Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 170 Bilag 6
Offentligt
2378196_0001.png
Til lovforslag nr.
L 170
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 00. april 2021
2. Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Videreførelse af Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn samt indførelse af obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb
efter påbud fra Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn)
[af social- og ældreministeren (Astrid Krag)]
1. Indstillinger
[Udvalget]
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det po‐
sitivt, når noget af det, man rejser i en politisk forhandling,
også munder ud i et lovforslag, og DF havde jo netop ældre‐
området som høj prioritet i de forhandlinger om reserven,
hvor denne aftale blev indgået. I DF er vi positive over for,
at vi i 4 år mere viderefører det risikobaserede tilsyn, som
Styrelsen for Patientsikkerhed fører på ældreområdet.
DF havde gerne set, at tilsynet blev permanent for beho‐
vet for et stærkt og kompetent tilsyn forsvinder ikke ved
udgangen af 2024.
DF har noteret, at partierne skal indkaldes til en bredere
politisk drøftelse vedrørende tilsynet med ældreplejen jf.
den politiske aftale om reserven til foranstaltninger på so‐
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024, og
det er en forhandling/drøftelse, vi ser frem til.
Alle de ulykkelige eksempler, vi så i TV 2 dokumentaren
»Plejehjemmene bag facaden« og de mange henvendelser
fra pårørende og organisationer m.v., kræver politisk hand‐
ling. Vi har set en forråelse nogle steder i vores pleje- og
omsorgssektor, som er fuldstændig uacceptabel, og som sta‐
dig står tydeligt på nethinden. Det er også vigtigt, at pårø‐
rende ved, hvor de kan henvende sig.
I DF ønsker vi forbedringer på ældreområdet. Vi har
derfor fremsat en række forslag i Folketingssalen, herunder
forslag om en ældrelov, som skulle medvirke til at styrke
ældreområdet, bl.a. med fokus på normeringer, så ingen
nattevagt alene skal passe 42 beboere. Desværre opnåede
forslaget ikke opbakning fra 90 mandater i Folketinget. Men
det, vi har været vidne til flere steder i forhold til vores
ældre, er simpelthen uacceptabelt, og det kan vi i DF ikke
holde ud. En ordentlig ældrevelfærd er en hjertesag for DF,
og derfor kan vi ikke holde ud at se, flere ældre borgere
blive svigtet af det, man kalder et velfærdssamfund. Det
er hjerteskærende, det er uacceptabelt, og det er ikke et
samfund som det danske værdigt. Det kræver handling. Og
det kræver handling også ud over at styrke tilsynet, som DF
fik kæmpet igennem via reserven.
I DF mener vi, at der er brug for et permanent risikoba‐
seret tilsyn og ikke kun en forlængelse af det nuværende
tilsyn. Ældre Sagen fremhævede i høringssvaret, at ældretil‐
synet i den forbindelse skal have tilført flere ressourcer, så
der kan etableres tilsyn også på baggrund heraf. Ældre Sag‐
en bemærker endvidere, at Styrelsen for Patientsikkerhed
netop bør sikre, at der er afsat tilstrækkelige ressourcer til
selve opfølgnings- og læringsforløbene. Det er selvfølgelig
vigtigt, at man i forbindelse med opfølgnings- og lærings‐
forløbene får sat ressourcer nok af.
DF ønskede også, at det blev en pligt at indføre obliga‐
torisk opfølgnings- og læringsforløb (fra det udekørende
rejsehold), hvis man har fået påbud vedr. den social- og ple‐
DokumentId
Journalnummer
L 170 - 2020-21 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2378196_0002.png
2
jefaglige indsats eller påbud om helt eller delvis at indstille
driften.
I bemærkningerne til lovforslaget fremhæves det desu‐
den, at aftalepartierne er enige om, at antallet af tilsynsbesøg
skal opjusteres, og at Styrelsen for Patientsikkerhed skal
igangsætte en informationsindsats i forhold til muligheden
for at indgive en bekymringshenvendelse og fremadrettet
håndtere bekymringshenvendelser på en måde, så tilsynet
kan opfange mønstre. Det fremgår også, at der på baggrund
af denne nye måde at håndtere/registrere bekymringshen‐
vendelser skal afrapporteres til ældreordførerne én gang år‐
ligt.
Med disse bemærkninger støtter DF lovforslaget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
selvsagt lovforslaget, da det er en del af aftalen om social‐
puljen, og SF ser positivt på, at Folketinget med lovforslaget
er med til at styrke tilsynet på ældreområdet bl.a. via opføl‐
gende besøg og supervision.
SF mener dog, at der er brug for fortsat udvikling og
sammentænkning af tilsynene både på ældre- og anbringel‐
sesområdet. Der er plads til at skabe et mere fremtidssikret
tilsyn bl.a. ved at få styrket sundhedsdelen af tilsynet på
de sociale områder og den pædagogiske del af tilsynet på
ældreområdet. Sammenlægningen af tilsynene ville samtidig
kunne medvirke til en afbureaukratisering af området.
Opsummerende stemmer SF for lovforslaget. Vi håber
dog, at regeringen og Folketinget i nær fremtid vil være med
til at diskutere en sammentænkning af tilsynene.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2021 og var til
1. behandling den 2. marts 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Social- og Ældreudval‐
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [3] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
22. december 2020 dette udkast til Sundheds- og Ældre‐
udvalget, jf. SUU alm. del – bilag 183. Den 24. februar
2021 sendte social- og ældreministeren høringssvarene og
et høringsnotat til Social- og Indenrigsudvalget, som pr. 1.
marts 2021 skiftede navn til Social- og Ældreudvalget. Det
skyldtes, at sagsområdet vedrørende ældre, som forslaget
vedrører, pr. 1. marts 2021 blev overført fra det daværende
Sundheds- og Ældreudvalg til Social- og Ældreudvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [6] bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet [6] spørgsmål
til social- og ældreministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Kathrine Olldag (RV) Trine Torp (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL)
Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Maja Torp (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
49
39
16
15
14
13
13
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8
L 170 - 2020-21 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2378196_0003.png
3
Nye Borgerlige (NB)
4