig ældrevelfærd
er en hjertesag for DF, og derfor kan vi ikke holde ud at
se flere ældre borgere blive svigtet af det, man kalder et vel‐
færdssamfund. Det er hjerteskærende, det er uacceptabelt,
og det er ikke et samfund som det danske værdigt. Det
kræver handling, også ud over at styrke tilsynet, som DF fik
kæmpet igennem via reserven.
I DF mener vi, at der er brug for et permanent risikoba‐
seret tilsyn og ikke kun en forlængelse af det nuværende
tilsyn. Ældre Sagen fremhævede i høringssvaret, at ældretil‐
synet i den forbindelse skal have tilført flere ressourcer, så
der kan etableres tilsyn også på baggrund heraf. Ældre Sag‐
en bemærkede endvidere, at Styrelsen for Patientsikkerhed
netop bør sikre, at der er afsat tilstrækkelige ressourcer til
selve opfølgnings- og læringsforløbene. Det er selvfølgelig
vigtigt, at man i forbindelse med opfølgnings- og lærings‐
forløbene får sat ressourcer nok af.
DF ønskede også, at det blev en pligt at indføre obliga‐
torisk opfølgnings- og læringsforløb (fra det udekørende
rejsehold), hvis man har fået påbud vedrørende den social-
og plejefaglige indsats eller påbud om helt eller delvis at
indstille driften.
I bemærkningerne til lovforslaget fremhæves det desu‐
den, at aftalepartierne er enige om, at antallet af tilsynsbesøg
skal opjusteres, og at Styrelsen for Patientsikkerhed skal
igangsætte en informationsindsats i forhold til muligheden
for at indgive en bekymringshenvendelse og fremadrettet
AX026225