Til lovforslag nr.
L 17
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 10. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Forberedelse af overgangen til voksenlivet for unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
indgribende kronisk eller langvarig lidelse)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Social-
og indenrigsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og
2. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 3 og 4.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, EL og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af social- og indenrigsmi‐
nisteren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
de af DF stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF, NB, LA og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder ikke,
at lovforslaget er fuldt ud dækkende for den politiske afta‐
le, der blev indgået om bedre rammer for overgangen til
voksenlivet for unge med handicap, jf. aftale om udmønt‐
ning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet 2020-2023. Lovforslaget sikrer
nemlig ikke, at de unge kan være sikre på, at kommunen har
taget stilling til hjælp inden det 18. år. Lovforslaget sikrer
heller ikke en klagemulighed for den unge. I aftalen står der
ellers: »Forberedelsen skal bl.a. understøtte kommunerne i
at løfte deres eksisterende forpligtigelse til at sikre, at unge
med handicap får den nødvendige hjælp og støtte efter rele‐
vant lovgivning – også i overgangen til voksenlivet«.
Med dette lovforslag kan det ikke garanteres, at den unge
kan bevare sin hjælp efter det 18. år, hvis kommunen ikke
inden det 18. år tager stilling til, hvilken hjælp man skal
have. DF er derfor bekymret for, om den unge risikerer at
stå uden hjælp, hvorfor partiet har stillet ændringsforslag til
lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter forslaget,
men ønsker at tilkendegive, at der er behov for yderligere
initiativer for at støtte unge med handicaps overgang til
voksenlivet. For at forebygge risikoen for at unge står uden
den nødvendige støtte, når de fylder 18 år, ønsker EL, at
forberedelsen af overgangen til voksenlivet skal være afslut‐
tet, således at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om
den fremtidige hjælp og støtte i så tilpas god tid, at afgørel‐
serne efter voksenparagrafferne kan nå at blive afprøvet i
Ankestyrelsen, således at den rigtige hjælp kan iværksættes,
umiddelbart efter den unge er fyldt 18 år.
EL kan ikke støtte ændringsforslag nr. 3 og 4 fremsat
af DF. EL deler forslagsstillernes ønske om at skabe en
større sikkerhed for, at unge med nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne får den nødvendige støtte ved overgangen til
voksenlivet, men må konstatere, at DF med sit ændringsfor‐
slag bevæger sig ud over rammerne for den aftale, som
partiet har indgået med Socialdemokratiet, Venstre, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konser‐
vative Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance som et
led i udmøntningen af reserven til foranstaltninger på so‐
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2020-2023. EL
finder det vigtigt, at indgåede politiske aftaler overholdes
ved udmøntning i lovgivning, og kan derfor ikke stemme for
ændringsforslagene. EL indgår fremadrettet gerne i politiske
AX025393