Til lovforslag nr.
L 170
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 00. april 2021
2. Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Videreførelse af Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn samt indførelse af obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb
efter påbud fra Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn)
[af social- og ældreministeren (Astrid Krag)]
1. Indstillinger
[Udvalget]
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det po‐
sitivt, når noget af det, man rejser i en politisk forhandling,
også munder ud i et lovforslag, og DF havde jo netop ældre‐
området som høj prioritet i de forhandlinger om reserven,
hvor denne aftale blev indgået. I DF er vi positive over for,
at vi i 4 år mere viderefører det risikobaserede tilsyn, som
Styrelsen for Patientsikkerhed fører på ældreområdet.
DF havde gerne set, at tilsynet blev permanent for beho‐
vet for et stærkt og kompetent tilsyn forsvinder ikke ved
udgangen af 2024.
DF har noteret, at partierne skal indkaldes til en bredere
politisk drøftelse vedrørende tilsynet med ældreplejen jf.
den politiske aftale om reserven til foranstaltninger på so‐
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024, og
det er en forhandling/drøftelse, vi ser frem til.
Alle de ulykkelige eksempler, vi så i TV 2 dokumentaren
»Plejehjemmene bag facaden« og de mange henvendelser
fra pårørende og organisationer m.v., kræver politisk hand‐
ling. Vi har set en forråelse nogle steder i vores pleje- og
omsorgssektor, som er fuldstændig uacceptabel, og som sta‐
dig står tydeligt på nethinden. Det er også vigtigt, at pårø‐
rende ved, hvor de kan henvende sig.
I DF ønsker vi forbedringer på ældreområdet. Vi har
derfor fremsat en række forslag i Folketingssalen, herunder
forslag om en ældrelov, som skulle medvirke til at styrke
ældreområdet, bl.a. med fokus på normeringer, så ingen
nattevagt alene skal passe 42 beboere. Desværre opnåede
forslaget ikke opbakning fra 90 mandater i Folketinget. Men
det, vi har været vidne til flere steder i forhold til vores
ældre, er simpelthen uacceptabelt, og det kan vi i DF ikke
holde ud. En ordentlig ældrevelfærd er en hjertesag for DF,
og derfor kan vi ikke holde ud at se, flere ældre borgere
blive svigtet af det, man kalder et velfærdssamfund. Det
er hjerteskærende, det er uacceptabelt, og det er ikke et
samfund som det danske værdigt. Det kræver handling. Og
det kræver handling også ud over at styrke tilsynet, som DF
fik kæmpet igennem via reserven.
I DF mener vi, at der er brug for et permanent risikoba‐
seret tilsyn og ikke kun en forlængelse af det nuværende
tilsyn. Ældre Sagen fremhævede i høringssvaret, at ældretil‐
synet i den forbindelse skal have tilført flere ressourcer, så
der kan etableres tilsyn også på baggrund heraf. Ældre Sag‐
en bemærker endvidere, at Styrelsen for Patientsikkerhed
netop bør sikre, at der er afsat tilstrækkelige ressourcer til
selve opfølgnings- og læringsforløbene. Det er selvfølgelig
vigtigt, at man i forbindelse med opfølgnings- og lærings‐
forløbene får sat ressourcer nok af.
DF ønskede også, at det blev en pligt at indføre obliga‐
torisk opfølgnings- og læringsforløb (fra det udekørende
rejsehold), hvis man har fået påbud vedr. den social- og ple‐
DokumentId
Journalnummer