Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 17
Offentligt
2301226_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2020 - 10029
Doknr.
353089
Dato
08-12-2020
Ændringsforslag til L 17, forslag til lov om ændring af lov om social service
(Forberedelse af overgangen til voksenlivet for unge med betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk
eller langvarig lidelse)
Ændringsforslag
Af […],
tiltrådt af
[...]:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 19 a
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Såfremt kommunalbestyrelsen ikke har afsluttet forberedelsen af
overgangen i overensstemmelse med forpligtelsen i stk. 3, skal kommunalbestyrelsen
fortsætte den hjælp og støtte efter serviceloven, som den unge og dennes forældre har
modtaget, inden den unge fyldte 18 år, som følge af den unges betydelig og varigt
nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig
lidelse. Denne forpligtelse gælder frem til det tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsen
har truffet afgørelse om, hvilken hjælp og støtte den unge kan få efter denne lov efter
det fyldte 18. år.«
[Adgang til i en overgangsperiode efter den unges fyldte 18. år at beholde hjælp, som
er tilkendt inden den unge er fyldt 18 år]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 1, at der foreslås en ny § 19 a indsat i lov om social
service (herefter serviceloven), som med det foreslåede stk. 1 vil pålægge
kommunalbestyrelsen at påbegynde forberedelsen af overgangen til voksenlivet for
unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
indgribende kronisk eller langvarig lidelse, som modtager hjælp efter serviceloven, når
den unge fylder 16 år. Det samme gælder for unge, hvis
L 17 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til to ændringsforslag til lovforslaget, til social- og indenrigsministeren
2301226_0002.png
forældremyndighedsindehavere modtager hjælp efter serviceloven alene med afsæt i
den unges betydelige og varigt nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne eller
indgribende kroniske eller langvarige lidelse.
Det fremgår af det foreslåede § 19 a, stk. 2, at forberedelsen skal være tværgående og
helhedsorienteret og skal foregå i dialog med den unge og dennes forældre, samt at der
i forberedelsen skal indgå overvejelser om følgende forhold: Den unges behov for
hjælp og støtte som følge af funktionsnedsættelsen, uddannelse, beskæftigelse og
forsørgelsesgrundlag, boligforhold, sociale forhold og øvrige relevante forhold. Det
fremgår endvidere, at forberedelsen ikke skal være mere omfattende, end formålet i
det enkelte tilfælde tilsiger.
Endeligt fremgår det af det foreslåede § 19 a, stk. 3, at forberedelsen af overgangen
skal være afsluttet, således at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om den
fremtidige hjælp og støtte, og således at denne kan iværksættes umiddelbart efter, at
den unge er fyldt 18 år.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i den foreslåede § 19 a indsættes et nyt stk.
4, som vil give den unge ret til at beholde den hjælp og støtte efter serviceloven, som
den unge og dennes forældre har modtaget i perioden op til den unges 18 års
fødselsdag, såfremt kommunalbestyrelsen ikke har sikret, at der inden den unges 18
års fødselsdag er skabt grundlag for, at der kan træffes en afgørelse om den fremtidige
hjælp, som kan iværksættes umiddelbart efter, at den unge er fyldt 18 år.
Endvidere foreslås det, at kommunalbestyrelsens forpligtelse til at vedblive med at yde
den hidtidige hjælp og støtte vil gælde i perioden, frem til kommunalbestyrelsen har
truffet afgørelse om, hvilken hjælp og støtte efter serviceloven den unge skal have efter
det fyldte 18 år.
2